امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حرکة المقاومة الاسلامیة (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس)

#1
حرکة المقاومة الاسلامیة (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس) 1


رهبر

خالد مشعل
اسماعیل هنیه
تاسیس
۱۹۸۷
دفتر
شهر غزه
محل فعالیت
غزه
کرانه باختری رود اردن
ایدئولوژی سیاسی
ناسیونالیسم فلسطینی
اسلام‌گرایی، ناسیونالیسم مذهبی[۱] [۲]
دین
اسلام (سنی شافعی)
ملیت
حرکة المقاومة الاسلامیة (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس) 1 فلسطینی
وب‌گاه
عربی
انگلیسی
شبکه تلویزیونی الاقصی
............................................................

حماس که مخفف نام «حرکت مقاومت اسلامی» (به عربی: حرکة المقاومة الاسلامیة) است، یک سازمان اسلام‌گرای فلسطینی است که دارای شاخه‌های سیاسی، نظامی و رسانه‌ای نیز هست. این سازمان، هدف خود را «نابودی کشور اسرائیل» و جای‌گزینی آن با کشوری اسلامی به نام «فلسطین» اعلام کرده‌است. این سازمان هم‌اکنون اکثریت کرسی‌های مجلس قانون‌گذاری حکومت خودگردان فلسطین را در اختیار دارد.

حماس از تابستان ۲۰۰۷ میلادی، کنترل نوار غزه را در دست دارد. هرچند در کرانه باختری رود اردن، تمامی اعضای این گروه، از تمام پست‌های اجرایی اخراج و فعالیت‌های نظامیان آن غیرقانونی اعلام شده است
تاریخچه
حماس در سال ۱۹۸۷ توسط شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسیمحمد طه در جریان انتفاضه اول به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین بنیان‌گذاری شد. حماس تاکنون عملیات‌های انتحاری، حملات راکتی و تهاجمات نظامی پرشماری را علیه نظامیان و شهروندان اسرائیلی انجام داده‌است. آن‌ها دامنه فعالیت‌های خود را به عملیات‌های نظامی محدود نکرده‌اند و با اجرای برنامه‌های اجتماعی متعدد حضور پررنگی در زندگی مردم نوار غزه و کرانه باختری داشته‌اند. ساخت بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و کتابخانه‌ها به محبوبیت آنان نزد بخش مهمی از فلسطینیان منجر شده‌است
اتهام ارتباط با تروریسم
اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، اسرائیل،  و کانادا ، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند. استرالیا و بریتانیا فقط شاخه نظامی حماس یعنی گردان‌های عزالدین قسام را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌اند. فعالیت آن‌ها در اردن هم غیرقانونی است.
فعالیت سیاسی
حماس همچنین یک حزب سیاسی فلسطینی به شمار می‌آید. آن‌ها اگرچه پیمان‌های اسلو را قبول ندارند، با حکومت خودگردان فلسطین همکاری کرده، وارد مهمترین نهادهای وابسته به آن شدند و حتی با پیروزی خود در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطینمجلس قانون‌گذاری فلسطین تبدیل شده‌اند. حماس پس از پیروزی در این انتخابات دولت خود به ریاست اسماعیل هنیه را تشکیل داد. در انتخابات مجلس فلسطین ۲۰۰۶ که در ژانویه سال ۲۰۰۶ برگزار شد، حماس با بدست آوردن بیشترین کرسی، حزب حاکم پارلمان شد و اسماعیل هنیه به عنوان نخست وزیر حکومت خودگردان فلسطین معرفی شد. به حزب حاکم
تحریم اروپا
پس از پیروزی حماس در انتخابات اتحادیه اروپا اعلام کرد تنها در صورتی کمک‌های خود به ارزش چند صد میلیون دلار به فلسطین را ادامه خواهد داد که حماس اسرائیل را به رسمیت بشناسد، خشونت‌ها را پایان دهد، وتوافقات دولت‌های قبل را بپذیرد.



حمایت ایران
جمهوری اسلامی ایران این گروه را به رسمیت شناخته، علناً از آن جانبداری و حمایت معنوی می‌کند و کمک‌های مالی فراوانی را به این گروه اهدا کرده‌است
در پی درگیری‌های گستردهٔ ژوئن ۲۰۰۷، که میان گروه شبه‌نظامی حماس و گروه رقیب آن، فتح در سرزمینهای فلسطینی رخ داد و درپی بدست گیری قدرت در نوار غزه توسط گروه حماس و عملکردهای این گروه در حمله به پایگاه‌ها و رهبران جنبش فتح در سرزمینهای فلسطینی مقامات امنیتی فلسطینی از جناح فتح و همچنین برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه، حکومت ایران را متهم به نقش داشتن در «آموزش نظامی شبه نظامیان حماس در به دست گرفتن کنترل نوار غزه و همچنین کمکهای مالی» به این گروه معرفی کردند
این در حالی است که منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در قطر این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که ایران تنها از گروه حماس، «حمایت معنوی» می‌کند.
با وجود تکذیب دولت ایران، یک مقام حماس در گفتگو با روزنامه تایمز لندن آموزش شبه نظامیان حماس در ایران و توسط سپاه پاسداران را تایید کرد.وی گفت که ۳۰۰ تن از نیروهای حماس برای طی دوره‌های آموزشی مخفیانه به ایران اعزام شده‌اند. به گفته وی از هنگام آغاز درگیری‌ها تا کنون هفت گروه برای طی دوره‌های شش ماهه به ایران اعزام شده‌اند.این فرمانده ارشد گفت:«ایران مادر ما بوده و به ما اطلاعات و تجهیزات نظامی داده و به لحاظ مالی از ما حمایت می‌کند.» 
درگیری با فتح
پس از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ درگیری‌های مسلحانه بین گروه فتح وحماس افزایش پیدا کرد بطوریکه تا سال ۲۰۰۷ صدها فلسطینی در درگیری‌های خیابانی دوطرف درگیری کشته شدند.
رابطه با مصر
در سال ۲۰۰۸ میلادی احمد ابوالغیط وزیر خارجه مصر ضمن اعلام اینکه مصر هرگز سیطره حماس بر نوار غزه را به رسمیت نمی‌شناسد، مقاومت حماس رامضحک خواند وحملات موشکی حماس به اسرائیل را فرصتی برای حمله اسرائیل به فلسطین قلمداد کرد.دولت مصر همچنین تدابیر امنیتی گسترده‌ای رابرای کنترل مرزهای خود در طول نوازغزه برای جلوگیری از قاچاق اسلحه از مصر به سرزمین‌های تحت سیطره حماس در نظر گرفته‌است.
سپر انسانی
در سال ۲۰۰۶ اسماعیل هنیه رهبر حماس پس از شرکت در یک گرد هم آیی مردمی بصورت سپر انسانی برای جلوگیری از بمباران خانه یکی از اعضای کمیته مقاومت مردمی فلسطین در غزه، اعلام کرد که این اقدام اولین گام برای حفاظت از خانه‌ها و فرزندانمان است. در سال ۲۰۰۶حماس از گروهی از زنان فلسطینی خواسته بود که به مسجدی بروند که تحت محاصره نیروهای اسرائیلی بود و اعضای حماس درآن پناه گرفته بودند، اسرائیل این اقدام را استفاده از سپر انسانی خواند.
واکنش نسبت به اعدام صدام حسین
پس از اعدام صدام حسین، حماس و هواداران آن، این اعدام را محکوم کرده و برای او در شهرهای فلسطینی «خیمه عزا» به پا کردند.
تسلیحات نظامی و کشتار غیر نظامیان
حرکة المقاومة الاسلامیة (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس) 1
نمودار ماهیانه حملات موشکی القسام (ساخت حماس) به کشور اسرائیل
حماس تا کنون بکمک حملات انتحاری و سلاح‌هایی همانند موشک زمین به زمین القسام موفق به کشتن افراد متعددی در اسرائیل شده‌است.
سازمان‌های بزرگ حقوق بشر تا کنون این حملات را محکوم کرده‌اند. دیدبان حقوق بشر بطور نمونه، در سال ۲۰۰۲ خواستار مجازات اعضای حماس در دادگاه کیفری، «برای جنایات علیه بشریت» شد.
حمله به مسجد ابن تیمیه در شهر رفح
در پی اعلام تشکیل «امارات اسلامی» در نوار غزه، توسط عبدالطیف موسی، رهبر یک سازمان اسلام‌گرای نزدیک به القاعده، بنام جند انصارالاسلام در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۹ میلادی، درگیری‌های گسترده‌ای میان طرفداران گروه جند انصارالاسلام و شبه‌نظامیان عضو گروه حماس درگرفت. با حمله شبه‌نظامیان حماس به مسجد ابن تیمیه که طرفداران عبدالطیف موسی در آن سنگر گرفته بودند، ده‌ها تن کشته و زخمی شدند
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  مقاومت فرانسه
  نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
  شکار ویژه کماندوهای حماس ؟! + تصاویر
  نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  نیروهای ویژه جمهوری اسلامی ایران
  آتش بر فراز نجف ... نگاهي به وقايع خونين مقاومت...
  جنگ تن به تن حزب‌الله با داعش/ نیروهای مقاومت حمله تکفیری‌ها را ناکام گذاشتند
  سرکرده جنبش اسلامی ازبکستان پیوستن این جنبش به داعش را اعلام کرد
  نيروی هوايی ارتش جمهوری اسلامی ايران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان