امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

در صورت شکست مذاکرات، چه بر سر تحریم‌های ایران خواهد آمد؟

#1
در صورت شکست مذاکرات، چه بر سر تحریم‌های ایران خواهد آمد؟ 1
مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای در حالی در جریان است که با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان ضرب‌الاجل تعیین شده برای حصول توافق، گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه این گفت‌و‌گو‌ها تشدید شده است. در این زمینه، یک پایگاه تحلیلی آمریکایی به بررسی این موضوع پرداخته که در صورت شکست مذاکرات چه بر سر نظام تحریم‌ها خواهد آمد؟
در صورت شکست مذاکرات، چه بر سر تحریم‌های ایران خواهد آمد؟مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای در حالی در جریان است که با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان ضرب‌الاجل تعیین شده برای حصول توافق، گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه این گفت‌و‌گو‌ها تشدید شده است. در این زمینه، یک پایگاه تحلیلی آمریکایی به بررسی این موضوع پرداخته که در صورت شکست مذاکرات چه بر سر نظام تحریم‌ها خواهد آمد؟

پایگاه تحلیلی Middle East Eye در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، سرنوشت تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران چه خواهد بود. به عقیده این سایت، حتی در صورت تحقق چنین سناریویی نیز تحریم‌های ایران پابرجا نخواهد ماند.

این سایت در مطلب خود ضمن استناد به سخنان سفیر آلمان در آمریکا می‌نویسد، در صورتی که مذاکرات جاری هسته‌ای به ‌توافق نهایی منجر نشود، نظام تحریم‌های ایران شروع به زوال خواهد کرد. وی گفته: «گزینه‌های جایگزین رویکرد دیپلماتیک، چندان جذاب نیستند».

این دیپلمات آلمانی در جریان یک سخنرانی در مؤسسه «شورای آتلانتیک» اظهار داشته: «در صورت شکست دیپلماسی، نظام تحریم‌ها احتمالاً فرو خواهد پاشید... و احتمالاً ما شاهد خواهیم بود که ایران همانند زمان آغاز مذاکرات، بار دیگر به غنی سازی اورانیوم خواهد پرداخت».

سفیر انگلیس در آمریکا نیز کم و بیش با دیدگاه‌های همتای آلمانی خود موافق است، اما می‌گوید، اگر ایران مسئول شکست مذاکرات قلمداد شود، خطر فروپاشی تحریم‌ها کمتر است. پیتر وستماکوت گفته: «اگر عدم دستیابی به توافق به دلیل عدم پایبندی ایران به تعهدات خود یا ناکامی در اجرای آن‌ها باشد، به نظر من نظام تحریم پابرجا خواهد ماند و در برخی حوزه‌های مشخص، می‌توان برای افزایش سطح این تحریم‌ها نیز تلاش کرد».

با ‌وجود این، وی نیز تأکید دارد که اگر ایران مسئول شکست مذاکرات نباشد، نظام تحریم‌ها از هم خواهد پاشید. وی می‌گوید: «در عین حال، اگر ما از مذاکرات کنار بکشیم یا اگر کنگره آمریکا، اجرای توافق را غیرممکن سازد، در این حالت من فکر می‌کنم جامعه بین المللی مایل نخواهد بود به افزایش تحریم‌ها علیه ایران بیندیشد». وی اشاره می‌کند ‌هم اکنون نیز برخی کشور‌ها به تحریم‌های ایران اهمیت نمی‌دهند و از ایران نفت می‌خرند.

سفیر فرانسه در آمریکا، از دیگر دیپلمات‌هایی بوده که در جریان جلسه اخیر شورای آتلانتیک به سخنرانی پرداخته است. وی درباره اینکه بتوان در زمان مقرر به توافق نهایی با ایران دست یافت، ابراز تردید کرده و گفته: «بسیار محتمل است که تا پیش از پایان ژوئن یا حتی پس از این تاریخ به توافق دست پیدا نکنیم». به عقیده وی، حتی در صورت دستیابی به توافق، باید جزئیات آن در قابل ضمیمه‌های فنی تفسیر شود و به همین دلیل، زمان دقیق پایان مذاکرات به گونه‌ای مبهم خواهد بود.

پیتر جنکینز، نماینده سابق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله دیگر دیپلمات‌هایی است که درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و چشم انداز بعد از آن اظهار نظر کرده است. وی معتقد است حتی در صورتی که ایران مسئول شکست مذاکرات باشد نیز نمی‌توان این کشور را کاملاً منزوی کرد. جنکینز می‌گوید: «من تردید دارم ‌کشورهای غیر غربی آمادگی پذیرش این موضوع را داشته باشند که مسئولیت شکست مذاکرات صرفاً بر عهده ایران باشد».

وی می‌افزاید: «آن‌ها بر این گمان خواهند بود که بخشی از این مسئولیت؛ به گردن آمریکا و اتحادیه اروپاست که درخواست‌هایشان فرا‌تر از ملزومات معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بوده است. در نتیجه، آن دسته از این کشور‌ها که تحریم‌ها را رعایت می‌کنند، این کار را متوقف خواهند کرد». البته به عقیده این دیپلمات انگلیسی، در صورت وقوع چنین امری، اغلب کشورهای غربی همچنان با آمریکا همراه خواهند بود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket شایعه یا واقعیت ؟! آندرتیکر به ایران خواهد آمد؟
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
  دنیا تا سال ۲۰۲۵ به انرژی نامحدود دسترسی پیدا خواهد کرد
  ربیعی: رییس مجلس در ابلاغ قانون اقدام لغو تحریم ها عجله کرد
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است
Heart روسیه بازگشت تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت را منتفی دانست
  نحوه بازگشایی مدارس چگونه خواهد بود؟
Heart اسپوتنیک روسیه: بایدن می‌تواند در ۶ ایالت کلیدی ترامپ را شکست دهد
Heart ترامپ احتمال شکست در انتخابات آمریکا را تأیید کرد
Heart اولین سفرم به تهران و ریاض خواهد بود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان