امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پایان نامه هایی به زبان دیروز !

#1
کپی کاری، غیرکاربردی بودن و پیوند نداشتن با موضوعات روز از آسیب های پایان نامه های زبان و ادب فارسی است

پایان نامه هایی به زبان دیروز ! 1


ادبیات و شعر با گوشت و خون اکثر ایرانی ها عجین شده است، ادبیات فارسی را یکی از ارکان مهم هویت ما معرفی می کنند و شاید از همین روست که رشته ادبیات فارسی یکی از مهم ترین رشته های دانشگاهی ما از دیرباز تلقی می شده، به طوری که هر دانشگاهی در ایران تاسیس شده این رشته را در خود جای داده است. تاریخچه آموزش عالی در حوزه زبان و ادبیات فارسی در ایران به سال ۱۳۰۷ بازمی گردد؛ زمانی که در دارالمعلمین مرکزی و عالی این رشته تدریس می شد، تا این که دانشگاه تهران تاسیس شد و اولین دانش آموخته این رشته در دوره دکتری، محمد معین نام گرفت که سال ۱۳۱۸ از پایان نامه خود با عنوان «مزدیسنا در ادب فارسی» دفاع کرد.

کپی کاری پایان نامه ها

با وجود این پیشینه در حوزه ادبیات فارسی این روزها کمتر پایان نامه ای داریم که به شکل کتاب منتشر شده باشد و در حوزه زبان و ادب فارسی طرحی نو دراندازد و در حالی که یکی از متون تحقیقاتی به منظور ارتقای دانش و پیشبرد علوم، پایان نامه هاست که بیشتر به دلیل موضوع های نو و بدیعی که دارند، مورد توجه هستند.

اما پایان نامه های دانشجویی در حوزه ادبیات فارسی چقدر کاربردی هستند و از میان پایان نامه های زیادی که هر سال در این رشته دفاع می شوند چند پایان نامه مانند «سنت و نوآوری» قیصر امین پور در کتابخانه های علاقه مندان جای می گیرد؟ شاید یکی از مشکلات پایان نامه ها تکراری بودن موضوعات آنها باشد، دانشجویان این رشته سعی در کپی کردن از منابع دیگر را دارند بی آن که خود دراین زمینه خالق ایده ای باشند.

حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد درباره کپی کاری در پایان نامه های ادبی بر این باور است که این موضوع مختص پایان نامه های ادبی نیست بلکه در بیشتر پایان نامه ها این موضوع دیده می شود.

او این مساله را یک موضوع فرهنگی می داند و می گوید: از روی دست هم نگاه کردن موضوعی است که در غالب پایان نامه ها به وفور دیده می شود.

جدال سنت و مدرنیته

از سال های گذشته هر وقت بحث رشته ادبیات فارسی در دانشگاه ها مطرح شده است، سخن از جدال بین سنتی ها و مدرن ها بوده است، استادان زیادی در دانشگاه های ما بر تدریس ادبیات کلاسیک اعتقاد دارند و از سوی دیگر عده ای بر این باورند که ادبیات مدرن و معاصر نیز باید وارد دانشگاه ها شود. شاید بتوان گفت به دلیل کاربردی نبودن موضوعات پایان نامه ها که عمدتا موضوعات ادبیات کلاسیک و کهن هستند و با موضوعات روز هم پیوند داده نمی شوند، در جامعه امروز ما کاربرد ندارند.

بیشتر پایان نامه ها روشمند نیستند و آغاز و پایان ندارند؛ این پایان نامه ها اغلب صفحه پرکن می شوند، مهم نیست پایان نامه ای ۸۰ صفحه شود، مهم این است که به موضوعات دقیق نگاه کند و دنبال موضوع خاصی باشد

حمیدرضا شکارسری نیز به این نکته اشاره می کند و بر این باور است: در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه ها عملا تحصیل یک جهت سنتی دارد و معطوف به ادبیات مدرن و به روزمان نیست. به این دلیل پایان نامه ها موضوعاتی دارند که یا در روزگار ما کاربردی ندارند یا اگر دارند به علت کم توجهی به ادبیات و نقد ادبیات معاصر در محیط های دانشگاهی از عمق و غنا برخوردار نیستند و در نتیجه کارهای دانشجویی خروجی عملی و کاربردی ندارند.

نبود روش تحقیق

دانشجویی که موضوعی را برای پایان نامه اش انتخاب می کند، باید موضوع را با استاد راهنمایش در میان بگذارد، اتفاقی که می افتد این است که استادان ادبیات دانشگاه اغلب راهنمایی چند دانشجو را باهم می پذیرند، در نتیجه وقت چندانی برای راهنمایی دانشجو ندارند.

حسن ذوالفقاری، استاد ادبیات دانشگاه تربیت مدرس به این موضوع اشاره دارد و می گوید: مهم ترین آسیبی که به پایان نامه های دانشجویی وارد است تکراری بودن موضوعات است. دلیلش هم این است که راهنمایی دانشجویان برای استادان راهنما یک کار ذوقی و وجدانی نیست. البته این موضوع عام نیست، اما بخشی از استادان کارشان مکانیکی است و انگار که پایان نامه یک واحد درسی است که دانشجو در مدت معلومی باید آن را به پایان رسانده و ارائه دهد.

او همچنین بر این باور است: اگر دانشجو عقیده ای داشته باشد نمی تواند آن را اعمال کند، زیرا استاد وموضوعات تحمیلی به او داده می شود. بیشترین فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف رشته ادبیات از این گروه هستند.

مساله محور نبودن پایان نامه ها

یکی دیگر از مشکلات پایان نامه های دانشجویی به اعتقاد حسن ذوالفقاری مساله محور نبودن آنهاست، از این رو بیشتر پایان نامه ها فقط یک گردآوری است و از سوی دیگر برای نوشتن آن نیازسنجی نمی شود.

بسیاری از پایان نامه هایی که نوشته می شود، به دلیل مطرح نکردن موضوعی تازه در حد همان دانشگاه باقی می مانند و موضوع تازه ای را که به درد این رشته بخورد مطرح نمی کنند. از این رو این پایان نامه ها تنها نوشته می شوند که کاری دانشگاهی صورت گرفته باشد و نمره ای برای آن واحد کسب شود؛ در نتیجه ابداعی در آن اتفاق نمی افتد و به گفته ذوالفقاری: «قطعه ای از پازل ادبیات نیست.»

به نظر می رسد هر دانشجویی قبل از شروع به نگارش پایان نامه اش باید روش علمی خود را مشخص کند و بدون مشخص شدن روش، شروع به نگارش نکند و از سوی دیگر تنها به فکر پرحجم بودن پایان نامه اش نباشد.

ذوالفقاری که مدیریت گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را نیز عهده دار است، در این باره می گوید: بیشتر پایان نامه ها روشمند نیستند و آغاز و پایان ندارند؛ این پایان نامه ها اغلب صفحه پرکنی می شوند، اما مهم نیست پایان نامه ای ۸۰ صفحه شود، مهم این است که به موضوعات دقیق نگاه کند و دنبال موضوع خاصی باشد.

او یکی از اشکالات پایان نامه های امروز را کلی نگری می داند و می گوید : ممکن است پایان نامه ای در ۵۰ صفحه نوشته شود که حرف هایش را موجز و کامل بیان کرده و مفید باشد و از سوی دیگر پایان نامه ای ۳۰۰ صفحه ای هیچ حرف تازه ای نداشته باشد.

این استاد دانشگاه حضور یک استاد راهنما را که به موضوع پایان نامه تسلط داشته باشد، یکی از نکات مهم برای نگارش یک پایان نامه می داند و می گوید: استاد با توجه به وقت محدودی که برای مدیریت پایان نامه دارد باید کار قبول کند و با توجه به توانایی اش راهنمایی پایان نامه را به عهده بگیرد.

احمد رضی، دانشیار دانشگاه گیلان بر این باور است که در رشته زبان و ادبیات فارسی کم نبوده اند رساله هایی که بعد از دفاع چاپ شده اند در همین ارتباط به پایان نامه مرحوم قیصر امین پور اشاره دارد، اما خود او با وجود این حرف اذعان دارد در مقایسه با کل رساله هایی که در رشته ادبیات دفاع می شود پایان نامه هایی از این دست کم است.

او می گوید: یافته های تحصیلات تکمیلی بیشتر در قالب مقاله است و در مجلات معتبر چاپ می شود، اگر کسی سرمایه کافی داشته باشد براحتی می تواند پایان نامه اش را در قالب کتاب چاپ کند.

رضی با وجود آن که معتقد است دانشجو باید حتما نتیجه تحقیقات خود را منتشر کند و یافته های خود را به جامعه انتقال دهد اما تاکید می کند کتاب شدن هر پایان نامه الزاما معیار قوی بودن آن نیست چرا که با یک سرمایه گذاری شخصی می توان در نسخه های کم شمارگان یک پایان نامه را کتاب کرد.

امروزه ما بیشترین دانشجو را در رشته زبان و ادبیات فارسی داریم. این موضوع طبیعی است چرا که زبان مادری ما فارسی است ، در نتیجه مهم ترین رشته ای که در دانشگاه های هر کشور وجود دارد زبان رسمی آن کشور است و چون ما بیشترین دانشجو را در رشته ادبیات داریم، طبیعی است که بیشترین پایان نامه در این رشته تدوین می شود، اما آیا این پایان نامه ها به بهره وری می رسند؟

این دانشیار زبان و ادب فارسی با ابراز تاسف از شرایط موجود تاکید می کند: جای افسوس دارد که خیلی از این پایان نامه های دانشجویی که با مشقات زیاد تدوین می شوند، در زیرزمین های دانشگاه ها خاک می خورند، بدون این که در سطح اجتماعی کاربردی داشته باشند و باید فکری جدی تر برای این مشکل اندیشید.
پاسخ
 سپاس شده توسط sama00
آگهی
#2
خوب بود
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
00:01
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
BFF#
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
View this post on Instagram

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A post shared by امپراطور کوزکو | زینب موسوی (@iamkuzcooo)




پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Eye-blink کتاب زبان بدن (چگونه افکار دیگران را بخوانیم)
Minioni نامه ای سرشار از انسانیت
  درس‌هایی از سوزان سانتاگ برای بهتر نوشتن_ نکته نویسندگی
  برگزیره های کتاب "دروغ هایی که به خود می گوییم | جان فردریکسون"
Subarrow مشکی تیره♡ (فصل دوم) پایان..
  اموزش زبان کره ای :)
  تا پایان زمان
  معرفی کتبی برای آموزش زبان عربی
  برای حفظ موجودیت زبان فارسی چه کرده ایم؟
  برگزاری نشست «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در منطقه اکو»

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان