امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

“جهان های موازی” نزدیک تر از همیشه!

#1
مشاهده امواج گرانشی نخستین حاصل از تورم کیهان پس از بیگ بنگ توسط تلسکوپ بایسپ۲ در قطب جنوب، باعث تقویت نظریه‌های مبتنی بر جهان های موازی و رد نظریه “جهان چرخه ای” شده است.

به گزارش خبرآنلاین، در آخرین هفته سال ۱۳۹۲، جان کواچ، اخترشناس رادیویی مرکز اختر فیزیک هاروارد اسمیت‌سونیان و همکارانش اعلام کردند که نشانه‌های امواج گرانشی نخستین (اغتشاشی در بافت زمان) را مشاهده کرده‌اند که در نخستین لحظات پس از بیگ بنگ و طی دوره‌ای از انبساط سریع کیهان که تورم کیهان نامیده می‌شود، تولید شده‌اند. جالب اینجاست که پیش از این که خورشید روز ۱۷ مارس در کمبریج ماساچوست غروب کند، اولین مقاله در مورد برخی از تبعات این کشف توسط کیهان شناسی به نام دیوید مارش و همکارانش از موسسه فیزیک نظری در واترلوی کانادا، به طور آنلاین منتشر شد. نویسندگان مقاله چنین نوشتند که اندازه گیری‌های انجام شده توسط گروه کواچ با استفاده از تلسکوپ بایسپ۲ در قطب جنوب، خانواده‌ای از مدل‌ها را که تلاش داشتند به طور همزمان هم تورم کیهانی و هم یک معمای دیگر کیهانی (یعنی طبیعت ماده تاریک) را با استفاده از یک ذره بنیادی نظری به نام اکسیون توضیح دهند، از رده خارج کرده است. با این حال پژوهشگران تمام مدل‌های مبتنی بر اکسیون را مردود ندانسته‌اند، فقط به گفته مارش «این خانواده خاص از اکسیون‌ها، تنها بخش بسیار کوچکی از ماده تاریک را تشکیل می‌دهند».تشگر از سایت بیک بنگ


مارک کامیونکوفسکی، کیهان‌شناس در دانشگاه جانز هاپکینز، قبول دارد که برخی از مدل‌های اکسیون دیگر قابل قبول نیستند، «چون پذیرش آنها مستلزم این است که تورم کیهان در سطوح پایین‌تری از انرژی در مقایسه با چیزی که توسط بایسپ۲ مشاهده شد، انجام گرفته باشد».او گفت که یافته‌ها سازگاری قابل توجهی با تورم آشفته دارند، مدلی ساده از تورم کیهان که لینده ۳۰ سال پیش آن را تدوین کرده بود. در مدل لینده، تورم هیچ گاه به طور کامل پایان نمی‌پذیرد، فقط در بخش‌های محدودی از فضا متوقف می‌شود و به گسترش نمایی خود در جاهای دیگر ادامه می‌دهد. تورم آشفته فقط دنیای ما را خلق نکرده، بلکه جهانی موازی نیز خلق کرده که حاوی چندین جهان است و هر یک قوانین فیزیکی خاص خود را دارد؛ البته این ایده منتقدان خود را دارد که می‌گویند چنین چند جهانی ( multiverse ) پایدار نخواهد بود. لینده همچنین می‌گوید که به نظر می‌رسد امواج گرانشی بر یک مدل دیگر رقیب تورم کیهانی که جهان های چرخه ای نام دارد نیز خط بطلان کشیده است. در این مدل، دو دنیای سه بعدی که در فضایی با ابعاد بالاتر شناورند، با هم برخورد کرده و منجر به بیگ بنگ شده‌اند. این نظریه تشعشع گرانشی را پیش‌بینی نمی‌کند.

پل اشتاینهارد، فیزیکدان نظری در دانشگاه پرینستون و از خالقان نظریۀ جهان های چرخه ای، اذعان می‌کند که اگر یافته‌های بایسپ۲ تایید شوند، نظریه او رد شده است؛ ولی می‌گوید که هنوز امید دارد. نسخه دیگری از این مدل ساخته شود که این مشکل را حل کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi ، ▲ℐяυηℐє ҡι∂ƨ▲ ، mr.destiny ، Interstellar
آگهی
#2
خوب بود!
الکی مثلا همشو خوندممم... Big Grin
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
“جهان های موازی” نزدیک تر از همیشه! 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سیارک جنجالی از کنار زمین بی‌خطر گذشت/ سال ۲۰۷۹ با فاصله‌ای نزدیک‌تر بازمی‌گردد
  عکس های خورشیدگرفتگی اول تیر ۹۹ در ایران و جهان
  چرا جهان هستی وجود دارد؟
  عطارد نزدیک‌ترین سیاره به زمین است نه زهره!
  جهان حبابی ما به سمت ابعاد بالاتر پیش می‌رود!
  آیا جهان ما بیش از سه بُعد دارد؟
  عمیق‌ترین تصویر ثبت شده از جهان!
  آیا جهان ما یکی از بی نهایت جهان موجود است؟
  دما نزدیک خورشید کمتر است
  امروز شاهد ملاقات نزدیک مریخ و زمین باشید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان