امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انواع بازار

#1
 بازارهاى روستائى

در برخى روستاهاى پرجمعيت و بزرگ و آباد که مردم آن به‌غير از کشاورزى به توليد صنايع دستى نيز اشتغال داشتند، گاه بازارهائى دائمى بر پا مى‌شد. از جمله برخى روستاهاى پيرامون اصفهان در قرن چهارم‌هجرى و برخى از روستاهاى بلخ و تعدادى از روستاهاى ناحيهٔ رودشت اصفهان که معظم‌قراه خوانده مى‌شوند و در قرن هشتم‌هجرى داراى بازار بودند. علاوه بر اين بسيارى از روستاهاى بزرگ و متوسط داراى بازار يا بازارچه‌‌اى هر چند کوچک بودند که اغلب شامل چند دکان و کارگاه کوچک بوده است که پيرامون ميدانچه و بنه‌گاه روستا جاى داشته و ميدانچه و بنه‌گاه مزبور، هم ارتباط مستقيم و نزديکى با راه اصلى و جاده داشته و هم با عناصرى مانند فضاهاى مذهبى، اجتماعى و گذران اوقات فراغت در ارتباط بوده است. اما در مجموع بازارهاى روستائى بيشتر به شکل دوره‌اى که در بين چند روستا در حرکت بوده است، وجود داشته است.



  بازارهاى ادوارى
بازارهاى ادوارى، بازارهائى هستند که در مواقع معينى به‌صورت ادوارى و منظم تشکيل مى‌شده است. در برخى از مناطقى که تعدادى روستاى آباد وجود داشت. هر مدت يکبار، بازارى در يکى از روستاها برپا مى‌شد و روستائيان کالاهاى قابل فروش و تبادل خود را به آنجا مى‌برند و کالاهائى را که لازم داشتند، مى‌خريدند. در برخى از شهرهاى کوچک نيز بازارهاى ادوارى تحت عنوان دوشنبه‌بازار، پنجشنبه‌بازار و غيره، نيز وجود داشت. دروهٔ زمانى اينگونه بازارها با توجه به نوع کالا وسعت منطقه و مقدار تبادلات و جمعيت متفاوت بود. در بخارا در قرون اوليه هجرى بازارى بود که در سال، دو مرتبه و هر مرتبه به‌مدت يک روز تشکيل مى‌شد که به بازار 'ماخ' مشهور بود و گويا تا اوايل اسلام در آن بازار تعداد بسيار زيادى بت به فروش مى‌رسيد. گفته‌اند که در گذشته در اردبيل نيز سالانه بازارى تشکيل مى‌شد که گربه‌هاى زيبا در آن براى فروش عرضه مى‌شد.

بازارهاى سالانه نيز از جمله بازارهاى ادوارى است که در مواقع خاص مانند نوروز يا مناسبت‌هاى ديگر برپا مى‌شد.



  بازارگاه‌هاى شهرى
در برخى شهرهاى کوچک و گاه بزرگ، فروشندگان کالا همه روزه در محلى ساخته نشده، براى داد و ستد گرد مى‌آمدند، در قرن اول هجرى بازار کوفه اينگونه بود. در برخى از شهرهاى بزرگ حتى امروزه نيز در برخى نقاط بازارگاه‌هائى تشکيل مى‌شود که داراى فضاهاى کالبدى ساخته شده‌اى نيست و به محصولات ارزان قيمت مانند سبزيجات و ميوه‌جات اختصاص دارد و هرکس زودتر در جائى قرار گيرد، ماندن تا پايان روز در آنجا به او تعلق دارد. اين بازارگاه‌ها بيشتر در کنار مراکز و راه‌هاى پرجمعيت شکل مى‌گيرد. در برخى موارد، در روزهاى معينى در هفته، بازارگاه‌هائى در کنار دروازه‌ها و ميدان‌هاى شهر تشکيل مى‌شده است که امروزه نيز در برخى شهرها امروزه نيز به‌ چشم مى‌خورد.



  بازارهاى شهرى
بازارهائى که داراى فضائى ساخته شده هستند، بازارهاى شهرى نام دارند. در شهرها بيشتر بازارها به‌صورت ثابت وجود داشته، که بيشتر در فضاهاى بسته تشکيل مى‌شدند. شواهدى وجود دارد که چنين بازارهائى در برخى از شهرهاى هزاه سوم‌ و دوم ق‌م وجود داشته است. چنين به‌نظر مى‌رسد که در دروه‌هاى پيش از اسلام در ايران اينگونه بازارها وجود داشته، در روزگار اسلامى نيز بازارهاى سقف دارد در کوفه، بغداد، نيشابور، بخارا، سمرقند وجود داشت و بازارهاى دائمى بزرگى در اين شهرها قرار داشت.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حاجی دلیگانی: تحریم برای کشوری که بازار ۴۰۰ میلیونی دارد، خنده‌دار است!
  توطئه‌ برخی کشورها عامل وضعیت فعلی بازار ارز در کشور است
Thumbs Up آینده بورس چه خواهد شد ؟ رشد بازار ادامه می‌یابد؟
  بازار خودرو در سراشیبی قیمت قرار گرفت!
  آرامش در بازار مسکن با چاشنی سردرگمی
  راهنمای ورود به بازار بروس
  تبلیغات راهی برای افزایش درامد شرکت های بازار
  تقسیم­ بندی بازار
  فرق بازار سرمایه و بازار پول چیست ؟
  تحلیل یک اقتصاددان از بازار مسکن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان