امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

#1
آیا اسمی بی‌مسماتر از SUV که مخفف Sport Utility Vehicle است، هم وجود دارد؟ SUVها جزو خودروهای چندمنظوره هستند و عملکردهای گوناگون را به نمایش می‌گذارند. اما در مورد اسپرت بودن چطور؟ با نگاهی مختصر به محبوب‌ترین SUVهای بازار آمریکا در سال گذشته که عبارت‌اند از هوندا CR-V، فورد اسکیپ و تویوتا راو 4 به‌راحتی درمی‌یابیم که هیچ‌کدام به معنای واقعی کلمه اسپرت نیستند و به نظر ما اسپرت بودن آخرین فاکتور هر کس برای خرید خودروهای نام برده است و به نظر نمی‌رسد در این مورد هیچ‌کدام از شما مخالف ما باشید. SUVهای کوچک در صدر فهرست فروش بازار آمریکا هستند و غالباً از نظر اسپرت بودن در مضیقه قرار دارند. اما این چهار SUV جمع‌وجور که در تست ما حضور دارند از نظر اسپرت بودن در سگمنت خود بهترین هستند و توسط خودروسازان آلمانی ساخته شده‌اند.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
Comparison: SQ5 vs. X4 xDrive35i vs. GLA45 AMG vs. Macan Turbo

نماینده اول آئودی SQ5 مدل 2015 با موتور 354 اسب بخاری از اینگل اشتاد (Ingolstadt) است. ب‌ام‌و X4 xDrive 35i به مونیخ تعلق دارد و از اشتوتگارت دو نماینده داریم اولی مرسدس بنز GLA 45 AMG با موتور 355 اسب بخاری که با خوش‌رویی از آفالترباخ در گروه حضور دارد و دومی پورشه ماکان توربو مدل 2015 با موتور 400 اسب بخاری. هر کدام از خودروهای موجود در تست از سیستم چهارچرخ محرک بهره می‌برند.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
Comparison: SQ5 vs. X4 xDrive35i vs. GLA45 AMG vs. Macan Turbo

به دلیل اینکه SUVهای این گروه برخلاف بسیاری دیگر، به‌طور ویژه برای رانندگی پرفورمنس ساخته شده‌اند، ما هم تصمیم گرفتیم آنها را در جاده‌ای به آزمایش بکشیم که شامل مسیر معروف Mulholland در لس‌آنجلس و تپه‌های شیب‌دار و پیچ‌های پی‌درپی و تنگ می‌شود و جانی لیبرمن (نویسنده موتورترند) به آن لقب Sürfschleife (به معنای حلقه جنوبی در زبان آلمانی) داده است و هم‌چنین برای قضاوت و اندازه‌گیری بهتر، خودروها را در خیابان‌های شهر و بزرگراه‌ها هم آزمایش کردیم. قصد ما در درجه اول مشخص کردن بهترین اتومبیل از نظر راننده است. هم‌چنین میزان مصرف سوخت، راحتی و ارزش در قبال مبلغ پرداختی هم در تصمیم‌گیری ما نقش دارند.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
Comparison: SQ5 vs. X4 xDrive35i vs. GLA45 AMG vs. Macan Turbo

X4 xDrive 35i از جانب ب‌ام‌و با نام SAC که مخفف (Sport Activity Coupe) است، شناخته می‌شود. روی کاغذ شرایط برای ب‌ام‌و چندان مطلوب نیست. میزان قدرت و گشتاور ب‌ام‌و در گروه کمترین است و به‌تبع آن اتومبیل از نظر شتاب گیری 0 تا 60 و یک‌چهارم مایل کندترین عملکرد را در میان دیگر اعضای گروه دارد. هم‌چنین از نظر ترمزگیری در مکان سوم این گروه چهارتایی می‌ایستد. ب‌ام‌و x4 به موتور 3 لیتری با آرایش 6 سیلندر تخت به همراه توربوچارجر مجهز است که تنها 300 اسب بخار قدرت و 300 پوند فوت (407 نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. با وجود کمبود قدرت موتور و البته به لطف وجود گیربکس 8 سرعته ZF و هم‌چنین دومین خودرو سبک‌وزن گروه بودن، X4 در پیست زیاد از بقیه عقب نمی‌افتد. با فشار روی پدال گاز، X4 در عرض 5.2 ثانیه از حالت سکون به 96.6 کیلومتر می‌رسد و شتاب‌گیری چهارصد متر را در عرض 13.9 ثانیه و با سرعت 159 کیلومتر بر جای می‌گذارد هم‌چنین با ضربه سنگین به پدال ترمز در سرعت 96.6 کیلومتر، X4 در 113 فوت (34.4) متر متوقف می‌شود.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
Comparison: SQ5 vs. X4 xDrive35i vs. GLA45 AMG vs. Macan Turbo

اثرات عملکرد کم‌فروغ x4 در تست عدد 8 انگلیسی که آن را در 26.2 ثانیه و با تحمل فشار جانبی میانگین 0.71 به پایان رساند در پیچ‌وخم‌های جاده محل آزمایش خودش را نشان داد. Rory Jurnecka که از عوامل تست است در مورد X4 عنوان کرده که ” ب‌ام‌و X4 نسبت بقیه بسیار بزرگ‌تر، بلندتر و سنگین‌تر احساس می‌شود ” هم‌چنین یکی دیگر از عوامل گروه به نام Scott Evans عقیده دارد ” فرمان پذیری X4 احساسی مانند مسابقه طناب‌کشی با چرخ‌های جلو را به انسان می‌دهد و در دره‌های باریک و پر پیچ‌وخم دار مانند یک سدان اسپرت بزرگ احساس می‌شود” و هم‌چنین اضافه می‌کند من واقعاً از رانندگی سخت این خودرو لذت بردم.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
Comparison: SQ5 vs. X4 xDrive35i vs. GLA45 AMG vs. Macan Turbo

موتور 6 سیلندر خطی ب‌ام‌و X4 بهترین بخش این کراس‌اوور است و صدای فوق‌العاده‌ای دارد و تمام طول مسیر را به آوازخوانی در دور موتور 7,000 دور در دقیقه مشغول است. در هنگام تست‌های شهری و بزرگراهی هم انتظار عملکرد بهتری از ب‌ام‌و داشتیم. درست است که ب‌ام‌و از نظر اسپرت بودن در پس رقبا قرار می‌گیرد اما به‌طور تعجب‌آوری کم‌هیجان‌ترین عضو گروه نیست. ب‌ام‌و کوبنده‌ترین رانندگی و پرسروصداترین کابین گروه را دارد و که بخش اعظمی از آن به دلیل استفاده از لاستیک‌های فاق کوتاه ران‌فلت ناشی می‌شود. با در نظر گرفتن عملکرد ضعیف X4 در شهر و بزرگراه و هم‌چنین دره‌های پرپیچ‌وخم می‌توان انتظار داشت که ب‌ام‌و X4 قافیه را به دیگر رقبای هم‌وطن ببازد.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1


آئودی SQ5 تست شده در دمای 23 درجه در ماه فوریه به لاستیک‌های زمستانی مجهز بود و به‌وضوح مشخص است که این نوع لاستیک انتخاب ایده‌آلی نبود. ما از SQ5 انتظارهای بزرگی داشتیم، مخصوصاً به دلیل اینکه این اتومبیل در اصل یک نسخه سبک‌تر و البته ارزان‌تر از پورشه ماکان می‌باشد. SUVهای مونیخی و اشتوتگارتی ترجیح داده‌اند به منظور افزایش قدرت از توربوچارجر بهره ببرند. اما این اینگل اشتادی از سوپرچارجر بهره می‌برد. در نتیجه قدرت موتور 3 لیتری V6 اتومبیل به 354 اسب بخار و میزان گشتاور به 347 پوند فوت (470 نیوتن متر) رسیده است. به‌مانند ب‌ام‌و، آئودی هم از گیربکس 8 دنده بهره می‌برد. تیم تست موتور ترند در سال 2014 آئودی SQ5 را تست کرد که به لاستیک‌های تابستانی مجهز بود و آن اتومبیل در تست فوق توانست شتاب صفر تا 96.6 کیلومتر را در عرض 4.8 ثانیه و یک‌چهارم مایل را در 13.5 ثانیه با سرعت 164.4 کیلومتر عملی کند و تست عدد 8 انگلیسی را در 25.9 ثانیه با میانگین نیروی جانبی 0.71g تمام کرد. اما SQ5 حاضر در این تست با توجه به بهره‌گیری از تایرهای نرم‌تر زمستانی شتاب صفر تا 96.6 کیلومتر را در 4.4 ثانیه و یک‌چهارم مایل را در 13.1 ثانیه با سرعت 167.5 کیلومتر برجای گذاشت اما نکته منفی تایرهای نرم‌تر زمستانی طولانی‌تر شدن مسافت ترمز است. آئودی SQ5 حاضر در تست با ترمزگیری در سرعت 96.6 کیلومتر در 37.4 متر متوقف شد و تأثیر منفی دیگر تایرهای زمستانی همانا کندتر شدن اتومبیل در تست عدد 8 انگلیسی بود و SQ5 توانست این تست را در 26.5 ثانیه و با تحمل شتاب جانبی متوسط 0.72g به پایان برساند.SQ5 خیلی زود توانست قلب و ذهن گروه داوران را برباید یکی از داوران به نام ایوانز می‌گوید با قرار دادن اتومبیل در حالت دینامیک، واکنش پدال گاز سریع‌تر می‌شود و موتور همواره در بازه 4,000 تا 6,000 دور در دقیقه کار می‌کند.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1


آئودی و ب‌ام‌و هرکدام در جایگاهی که لایق آن هستند خواهند ایستاد. ولی انتخاب برترین خودرو در این گروه از میان مرسدس بنز GLA 45 AMG و پورشه ماکان توربو بسیار سخت است. هر دو خودرو از نظر رانندگی بهترین SUVهای ساخته شده تاکنون هستند و در ابتدا به‌مانند خودروهای اسپرت رفتار می‌کنند و سپس نقش کراس‌اوورهای خانوادگی را ایفا می‌کنند. پورشه ماکان توربو 84,850 دلار قیمت دارد که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از دیگر اعضای گروه بالاتر است. تنها قیمت پورشه نیست که از بقیه بالاتر است، بلکه پورشه از نظر قدرت موتور هم بر دیگر خودروها برتری دارد. موتور پورشه یک نمونه 3.6 لیتری توربو دوقلو V6 است که 400 اسب بخار قدرت و 406 پوند فوت (550 نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. قدرت تولیدی موتور در پورشه به‌واسطه یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه PDK و سیستم چهارچرخ محرک مجهز به مبدل گشتاور به زمین منتقل می‌شود. پورشه ماکان سنگین‌وزن‌ترین عضو گروه است. اما نکته فوق را نمی‌توان از روی عملکرد فنی اتومبیل به‌دست آورد. چرا که ماکان توانست در 4.2 ثانیه شتاب صفر تا 96.6 کیلومتر را عملی کند که از این نظر سریع‌ترین بود. هم‌چنین با طی مسافت یک‌چهارم مایل در 12.9 ثانیه با 170.8 کیلومتر سرعت دومین خودرو سریع گروه بود. در حالی که از این نظر اختلافش با سریع‌ترین خودرو گروه تنها 0.1 ثانیه می‌باشد.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1


مسافت ترمز ثبت شده برای ماکان از سرعت 96.6 کیلومتر تنها 31 متر می‌باشد. ماکان در تست اسکیپد نیروی G متوسطی به اندازه 0.9g را از خودش بر جای گذاشت. تمام نتایج به‌دست آمده برای ماکان توربو شگفت‌انگیز بود اما بی‌شک متحیرکننده ترین آنها به تست عدد 8 انگلیسی مربوط می‌شد که نتیجه برای ماکان و مرسدس بنز GLA45 AMG مشابه و 25 ثانیه با تحمل نیروی جانبی 0.78g بود. نتایج به‌دست آمده برای ماکان در شهر حتی از جاده هم بهتر بود. به نظر شخص نویسنده همه چیز ماکان از موتور و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق و فرمان پذیری به‌صورت یکپارچه و بسیار عالی با هم کار می‌کنند. برای طی کردن سریع‌تر پیچ‌ها در ماکان سخت‌ترین کار ممکن فشردن دکمه Sport+ است. یک اشکال بزرگ که می‌توان به ماکان گرفت بازخوردهای فرمان آن است که مانند دیگر ساخته‌های پورشه نیست. واکنش‌های فرمان به‌تنهایی بسیار سریع است، اما بازخوردهای ناشی از آن کمی بی‌حس به نظر می‌رسد. عملکرد فنی و راحتی و بسیاری ویژگی‌های دیگر ماکان با برترین خودرو گروه برابری می‌کند اما نقطه ضعف ماکان همانا گران‌تر بودن آن نسبت به بقیه است. Jurnecka که یکی از داوران این مقایسه است در مورد ماکان عقیده دارد که ” این خودرو گران است، هزینه رانندگی با آن بالاست، گران به نظر می‌رسد و در نهایت این خودرو بوی گرانی می‌دهد! ” برای فهم بهتر موضوع باید بگوییم که ماکان نسبت به دومین خودرو ارزان‌قیمت گروه 20,000 دلار گران‌تر است. تنها رینگ چرخ‌های 21 اینچی اتومبیل 3,300 دلار قیمت دارند حتی اگر ماکان S که نسبت به نسخه توربو ضعیف‌تر است را هم در تست استفاده می‌کردیم بازم هم ماکان گران‌ترین عضو گروه می‌شد.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1


مرسدس بنز از نظر ما در دسته چندان مناسبی جا نگرفته است. در واقع دسته‌بندی این خودرو در میان SUVها چندان صحیح نیست. برای درک بهتر موضوع کار را با یک مثال پیش می‌بریم. مطمئناً تا به حال سوبارو XV Crosstrek را دیده‌اید کمپانی سوبارو عقیده دارد خودرو فوق یک SUV است اما علاقه‌مندان این خودرو را یک هاچ‌بک می‌دانند. چنین مسئله‌ای در مورد مرسدس بنز GLA45 AMG هم صادق است یکی از داوران به نام ایوانز معتقد است که مرسدس بنز GLA45 AMG یک هاچ‌بک داغ با کمی ارتفاع بلندتر است. هر نامی می‌خواهید بر روی این خودرو بگذارید. اما باید بدانید GLA45 AMG نه تنها بهترین کراس‌اوور در گروه است بلکه بهترین هندلینگ را در میان خودروهای موجود در بازار دارد. آیا حرفمان را باور نمی‌کنید؟ پس نگاهی به نتایج به‌دست آمده در هنگام تست‌ها بیندازید. GLA45 AMG تست عدد 8 انگلیسی را در زمانی برابر با پورشه ماکان و در 25 ثانیه و با تحمل نیروی جانبی 0.78g پشت سر گذاشت. عملکرد اتومبیل در تست skidpad هم به همان نسبت شگفت‌انگیز بود و اتومبیل توانست عدد 0.93 را برای شتاب جانبی به ثبت برساند. GLA45 AMG تنها عضو گروه با موتور 4 سیلندر بود. موتور این اتومبیل یک نمونه 4 سیلندر توربوچارجر 2 لیتری با 355 اسب بخار قدرت و 332 پوند فوت (450 نیوتن متر) گشتاور است. گیربکس هم از انواع 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه است که در ترکیب با موتور پرقدرت، شتاب صفر تا 96.6 کیلومتری برابر با 4.3 ثانیه را برای GLA45 AMG به ارمغان می‌آورد. هم‌چنین مرسدس بنز یک‌چهارم مایل را در 12.8 ثانیه با سرعت 173.6 کیلومتر عملی کرد و مسافت لازم برای توقف اتومبیل از 96.6 کیلومتر 31.4 متر بود. با در نظر گرفتن این ارقام رقابت مرسدس بنز و پورشه برای کسب رتبه نخست شانه‌به‌شانه می‌باشد. اما وجه برتری مرسدس بنز بر پورشه چیست؟ وزن، مرسدس بنز نزدیک 400 کیلوگرم نسبت به پورشه سبک‌تر است و در ماشین‌های اسپرت وزن کمتر برابر است با لذت بیشتر. آیاپانا و ایوانز در مورد مرسدس بنز عقیده دارند که ” قدرت بیشتر، هندلینگ شگفت‌انگیز، چسبندگی فوق‌العاده و فرمان پذیری مناسب همگی وجه برتری مرسدس بنز بر رقیبان است و از راندن چنین خودرویی نمی‌شود لذت نبرد! ” جورنکا یکی از عوامل تست عقیده دارد “اگر GLA توربو یک انسان بود می‌شد آن را به یک کودک 4 ساله بیش‌فعال که در معرض قند و کافئین است تشبیه کرد”
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1


GLA45 AMG خودروئی اعتیادآور است. هر انتظاری از آن را دارید برآورده می‌کند. در شهر سواری رام و قابل کنترلی دارد و در بزرگراه سواری راحت و در صوت نیاز به‌مانند یک اتومبیل رالی رفتار می‌کند. مرسدس بنز GLA45 AMG و پورشه ماکان توربو از بسیاری جهات شبیه هم هستند اما شکاف قیمتی زیاد و میزان مصرف سوخت و رانندگی لذت‌بخش‌تر دلایلی هستند که باعث برتری بنز بر پورشه می‌شوند. کراس‌اوور ساخته AMG خودرویی است که کاملاً لایق کلمه اسپرت در عبارت ترکیبی Sport Utility Vehicle می‌باشد و تاج پیروزی را باید بر سر این کراس‌اوور اشتوتگارتی گذاشت.
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1 مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1


رتبه نخست: مرسدس بنز GLA45 AMG
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
2015 Mercedes-Benz GLA45 AMG

رتبه دوم: پورشه ماکان توربو
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
2015 Porsche Macan Turbo

رتبه سوم: آئودی SQ5
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
2015 Audi SQ5

رتبه چهارم: ب‌ام‌و X4 xDrive 35i
مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها 1
2015 BMW X4 xdrive35i

..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انتشار ﺟﺰﺋﯿﺎﺕ جدیدی از خودرو سوبارو BRZ مدل 2022 با نمای اسپرت تر
  قیمت‌های جدید چهار خودروی پرتقاضا + جدول
  تصاویر لو رفته پورشه پانامرا تنها چهار روز قبل از رونمایی رسمی!
  ساخت ساعت سوپر اسپرت مخصوص رانندگان نیسان (عکس)
  مک لارن فیوری؛ رونوشت روسی-آلمانی از یک سوپر اسپرت انگلیسی!
  رونمایی از جدیدترین مدل لامبورگینی سوپر اسپرت (عکس)
  گرون ترین سوپر اسپرت های بنز
  با خودروی اسپرت Vuhl 05 از مکزیک آشنا شوید
  نیسان ماکسیما 2016؛ سدانی از دیار ژاپن
  فیس لیفت هوندا آکورد اسپرت هیبریدی را بشناسید .

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان