امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

لزوم ترویج زایمان بدون درد میان بانوان

#1
بر اساس اعلام وزارت بهداشت امسال از بین بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار موالید سالانه در کشور، از ابتدای امسال ۲۸۱ هزار مورد زایمان طبیعی رایگان انجام شده است و از این تعداد فقط ۵۶۰۰ مورد زایمان بدون درد بوده است.

به گزارش جهان به نقل از فارس، بر اساس استانداردهای بین‌المللی حداکثر باید حدود ۱۵ درصد زایمانها در کشورها به روش سزارین انجام شود. این زایمانها شامل مواردی است که به علل پزشکی از جمله وضعیت نوزاد یا مادر، انجام زایمان به روش سزارین برای نجات جان مادر یا نوزاد ضروری است و در بقیه موارد باید زایمان به روش طبیعی انجام شود تا از عوارض سزارین که به خصوص سلامت آ‌ینده نوزاد را تهدید می‌کند، به حداقل برسد.

اما در کشور ما به دلایل مختلف طی دو دهه گذشته تمایل زنان باردار به خصوص در شهرها به روش سزارین بسیار بیشتر شده است به طوری که آمارها از انجام حدود بیش از ۶۰ درصد زایمانها به روش سزارین در کشور حکایت می‌کند که البته این میزان در بیمارستانهای بخش خصوصی به مراتب بیشتر است.

ترس زنان از درد زایمان و انجام مشاوره زایمان با پزشکان متخصص زنان که به علل مختلفی از جمله درآمد بیشتر ناشی از انجام جراحی سزارین و مدت زمان کمتری که برای انجام زایمان به این روش صرف می‌کنند و در نتیجه در طول زمان ( مثلاً در یک روز) می‌توانند تعداد زایمانهای بیشتری انجام داده و درآمد بیشتری داشته کسب کنند، زایمان به روش سزارین را بر خلاف استانداردهای علمی طی سالهای اخیر به شدت گسترش داده است.

ترویج زایمان به روش سزارین که از زبان پزشکان متخصص زنان به عنوان معتمدان زنان باردار طی سالهای گذشته رخ داده است، فرهنگی را رایج کرده است که انجام زایمان طبیعی به عنوان اقدامی سطح پایین در بین زنان رایج شده است و حتی گاهی زنان برای تفاخر در بین آشنایان خود به سمت سزارین رو می‌آورند چرا که در این فرهنگ انجام زایمان طبیعی به عنوان نوعی «نداری و از سر اجبار و بی پولی» تلقی می شود.

مسئله‌ای که البته نسل جدید را در خطر انواع و اقسام بیماریهای تنفسی، قلبی، آسم و حتی ذهنی قرار می‌دهد، عوارضی که هر روز ابعاد جدیدی از آن روشن و اعلام می شود.

یکی از ضعفهایی که به گسترش روز افزون سزارین و کاهش تمایل زنان به زایمان طبیعی دامن زده است، ضعف خدمات بیمارستانی کشور در انجام زایمان طبیعی در فضایی مناسب، محترمانه و بدون درد و نیز ضعف پوشش بیمه‌ای خدمات زایمان طبیعی توسط ماماها بوده است.

در این راستا وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت از اول امسال ابلاغیه‌ای برای بیمارستانهای کشور صادر کرد که مطابق آن این بیمارستانها باید تا پایان سال ۱۰درصد از میزان سزارین خود را کاهش دهند اما بررسی دقیق این ابلاغیه موضوعی است که نیازمند نظارت دستگاههای ناظر خارج از وزارت بهداشت است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار زایمان در کشور رخ می‌دهد که با توجه به سیاست جمعیتی جدید کشور انتظار می‌رود این میزان با توجه به رسیدن جمعیت دهه ۶۰ به باروری بیشتر هم بشود.

اما در این میان ضعف ساختاری بلوکهای زایمان که باید محیطی آرام، تمیز و محترمانه برای خدمت رسانی به زنان و مادران کشورمان باشد و بتوانند زایمان طبیعی بدون درد را گسترش دهند، به عنوان یکی از نقاط ضعف جدی همچنان خودنمایی می‌کند.

البته در این زمینه ابهاماتی هم وجود دارد که مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد، هر چند هنوز در مورد واقعی بودن این ابهامات اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته می شود با توجه به سختگیریهای وزارت بهداشت در بیمارستانهای دولتی برای کاهش موارد سزارین، موارد بیشتری از این نوع زایمان به بخش خصوصی که نظارت دولتی کمتری وجود دارد، ارجاع می‌شود و البته ارقامی که برای انجام این سزارین ها در بیمارستانهای خصوصی دریافت می‌شود نیز خود موضوع مهمی است که باید به آن رسیدگی شود، زایمانهایی که از ۲ میلیون تومان تا بیش از ۱۰ میلیون تومان برای زنان هزینه دارد و در چرخه کل درمان کشور بر افزایش پرداخت از جیب مردم موثر است.

آمار جدیدی که محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت به عنوان مقام رسمی اعلام کرده، گر چه گویای همه ماجرا نیست اما همین قدر هست که نشان می‌دهد هنوز نسبت زایمانهای طبیعی به کل زایمانهای کشور و به خصوص تعداد زایمانهای بدون درد در کشور رقم قابل توجه و قابل قبولی نیست.

به گفته وی از اول امسال تاکنون ۲۸۱ هزار زایمان طبیعی رایگان در ۳۶۰ بیمارستان دولتی کشور انجام شده است که البته وی نگفته است که این تعداد از مجموع چه تعداد زایمان انجام شده در این مدت در کشور صورت گرفته است و به قول وی بابت هر زایمان ۳۰۶ هزار تومان از محل اعتبارات یارانه ها پرداخت شده است.

وی البته برنامه آتی وزارت بهداشت را ترویج زایمان طبیعی، کاهش میزان سزارین، ارتقای شاخص سلامت مادر و نوزاد، بهینه سازی فضای فیزیکی اتاقهای زایمان برای حفظ حریم خصوصی مادران و افزایش رضایتمندی آنان و نیز برگزاری کلاسهای آموزشی بهداشت باروری و زایمان برای زنان عنوان می‌کند که در آینده اجرا خواهد شد.

وی تعداد کل موارد زایمانهای بدون درد در بخش دولتی را از اول امسال تاکنون ۵۶۰۰ مورد اعلام می‌کند که به نظر می‌رسد این تعداد اندک، زمینه لازم را برای ترغیب زنان به انجام زایمان طبیعی در بخش دولتی فراهم نمی کند و هنوز راه طولانی برای رسیدن به استانداردهای لازم و بهبود خدمات زایمان در کشور در پیش داریم به خصوص اینکه این امکانات قطعاً در مناطق محروم و دور افتاده به مراتب کمتر است و توازنی در توزیع این امکانات وجود ندارد. امری که معاون درمان وزیر بهداشت هم بر آن صحه گذاشته است.
لزوم ترویج زایمان بدون درد میان بانوان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  لزوم مصرف مرغ کمتر از ۱.۸ کیلوگرم برای حفظ سلامت
  مداحی میثم مطیعی میان لشکر فاطمیون در حلب
  پسر دانشجویی که درد زایمان طبیعی را تجربه کرد! + تصاویر
  تاریخ برگزاری کنکور بدون تغییر ماند!
  عوامل اجرای موسیقی خیابانی بدون رعایت الزامات فرهنگی و بهداشتی در ایلام دستگیر شدند.
Heart تصور اینکه بدون مبارزه شوروی علیه نازیسم، چه بر سر جهان می‌آمد، ممکن نیست
  چهره زن جوان چینی بعد از زایمان 40 سال پیر شد (عکس)
  لزوم ایجاد موج تازه‌ای از بازآموزی روش‌های پیشگیری از کرونا
  موضع ایران درباره آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان!
Heart فعال سیاسی اصولگرا: دولت پیشنهاد بودجه بدون نفت را تحت تاثیر گروه‌های فشار قبول نکر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان