امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرایی سفر مجدد العبادی به تهران در کمتر از یک سال

#1
محمدمهدی ملکی، کارشناس مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا با ارسال یادداشتی به تحلیل دلایل سفر مجدد العبادی نخست وزیر عراق به ایران، در مدت کمتر از یک سال پرداخته است:


اواخر مهرماه سال ۹۳ بود که عبادی تهران را به عنوان اولین مقصد سفرهای خارجی خود برگزید تا نشان دهد که ایران از چه جایگاهی در سیاست خارجی عراق برخوردار است و از طرفی پاسخی قاطع داده باشد به برخی که سعی در القای این موضوع داشتند که با کنار رفتن نوری مالکی از قدرت، ایران دیگر آن روابط حسنه را با عراق نخواهد داشت. عبادی با سفرش به تهران به آنها گفت که روابط بغداد-تهران راهبردی است و متغیرهایی این چنین تمی تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد.

طی یکسال اخیر رفت و آمدهای دیپلماتیک میان مقامات بلند پایه دو کشور رو به افزایش بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. علی لاریجانی، جواد ظریف و اسحاق جهانگیری از طرف ایران و سلیم الجبوری، فواد معصوم و ابراهیم جعفری از سوی عراقی ها سفرهایی را انجام داده اند و طی آن گسترش همکاری های فی مابین را در عرصه های مختلف پیگیری کرده اند.

اهمیت سفر نخست وزیر عراق به تهران

با توجه به شرایط ویژه ای که بر عراق حاکم است به دلیل حضور تروریست های تکفیری داعش و از طرفی با در نظر گرفتن شرایط حساس منطقه ای و بین المللی، سیاست های قدرت های فرامنطقه ای در قبال تروریسم و نقش آنها به عنوان حامیان و پدیدآورندگان اصلی این قبیل گروه های افراط گرا و طفره رفتن آنها به ویژه امریکا از حمایت دولتهای درگیر با معضل تروریسم ( مثال بارز آن عدم تحویل سلاح های خریداری شده عراقی ها است که کاخ سفید به بهانه های مختلف تا کنون از تجهیز کردن ارتش عراق به سلاح های پیشرفته ای که هزینه آن را نیز پرداخته اند، سرباز می زند)، سیاست های خصمانه و نه چندان پنهانی برخی دولتهای منطقه که همکاری آنها با رژیم صهیونیستی در ماه های اخیر بیش از پیش رسانه ای شده و وارد فاز عادی سازی روابط خود با آن رژیم شده اند، شنیده شدن برخی صداها از داخل عراق مبنی بر اجرای طرح تجزیه کشور آن هم در این شرایط که بیش از هر زمان دیگری عراق نیزمند اتحاد و یکپارچگی است و ... . از دیگر روی پاسخ مثبت و آغوش باز تهران در قبال درخواست کمک به مردم و دولت عراق و همکاری جدی و مسئولانه ایران در مبارزه با تروریست ها، دومین سفر عبادی به ایران را اهمیتی مضاعف بخشیده است.

علاوه بر قرابت و اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی میان دو کشور، وجود مرزهای طولانی، تردد سالانه مردم دو کشور در قالب سفرهای مذهبی و زیارت اماکن مقدس و متبرکه در عراق و ایران، وجود رابطه ای دوستانه و برادرانه میان مقامات بلند پایه بغداد و تهران، سیاست های غالباً هم سو از جانب طرفین و و جود اراده و عزمی جدی جهت گسترش هر چه بیشتر همکاری های اقتصادی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و ... و درآخر اهتمام طرف های مذکور به استفاده از ظرفیت های موجود جهت نیل به مقاصد و اهداف مشترک، همگی بستری مناسب را پدید می آورند تا تاییدی باشند بر این مهم که رابطه ایران و عراق از عمق راهبردی برخوردار است.

عبادی در سفر یک روزه خود به تهران با مقامات عالی رتبه کشورمان و همچنین رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو انجام داد. رهبری در دیدار با وی به نکات ارزشمندی اشاره فرمودند من جمله آنکه: وجود تروریست ها در عراق یک اتفاق گذرا است، لزوم وحدت و حفظ یکپارچگی در موقعیت کنونی، استفاده از ظرفیت های عظیم نیروی داوطلب مردمی هم در دوران جنگ و هم پس از آن درعرصه های مختلف و حراست از این نیرو در مقابل بد خواهانی که قصد تخریب و از میان بر داشتن چنین نیرویی را از صحنه عراق دارند. ایشان همچنین تاکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران امنیت و پیشرفت عراق را امنیت و پیشرفت خود می داند.

اوضاع و شرایط کنونی عراق

در حالی مردم عراق روزگار می گذرانند که مهمترین دغدغه و مساله آنها بیرون راندن و شکست کامل تروریست های تکفیری از خاک کشورشان است. استان ها و شهرهایی که درگیری مستقیمی با موضوع تروریسم دارند شرایط بسیار بدی را در حال تجربه هستند و بی شک متحمل سخت ترین آسیب های روحی و جسمی هم شده اند که با نگاهی آینده نگرانه این لطمات تا سال ها پس از اتمام این مبارزه و نزاع های موجود هم ادامه دار خواهد بود و بر سرنوشت آن افراد تاثیر می گذارد.

در مناطقی که آرامش و امنیت به طور کامل و یا نسبی برقرار است مردم روال زندگی رزومره خود را دارند و به فعالیت های اجتماعی، کار و تحصیل مشغول هستند اما با تمام این احوال بازهم آنها نگران این موضوع هستند که سرانجام چه سرنوشتی با توجه به شرایط پیش آمده (بحران امنیتی) در انتظار آنها و کشورشان خواهد بود.

مناطق تحت کنترل داعش

این مناطق به خشن ترین و ارعاب انگیزترین روش ها اداره می شود. این گروه تروریستی از منابع متعدد مالی که در اختیار دارد توانسته اقداماتی را انجام دهد که اسلاف آن (القاعده و طالبان و ...) هرگز تصور آن را هم نمی کردند و یا شاید رهبران آنها به چنین مواردی اهمیت نمی دانند و نگرش و تفکر متفاتی را داشتند. داعش با سرمایه مالی و تجهیزات و نیروهایی که از حدود ۹۰ کشور جهان جمع کرده مناطق تحت کنترل خود را اداره می کند و آن را خلافت اسلامی می نامد.

داعش مناطقی از بخش های سوریه و عراق را به هم پویند داده که اتفاقاً یکی از مسیرهای استراتژیک در دسترس آنها همین مرز میان سوریه و عراق است که از آن جهت تردد نیروهایش (جابجایی ها، انتقال نفرات مصدوم و ...) و همچنین وارد کردن تجهیزات و تسلیحات به میادین نبرد خود بهره می برد.

این گروه مقررات و قوانین عجیب و افراط گرایانه ی خاص خود دارد که آنها را برای مردمان بی گناهی که به چنگال آنها گرفتار آمده اند وضع کرده است. تماشای مسابقه فوتبال ممنوع، گرفتن موبایل در دست ممنوع، نیروهای داعش به همه کس و در هر جایی می توانند امر و نهی کنند و کسی هم حق معترض شدن به آنها را ندارد، پوشش افراطی ای که برای خانم ها وضع کردند به نحوی که من در یک گزارش می دیدم خانمی با پوشش کامل (فقط چشمانش مشخص بود) در خیابانی از یکی از شهرهای تحت کنترل این گروه در حال عبور بود که یک نفر داعشی به او می گوید خانم صورتت را بپوشان که خداوند زنان پوشیده را دوست دارد، داعشی های بازارها را سرکشی می کنند و کسبه ملزم هستند در ساعاتی که برای آنها مشخص شده است مغازه های خود را باز و یا تعطیل کنند، به نوجوانان ۱۸- ۱۶ ساله پول میدهند و به آنها می گویند هر کس علیه ما حرفی زد به ما اطلاع بدهید، دختران و زنان را میان خود تقسیم می کنند، آنها را به یکدیگر می فروشند و معاوضه می کنند، کودکان و نوجوانانی را می ربایند و آنها را آموزش میدهند و شستشوی مغزی داده و در اقدامات تروریستی خود از آنها استفاده می کنند و قس علی هذا موارد بسیار دیگر.

در پایان همان گونه که در یادداشت های پیشین خود همچون " مقابله با تروریسم نوین نیازمند برنامه ای چند وجهی" گفته ام راهکار از میان برداشتن پدیده شوم داعش و دیگر گروه های افراط گرای تروریست داشتن برنامه ای جامع، راهبردی و عملیاتی است که بتواند آنها را از دستیابی به منابع مالی اشان محروم کرده، دسترسی اشان را به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی محدود و یا به طور کامل منقطع کند، ماهیت پوچ تفکرات افراط گرایانه اشان را که در قالب های جذاب به جوانان ارایه می کنند را برملا سازد و در نهایت با اقدامات حساب شده نظامی-اطلاعاتی بتوان ریشه آنها را خشکاند.

صد البته که همه آنچه بیان گردید مستلزم همکاری هر چه بیشتر دولتهای منطقه و سایر دولتها و ملت های جهان و مسئولیت پذیری آنها در قبال تروریسمی که امروز نه تنها منطقه خاورمیانه بلکه چهار گوشه جهان را تهدید می کند، است.
چرایی سفر مجدد العبادی به تهران در کمتر از یک سال 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پیج بچه پولدارا های تهران در اینستاگرام چه خبره ؟+ عکس ها
  قیمت لحظه ای سهام امروزشرکت ها دربازار بورس تهران
  لزوم مصرف مرغ کمتر از ۱.۸ کیلوگرم برای حفظ سلامت
  زالی: وضعیت تهران نگران کننده است/ خودداری از دورهمی شب یلدا
  آموزش رقص و حرکات موزون در شمال شهر تهران +عکس
  دعا کنید در تهران زلزله نیاید/ برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر هم داریم
  فرود پلیکان غول پیکر در منزل مسکونی در تهران
Heart وقتی فیلم انفجار «فیلادلیفا» با شرق تهران جابجا می شود
Heart اولین سفرم به تهران و ریاض خواهد بود
  اقدامات کشورهای مختلف در پی افزایش مجدد شیوع کرونا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان