امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نظر روزنامه آمریکایی درباره طرح هسته ای

#1
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۳


 
یک روزنامه آمریکایی نوشت پارلمان ایران نیز همانند آنچه کنگره مدتی پیش انجام داده بود، با تصویب قانونی ضمن ابراز نظر و رأی خود، در فرآیند نهایی شدن توافق هسته‌ای وارد جرگه نقش‌آفرینان شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشریه آمریکایی کریستین‌ساینس‌مانیتور در گزارشی نوشت که کنگره این کشور مدتی پیش به‌صراحت اعلام کرد که قصد دارد در پایان مذاکرات بر سر توافق با ایران در مورد برنامه هسته‌ای آن، نقش‌آفرینی کند.

در حال حاضر نیز پارلمان ایران نیز صدای (نظر) خود را در مورد این موضوع حساس اعلام کرد، به‌شیوه‌ای که می‌تواند آینده دستیابی به یک توافق ــ برای محدود کردن برنامه اتمی ایران در مقابل کاهش تحریم‌های بین‌المللی ــ را پیچیده‌تر کند.

به‌نوشته این نشریه آمریکایی، در شرایطی که مذاکره‌کنندگان شش قدرت جهانی و ایران در حال نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن برای نهایی کردن و دستیابی به یک توافق جامع هستند، پارلمان ایران روز یکشنبه بازرسی‌ها از پایگاه‌های نظامی ایران را به‌عنوان بخشی از توافق نهایی ممنوع کرد.

ممنوعیت بازرسی‌ها از پایگاه‌های نظامی ظاهراً بازتابی از حساسیت رهبر ایران و برخی از دیگر مقامات ارشد ایران است که در گفته‌های خود از بازرسی‌های نظامی به‌عنوان خط قرمز ایران نام برده‌اند.

اما ایالات متحده از طریق وزارت خارجه آمریکا، از پیش و در مقابل این سخنان موضع مخالف گرفته و اعلام کرده بود که هر توافقی که دسترسی و شفافیت کامل در مورد تمام سایت‌های هسته‌ای ایران را مهیا نکند، غیرقابل قبول است.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی صبح امروز خود جزئیات طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» را نیز مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

بر اساس این مصوبه مجلس در ماده واحده این طرح مقرر شد در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر به‌صورت شفاف رعایت شود:

۱ ــ لغو تحریم‌ها به‌صورت یک‌جا و کامل باید در متن توافقنامه جامع درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

۲ ــ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

۳ ــ هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره ۱ ــ بر اساس اصول ۷۷* و ۱۲۵** قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره ۲ ــ وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر۶ ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر ۶ ماه یک بار گزارش روند حُسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌کند.

نمایندگان مجلس این ماده واحده و اجزای آن را با ۲۱۳ رأی موافق از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند.
نظر روزنامه آمریکایی درباره طرح هسته ای 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حقایقی درباره یکی از نخستین دانشمندان ناشناخته زن جهان
  چند شایعه درباره وضعیت جسمانی رهبر انقلاب + عکس
  هشدار فرابورس درباره دستکاری قیمت سهام در شبکه‌های اجتماعی
Heart دانسته‌ها و ندانسته‌های ما درباره ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا
Heart صحبت‌های ملانیا ترامپ درباره وضعیت سلامتی‌اش پس از کرونا
Heart کاخ سفید: پزشکان هنوز تصمیمی درباره مرخص شدن ترامپ نگرفته‌اند
Heart بیانیه ارتش عراق درباره حمله راکتی ناشناس به پایگاه «الحریر» اربیل
  نظر روسیه درباره خروج ایران از «ان پی تی»
Heart پاسخ چین به پمپئو درباره ایران
Heart درخواست برای تحقیق و شفاف‌سازی درباره سفر رئیس موساد به عین الاسد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان