امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رساندن صدای آژیر قرمز

#1
رساندن صدای آژیر قرمز 1
گزارش نگران‌کننده و فنی وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت عنوان «اقلیم غم‌انگیز ایران در سال‌٢٠٤٠» مانند هشدار شتاب‌زده گوینده‌ای بود که از حمله نزدیک ستوران دشمنی قدرتمند از هوا و زمین و دریا به مرزهای کشورمان خبر می‌دهد.
شگفتا که هنوز صدای آژیر خطری گسترده به گوش بسیاری نمی‌رسد! شگفت‌آورتر آنکه در همین تاریخ، خبرگزاری مجلس از توقف یک‌فوریت طرح پیشنهادی صیانت از جنگل‌ها خبر داد. در دوره جنگ تحمیلی هشت‌ساله به‌خاطر داریم که بسیاری از یک و دوفوریتی‌های پیشنهادی در مجلس به دلیل ضرورت‌های دفاع از سرزمین ما مورد توجه و تصویب مجلس قرار می‌گرفت.
 
آیا مردم ما و به‌خصوص مجلس نشانه‌های حمله‌ای تلخ‌تر از ارتش متجاوز صدام را در رادار متخصصان و به‌طور خاص در گزارشاتی مانند گزارش فوق نمی‌بینند؟ برای نواختن آژیر خطر هیولای خشک‌سالی و به‌عنوان‌مثال تا ٥/١ درجه افزایش دمای کشور و ازدست‌دادن سالانه حدود ١٤میلیارد مترمکعب تنها از طریق تبخیر بیشتر تا چه زمانی باید درنگ کنیم؟ یا مثلا در گزارش اشاره شده است پیامدهای فاجعه‌بار اقلیمی تنها عملکرد و تولید گندم را حداقل تا ٢٠‌درصد کاهش می‌دهد (بر فرض ثابت‌ماندن سطح اراضی).

 آیا در چنین شرایطی انتظار از بخش کشاورزی برای مطالباتی از قبیل خودکفایی و روش‌های رایج افزایش تولید نشان از آن ندارد که طنین گام‌های بحران را با وجود آنکه در کانون حیات کشور خیمه زده است دریافت نکرده‌ایم؟ باید گزارش تلخ وزارت امور اقتصادی و دارایی را به شمار جمعیت کشور تکثیر و بر سر هر کوی و برزن بیاویزیم و در هر بامدادی به تکرار خواندن آن مبادرت و در هر دیداری با یکدیگر جایگزین دیالوگ‌های رایج خود کنیم.
 
اگر به آگاهی‌رسانی و نواختن آژیر خطر متناسب با عمق بحران پیش‌رو اقدام نکنیم، بدون شک این دشمن درونی این‌بار با گام‌های آتشین و سبزستیزش آخرین کانون‌های حیات ما را درخواهد نوردید و نمایندگانی که از یک‌فوریت صیانت از جنگل هم پرهیز می‌کنند مجالی برای سه‌فوریت آن را هم از دست خواهند داد. شهرها اما هنوز در کشاکش انبوه اتومبیل‌ها در رفت‌وآمدی بی‌توجیه در خود فرومی‌روند.
 
زمین‌خواران کماکان و نامحرمانه بر آخرین بقایای زندگانی همچون محدوده جنگل‌های ابر شاهرود، چشمه واشی شهرستان فیروزکوه و گردنه حیران و ... چنگ انداخته‌اند. شهرداری‌ها منفعل هستند تا این بزهکاران به حیات کاری‌شان با ارتکاب خلاف، رونق دهند. غرش بولدوزرها، ناله ضعیف آژیرقرمزهای کم‌صدا را پوشانیده و گوش‌های همه ما به فرسایش روزمرگی‌ها از حساسیت افتاده است. هنوز نمایندگان مجلس رونق ساخت‌وساز در حوزه خود و رشد کشت‌وکار در کشور را مانند گذشته مطالبه می‌کنند. برای رویارویی با فاجعه پیش‌رو از همین حالا باید آژیر خطر را به صدا درآورد. تشکل‌های مردمی باید مردم را به‌جای هزیمت از جایی به جای دیگر به همزیستی در کنار همدیگر فراخوانند.
قطرات آبی که از این پس در فضای تفت‌آلود با یکدیگر تقسیم خواهیم کرد، بدون تردید به فرصتی سازنده و تکاملی در مناسبات اخلاقی جامعه مبدل خواهد شد. جامعه‌ای که بسیاری از آنها به کشیدن دیوارهایی از تنهایی بر گرد خود گرایش یافته بودند. دولت با تمامی اهرم‌های در اختیار خود به هماهنگ‌کننده‌ای برای مدیریت در بحران مهیا شود. دستگاه اجرائی کشور می‌تواند از تمامی مدیران خود بخواهد بیش از این از اعتبارات عمومی برای اجرای پروژه‌های رؤیایی و چشم‌اندازهای تخیلی درخواست نکنند.
 
مردم رنج‌کشیده جنوب‌شرقی کشور به‌عنوان پیش‌قراولان پیکار با خشک‌سالی باید از هم‌اکنون برای این آینده نزدیک سامان‌دهی شوند. به‌خاطر داشته باشیم با مردمی به پیکار با بحران خشکی می‌رویم که ارزش‌هایی مانند آب و سیراب‌کردن، از نمادهای فرهنگ دینی و انسانی آنها به‌شمار می‌آید. بدون تردید سال‌هایی که در پیش‌روی ماست، فرصت‌های گران‌بهایی برای تجربه مجدد باهم‌زیستن و همیاری‌های حماسه‌آمیز است. اگر اقلیت با دلبستگی کمتر به آینده وجود دارد، عمده‌ای از مردم ما با لبانی تشنه سقای باسخاوت برای سایرین خواهند شد.
 
آینده نشان خواهد داد که مردم صبور و مهربان کشورمان بار دیگر با سربلندی همچون ققنوس از زیر خاکستر این خشک‌سالی سر برون خواهند آورد؛ مردمی که این‌بار و برای همیشه خواهند آموخت که شراره‌های جهنم خشک‌سالی را می‌توانند به بهشتی از عشق به همدیگر و اتمام مکارم اخلاقی خود تبدیل کنند. برای دستیابی به آن بهشت باید آژیر خطر را از همین حالا و با دستان توانمند دولت و تشکل‌های مردمی به صدا درآورد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  صدای ارتعاش اتمسفر زمین چگونه است؟
  وضعیت قرمز بوشهر در انتظار برنامه‌های رئیس‌جمهور
  مراقبت نکنیم به وضعیت قرمز برمی‌گردیم
  ۲۱۰۲ مبتلای جدید کرونا در کشور/ وضعیت قرمز در خوزستان/ هشدار به ۳ استان
  ترس از ابتلای به «کرونا» بیشترین علت تماس با «صدای مشاور»
  علاقه این خانم به رنگ قرمز و شهرت جهانی اش (عکس)
  خشک کردن فلفل قرمز در بنگلادش
  حقایقی جالب از صدای ارواح در سیاره سرخ که میخ کوبتان می‌کند
  اموزش پرورش اماده به پایان رساندن سال تحصیلی هستیم
  وضعیت فارس از لحاظ ابتلا به کرونا قرمز است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان