امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شرکای تجاری ایران پس از تحریم‌ها چه تغییری می‌کنند؟

#1
شرکای تجاری ایران پس از تحریم‌ها چه تغییری می‌کنند؟ 1
در حال حاضر عمده مراودات تجاری ایران به خصوص در زمینه صادرات کالا با کشور‌های آسیایی است، آیا پس از لغو تحریم‌ها تجارت ایران از آسیا به سمت اروپا منتقل می‌شود؟
با نگاهی به آمار صادرات و واردات در کشور در سال‌های اخیر مشخص می‌شود که با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران بزرگترین شرکای تجاری کشور عمدتا از قاره آسیا بوده‌ و ایران کمترین مراودات تجاری را با کشور‌های اروپایی داشته‌است. به گونه‌ای که چین در چند سال اخیر اولین شریک تجاری ایران بوده‌است. پس از چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، هنگ‌کنگ و مصر 9 مقصد اصلی ایران برای صادرات کالا بوده‌اند.

 در واردات نیز وضع نسبتا به همین گونه بوده‌ و پس از چین عمده کالاها به ایران از امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، هند و سپس برخی کشور‌های اروپایی نظیر آلمان، سویس، هلند، ایتالیا و تایوان کالا به ایران آمده‌است.

اما اخیرا با مطرح شدن زمزمه‌هایی مبنی بر لغو تحریم‌ها این سوال به وجود آمده‌ که آیا پس از لغو تحریم‌ها شرکای تجاری ایران تغییر می‌کند؟

 اخیرا مجتبی خسروتاج، معاون توسعه داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره به روزنامه ایران اعلام کرده‌است: پس از بیانیه سوئیس هیأت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مختلفی به ایران آمدند تا برای گسترش مبادلات خود مذاکره کنند. این کشورها قبل از نهایی شدن مذاکرات وارد ایران شدند تا فرصت را از دست ندهند.

 وی ادامه داد: با برداشته شدن تحریم‌ها شرکای تجاری ایران نیز تغییر خواهند کرد. با قطع تحریم‌ها، چند تغییر پیش روی تجارت خارجی ایران قرار خواهد داشت. اول آنکه فضای جهانی برای تجارت با ایران مهیاتر می‌شود و بنابراین در خرید کالا، دسترسی بیشتری به منابع مختلف خواهیم داشت و می‌توانیم در شرایط رقابتی، کالای ارزانتر و با کیفیت‌تری بخریم.

 در همین مورد حمید حسینی، عضو هیات مدیره صادرکنندگان فراورده‌های نفتی نیز اعلام کرد: با اعمال تحریم‌ها که صادرات ایران عمدتا به شرق آسیا منتقل شده بود از این پس با توافقات انجام شده زمین بازی تغییر کرده و شرایط برای ورود کالاهای ایرانی به اروپا فراهم می‌شود.

 وی ادامه داد: به طور قطع با توجه به مذاکرات انجام شده کشور‌های مقصد صادراتی ایران تغییر می‌کند، زیرا همواره یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین شرکای تجاری ما اروپا بوده‌ است. بازار اصلی فرش، پسته، زعفران و پتروشیمی ایران همواره اروپا بوده است اما این تحریم‌ها موجب شد که بازار صادراتی ما به شرق آسیا منتقل شود.

اما مجید رضا حریری، نایب‌رئیس اتاق  مشترک ایران و چین در این زمینه گفت: چین همواره یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری ایران خواهد ماند. حتی پس از لغو تحریم‌ها هم عمده تجارت ایران با این کشور خواهد بود. 
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
  ربیعی: رییس مجلس در ابلاغ قانون اقدام لغو تحریم ها عجله کرد
Heart  تحریم‌های آمریکا مقابله با کرونا را دشوار کرده است
Heart روسیه بازگشت تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت را منتفی دانست
Heart آمریکا ۵ ناخدای کشتی ایران را تحریم کرد
Heart تحریم ۸ شرکت فعال در زمینه آهن و فولاد توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا
Heart سنای آمریکا تحریم‌های چین را تصویب کرد
  مردم اخبار مبتلایان و متوفیان کرونا را بیش از مطالب دیگر دنبال می‌کنند
Heart سوئیس خواستار لغو تحریم دیوان کیفری بین‌المللی از سوی آمریکا شد
  شاعری: مرتجعین منطقه می‌خواهند مسئله قدس را کمرنگ کنند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان