امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین

#1
موشک کروز پرتابه‌اي است که نيروي جلوبرندگيش را يک موتور جت (بيش‌تر نوع توربوفن) تامين مي‌کند؛ بنابراين طبق تعريف راکت و موشک، اصلا موشک نيست ولي همه جا اين اصطلاح به کار مي‌رود. موتور موشک کروز، در تمام مسيرش روشن است ( منظور در طول مسیر کروز است )و گاهي اوقات، اين موشک بال هم دارد. به خاطر داشتن بال و موتور جت، برخي اوقات به آن «هواپيماي کوچک بدون سرنشين» يا «موشك بال‌دار» هم مي‌گويند. اين موشک‌ها اغلب، در ارتفاع پايين حرکت مي‌کنند. موشک کروز نیز دارای چهار ویژگی عمده هستند:· موشک کروز در طبقات پایین جو (حدود30 کیلومتر) از نیروی برای آیرودینامیکی(نیرویی که موشک یا هواپیما را روی هوا نگه می­دارد) استفاده می­کند­. · در حین پرواز قادر به تغییر مسیر و ارتفاع بوده و می­تواند به دفعات این کار را تکرار کند. · بردی بیشتر از 50 کیلومتر دارد­. · در یک پرواز عادی یکسره، موشک در تمام مسیر هدایت شده وحامل انواع مختلفی از سر جنگی است­. موشک­های کروز معمولا از فناوری­های مورد استفاده در هواپیما استفاده می­کنند و دارای کلاهک مشابه­، کوچکتر و ارزانتر از موشک­های بالستیک هستند. به کارگیری سامانه­های ناوبری و هدایت پیشرفته دقیق نظیر جی پی اس و گلوناس باعث شده تا نسبت به موشک­های بالستیک دقت بیشتری را دارا بوده و به همین دلیل از توسعه و تولید بیشتری نیز برخوردار باشند.
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اولین تلاش چین برای دسترسی به موشک ضدکشتی ، به خرید و به خدمت گیری موشک  پی 15 ساخت شوروی بر میگردد.  چین در سال ۱۹۶۰ طی پروزه ۵۴۴ درکارخانه نانجانگ کار روی نسخه چینی پی ۱۵ را اغاز کرد و در سال ۱۹۶۴موفق شد   اولین موشک ضد کشتی خود را شلیک کند.البته  نسخه عملیاتی این موشک در نهایت در سال ۱۹۶۸ وارد خدمت شد.
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
 تا به امروز کشور چین نمونه های زیادی از موشک های ضد کشتی تولید کرده نظیر کرم ابریشم، سی ۶۰۱،سی ۱۰۱،سی۳۰۱،سی 602-سی 801- سی 802- سی 803- سی ۷۰۱، سی ۷۰۴،سی ۷۰۵،وای جی ۱۲، وای جی ۹۱ ، تی اف ۱۰، سی ایکس. در این تاپیک قصد دارم موشک ضد کشتی C-602 را معرفی کنم و در قسمت های بعد سعی خواهم کرد نمونه های دیگر را تقدیم حضورتون کنم.

 
C-602 ، که بانام YJ-62 هم شناخته میشود یک موشک ضد کشتی سوخت مایع  مادون   صوت ساخت چین است. این موشک از یک موتور توربو جت استفاده میکند.
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
ساختار یک موتور توربوجت

 
حروف Y  در این نام گذاری مخفف Yingji  به معنای عقاب ضربتی میباشد. این موشک توسط علوم و صنایع هوافضای چین  طراحی ( CASIC  ) شده و نام ابتدایی این طرح هم XY-41  بود . طراحی و توسعه این موشک از سال 1980 اغاز شد و قرار بود این موشک جایگزین موشکی به نام کرم ابریشم شود. C-602  اولین بار در 6 دسامبر سال 2006 در یک نمایشگاه هوایی در چین Zhuhai به نمایش گذاشته شد و این موشک از سال 2005 تا به امروز در حال خدمت است و بخش مهمی ازدفاع ساحلی و استراتژی عدم دسترسی به ساحل نیروی دریایی چین تبدیل شد.
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
این موشک علاوه بر قابلیت ضد کشتی که دارد میتواند به عنوان یک موشک سطح به سطح عمل کرده و اهداف خودش را در زمین منهدم کند. برد این موشک 400 کیلومتر عنوان شده است ولی با توجه قوانین بین المللی در تجارت سلاح که باید برد ان کمتر از 300 کیلومتر باشد نمونه  صادراتی این موشک به 280 کیلومتر کاهش یافت و کشور پاکستان هم یکی از خریداران همین نسخه بود.( پاکستان 120 موشک از همین مدل به چین سفارش داد و در سال 2009 این موشک ها را تحویل گرفت)

 
حداکثر سرعت این موشک 0.9 ماخ ولی زمانی که برای حمله به اهداف زمینی استفاده میشود بدلیل ناهمواری های سطحی سرعت ان از عدد ذکر شده کمتر خواهد بود. این موشک قادر به پرتاب در شرایط اب و هوایی مرحله دریایی 6 است (منظوراز مرحله دریایی وضعیتی است که دران وضعیت سطح دریا به عواملی مانند باد ,ارتفاع موج و ... محاسبه می گردد که در وضعیت 6 ام ارتفاع موج دریا بین 4 تا 6 متر است). موشک با داشتن ارتفاع کروز در حدود زیر 30 متر در حالت حمله زمینی برای هجوم به اهداف دریایی از روش   sea skimming ( این ویژگی باعث مخفی ماندن از چشم دشمن میشود) بهره می برد به طوریکه موشک با ارتفاع کروز10-7 از سطح دریا برای مرحله نهایی و انهدام هدف ارتفاع خود را کم کرده و ارتفاع پروازی خود را به زیر 7 متر می رساند که این کار عامل بسیار مهمی در اختفا و مصونیت موشک از سیستم های شناسایی و دفاعی شناور می باشد .
 
C-602 از یک موتور توربو جت به همراه یک بوستر سوخت جامد بهره میبرد   که 200 کیلوگرم از وزن کلی این موشک را در بر دارد . هدایت پایانی این موشک به صورت هدایت رادار فعال است (این روش هدایت از سال 1970 برای موشک های ضد کشتی و هوا به هوای دور ‏برد و میانبرد مورد استفاده قرار گرفته است. این موشکها، خود داری یک دستگاه ‏رادار کوچک برای رهگیری و اصلاح مسیر به طرف هدف هستند. رادار جنگنده و ‏یا ناو شلیک کننده در ابتدا هدف را کشف و روی آن قفل می کند. پس از آن، ‏مختصات هدف به موشک منتقل شده و موشک به طرف محدوده هدف شلیک می ‏شود. موشک، مسیر از پرتاب کننده تا نزدیکی هدف را به صورت اینرسی هدایت ‏شده و بعد از کشف هدف توسط رادار موشک به روش هدایت راداری آشیانه یاب به ‏طرف هدف حرکت می کند)  که زوایای شناسایی ± 40 و حداکثر تشخیص هدف 40 کیلومتر و حداکثر برد قفل بر روی هدف 30 کیلومتر می تواند اهداف خودش را نابود کند.
 اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
این موشک  از ناو های جنگی Type 052C destroyer  و بمب افکن های اچ ۶ قابل پرتاب است .
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
نسخه صادراتی این موشک  با برد ۲۸۰ کیلومتر دارای سامانه هدایت جی پی اس و یا گلنوس است که به ان اجازه درگیر با اهداف زمینی ثابت را نیز میدهد که با در نظر گرفتن کلاهک جنگی ۳۰۰ کیلوگرمی ان برای تهاجم زمینی مناسب است. البته چین نسخه ای با نام سی ام ۶۰۲ جی را توسعه داده است که نسخه تهاجم حمله به زمین با سامانه هدایت اپتیکی است که میتواند تصاویر گرفته شده موشک را به صورت زنده برای اپراتور ارسال کند.این موشک در 9 دسامبر سال 2012 در نمایشگاه Zhuhai به نمایش در امد. نوع کروز ضد اهداف سطحی این موشک (سی ام 602 جی ) نامیده میشود که دارای یک سرجنگی 480 کیلوگرمی است و میتواند در هنگام روبرو شدن با تپه ها یا موانع موجود در مسیر حرکت موشک به یکباره تا 800 متر از سطح زمین اوج بگیرد و پس از رد شدن از مانع مجددا از ارتفاع خود بکاهد . این مدل موشک سی-602 قادر است اهدافی را که حداکثر 25 کیلومتر از ساحل فاصله دارند مورد حمله مستقیم قرار دهد .

 
 
از دیگر سیستم های هدایتی موشک در فاز میانی می توان به سیستم های هدایت داخلی وناوبری ماهواره ایی اشاره کرد نمونه جدیدی از این موشک که به جای موتور توربوجت برای فاز نهایی از موتور توربوفن استفاده می کند نیز در دست ساخت است و همچنین خبرهایی از ساخت و توسعه نمونه های هواپایه و نمونه با قابلیت پرتاب از زیردریایی از این موشک وجود دارد به طوریکه نمونه هواپایه ان نیز بر روی بمب افکن H-6 ازمایش شده است.
به نظر موشک سی-602 علیرغم مشخصات عملیاتی خوب دارای یک نقص نیز میباشد . این موشک تنها میتواند علیه شناورهائی موثر باشد که حداکثر سرعتشان 30 گره دریائی است که البته شامل بیش از 90 در صد شناورهای سنگین جهان که سرعتی کمتر از 30 گره دریائی هستند میگردد ولی خب شناورهای با بیشتر از این سرعت هم وجود دارد.
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
موضوع مورد توجه ديگر اين است كه موشك‌هايي همچون موشك‌هاي دوربرد سي-802 (این موشک که توسط ایران مهندسی معکوس شده و نام ان نور است )و موشك‌هاي كروز ضد ناو كوتاه‌بردترِ سي-801، به ايران صادر شده است. در سال 1996، ايران موشك‌هاي سي-802 را در جزيره‌ي قشم، در مركز تنگه‌ي هرمز مستقر كرد. از آنجا كه نفت خليج فارس از تنگه‌ي هرمز عبور مي‌كند، برد موشك‌هاي سي-802، اين توانايي را به ايران خواهد داد تا بتواند جريان فراورده‌هاي نفتي جهان را در هنگامي كه كشمكش‌هايي در آينده رخ دهد، متوقف كند. لازم به ذكر است كه فروش موشك‌هاي چين، شامل بخش سيستم كنترل نمي‌شود. زيرا چين عضو رژيم تكنولوژي كنترل موشك‌ها، كه يك سازمان داوطلبانه براي پيشگيري از گسترش برخي از موشك‌هاي كروز و بالستيك است، نمي‌باشد.

 
 
مشخصات
 
 
نوع: موشک کروز سطح به سطح / ضد کشتی C-602/C-602G
کشور سازنده: چین
خدمت : از سال 2005 تا امروز
کشورهای استفاده کننده:چین , پاکستان
سازنده:CASIC    علوم و صنایع هوافضای چین  
طول:6.1 متر
قطر:0.54 متر
کلاهک:300 کیوگرم ضد زره
موتور: توربوجت
طول بالک ها : 2.9 متر
وزن : 1.24 تن
نوع سوخت: مایع
برد عملیاتی: نسخه اصلی 400 کیلومتر/ نسخه صادراتی 280 کیلومتر
ارتفاع پرواز : 10 - 7 متر کروز بالاتر از سطح دریا، 30 متر بالاتر از سطح زمین
سرعت: تقریبا+0.9 ماخ
سیستم هدایت:راداری فعال ARH /ImIR IR / TV
پلتفرم پرتاب: سطح و هوا
 
 
تصاویر بیشتر
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1
اشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602 ساخت چین 1

 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  -هواگرد های آزمایشی ساخت آمریکا 2010-2019-
  -سه مدل هواگرد تهاجمی ساخت شرکت بِل در دهه 1970-
  -موشک‌های هوا به هوا جنگ سرد ایالات متحده آمریکا-
  -چند مدل هواگرد آزمایشی ساخت آمریکا از 1940 تا 1949-
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-
  چند مدل جنگنده ساخت شرکت آویا
  |||سه مدل هواپیما گشت و نظارتی ساخت بریتانیا|||
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  ادامه ساخت پهپادهای تهاجمی سنگین در روسیه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان