امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا جهنم ابدی است؟

#1
چرا جهنم ابدی است؟

چرا جهنم ابدی است؟ 1

چنین به نظر می رسد ابدی بودن جهنم ظلم به بنده ها است. چون در مقابل یک  گناه باید از عذاب نامحدود و ابدی رنج بکشند. در حالی که مدت زمانی که در این دنیا هستند محدود و کوتاه است. آیا این نوعی ظلم  از سوی خداوند نیست؟ در این مقاله به دنبال پاسخ این مطلب هستیم.
عذاب ابدی
در پاسخ به این سوال دو نکته قابل تأمل است: نکته اول در واقع پاسخ نیست بلکه شاهدی است بر لزوم این خلود در عذاب و دومین نکته واقعاً پاسخ و توضیح مطلب است.
نکته اول اینکه کسانی که در عمر کوتاه  30 ،40 و ...  سال گناه می کنند اگر مثلا40 هزار سال خدا عمر به آنها می داد چکار می کردند؟ آیا گناه نمی کردند؟ با اینکه این افراد می دانند که به زودی خواهند مرد اما گناه می کنند. حال اگر به آنها بگویند شما 4 میلیون سال زنده باش، چه خواهند کرد و چقدر وحشتناک  و درنده خواهند شد؟
بنابراین، این که می گویند ما فقط 40 سال گناه کردیم قابل قبول نیست زیرا اگر 40 میلیون سال هم خدا به آنها عمر می داد باز هم گناه می کردند چنانکه عکسش هم همینطور است. کسی که 40 سال عبادت می کند هر چه  عمر بیشتر  داشته باشد عبادت بیشتری می کند.
همان طور که گفته شد اولاً این پاسخ، اصلی نیست. پاسخ اصلی این است که ، باید ببینیم نوع و کیفیت و ماهیت مجازات اخروی چه نوع مجازاتی است؟ لازم به توضیح است که مجازات به سه شکل قابل تصویر است و به سه صورت می توان مشاهده کرد:
دسته اول: مجازات های قرار دادی است ، که اعتباری است و بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه حقیقی وجود ندارد. یک قرارداد واعتباری را خود مردم یا شارع یعنی خداوند متعال قرار داده پس محور و ماهیتش براساس قرارداد است.
مثلا در شرع مقدس اسلام این طوراست که اگر کسی شراب خورد مجازاتش 80 ضربه شلاق است. رابطه تکوینی بین شرب خمر و این شلاق نیست و اینها با هم رابطه ای ندارند. او شراب خورده و مست شده در حالی که ما داریم به پشتش شلاق می زنیم در ظاهر هیچ ارتباطی بین این دو فعل نیست.
یا مثلا اگر کسی ماشینش را فلان مکان پارک کرد باید آنقدر پول بدهد رابطه ای بین پارک ماشین در محل پارکینگ ممنوع و جریمه ای که پرداخت می کند وجود ندارد و تنها قرارداد است و اعتبار کرده اند، گاهی آن را کم می کنند گاهی هم زیاد می کنند. می توانند تابلو را از آنجا بردارند 100 متر بالاتر بزنند. همان جایی که دیروز پارک کردن ممنوع بود الان ممنوع نیست و 100 متر بالاترش که دیروز ممنوع نبود الان ممنوع می شود.
نباید مجازات اخروی با مجازات دنیوی به بهانه تناسب مقایسه شود. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد
این نوع مجازات را مجازات های قرارداد می گویند. در این نوع مجازات همه عقلا می گویند باید بین جرم و مجازات تناسب باشد. اگر کسی که ماشینش را در محل پارکینگ ممنوع پارک کرده نمی توان او را اعدام کرد و اگر چنین مجازاتی بشود همه عقلای دنیا می گویند که بین این جرم و مجازات تناسب نیست و ظلم است یا اگر کسی مثلاً یک سیلی به صورت یک نفر زد دستش را قطع کنند یا  او را بکشند. چون اینجا امکان رعایت تناسب هست، می شود بین جرم و مجازات تناسب برقرار کرد چون قراردادی و اعتباری است.
دسته دوم: بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه علّی وجود دارد. در واقع مجازات چیزی جز معلول خود جرم نیست که اصطلاحاً می گویند مکافات. در واقع مجازات، مکافات خود عمل است. مثلاً اگر کسی شراب بخورد و در حال مستی رانندگی کند و تصادف کند پایش فلج می شود یا ستون فقراتش شکسته و نخاعش قطع می شود و تا آخرعمر فلج است و نمی تواند اعتراض کند که من یک ساعت مست بودم چرا 70 سال فلج باشم؟
در پاسخ به او باید گفت این نتیجه کار خودت است و قراردادی نیست که ما کمترش کنیم و بگوییم چون یک ساعت بیشتر مست نبوده پس 20 سال فلج باشد اگر 4 ساعت مست بود مثلاً 80 سال فلج باشد ، این معلولیت نتیجه آن کار است.
اگر کسی یک لحظه هوس کرد که سم بخورد می میرد، نمی تواند بگوید یک لحظه هوس کردم ، یا  اگر هوس کرد یک چاقو به چشمش بزند چرا تا آخرعمر کور باشد. این را همه عقلا پذیرفته اند که به ازای یک لحظه هوس کردن چرا تا آخر عمر باید کور باشد و می گویند این نتیجه عملش است. در اینجا تناسب اصلاً معنا ندارد که بگوییم باید بین جرم و مجازات تناسب باشد.
اما آیا مجازات اخروی از نوع اوّل است که باید تناسب داشته باشد تا ظلم نشود یا از نوع دوّم است که اصلاً امکان تناسب نیست؟ باید گفت از هر دو نوع فراتر است، حتی از نوع دوم هم فراتر است. چون مجازات اخروی چیزی جز خود عمل نیست و جز خود جرم نیست یعنی مجازات نتیجه جرم نیست بلکه خود جرم و تجسم عمل است. این گونه نیست که بگوییم قرارداد کردیم که اگر کسی مال یتیم خورد آتش در شکمش برود بعد بگویند چرا؟
اصلاً خوردن مال یتیم چیزی جز خوردن آتش نیست، فقط این آتش در قیامت شعله ور می شود  " إنّ الذین یأکلون أموال الیتامی إنما یأ کلون فی بطونهم نارا وسیصلون سعیرا " اما در اینجا تجسم پیدا نیست و بروز نمی کند " یوم تبلی السرائر " آنجا آشکار می شود که این شخص واقعاً آتش خورده.
پس اگر این شد دیگر بحث تناسب معنا ندارد چون قرارداد در کار نبوده که آن را کم یا زیاد کنند. بعضی بین عذاب اخروی و مجازات دنیوی که قراردادی است مقایسه می کنند. خیال می کنند خدا قرارداده آن مجازات را و به دنبال این باور می گویند چرا تناسب نیست؟ در حالی که اصلاً بحث تناسب اینجا مطرح نیست چون مجازات چیزی جز خود عمل نیست.
یکی از همسران پیغمبر از خانمی که نزد پیغمبر آمده بود غیبت کرد، حضرت به او گفت دندانت را خلال کن. گفت: یا رسول الله من که غذا نخوردم، من روزه هستم. فرمود: نه بلند شو این کار را بکن. وقتی که خلال کرد پاره های گوشت از لای دندانش بیرون آمد. فرمود: این گوشت مرده ای است که خوردی، یعنی تجسّم ملکوتی غیبت را پیغمبر به این خانم نشان داد، این کار را گاهی اولیاء خدا هم می کردند
حاصل اینکه نباید مجازات اخروی با مجازات دنیوی به بهانه تناسب مقایسه شود. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد. همان شرب خمری که مثال زده شد اگر شخص دستگیر بشود در محکمه اسلامی 80 ضربه شلاق می خورد، بچه هایش عقب مانده ذهنی می شوند، ممکن است سرطان دستگاه گوارش هم بگیرد اینها مکافات عملش هست. ممکن است تصادف کند و خسارت های فراوانی هم ببیند این هم مکافات دنیویش است. در آخرت، شرب خمر یک چهره، یک تجسم و یک حقیقتی دارد که آن حقیقت بروز می کند. عذاب این شخص جز همان عملش که در آخرت تجسم پیدا می کند چیزی نیست.
حق این است که انسان در جهنم جاودانه بماند چون گناه باعث شده که ماهیتش، ماهیت ناری و ماهیت جهنمی بشود. این ماهیت دیگر به درد بهشت نمی خورد. باید همیشه در جهنم باشد. بحث خلود درست است ولی اینکه چرا تناسب نیست ظلم است پاسخ همان است که گفته شد.
یکی از همسران پیغمبر از خانمی که نزد پیغمبر آمده بود غیبت کرد، حضرت به او گفت دندانت را خلال کن. گفت: یا رسول الله من که غذا نخوردم، من روزه هستم. فرمود: نه بلند شو این کار را بکن. وقتی که خلال کرد پاره های گوشت از لای دندانش بیرون آمد. فرمود: این گوشت مرده ای است که خوردی، یعنی تجسّم ملکوتی غیبت را پیغمبر به این خانم نشان داد، این کار را گاهی اولیاء خدا هم می کردند.
 
خلاصه سخن
نباید توجه داشت مجازات اخروی با مجازات دنیوی مقایسه شود به دلیل اینکه چون این جا تناسب هست پس آنجا هم باید تناسب باشد. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد. مجازات جهنم تجسم خود عمل است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
 سپاس شده توسط عشق بارسا23 ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛ ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، shawkila ، Thyme ، ✓SHINE AGAIN✓ ، ایرانی اسلامی
آگهی
#2
اگر هربار حافظه ما پاک میشه که آتش جهنم برای ما عادی شود در آخر ما تنها یکبار سوخته میشویم
#3
فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَـٰذَا إِنَّا نَسِينَاكُمْ ۖ وَذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ( سجده/14)
«پس به (سزای) آنکه دیدار این روزتان را نادیده گرفتید (عذاب را) بچشید؛ به‌راستی ما (نیز) فراموشتان کردیم و به (سزای) آنچه انجام می‌داده‌ اید عذاب جاودان را بچشید.»
بنابراين عذاب جهنم نيز براي كساني كه مخلد در آن هستند ، عذابي جاوداني است يعني سنخيت و عادي شدن در كار نيست و شرايط براي آنان پس از مدتي بگونه اي نخواهد شد كه به آن عادت كنند بلكه تعبير "عذاب الخلد" كاملا به معذب بودن آنان در جهنمي كه خداوند آنرا "دارالخلد" (1) معرفي نموده است ، تصريح دارد .


(1)- ذَٰلِكَ جَزَاءُ أَعْدَاءِ اللَّـهِ النَّارُ‌ ۖ لَهُمْ فِيهَا دَارُ‌ الْخُلْدِ ۖ جَزَاءً بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ( فصلت/28) این است سزای دشمنان خدا: آتش، که در آن برایشان خانه‌ی ماندنی است‌. حال آنکه جزایی به کیفر آن است که نشانه‌های ما را (دانسته) انکار (و انگار) می‌کرده‌اند.

از طرفی در قرآن مثلاً خبر از منقطع بودن عذاب جهنم برزخی آمده است:

النَّارُ‌ يُعْرَ‌ضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا ... [غافر، ۴۶]
هر صبح و شام بر آتش عرضه مى‌شوند ...

بنابراین، برای عذاب جهنم چند بحث قابل طرح خواهد بود:
  • یکی پیوستگی عذاب ... یعنی عذاب بدون تخویف و استراحت ... یعنی عذابی که نمی‌شود از آن خارج شد
  • دیگری طولانی بودن عذاب
  • و نهایتاً ابدی بودن عذاب


مثلاً یکجا در قرآن صحبت از «عَذَابٌ مُّقِيمٌ» شده است، این را می‌توان هم حمل بر پیوستگی عذاب کرد و حمل بر ابدی بودن عذاب:

يُرِ‌يدُونَ أَن يَخْرُ‌جُوا مِنَ النَّارِ‌ وَمَا هُم بِخَارِ‌جِينَ مِنْهَا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ [المائده، ۳۷]
[همواره‌] مى‌خواهند از آتش بيرون بروند، ولى از آن خارج شدنى نيستند، و برايشان عذابى پايدار هست

و یا در بحث «عَذَابَ الْخُلْدِ» که می‌شود آن را هم حمل بر طولانی بودن عذاب کرد و هم بر ابدی بودن آن:

ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ [یونس، ۵۲]
آن‌گاه به كسانى كه ستم كردند گفته شود: عذاب خُلد را بچشيد. آيا جز به كيفر آنچه مى‌كرديد مجازات مى‌شويد

اما عباراتی در قرآن هست مثل «خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا» که ظاهراً دیگر فقط باید تعبیر ابدی بودن را از آن کرد، این عبارات هم برای بهشت به کار رفته‌اند و هم برای جهنم، اما حتی در آن بخشی که در باره‌ی جهنم است هم خلود ابدی در جهنم و سعیر و آتش را بیان می‌کنند و نه «عذاب ابدی» را:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّـهُ لِيَغْفِرَ‌ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِ‌يقًا / إِلَّا طَرِ‌يقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّـهِ يَسِيرً‌ا [النساء، ۱۶۹]
إِنَّ اللَّـهَ لَعَنَ الْكَافِرِ‌ينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرً‌ا / خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَّا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرً‌ا [الأحزاب، ۶۴ و ۶۵]
... وَمَن يَعْصِ اللَّـهَ وَرَ‌سُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ‌ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا [الجن، ۲۳]



در احادیث هم مشابه این آیات را داریم، مثلاً:


تفسير فرات الكوفي، ص: 123
فرات قال حدثني علي بن يزداد القمي معنعنا عن حمران قال سألت أبا عبد الله [جعفر] ع عن قول الله تعالى وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنْها قال كأنك تريد الآدميين؟ قلت نعم. قال كانوا حوسبوا و عذبوا و أنتم المخلدون في الجنة، قال الله إن أعداء علي هم المخلدون في النار أبد الآبدين و دهر الداهرين هكذا تنزيلها

تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏7، ص: 499
عليّ بن إبراهيم «2»، عن أبيه، عن القاسم بن محمّد، عن المنقريّ، عن أحمد بن يونس، عن أبي هاشم قال: قال أبو عبد اللّه- عليه السّلام-: إنّما خلّد أهل النّار في النّار لأنّ نيّاتهم كانت في الدّنيا [أن‏] «3» لو خلّدوا فيها أن يعصوا اللّه أبدا، و إنّما خلّد أهل الجنّة في الجنّة لأنّ نيّاتهم كانت في الدّنيا أن لو بقوا فيها «4» أن يطيعوا اللّه أبدا، فبالنّيّات خلّد هؤلاء و هؤلاء. ثمّ تلا قوله- تعالى-: قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ.

   


و في أصول الكافي: عليّ بن إبراهيم، عن أبيه، عن القاسم بن محمّد، عن المنقريّ، عن سفيان بن عينيه، عن أبي عبد اللّه- عليه السّلام- قال: النّيّة أفضل من العمل، ألا و إنّ النّيّة هي العمل. ثمّ تلا قوله- تعالى-: قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ، يعني: على نيّته.



فَذُوقُوا فَلَن نَّزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا [النبأ، ۳۰]
پس بچشید پس هرگز زیاده نکنیم بر شما مگر عذاب

که اگر «لن» نفی ابد باشد می‌توان ابدی بودن عذاب را از آن نتیجه گرفت.

اما اگر چنین باشد به لحاظ عقلی چطور می‌توان حدیث طینت را متوجه شد و اینکه خداوند موجودی را خلق کرده است که می‌دانسته دست آخر با اختیار خودش گمراه خواهد شد و در نتیجه اگر خلقش نمی‌کرد برای آن موجود بهتر بود؟ [
وَيَقُولُ الْكَافِرُ‌ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَ‌ابًا]
 سپاس شده توسط Thyme
#4
تکراری
#5
یه نکته:
جهنم برای همه دائمی نیست بلکه برای گروهی خاص دائمی می باشد.
 سپاس شده توسط Thyme ، | NEON DEMON | ، ▪неизвестный▪ ، bahare_021
#6
(10-07-2015، 15:05)نیلا....... نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(10-07-2015، 15:03)tabas نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
یه نکته:
جهنم برای همه دائمی نیست بلکه برای گروهی خاص دائمی می باشد.

تو دیگه چی میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اصن مگه داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ی چی بگو خودتم باورت شع

درست میگه
جهنم ابدی نیست جز برای تعدادی که شاید به 20 نرسه تعدادشون
مثل شمر و ابن ملجم و عمر سعد و اون شخصی که ناقه حضرت صالح رو پی کرد و ابولهب و یه تعداد دیگه...


دنیا زمانش با اون ور خیلی فرق داره
مثلا میگن قیامت 50000 سال زمین طول میکشه!

در صورتی که ما میگیم روز قیامت!

....................
خدا هم تو یه حدیث قدسی خطاب به انسان میگه
تو رو برای جهنم نیافریدم بلکه برای بهشت خودم افریدم

(03-07-2015، 19:06)13790 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
تکراری

تکراری بودن یا نبودنش چه سود و ضرری برای شما داره؟
شیعیان امامم لذت ببرن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا جهنم ابدی است؟ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا جهنم ابدی است؟ 1


 سپاس شده توسط Thyme ، bahare_021
آگهی
#7
علامه طباطبایی(ره) در مورد جاودانگی عذاب می آورد:

ظاهر الفاظ قرآن، تصریح دارد به خلود و جاودانگی عذاب جهنم، از جمله: «وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ النَّارِ»؛ ايشان به هيچ وجه از آتش بيرون نخواهند شد. (بقره، 167)
سنت و روایات وارده از طرق ائمه اهل بيت علیهم السلام نيز در این خصوص، آن قدر زياد است كه به حد استفاضه (نزدیک به یقین) رسيده‏ است. (ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 622)


آیت الله جوادی آملی در این زمینه می گویند:

اگرچه مفسران و متکلمان در موارد و مصادیق جاودانه بودن عذاب اختلاف دارند ولی در اصل عذاب جاودان اتفاق نظر دارند، به ویژه در مورد کافران و منکران و دشمنان الهی. (تفسیر موضوعی (معاد در قرآن)، ج 5، ص 488)


اما روایات در این زمینه مختلف است:
عذاب دائمی برای منکران و کافران و ... است.
برخی بر دائمی نبودن عذاب برای اهل ایمان دلالت دارند.
برخی نیز بر نجات دوستان خانداون ولایت، دلالت دارند.
برخی دیگر بر عذاب دائمی برای دشمنان ولایت اهلبیت(ع) دلالت دارند.
برخی نیز بر خروج عده ای از آتش دلالت دارند.


بنا بر این:

در اصل وجود داشتن عذاب جاویدان و دائمی، شکی نیست کما این که ظاهر آیات قرآن همین دوام عذاب را می رساند.

البته روایاتی داریم که عذاب جاودان و دائمی را برای برخی از افراد مانند کافران، منکران و ...، می دانند، نه برای همه افراد؛ لذا در مورد برخی چنین آمده:

"... فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يُدْخِلُ النَّارَ مُؤْمِناً وَ قَدْ وَعَدَهُ الْجَنَّةَ وَ لَا يُخْرِجُ مِنَ النَّارِ كَافِراً وَ قَدْ أَوْعَدَهُ النَّارَ وَ الْخُلُودَ فِيهَا"

امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی، مؤمن را داخل آتش نمی کند در حالی که وعده بهشت به او داده است، و کافر را از آتش خارج نمی کند در حالی که وعده آتش و جاودانه بودن در آن را به او داده است. (الخصال، ج ‏2، ص 608)


نکته:

علامه مجلسی(ره) در مورد جمع بین روایات چنین می آورند:

1. کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود، جز مستضعفانی که نقصان عقل دارند، یا حجت بر آنها تمام نشده است. در این صورت امید نجات آنان هست.

2. گروه های غیر شیعه که منکر ضروریات دین اسلام نبوده اند اگر در تعصب شدید و دشمنی با اهلبیت(ع) سخت کوشیده و حجت بر آنها تمام بوده است، نیز در آتش جاودان خواهند بود.
اما اگر حجت بر آنها تمام نشده و یا کم عقل بوده اند، باز امید نجاتشان می رود.

3. صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان، داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، جز این که شفاعت نصیبشان خواهد شد.
برخلاف شیعیان راستین که حتی یک نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمی شوند. (بحارالانوار، ج 8، ص 363، ذیل حدیث 41)




آنچه روشن است اینکه عذاب اخروی از نظر زمانی معادل سالهای زندگی یک فرد گناهکار نیست و خدای متعال وعده خلود و جاودانگی عده ای را در جهنم  داده است.
«وَ الَّذینَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ[بقره/۳۹] و كسانى كه كافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.»
زمانی ممکن است این نوع مجازات را غیر عادلانه بدانیم که تصور کنیم عذاب جهنم نوعی عذاب قراردادی است. مثلا طبق قانون اگر کسی چراغ قرمز را رد کند، باید چند ده هزار تومان به عنوان جریمه بپردازد. و این را عادلانه می دانیم. اما اگر بنا باشد در مقابل رد کردن چراغ قرمز کسی به حبس ابد محکوم شود، این نوع مجازات را غیر عادلانه می دانیم چون تناسبی با جرم صورت گرفته ندارد. همچنین اگر مجازات رد کردن چراغ قرمز، زدن یک بوغ باشد، نیز آن را حکیمانه می دانیم. بنابراین در این نوع مجازات ها حتما باید بین جرم و مجازات تناسب رعایت شود.
 
 
اما یک نوع از آثار منفی، تکوینی و حقیقی هستند و در آن تناسب با تخلف صورت گرفته معنا ندارد. مثلا کسی یک لحظه دیر ترمز کرده و دچار تصادف شده و برای همیشه فلج می شود. یا کسی یک لحظه بی احتیاطی کرده و چاقو به چشمش خورده و برای همیشه کور می شود. یا کسی یک کبریت روشن کرده و بازار بزرگی را به آتش کشانده و ...   در این موارد تناسب عمل  با نتیجه معنا ندارد. و تنها سخن منطقی این است که در مواضع حساس تر، احتیاط ها شدید تر باشد.
 
 
عذاب جهنم از نوع دوم و عذاب تکوینی است. و به همین خاطر تناسب سالهای گناهکاری با سالهای مجازات معنا ندارد. به فرمایش علامه طباطبایی : عذاب خالد اثر و خاصیت آن صورت نوعیه شقاوت بارى است كه نفس انسان شقى بخود گرفته، (و او را نوع‏ مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نمیتواند روزى غیر گاو شود) این نوع انسان هم نمیتواند نوع دیگرى شود.[۱]
 
آنان که مستحق خلود هستند، کسانی هستند که ذات و سرشت آنها با خباثت عجین شده و هرگز از آن برنمی گردند. به گونه ای که اگر خدای متعال آنها را به دنیا بازگرداند و عمری طولانی تر به آنها بدهد، آنها مجددا به طغیان گری و تعدی می پردازند. بنابراین عذاب در مقابل رویه و خواسته ابدی آنهاست. قرآن مجید می فرماید:
 
«وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقالُوا یا لَیْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُكَذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ  * بَلْ بَدا لَهُمْ ما كانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ[انعام/۲۷-۲۸]  اگر آنها را در آن روز كه در برابر آتش نگاهشان داشته‏ اند بنگرى، مى ‏گویند: اى كاش ما را باز گردانند تا آیات پروردگارمان را تكذیب نكنیم و از مؤمنان باشیم. * نه، آنچه را كه از این پیش پوشیده مى‏ داشتند اكنون برایشان آشكار شده، اگر آنها را به دنیا بازگردانند، باز هم به همان كارها كه منعشان كرده بودند باز مى ‏گردند. اینان دروغگویانند.»
 
پرده ای از حقیقت فوق (که کافران بازگشته و همچنان به گناهان مشغول می شوند) در رجعت محقق شده و افراد پلیدی که به حیات باز می گردند، به سختی با جبهه حق می جنگند.

[۱]. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۱، ص: ۶۲۵.

در مورد ابدي بودن جهنم ابتدا به چند آيه شريفه از قرآن كه مي‌فرمايند: «گويد: اكنون آتش منزلگاه شما است و هميشه در آن خواهيد بود»سوره ی انعام آیه ی 28. كه در اينجا فاعل فعل گويد, "خدا"است كه اين آيه صريح در ابدي بودن و هميشگي بودن آن را مي رساند و نيز در آيه‌اي ديگر چنين فرمودند: «پس به كساني كه ستم ورزيدند گفته مي‌شود: عذاب جاويد (ابدي) را بچشيد».یونس 52


اينجا نيز صدها آيه وجود دارد كه اشاره دارد به این که عده‌اي در جهنم ابدي خواهند بود و اين به خاطر عدل الهي است زيرا كه جهان آخرت منزلي بين بهشت و جهنم نيست و عدل الهي اين مطلب را مي‌طلبد كه افرادي را كه عمري در عناد و لجبازي به سركردند و منكر تمام اين واقعيت‌ها بودند در جایی جدا و محلي غير از محل افراد باتقوا و متقي قرار دهد. در اينجا شايد گفته شود كه بالاخره روزي اصل جهنم از بين مي‌رود، زيرا سوخت و ساز آن پايان مي‌پذيرد و افسرده مي‌شود كه در پاسخ آيه شريفه «هر وقت بخواهد افسرده و بي‌فروغ شود ما آن را مي‌افروزيم و نمي‌گذاريم خاموش گردد».سوره ی اسرا آیه ی 97 و
دوزخيان نيز خودشان جهنم كوچكي هستند!!!!!!!!! آن جا كه مي‌فرمايند: «آنان ماده آتش‌زاي
دوزخ هستند».سوره ی بقره


بسه یا بازم بگم؟
#8
وقتی حکم خدا مورد استدلال قرار میگیره و مثال دنیوی براش زده میشه کاملا قابل قبول و منطقیــــه !

اما این رو هم باید در نظر گرفت که در نهایت گناه کارا بعد از تحمل عذاب مخصوص خودشون و پاک شدن به بهشت بر میگردن ودر نهایت همه ی بندگان به بهشت میرن !


متن بسیار آموزنده ایی بود .. به ویژه مثال هاش ..

فقط لطفا ازین به بعد خودتون یکم متنو خلاصه تر کنید که همه متنو بخونن و نخونده راجبه حکم خدا که دوستمون [romia ] سندش رو در قرآن هم آورد ، نظر ندن !

چون همونطور که میبینین تفاسیر مختلفی ازین عذاب ابدی دریافت شده که هر کی کنجکاوه باید بره تفاسیر رو بخونه !

چون این عذاب ابدی فقط شامل یک سری افراد و یه گروه گناهان میشه !

این رو هم بدونیم که خداوند همیشه از بهشت جاوردانه حرف میزنه و‌از لذت های بهشتی یاد میکنه و بعد در نهایت‌‌‌‌ به سراغ عذابها میره !

بهتره با توصیف و بهشت و زیبایی هاش و لطف و رحمت خدا همرو به دینمون علاقه مند کنیم نه اینکه از عذاب بترسونیمشون !

ممنون و متشکر
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Unknown
چرا جهنم ابدی است؟ 1
#9
هر چند وضعیت افراد در عالم آخرت کاملا متفاوت و مختلف خواهد بود و تصمیم گیری در خصوص سرنوشت نهایی همه انسان ها در دست خداوند است، اما بر اساس آیات و روایات به طور کلی می توان گفت: تقریبا اکثریت انسان ها پس از تحمل عذابی کوتاه یا طولانی به بهشت می روند، ولی در هر حال این امر کلیت نداشته و شامل همه انسان ها نخواهد بود.
شخصی را در نظر بگیرید که ایمان دارد، ولی به خاطر ضعف ایمان‌، گناهان کبیره انجام داده، این فرد اگر توبه نکرده باشد، با سختی جان دادن یا عذاب برزخ یا شفاعت یا تحمّل عذاب موقت جهنم پاک گردیده‌، به بهشت می‌رود؛ در واقع عذاب برای او حکم تطهیر و درمان از پلیدی گناه را دارد.
اکثر انسان ها که آمیخته ای از خوبی ها و بدی ها را دارا هستند، همین وضعیت را دارند؛ زیرا مبنای برخورد خداوند با گنهکاران، رحمت و بخشایش و گذشت است.
آیات متعدد قرآن که از «غفور» و « رحیم» بودن خداوند نام برده، می تواند اشاره به همین مطلب داشته باشد.
در مورد خروج برخى از اهل جهنم از آن مکان و ورودشان در بهشت، روایات زیادى وارد شده است از جمله:
- ابى بصیر گوید: از امام باقر شنیدیم که فرمود: مردمى از آتش خارج مى‏شوند... و به بهشت وارد مى‏گردند. (تفسیر المیزان، ج 11، ص 39 )
اما در کنار این اکثریت، عده ای از جهنمیان هم هستند که به عذاب ابدی گرفتار بوده، امکان نجات از دوزخ را ندارند. بنابر آیات و روایات، بعضى از گناهان مانند شرک و کفر و نفاق موجب عذاب ابدى است. این در صورتى است که صاحب آن بدون توبه واقعى بمیرد.
برخی از مفسران، «خلود» را در بعضی از این آیات به معنای مدت طولانی تفسیر کرده‌اند، نه حضور دائمی و همیشگی؛ اما در هر حال یقینا برخی از گنهکاران همانند مشرکان هیچ گاه مورد عفو و رحمت قرار نگرفته و امکان طهارت و پاک شدن برای آنان وجود ندارد

پاره‏اى از افرادی که وعده خلود و جاودانگی در عذاب به آن ها داده شده، به علاوه مشرکان که به آن اشاره شد، عبارتند از:
1. کسى که مۆمنى را عمدا به قتل رساند. ( نساء 96)
2. کسى که با خدا و رسولش به مبارزه بر مى‏خیزد. ( توبه 63)
3. کسى که خدا و رسولش را نافرمانى کند و به حدود و احکام الهى تجاوز کند. ( نساء 14)
4. کافران و تکذیب کنندگان آیات الهى. ( بقره 39 )
5. مرتکبین گناه که آثار گناه سراسر وجودشان را گرفته باشد. ( بقره 81)
6. مرتدى که کافر از دنیا برود. (بقره 217)
البته برخی از مفسران، «خلود» را در بعضی از این آیات به معنای مدت طولانی تفسیر کرده‌اند، نه حضور دائمی و همیشگی؛ اما در هر حال یقینا برخی از گنهکاران همانند مشرکان هیچ گاه مورد عفو و رحمت قرار نگرفته و امکان طهارت و پاک شدن برای آنان وجود ندارد.

همه افراد جهنمی در نهایت به بهشت نمیروند این سخن کلیت ندارد!
#10
(10-07-2015، 17:19)romia نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
علامه طباطبایی(ره) در مورد جاودانگی عذاب می آورد:

ظاهر الفاظ قرآن، تصریح دارد به خلود و جاودانگی عذاب جهنم، از جمله: «وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ النَّارِ»؛ ايشان به هيچ وجه از آتش بيرون نخواهند شد. (بقره، 167)
سنت و روایات وارده از طرق ائمه اهل بيت علیهم السلام نيز در این خصوص، آن قدر زياد است كه به حد استفاضه (نزدیک به یقین) رسيده‏ است. (ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 622)


آیت الله جوادی آملی در این زمینه می گویند:

اگرچه مفسران و متکلمان در موارد و مصادیق جاودانه بودن عذاب اختلاف دارند ولی در اصل عذاب جاودان اتفاق نظر دارند، به ویژه در مورد کافران و منکران و دشمنان الهی. (تفسیر موضوعی (معاد در قرآن)، ج 5، ص 488)


اما روایات در این زمینه مختلف است:
عذاب دائمی برای منکران و کافران و ... است.
برخی بر دائمی نبودن عذاب برای اهل ایمان دلالت دارند.
برخی نیز بر نجات دوستان خانداون ولایت، دلالت دارند.
برخی دیگر بر عذاب دائمی برای دشمنان ولایت اهلبیت(ع) دلالت دارند.
برخی نیز بر خروج عده ای از آتش دلالت دارند.


بنا بر این:

در اصل وجود داشتن عذاب جاویدان و دائمی، شکی نیست کما این که ظاهر آیات قرآن همین دوام عذاب را می رساند.

البته روایاتی داریم که عذاب جاودان و دائمی را برای برخی از افراد مانند کافران، منکران و ...، می دانند، نه برای همه افراد؛ لذا در مورد برخی چنین آمده:

"... فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يُدْخِلُ النَّارَ مُؤْمِناً وَ قَدْ وَعَدَهُ الْجَنَّةَ وَ لَا يُخْرِجُ مِنَ النَّارِ كَافِراً وَ قَدْ أَوْعَدَهُ النَّارَ وَ الْخُلُودَ فِيهَا"

امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی، مؤمن را داخل آتش نمی کند در حالی که وعده بهشت به او داده است، و کافر را از آتش خارج نمی کند در حالی که وعده آتش و جاودانه بودن در آن را به او داده است. (الخصال، ج ‏2، ص 608)


نکته:

علامه مجلسی(ره) در مورد جمع بین روایات چنین می آورند:

1. کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود، جز مستضعفانی که نقصان عقل دارند، یا حجت بر آنها تمام نشده است. در این صورت امید نجات آنان هست.

2. گروه های غیر شیعه که منکر ضروریات دین اسلام نبوده اند اگر در تعصب شدید و دشمنی با اهلبیت(ع) سخت کوشیده و حجت بر آنها تمام بوده است، نیز در آتش جاودان خواهند بود.
اما اگر حجت بر آنها تمام نشده و یا کم عقل بوده اند، باز امید نجاتشان می رود.

3. صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان، داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، جز این که شفاعت نصیبشان خواهد شد.
برخلاف شیعیان راستین که حتی یک نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمی شوند. (بحارالانوار، ج 8، ص 363، ذیل حدیث 41)




آنچه روشن است اینکه عذاب اخروی از نظر زمانی معادل سالهای زندگی یک فرد گناهکار نیست و خدای متعال وعده خلود و جاودانگی عده ای را در جهنم  داده است.
«وَ الَّذینَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ[بقره/۳۹] و كسانى كه كافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.»
زمانی ممکن است این نوع مجازات را غیر عادلانه بدانیم که تصور کنیم عذاب جهنم نوعی عذاب قراردادی است. مثلا طبق قانون اگر کسی چراغ قرمز را رد کند، باید چند ده هزار تومان به عنوان جریمه بپردازد. و این را عادلانه می دانیم. اما اگر بنا باشد در مقابل رد کردن چراغ قرمز کسی به حبس ابد محکوم شود، این نوع مجازات را غیر عادلانه می دانیم چون تناسبی با جرم صورت گرفته ندارد. همچنین اگر مجازات رد کردن چراغ قرمز، زدن یک بوغ باشد، نیز آن را حکیمانه می دانیم. بنابراین در این نوع مجازات ها حتما باید بین جرم و مجازات تناسب رعایت شود.
 
 
اما یک نوع از آثار منفی، تکوینی و حقیقی هستند و در آن تناسب با تخلف صورت گرفته معنا ندارد. مثلا کسی یک لحظه دیر ترمز کرده و دچار تصادف شده و برای همیشه فلج می شود. یا کسی یک لحظه بی احتیاطی کرده و چاقو به چشمش خورده و برای همیشه کور می شود. یا کسی یک کبریت روشن کرده و بازار بزرگی را به آتش کشانده و ...   در این موارد تناسب عمل  با نتیجه معنا ندارد. و تنها سخن منطقی این است که در مواضع حساس تر، احتیاط ها شدید تر باشد.
 
 
عذاب جهنم از نوع دوم و عذاب تکوینی است. و به همین خاطر تناسب سالهای گناهکاری با سالهای مجازات معنا ندارد. به فرمایش علامه طباطبایی : عذاب خالد اثر و خاصیت آن صورت نوعیه شقاوت بارى است كه نفس انسان شقى بخود گرفته، (و او را نوع‏ مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نمیتواند روزى غیر گاو شود) این نوع انسان هم نمیتواند نوع دیگرى شود.[۱]
 
آنان که مستحق خلود هستند، کسانی هستند که ذات و سرشت آنها با خباثت عجین شده و هرگز از آن برنمی گردند. به گونه ای که اگر خدای متعال آنها را به دنیا بازگرداند و عمری طولانی تر به آنها بدهد، آنها مجددا به طغیان گری و تعدی می پردازند. بنابراین عذاب در مقابل رویه و خواسته ابدی آنهاست. قرآن مجید می فرماید:
 
«وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقالُوا یا لَیْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُكَذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ  * بَلْ بَدا لَهُمْ ما كانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ[انعام/۲۷-۲۸]  اگر آنها را در آن روز كه در برابر آتش نگاهشان داشته‏ اند بنگرى، مى ‏گویند: اى كاش ما را باز گردانند تا آیات پروردگارمان را تكذیب نكنیم و از مؤمنان باشیم. * نه، آنچه را كه از این پیش پوشیده مى‏ داشتند اكنون برایشان آشكار شده، اگر آنها را به دنیا بازگردانند، باز هم به همان كارها كه منعشان كرده بودند باز مى ‏گردند. اینان دروغگویانند.»
 
پرده ای از حقیقت فوق (که کافران بازگشته و همچنان به گناهان مشغول می شوند) در رجعت محقق شده و افراد پلیدی که به حیات باز می گردند، به سختی با جبهه حق می جنگند.

[۱]. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۱، ص: ۶۲۵.

در مورد ابدي بودن جهنم ابتدا به چند آيه شريفه از قرآن كه مي‌فرمايند: «گويد: اكنون آتش منزلگاه شما است و هميشه در آن خواهيد بود»سوره ی انعام آیه ی 28. كه در اينجا فاعل فعل گويد, "خدا"است كه اين آيه صريح در ابدي بودن و هميشگي بودن آن را مي رساند و نيز در آيه‌اي ديگر چنين فرمودند: «پس به كساني كه ستم ورزيدند گفته مي‌شود: عذاب جاويد (ابدي) را بچشيد».یونس 52


اينجا نيز صدها آيه وجود دارد كه اشاره دارد به این که عده‌اي در جهنم ابدي خواهند بود و اين به خاطر عدل الهي است زيرا كه جهان آخرت منزلي بين بهشت و جهنم نيست و عدل الهي اين مطلب را مي‌طلبد كه افرادي را كه عمري در عناد و لجبازي به سركردند و منكر تمام اين واقعيت‌ها بودند در جایی جدا و محلي غير از محل افراد باتقوا و متقي قرار دهد. در اينجا شايد گفته شود كه بالاخره روزي اصل جهنم از بين مي‌رود، زيرا سوخت و ساز آن پايان مي‌پذيرد و افسرده مي‌شود كه در پاسخ آيه شريفه «هر وقت بخواهد افسرده و بي‌فروغ شود ما آن را مي‌افروزيم و نمي‌گذاريم خاموش گردد».سوره ی اسرا آیه ی 97 و
دوزخيان نيز خودشان جهنم كوچكي هستند!!!!!!!!! آن جا كه مي‌فرمايند: «آنان ماده آتش‌زاي
دوزخ هستند».سوره ی بقره


بسه یا بازم بگم؟

منظورتون کپی پیست کنمه؟!


جز عده کمی جهنمی ابدی نداریم

شما ناسخ و منسوخ و محکمات و مشبهات رو میدونید که حکم کلی میدید؟
شیعیان امامم لذت ببرن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا جهنم ابدی است؟ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا جهنم ابدی است؟ 1


 سپاس شده توسط bahare_021


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان