امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روحانی:توافق روزیست که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو تحریم‌ها را اعلام کند/روز اجرای توا

#1
روحانی:توافق روزیست که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو تحریم‌ها را اعلام کند/روز اجرای توا 1

به 
گزارش خبرنگار دولت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران ، دکتر حسن روحانی رییس جمهور در سخنرانی که به مناسبت جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای انجام شد با اشاره به دعای خیر مردم که پشت مذاکره کنندگان است اظهار داشت: جمع‌بندی مذاکرات صفحه‌ای جدیدی در جامعه بین‌الملل اغاز کرده که این موضوع راه حل معضلات در جهان در مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر قرار می‌دهد.




وی ادامه داد: موضوع مهم هسته‌ای ایران به یک موضوع سیاسی و بین‌المللی تبدیل شده بود تا جایی که فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد با قطع‌نامه متعدد تحریم جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده بود و از طرفی سناریوی ایران هراسی در جامعه جهانی را با ادعای این که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی‌است کلید زده بود.



رییس جمهوری با اشاره به اهمیت فناوری به عنوان غرور و عزت ملی تاکید کرد: از لحاظ اقتصادی فشارهای اقتصادی که تحریم‌کنندگان به وجود آورده بودند.



دکتر روحانی با اشاره به اینکه خوشحالم امروز در مذاکرات 23 ماهه جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت جهانی توانسته‌ایم یه نقطه جدید دست پیدا کنیم گفت: البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است.



وی اظهار داشت: 25 ماه مبارک رمضان در سال 92 روز تنفیذ بود و 26 رمضان روز تحلیف بود و همچنین امروز 27 ماه مبارک رمضان روز توافق شش قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است.



رییس جمهور با بیان اینکه ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای باید در بخشهای مختلف قدمهای لازم را برداریم ادامه داد: از لحاظ سیاسی تمهیدات لازم آماده شود و همچنین از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست آماده شود بلکه مذاکره به معنی بده و بستان است.



روحانی در ادامه تصریح کرد: مذاکره یعنی پولی داده شود و خانه مورد نظر خریداری شود در واقع ما به دنبال صدقه نبودیم که کسی مجانی چیزی را به ما بدهد بلکه ما به دنبال مذاکره بودیم که بر اساس منافع ملی بده بستان عادلانه در پیش بگیریم.



تاکید کرد: ما همواره بر این نکته تاکید داریم مذاکرات برد باخت نخواهد بود و هیچگاه یک طرف مذاکره برنده و طرف دیگر بازنده نیست زیرا اگر مذاکره‌ای برد باخت باشد پایدار نخواهد ماند.

 

وی در ادامه افزود: مذاکره‌ای پایدار خواهد ماند که حالت برد برد داشته باشد و امروز برای جامعه‌مان تشریح کردیم و همچنین مذاکره کنندگان ایرانی بر این مبنا مذاکره خود را آغاز کرده‌اند.



رییس جمهور اظهار داشت: برای دستیابی به توافق نیاز به اجماع ملی و داخلی داشتیم از این رو شاید سیاسیون در بعضی موارد فکر واحدی نداشته باشند اما در مسائلی که به منافع ملی، توسعه ملی، و موضوع هسته‌ای که به امنیت ملی مربوط است فکر واحدی دارند خوشبختانه توانسته‌ایم به اجماعی در این زمینه دست پیدا کنیم.

 

روحانی در ادامه تاکید کرد: مذاکرات از روز اول دولت حفظ چارچوب تعیین شده مقام معظم رهبری آغاز شده و البته از سال 82 این مذاکرات در تهران و در پایتخت‌های کشورهای همسایه و پایتخت‌کشورهای اروپایی شاهد بوده‌ایم و ادامه داده‌ایم.



وی اظهار داشت: مردم ما در انتخابات خرداد 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت بیان کردند که ما دولتی را می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توام با صلح، رفاه مردم مدنظر قرار دهد.



وی در ادامه افزود: دولت یازدهم این مسیر برای ادامه راه انتخاب کرد البته ملت بزرگ ایران ملت ادب، منطق و استدلال است.



رئیس جمهور با اشاره به اینکه از روز اول در مراسم تحلیف گفتم در صورتی که غرب می‌تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند، گفت: ریشه آنچه که به عنوان برنامه جامع به دست آمده به تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف کشورهای 5+1 بوده است که اگر این گونه نبود دستاوردی نداشتیم.



دکتر روحانی با اشاره به زمان لغو وتحریم‌ها یادآور شد: روز اجرای توافق چند ماه دیگر خواهد بود و در طول 12 سال گذشته این روز از لحاظ تاریخی بسیار مهم است زیرا قدرت‌های جهانی فناوری هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند و در این روز همه تحریم‌ها لغو خواهد شد و فصل جدید در روابط ایران با دنیا ایجاد می‌شود.



وی  ادامه داد: این روز نه تنها برای ملت ایران بلکه برای کرانه‌های باختری و قدس هم جای خوشحالی است زیرا رژیم صیهونیستی هر چه تلاش کرد در بیست و سه ماه اخیر با شکست مواجه شد و زنجیره‌های تحریم از هم گسست.



رئیس جمهور با اشاره به ادعا دورغین 1+5 مبنی بر اینکه ایران به نبال بمب اتم است ا ظهار داشت: همه می‌دانند که ما به دنبال بمب اتم نبوده و نیستیم و بر اساس فتوای رهبری ایران  هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.



دکتر روحانی با اشازه به جمع بندی مذاکرات هسته‌ای به عنوان دست آورد جدید که همه از آن استقبال می‌کنند و با تشکل قوای دوگانه و نیروهای مسلح تاکید کرد: من در این جا اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد انتقاد کند آزاد است اما اجازه نمی‌دهم که امید مردم بر باد داده شود.



دکتر روحانی گفت: باید ماه‌ها بگذرد تا ما اعتماد کنیم آنگاه به تدریج تحریمها تعلیق شود و در سالهای بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و ما اعتماد پیدا کردیم قدم به قدم لغو شود.



وی اضافه کرد: امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این جمع بندی در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌ها حتی تحریمهای موشکی و تسلیحاتی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه بود لغو خواهد شد.



رییس جمهور بیان کرد: تمام تحریمهای مالی بانکی بیمه حمل و نقل پتروشیمی فلزات گرانبها و تمامی تحریمهای اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود البته برای 5 سال نوعی محدودیت خواهد داشت و بعد از آن لغو می‌شود در زمینه اشاعه‌ای هم کالاهای دو منظوره در کمیته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



روحانی خاطر نشان کرد: نسبت به لغو قطعنامه‌های سازمان ملل می‌گفتند قطعنامه‌ای که شما اجرا نکردید چگونه ما لغو کنیم لااقل این قطعنامه‌ها را برای شش ماه اجرا کنید تا بعد زمان لغو آن فرا برسد طبق توافق امروز، در روزهای آینده که این توافق در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب خواهد رسید تمام شش قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.



وی تصریح کرد: همچنین در زمینه پرونده ایران که از شورای عالی امنیت خارج شود می‌گفتند باید آژانس گزارش دهد اول 20 سال بعد 15 سال و امروز بدون در نظر گرفتن آژانس بعد از اجرای توافق، ده سال بعد، به طور کامل پرونده در شورای امنیت نخواهد بود.



رییس جمهور اظهار داشت: ممکن است از ما بپرسند آیا این توافق بر مبنای اعتماد به کشورهای 5+1 بنا شده است که اگر این چنین بود که 23 ماه مذاکره و این دور اخیر 18 شبانه روز، مذاکره لاینقطع لازم نبود برای ما در بحث اعتماد اجرای این توافق آغاز یک امتحان است.



روحانی تاکید کرد: اگر این توافق به دقت و به خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای آن می‌تواند خشتهای دیوار بی اعتمادی را بردارد روشن است که ما امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق کارمان را پیش می‌بریم بدون اینکه از خویش بخواهیم نسبت به کشورهایی که سابقه بد به ایران داشتند اعتماد کنیم.



وی ادامه داد: البته این توافق دو طرفه است ما یک بار توافق را محک زدیم آن هم در توافق موقت ژنو بود و بر آن مبنا در زمینه توافق نهایی گام نهادیم امروز اجرای توافق دو طرفه است اگر آنها به این توافق پایبند باشند ما البته به توافق پایبندیم.



رییس جمهور تاکید کرد: ملت شریف ایران همواره در تاریخ اگر عهد و پیمانی بسته پای پیمان خود ایستاده ما پای این پیمان خواهیم ایستاد به شرط آنکه طرف مقابل هم پای پیمان خود بایستد.



روحانی گفت: البته این توافق مراحلی دارد امروز مرحله اول بود یعنی همه هفت کشور بر متن توافق و بر ضمائم 5گانه اتفاق کردند و قبول کردند مرحله بعد که در روزهای آینده خواهد بود متن این توافق و همچنین متنی برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده باید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد ذیل ماده 25 و نه در فصل هفت و در مواردی که لغو قطعنامه های قبلی است.



وی ادامه داد: در واقع امروز بیانیه مشترک بود چند روز بعد که سازمان ملل تایید می‌کند می‌شود روز نهایی شدن بعد از دو ماه به روزی می‌رسیم که روز توافق است روز توافق روزی است که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریمها را به صراحت اعلام می‌کند و تصمیم خود را ابراز می‌دارد و از آن زمان اقدامات ایران آغاز می‌شود.

منبع=باشگاه خبرنگاران

[img]file:///C:/Users/RGA-315/Documents/Bluetooth%20Folder/IMG_20160605_192107.jpg[/img]
روحانی:توافق روزیست که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو تحریم‌ها را اعلام کند/روز اجرای توا 1






پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سگی ایرانی سوژه جدید در آمریکا شد (+عکس)
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Subarrow پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار اخراج روسیه از سوئیفت شد
Subarrow فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهیم کرد
Subarrow قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا قبل از زمان انقضای توافق ایران-آژانس هستند
  استایل و جواهرات کامالا هریس در مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا
  ربیعی: رییس مجلس در ابلاغ قانون اقدام لغو تحریم ها عجله کرد
  تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد
  روزنده: مردم مخالف مذاکره با آمریکا هستند/آراء خاکستری، نگاه جناحی ندارند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان