امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تلسکوپ چاندرای ناسا پژواک های اشعه ی x را از ستاره ی نوترونی دور دریافت میکند.

#1
منجمان با استفاده از رصدخانه چانداری ناسا روشنترین و بزرگترین حلقه های پژواک های اشعه ی x را کشف کردند.
این حلقه های عجیب توسط امواج شدید یک ستاره ی نوترونی به وجود آمده اند. و برای منجمان یک فرصت نایاب برای تشخیص فاصله ی ستاره از زمین به وجود آمده است.

تلسکوپ چاندرای ناسا پژواک های اشعه ی x را از ستاره ی نوترونی دور دریافت میکند. 1

این حلقه ها همانند دوایری در اطراف سیرسینوس x-1 قرار گرفته اند، یک سیستم ستاره ای دوتایی در راه شیری که شامل یک ستاره ی نوترونی است.
ماده ی متراکم باقی مانده از یک ستاره ی سنگین که از یک انفجار ابرنواختر به جا مانده است. این ستاره ی نوترونی در مداری به دور یک ستاره ی سنگین دیگر در حرکت است و توسط گازهای ضخیم بین ستاره ای احاطه شده است.
سیرسینوس x-1 همچنین یک منبع قدرتمند از جت های پرانرژی از ذرات میباشد.
سباستین هینز از دانشگاه ویسکونزین مدیسون مدیر مطالعات :" واقعا تشخیص اندازه ی دقیق فاصله در نجوم کار سختی است و ما فقط تعداد انگشت شماری از روش ها را در اختیار داریم ."
" اما همانند خفاشی که از امواج صوتی برای تعیین موقعیت خود استفاده میکند ما هم از اشعه های سیستم سیرسینوس x-1 برای یافتن موقعیت ستاره استفاده میکنیم ."
پژواک های نوری نشان میدهد که سیستم سیرسینوس x-1 تقریبا 30،700 سال نوری از زمین فاصله دارد.
تشخیص و بررسی خصوصیات این حلقه ها نیازمند توانایی های منحصر به فرد چاندرا میباشد-توانایی تشخیص جزئیات دقیق همراه با حساسیت در برابر سیگنال های ضعیف
محققان تشخیص داده اند که این حلقه ها پژواک های انفجار پرتوهای x هستند که توسط سیستم ستاره ای سیرسینوس x-1 در اواخر سال 2013 منتشر شده اند.
این انفجار در ابرها و گرد غبار موجود همراه با پرتوهای x بازتاب یافته و از زوایای مختلف به کره ی زمین رسیده است با تاخیری در حدود یک تا سه ماه و این حلقه ها را به وجود آورده است.
با مقایسه کردن اطلاعات تلسکوپ چاندرا با تصاویر قبلی به دست آمده از رادیو تلسکوپ مورفا در استرالیا، محققان دریافتند که هر حلقه توسط توسط بازتاب های پرتوهای x از یک سحابی یا ابر متفاوت به وجود آمده است. اطلاعات رادیویی فاصله ی سحابی های متفاوت و بازتاب های پرتوهای x موقعیت سیستم سیرسینوس x-1 نسبت به سحابی ها را مشخص میکند.
بررسی حلقه ها همراه با اطلاعات رادیویی به محققان اجازه میدهد تا با استفاده از هندسه ی ساده فاصله ی سیرسینوس x-1 را از زمین مشخص کنند.
مایکل بورتن از دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی استرالیا : " ما میخواهیم که این سیستم را 'ارباب حلقه ها ' بنامیم ولی این پدیده هیچ ارتباطی با سائرون ندارد."
" این ترکیب زیبا بین حلقه های کشف شده توسط تلسکوپ پرتو x چاندرا و عکس های رادیویی مورفا از سحابی های متفاوت واقعا یک پدیده ی تک در نجوم محسوب میشود."
این برآورد فاصله جدید مشخص میکند که سیستم سیرسینوس x-1 ذاتا از نظر پرتوهای x و دیگر اشعه ها نورانی تر است از آنچه دانشمندان قبلا تصور میکردند و نشان میدهد که این سیستم ستاره ای به طور مکرر درخشش هایی را از خود ساطع میکرده در جایی که فشار بیرونی از تابش سیستم با فشار درونی از جاذبه به تعادل رسیده است. منجمان این نوع از رفتار را بیشتر در سیستم های دارای سیاهچاله معمول میبینند تا سیستم های حاوی ستاره ی نوترونی.
محققان همچنین مشخص کرده اند که این جت های پرانرژی از ذرات که توسط این سیستم تولید میشوند حداقل 99.9 % سرعت نور میباشند و این سرعت شدید ایجاد شده معمولا توسط یک سیاهچاله تولید میشود.
کاترین بریدینگ از دانشگاه نیو ساوت ولز : " سیرسینوس x-1 بعضی مواقع مثل یک ستاره ی نوترونی و بعضی مواقع مانند یک سیاهچاله رفتار میکند. " " واقعا چیز عجیبی است جرمی را پیدا کنید که ترکیبی از این خصوصیات را داشته باشد "
سیرسینوس x-1 به نظر میرسد اصالتا تبدیل به منبعی از پرتو ایکس در حدود 2،500 سال پیش شده است این سیرسینوس x-1 را تبدیل به جوانترین سیستم دوتایی اشعه ایکس میکند.
این اطلاعات در مجله ی اخترفیزیک چاپ شده و به صورت آنلاین در اختیار عموم میباشد.
مرکز هوا فضای مارشال ناسا در هانتس وایل آلاباما برنامه ی چاندرا را برای ماموریت آژانس فضایی واشنگتون مدیریت میکند. رصد خانه اخترفیزیک اسمیت سونیان در کمبریج ماساچوست برنامه های علمی و عملیات پروازهای چاندرا را کنترل میکند .
NASA
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آینه فضانورد ناسا در فضا رها شد
  ناسا یا اسپیس‌ایکس، کدام زودتر به ماه می‌رسند؟
Star ' ستاره شناسی '
  ناسا مریخ نورد خود را ژوئیه پرتاب می‌کند .
  آیا میدانید تعداد کل ستاره های آسمان چقدر است؟
  تصویر ناسا از مادر «هابل»
  ناسا: «زهره» نمی‌تواند میزبان حیات باشد
  تصویر عجیب ناسا از «خورشید»
  حل معمای بزرگ شدن ستاره ها
  پیشنهاد ماموریت به سنگ میان ستاره‌ای “اوموآموا”

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان