امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تولید آزمایشگاهی نانوذرات پایدار با ویژگی‌های نوری عالی

#1
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر مرتضی ساسانی قمصری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و مجری طرح اظهار کرد: نانوذرات کلوئیدی اکسید آلومینیوم در حوزه‌ها و صنایع مختلفی از جمله هوافضا، لیزر، سلول‌های خورشیدی، ساخت ترانزیستورها و نانوپزشکی کاربرد دارند. در بین شکل‌های مختلف، شکل کلوئیدی آن‌ها از قابلیت‌ها و ویژگی‌های درخور توجهی برخوردار است و شکل، اندازه و خواصی که از آن‌ها در مقیاس نانو انتظار می‌رود، به خوبی قابل کنترل است. تا کنون تحقیقاتی در زمینه‌ تولید نانوذرات کلوئیدی اکسید آلومینیوم با پایداری مناسب در شکل، خواص و سایر مشخصه‌ها در ایران صورت نگرفته است.

ساسانی قمصری افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولید نانومواد، پایداری خواص آن‌ها در درازمدت است. ریشه‌ این مشکلات در اختلاف زیاد بین انرژی سطحی و حجمی نانوذرات است. این سد انرژی در کنار عواملی همچون اختلاف دانسیته‌ بار الکتریکی سطحی، نوع و دانسیته اتم‌های سطحی که متأثر از شکل‌واره ذرات بوجود آمده است، باعث می‌شود تا به سادگی نتوان به یک کلوئید پایدار رسید. این موانع در کنار موانعی همچون پیدایش کمپلکس‌های پایدار شیمیایی در شرایط غیر کنترل شده، مانع پیدایش نانوذرات کلوئیدی آلومینا شده و لذا انتخاب یک روش مطمئن برای حصول نتیجه مطلوب کار مهمی است.
وی تصریح کرد: در این طرح از روش سل-ژل برای تهیه نانوذرات اکسید آلومینیوم استفاده شده است. جهت دستیابی به بهترین نتایج، ابتدا بهینه سازی شرایط انجام این فرایند صورت گرفته است. سپس پایدارسازی سل تهیه شده از این ماده مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. برای بررسی نانوذرات تهیه شده از روش‌های مختلفی نظیر دستگاه‌های FTIR,XRD، SEM، PL و HRTEM استفاده شده است.
مجری طرح افزود: بدین ترتیب نانوذراتی تولید شده است که از یک طرف، از پایداری بسیار بالایی برخوردار بوده و از طرف دیگر، خواص نوری مناسبی دارند و می‌توان از آن‌ها در تولید تجهیزات نوری استفاده کرد.
ساسانی قمصری خاطرنشان کرد: با توجه به خاصیت نوری قابل ملاحظه‌ نانوذرات تولید شده انتظار می‌رود با تکمیل آزمایش‌ها و دستیابی به تولید انبوه این نانوذرات بتوان گام مؤثری در توسعه‌ فناوری نانو در حوزه‌ پزشکی، الکترونیک و فتونیک برداشت.
نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر مرتضی ساسانی قمصری و دکتر عباس مجدآبادی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، دکتر محمد حسین مجلس آرا، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، محمدرضا گائینی و پژوهشگرانی از دانشگاه یون سئی کره‌ جنوبی است، در مجله‌ The American Ceramic Societyمنتشر شده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Interstellar ، Ranger*
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  لیست بهترین شرکت ‌های تولید محتوا در ایران
  تولید سیمان پاک با استفاده از خاکستر آتشفشانی
Lightbulb حتما بخوانید: یک شخصیت کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟
  تولید سیاه‌ترین ماده جهان
  تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور با سلولهای بنیادی
  ویژگی و معنی رنگ های مختلف ...
  استفاده از ته سیگار برای تولید آجر!
  تولید زبان برنامه‌نویسی برای مدارهای بیولوژیکی
  تولید چوب به شفافی شیشه!
  افزایش بهره‌وری گیاهان با نانوذرات!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان