امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دختر چوپانی که سوگولی ناصرالدین شاه شد! +عکس

#1
دختر چوپانی که سوگولی ناصرالدین شاه شد! +عکس 1
فاطمه ملقب به انیس‌الدوله سوگلی حرم‌سرا همسر مورد علاقه ناصرالدین‌ شاه قاجار، پادشاه ایران بود.
فاطمه دختر نورمحمد نامی بود که در کودکی یتیم شد و مادرش نیز مجددا ازدواج کرد. فاطمه به ناچار در امامه نزد عمو و عمه خود زندگی سختی را به چوپانی می‌ گذراند. عموی او صفر و عمه‌ اش نسا نام داشتند. وی دو برادر دیگر هم به نام‌های حبیب‌الله و محمدحسن داشت که بعد ها به حکومت قم و درجه امیرتومانی رسیدند و به القاب معظم‌السلطنه و معظم‌الدوله مفتخر شدند.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دختر چوپانی که سوگولی ناصرالدین شاه شد! +عکس 1

آشنایی ناصرالدینشاه و انیس‌الدوله در یکی از سفرهای شکار شاه اتفاق افتاد. در سفری که شاه برای شکار به حوالی امامه رفته بود، دختر چوپانی را می‌بیند و پس از اندکی مصاحبت، او را خوش صحبت و شیرین زبان می‌یابد و با خود به تهران می‌آورد. انیس الدوله ابتدا به دست جیران سپرده می‌شود تا آداب معاشرت بیاموزد. با مرگ جیران (سوگلی قبلی شاه) خانه و اثاث او به انیس‌الدوله سپرده می‌شود و او به تدریج مقام و نفوذ لازم را پیدا می‌کند.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دختر چوپانی که سوگولی ناصرالدین شاه شد! +عکس 1
انیس‌الدوله نسبت به شاه وفاداری حیرت انگیزی داشت. او پس از ترور ناصرالدین‌شاه تا زمان مرگ عزادار بوده و زمانی که اتابک حقوق وی را بصورت یک بسته اسکناس برای وی فرستاد، با مشاهده تصویر ناصرالدینشاه بر اسکناس‌ها، غش کرد و پس از چند ساعت فوت نمود!!
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دختر چوپانی که سوگولی ناصرالدین شاه شد! +عکس 1

او نخستین ملکه ایران است که تا اروپا مسافرت کرد. او با شاه تا مسکو همراه بود ولی حضور دختران اشراف‌زاده روسی و مراسم غربی در جریان خوش‌آمدگویی از آن‌ها باعث برخورد فرهنگی شد و ناصرالدین‌شاه انیس‌الدوله را به تهران برگرداند.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ایران ناز ، ماجرا چنین بود که به محض اینکه شهردار مسکو از ورود انیس‌الدوله اطلاع یافت، تا دروازه شهر رفت و تلاش کرد تا دسته گلی تقدیمش کند، برای گریز از چنین دردسرهایی، مشیرالدوله به شاه توصیه کرد تا انیس‌الدوله را به تهران بازگرداند.
دختر چوپانی که سوگولی ناصرالدین شاه شد! +عکس 1 
پاسخ
 سپاس شده توسط Spell † ، چمان ، Son of anarchy ، mr.destiny ، باران20 ، ***darya***
آگهی
#2
قیـافش تو عکـس اولی خیـلی بهتره (:

نسبت به سوگولی ـای دیگه خیلی سـرتره ._.

مرسی تاپیک .-.
پاسخ
#3
نام اصلي انيس الدوله فاطمه است. او دختر نورمحمد، ساکن مازندران بود. در کودکي پدرش را از دست داد و نزد عمهاش زندگي ميکرد و توسط او وارد حرمخانه ناصرالدين شاه قاجار شد و به خدمت جيران خانم فروغ السلطنه که در آن زمان سوگلي شاه بود درآمد. پس از مرگ جيران، کليه اموال او به فاطمه سپرده شد. وي در دربار تصميم گرفت باسواد شود لذا دو سه نفر از ملاباجيهاي اندرون، مأمور تعليم و تربيت او شدند.
ناصرالدين شاه در سفر سلطانيه، او را به ازدواج موقت خود درآورد (1276 ق) و فاطمه خانم را انيس الدوله لقب داد و بعد هم ماليات شهر کاشان و دهات آن را به او واگذار کرد. او به دليل لياقت، کفايت، کارداني و آدابداني به تدريج مورد توجه و علاقه شاه قرار گرفت و مقام و منزلت ممتازي در ميان زنان عقدي و صيغهاي شاه به دست آورد.

ويژگيهاي اخلاقي انيس الدوله
خوش خلقي: انيس الدوله با آنکه از طبقه پايين جامعه به بالاترين مقامي که يک زن ميتوانست به آن دست يابد، رسيده بود، ولي هيچ گاه مقام و منزلت اجتماعي، او را فريفته خود نکرد. بلکه از مقام خود همواره براي دلجويي از مردم و عظمت ايران بهره ميبرد. ميتوان ادعا کرد، تقريباً همه نويسندهها او را زني استثنايي به لحاظ اخلاق دانستهاند. به طوري که تاجالسلطنه درباره او مينويسد: «به قدري اين زن، عاقله [و] با اخلاق بود که با وجود نداشتن صورتي خوب، براي سيرت خوب، او زن اول محترم بود». و همين اخلاق نيکو، او را فوقالعاده جذاب کرده بود و به عقيده بسياري از تاريخ نويسان منجمله تاجالسلطنه و اعتمادالسلطنه خوش خلقي و هوش سرشار موجب شده بود وي نقش ملکه ايران را ايفا کند. مادام کارلا سرنا در اين خصوص مينويسد: «در ايام نوروز، خانمهاي سرشناس از رفتن به ديدن ملکه انيس الدوله غفلت نميکنند».

متانت و وقار: از ديگر خصوصياتي که حتي مستشرقين روي آن انگشت گذاردهاند، وقار و متانت فوقالعاده اوست. بنجامين در همين راستا مينويسد: گرچه نميتوان او را فوقالعاده زيبا دانست، ولي به طوري که گفته ميشود چهره دوستداشتني و جذابي دارد و از رفتاري موقرانه و متين و هوش سرشاري برخوردار است».

رفتار سياسي ـ اجتماعي
در نقش ملکه ايران «هوش سرشار و بصيرت بينظير سبب شد انيس الدوله در سراسر کشور مقام والاي ملکه را احراز کند و براي خود جداگانه درباري داشته و سفراي کبار و ممالک بيگانه وقتي به ملاقات شاه میرفتند در دفتر اين ملکه نيز نام خود را ثبت ميکردند و حتي هداياي نفيس و نشانهاي قيمتي از جانب سلاطين بيگانه به عنوان «انيس الدوله ملکه ايران» به دربار قاجار ميرسيد. شگفت اينکه يک منشي زن داشت و اين در تاريخ ملل فرنگ نيز تا آن موقع بيسابقه بود که ملکه کشوري منشي زن داشته باشد.

از آنجا که ملکه در ارتباط مستقيم دايمي با شاه بود لذا در بسياري امور سياسي ميتوانست نقش اساسي داشته باشد. انيس الدوله اولين زن حرمخانه ناصرالدين شاه بود، که عنوان ملکه را دريافت کرد و وظايف متعدد ملکهها را به عهده گرفت. همچنين وي اولين زن حرمخانه شاهي بود که مفتخر به دريافت نشان حمايل آفتاب شد. قبل از سفر اول ناصرالدين شاه به فرنگ، نشان حمايل آفتاب در سامان متداول بود که به ملکهها داده ميشد.

حفظ اقتدار ايران در برابر زنان سفراي خارجي: يکي از کارهاي مهم او اين بود که در کليه تشريفات رسمي و درباري و روزهاي اعياد و ميلاد شاه به عنوان ملکه ايران از شاهزاده خانمها و بانوان اعيان و اشراف و همسران وزرا و سفراي خارجي پذيرايي ميکرد و مهمانيهايي درخور شأن آنان ترتيب ميداد و ضمن به رخ کشيدن اقتدار زن ايراني، آنها را با فرهنگ و رسوم اصيل ايران آشنا ميکرد. از جمله دوستعلي خان معيرالممالک درباره عيد ميلاد شاه چنين مينويسد: «انيس الدوله از بانوان سفرا و ديگر بانوان اروپايي مقيم تهران و همسران وزرا و اعيان و اشراف دعوت ميکرد و خود، حمايل بر سينه و نيم تاج بر فرق، غرق در نشانهايي که شاهان کشورهاي خارجي برايش فرستاده بودند، از ميهمانان پذيرايي ميکرد. او براي آنکه مفاخر ملي ايران را به همسران سفراي خارجي نشان دهد آنها را به مجالس تعزيه ميبرد و شخصاً داستان تعزيه را برايشان شرح ميداد.»

او به حدي در مسئله سفراي کشورهاي خارجي (به خصوص کشورهاي غربي) حساس بود که حتي وقتي با خبر ميشد يکي از آنها قصد ترک ايران را دارد، براي خداحافظي از زنان همراه، ضيافتي به افتخار آنها ترتيب ميداد. يکي از اين سفيران نقل ميکند: هنگامي که در سال 1885 من به امريکا احضار شدم و قرار شد تهران را ترک نمايم، انيسالدوله، خانم و دختر مرا دعوت کرد که در ضيافت کوچکي که به افتخار آنها در اندرون برپا ميشود، شرکت کنند و همانجا مراسم خداحافظي به عمل آيد.

او گاهي خانمهاي سفراي خارجي را به حضور ميپذيرفت و براي آنان مجالس مهماني ترتيب ميداد و با آنها به کمک مترجم به مذاکره مينشست. او در اين مذاکرات سعي داشت آنها را با عمق اصالت فرهنگ ايراني آشنا سازد و اقتدار ملت ايران را به آنها گوشزد نمايد.

بست انيسالدوله: انيسالدوله چون خودش رعيت زاده بود، بهتر ميتوانست وضعيت رعيت را درک کند، لذا نقطهاي را در حرم شاه عبدالعظيم حسني (ع) معروف به بست انيسالدوله تعيين کرده بود. هر کس آنجا بست مينشست، نشانه آن بود که به انيس الدوله تظلم کرده و اين ملکه بايد به کارش رسيدگي کند. انيس الدوله بدين ترتيب مرجع و ملجأ کساني بود که حتي از حفظ جانشان بيمناک بودند و به آستان او پناه ميبردند.

حتي گاهي اتفاق ميافتاد افراد از دست مأمورين ناصرالدين شاه به انيس الدوله پناه ميآوردند؛ مثلاً سردسته يکي از ايلات که گويا مختصري نافرماني کرده بود و مورد خشم و غضب فوقالعاده ناصرالدين شاه واقع شده بود؛ در حضرت عبدالعظيم به عنوان تحصن بست نشست. انيس الدوله به او تأمين جاني داد و از طرف ديگر مأموران دولت که از طرف شاه براي سرکوبي و تنبيه اين آدم رفته و با تحصن او در حصن انيس الدوله روبهرو شده بوند، از ترس سطوت ملکه جرئت نکردند کاري به او داشته باشند و وقتي با اعتراض ناصرالدين شاه مواجه شد، عذر آورد که ترسيده اگر او مخالفين شاه را پناه ندهد، آنها به سفارت روس يا انگليس پناهنده شوند و اين براي اقتدار کشور بسيار نامناسب است. اين امر نشان از زيرکي و دورانديشي و در عين حال وطن پرستي انيس الدوله دارد. براي همين است که اعتمادالسلطنه در توصيف انيسالدوله مينويسد: او زني بسيار پاکدل بوده و مواقع ضروري، غضب شاه را فرو مينشاند و همواره از بيچارگان حمايت ميکرد.

تدين و تعظيم شعائر
به دينداري او نه تنها نويسندگان داخلي بلکه حتي مستشرقين نيز اعتراف کردهاند. مادام کارلا سرنا درباره خصوصيات فردي او مينويسد: «اني سالدوله با وجود اينکه ملکه ايران بود و جايگاه رفيعي داشت، در عزاداري امام حسين بسيار ناله و ضجه ميکرد و به ياد مصائب شخصيتهاي مقدس مذهبي خويش اشک ميريختند».

اطاعت از مرجعيت ديني: انيس الدوله در موارد بسيار، اطاعت خود را از مرجعيت ديني به نمايش گذارد که مصداق اين اطاعت را در جريان مبارزه با امتيازنامههاي رويتر و رژي مشاهده ميکنيم.

مقابله با امتياز روزنامه رويتر: يکي از صدراعظمهاي غربگراي عصر ناصري ميرزا حسين خان سپهسالار بود و هم او ناصرالدين شاه را دو سفر به اروپا برد و قزاقهاي روسي را به ايران آورد و امتياز شيلات را به همسايه شمالي واگذار کرد. بزرگترين خيانت او، اعطاي امتياز رويتر به انگلسيها بود که البته با مخالفت روحانيت و علما مواجه شد. مجتهد آن زمان مرحوم آيتالله حاج ملاعلي کني و آيتالله سيد صالح عرب قرارنامه را منتفي و حرام اعلام کردند. مرحوم حاج ملا علي کني در نامهاي به ناصرالدين شاه درباره اين امتيازنامه و نيز خطر فراماسونري خطاب و عتاب تندي کرد و خواستار لغو امتياز و عزل صدراعظم شد.

انيس الدوله نيز همگام و همصدا با مجتهد وقت تهران و ساير علما، جريان مبارزه را از درون قصر پيگيري کرد و نقش محوري در اين خصوص ايفا نمود. به طوري که بعضيها او را از عاملان اصلي اين مبارزه ميدانند. اعتمادالسلطنه و مادام کارلا سرنا معتقدند يکي از عاملان اصلي برکناري ميرزا حسين خان سپهسالار، انيس الدوله همسر ناصرالدين شاه بوده است.
از ديگر کارهاي انيس الدوله در تحقق بخشيدن فتواي مجتهد تهران اين بود که مخالفان سپهسالار را سازماندهي و متحد کرد. او با همکاري معتمدالدوله فرهاد ميرزا (عموي شاه سمت نيابت سلطنت را در غياب او داشت). مستوفيالممالک، ميرزا سعيد خان انصاري (موتمنالملک) و فيروز ميرزا (نصرتالدوله) که از سردستگان مخالفان سپهسالار بودند. توانست در به ثمر رساندن حکم آيتالله کني نقش اصلي ايفا کند.
فرجام کار
طبق نقل تاجالسلطنه (دختر ناصرالدين شاه) در ماجراي ترور شاه که به قتل وي انجاميد، انيس الدوله با توجه به زيرکي خاصي که داشت، بو برده بود که خطري بزرگ شاه را تهديد ميکند. بنابراين کوشيد تا حد امکان جلوي رفتن شاه به حضرت عبدالعظيم حسني (عليه السلام) را بگيرد. دختر ناصرالدين شاه در تفصيل اين وقايع مينويسد: «... همان روزي که پدرم مقتول شد، صبح که از حمام بيرون ميآمد، انيس الدوله در سر حمام منتظر ميشود تا لباس پوشيده، بعد اجازه ميخواهد که در خلوت عرض بکند و به اتاق ميروند. او خودش را روي پاي پدرم افکنده و ميگويد: غيبگوي به من گفته است که تا 3 روز [براي] شما خطر [جاني وجود] دارد بياييد به خود و اين يک مشت مردم رحم کرده امروز را موقوف کنيد به حضرت عبدالعظيم نرويد». ولي شاه زير بار نميرود.

بعد از قتل شاه، ظاهراً ضربه روحي سختي به انيسالدوله وارد ميآيد. چنانکه نقل قول ميشود: «پس از کشته شدن شاه، روزي برايش مبلغي پول آوردند و چون تمثال شوهر را روي اسکناسها ديد آنقدر بر سينه و شکم کوفت که سخت بيمار شد و پس از چند ماه بدرود زندگي گفت»، اما ظاهراً آنچه علت اصلي مرگ او تشخيص داده شده يرقان پيشرفته بوده است، چنانکه افضل الملک معتقد است که: انيس الدوله (که از نسوان بزرگ دنيا بود نظير وي در روزگار کمتر ديده خواهد شد. شرافت و جلالت و صفات حميده او بيرون از حد توصيف است. بعد از کشته شدن ناصرالدين شاه با کثرت تجمل و احترامي که داشت روزگار بر او سخت شده بود و از فراق شاهنشاه بسي بيتابي ميکرد و همه روزه به گريه و اندوه بود) به مرض يرقان کبد در شب جمعه بيست و سوم ربيعالثاني بدرود حيات گفته است.
پاسخ
 سپاس شده توسط باران20


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Shocked خواستگاری بیش از 200 نفر از این دختر زیبا!
  ازدواج اجباری دختر 9 ساله با سگ!
  مادری که دختر 11 ساله اش را اجاره می دهد
  چشمهای خاص دختر ایلامی زیبا ( عکس)
  عروس شدن یک دختر کم سن و سال(عکس)
  دختر پشمالو معروف به دختر‌ گربه ای (عکس)
  عاقبت عکس گرفتن از روح دختر بچه (عکس)
  دختر 12 ساله بعد از مرگ زنده شد (عکس)
  دوستی عجیب یک دختر 10 ساله با گرگ ها! +عکس
  این دختر فقط 2 ساعت در روز بیدار است! (عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان