امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا هوای تهران انقدر گرم شده است؟

#1
سطوح تیره رنگ شهر، گرمای گسیل شده خورشید را جذب کرده و با نگه داشتن آن باعث افزایش دمای مناطق مسکونی با نام پدیده جزیره گرمایی می‌شود.

به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در طی فصل تابستان در کلان‌ شهرها شاهد افزایش گرما هستیم حتی گاهی اوقات آنقدر گرم می‌شود که احساس می‌کنیم از همه جا گرما می‌تابد.

اگر دقت کرده باشیم می‌بینیم که سقف خانه‌ها، سطح خیابان‌ها، رنگ خودروها و حتی نوع مصالح ساختمان‌ها همه تیره رنگ هستند و از طرفی دیگر خبری از فضای سبز اطراف خانه‌ها نیست.

این اوضاع در تابستان باعث جذب گرمای گسیل شده از سوی خورشید شده و آن را در خود نگه می‌دارد و بازتاب می‌دهد، طوریکه باعث افزایش دمای مناطق مسکونی از ۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد می‌شود.

* تشدید هوای گرم در ابر شهر تهران

ساختمان‌های نامنظم و بی قاعده تهران، نمایانگر یک جزیره گرمائی مسکونی بوده و تفاوت دمایی حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد بین مرکز شهر و پیرامون آن نشان می‌دهد که ابر شهر تهران آب و هوای مخصوص و ویژه خود را دارد.

کارشناس ارشد زیست شناسی در این باره می‌گوید: بررسی‌های ماهواره‌ای ناسان نشان می‌دهد که تمامی ابر شهرهای روی زمین به دلیل از بین بردن ؟؟ و گیاهان و جایگزینی آن‌ها با مصالح به ویژه مصالح تیره رنگ ساختمانی دچار چنین مشکلی شده‌اند.

پریسا زارعی ادامه داد: در طور روز مواد تیره ساختمانی گرما را جذب می‌کنند و تا ساعت‌ها پس از غروب آفتاب آن را نگه می‌دارند، این فرایند علاوه بر فرایند تابش به جسم و تکمیل طول موج بلندتر از آن، باعث تشدید هوای گرم در ابر شهر می‌شوند.

* پدیده جزیره حرارتی و تولد گاز ازن پر خطر

گرمای ناشی از پدیده جزیره حرارتی باعث ایجاد آلودگی در جو شده و به دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی موادی از جمله گاز ازن o۳ و ترکیبات زیان‌بار گوگردی در سطح زمین تولید می‌کند.

کارشناس ارشد هواشناسی در این خصوص گفت:‌ مولکوی‌های ازن در سطح زمین را می‌سازد، تهدید جدی برای هوای شهر به شمار می‌رود و ذرات معلق در هوا تحت تاثیر پدیده جزیره حرارتی تا ۱۰ درجه سانتی گراد افزایش دما خواهد داشت.

جعفر سپهری ادامه داد: ازن در ماه‌های گرم تابستان بیشتر ایجاد شده و تهدید جدی برای سلامت و تندرستی جانداران است و پروژه مشکلات جزیره حرارتی ابر شهر تهران با سود جستن از اطلاعات ماهواره و داده‌های سطح زمین باید هرچه زودتر به اجرا در آید.

* رستنی‌ها و گیاهان سبز مبارز پدیده جزیره حرارتی

هنگامی که سطح زمین از انبوه رستنی‌ها و گیاهان سبز پوشیده شده و یا خاک آن مربوط باشد، گرمای جذب شده با تغییر آب و تبخیر و تعرق گیاهان به سرعت جایگزین می‌گردد و گیاهان از طریق برگ‌ها آب خود را از دست می‌دهند.

کارشناس ارشد زیست شناسی در این باره گفت: برخی نقاط شهر گرم تر از نقاط دیگر آن است و نمایانگر این مورد که در این مناطق گرمای بیشتری آزاد می‌شود و مناطق مرکزی تهران یک قله گرمایی دارد و گرمای شهر یک فرا رفت بالا رونده ایجاد کرده که حرکت این سیستم فشار باعث مکش هوای پیرامونی شهر می‌شود.

پریسا زارعی ادامه داد: اگر رطوبت کافی وجود داشته باشد، آنگاه شاهد توفانی تند هم خواهیم بود و در این صورت تشکیل ابر باعث کم شد دمای شهر و کاهش سرعت فرآیند تشکیل ازن خواهد بود.

* ابر شهر تهران و توان مبارزه با پدیده جزیره حرارتی

ابر شهر تهران راه‌حل‌های زیادی برای مبارزه با حالت پدیده جزیره گرمایی و آسیب‌های آشکار و پنهان آن دارد؛ مواد و مصالح ساختمانی و جاده سازی با رنگ روان موجب بازتاب بیشتر نو خورشید می‌شود و کاشت درختان و گیاهان انبوه، ایجاد سایه، خنکی هوا و رها نمودن آب در جو را به دنبال دارد و در نهایت کاهش دما تا یک درجه سانتی گراد فرآیند ایجاد ازن را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

* شهرها خنک شوند

بادهای شهری پیوسته گرم تر می‌شوند و دمای انبوه ساختمان‌ها و خیابان‌ها بسیار بیشتر از زمانی است که آن مناطق سرشار از کشتزارها و باغ بوده است و این افزایش دما موجب مصرف بیشتر انرژی برای خشک شدن و در نتیجه هدر دادن بیشتر سرمایه است.

کارشناس ارشد زیست شناسی گفت: کاشت درختان مناسب و افزایش ؟؟، کاربرد رنگ روشن در شهرسازی، ساده ترین روش جهت خنک کردن سطح شهرها است، چرا که باعث افزایش باز تابش نور خورشیدن شده و می‌تواند دمای ساختمان‌ها را پایین آورد.

پریسا زارعی افزود: با اجرای طرح سقف‌های سبز، نزدیک به یک پنجم سطح شهر تهران به فضای سبز تبدیل می‌شود و سقف خانه‌ها با درختچه‌هایی که در خاک تا ژرفای کمی ریشه دوانده به فضای سبز مبدل گشته و سقف تیره رنگ ساختمان‌ها پدیده جزیره حرارتی و آلودگی آن را حذف می‌کند.

* خودروها عامل افزایش پدیده جزیره حرارتی

افزوده شدن هر خودرو به محیط شهری یعنی اضافه شدن یک منبع آلاینده و گرما به جزیره گرمائی شهر. اینک با توجه به تعداد هنگفت خودروها در شهر تهران می‌توان گفت یکی از منابع مهم ایجاد و تقویت این پدیده در تهران همین خودروهای موجود است.

زارعی در این باره می‌گوید:‌هرچه خودرو گرمای کمتری به هوا گسیل کند، تاثیر کمتری بر افزایش پدیده جزیره گرمایی تهران خواهد داشت و ساده ترن راه مقابله با این موارد، سود جستن از رنگ‌های روشن به جای رنگ‌های تیره در خودرو و ترفندهای مهندسی جهت به حداقل رساندن رهاسازی گرمایی خودروها است.

* ساختمان‌های آجری

در ساختمان‌های آجری گرمای ویژه نزدیک به خاک و در ساختمان‌های سیمانی و بتونی نزدیک به فلز است.

کارشناس زیست شناسی در این باره می‌گوید: سود جستن از ساختمان‌های آجری جدایی از بسیاری از عوامل ثبت آن در کاهش اثر پدیده جزیره گرمایی و صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش بسیاری از هزینه‌های جاری کشور مثمر ثمر خواهد بود.

پریسا زارعی ادامه داد: عایق بندی گرمایشی ساختمان‌ها و استفاده از شیشه‌های دو جداره نیز علاوه بر جلوگیری از ورود آلودگی‌های صوتی و هواریزها، کمک بزرگی در جهت کاهش اثر پدیده جزیره حرارتی شهر تهران خواهد داشت.

* راه حل در انتظار انجام

برای یافتن راه حل بهتر مسئله را بهتر درک کرد، چرا که کم کردن دما در جزیره گرمائی به معنی پیش گیری از هدر رفتن سرمایه، ذخیره سازی انرژی و جلوگیری از آلودگی هوا و آثار زیان بار آن و در نهایت تندرستی و سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه است.
چرا هوای تهران انقدر گرم شده است؟ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پیج بچه پولدارا های تهران در اینستاگرام چه خبره ؟+ عکس ها
  قیمت لحظه ای سهام امروزشرکت ها دربازار بورس تهران
  کرونا هوای زمین را خنک کرد
  زالی: وضعیت تهران نگران کننده است/ خودداری از دورهمی شب یلدا
  آموزش رقص و حرکات موزون در شمال شهر تهران +عکس
  دعا کنید در تهران زلزله نیاید/ برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر هم داریم
  فرود پلیکان غول پیکر در منزل مسکونی در تهران
Heart وقتی فیلم انفجار «فیلادلیفا» با شرق تهران جابجا می شود
Heart اولین سفرم به تهران و ریاض خواهد بود
  کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در تهران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان