امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[ جهـــآن هــآی مــوازی ] ✔

#44
انواع دنیاهای موازی 1

مطلبی که در زیر میخوانید برگرفته شده از کتاب دنیاهای موازی نوشته میچیو کاکو میباشد و مطلبی از دیدگاه من جامع و کلی در مورد دنیاهای موازی است ... }


[ جهـــآن هــآی مــوازی ] ✔

دست کم سه نوع دنیای موازی وجود دارد که به شدت در نوشتار های علمی مورد بحث قرار میگیرند . :
1)فوق فضای یا بعدهای بالاتر
2)بسگیتی
3)گیتیهای موازی کوانتومی
 
فوق فضا :
هر چیزی که  ما میبینیم با عقل سلیمی که دارید حقیقتی در سه بعد میباشد . تمام موقعیت ها مختصات های فضایی و غیره همگی با این سه بعد مشخص میشوند طول عرض ارتفاع .
افزودن بعد چهارم این واقعیت که درک میکنیم را نقض میکند . در 150 میلادی بطلیموس نخستین اثبات را برای امکان ناپذیری بعدهای بالاتر عرضه کرد . و در این باره استدلالی بیان کرد که در این قسمت به شرح ان نمیپردازیم . برای بعد 4 هیچ مدرکی یافت نشده است . در سال 1919 وقتی تئودور کالوزا مقاله ای جنجالی نوشت که به بعدهای بالاتر اشاره داشت . وی ایده اش را با نظریه نسبیت عام انیشتین اغازکرد . ولی ان را در 5 بعد گذاشت . { یک بعد زمان و 4 بعد فضا }
 اگر بعد 5 کوچکتر و کوچکتر شود معادلات نیز به گونه ای جادویی نصف میشود نصف ان نظریه نسبیت عام استاندارد انیشتین و تکه دیگر به نظریه نور ماکسول تبدیل میشود .
حیرت انگیز بود – شاید راز  نور نتیجه در  بعد پنجم  میباشد . انیشتین از این رابطه بین گرانش و نور یکه خورد و حیرت زده شد هرگز این ابعاد یافت نشده اند و تنها توضیحی که از نظر ریاضی و فلسفه فیزیکی قابل گفتن بود این بود که این بعدهایی ک از دید پنهان هستند در هم فشرده میباشند . این نظریه بعد دو سه دهه کار شدن روی ان به فراموشی سپرده شد .
 


نظریه ریسمان :
با امدن نظریه خیره کننده ای به نام ابرریسمان همه چیز تقریبا در فیزیک دستخوش تغیراتی شد . در دهه 80 میلادی فیزیکدانها در تحقیق روی ذرات ریز اتمی غرق شده بودند . هر بار شتاب دهنده ها اتم را میشکافتند ذرات جدیدی بیرون میامد .. دانشمندان الگو و نظریه ای استاندارد را شکل دادند که گویی با تمام داده های تجربی در ارتباط با فیزیک زیر اتمی است . ولی مدل استاندارد دانشمندان با تمام ظرافتش نقصی جدی داشت . این نظریه و معادلاتش شامل دست کم 19 پارامتر ازاد بود . 36 کوارک و پاد کوارک . . سه رونوشت دقیق از ذرات ریز ... ریز اتم هایی با نام های عجیب مثل نوترینو ها تائو ها و گلئونها بوزون هیگز ها و غیره ....
این مدل استاندارد چیزی از گرانش برای ما نمیگوید .
یکی از دستاوردهای بزرگ در دنیای فیزیک خلاصه کردن فیزیک در نظریه نسبیت عام و نظریه کوانتوم است . یعنی از ریز ترین جز یک اتم تا بزرگترین ساختارهای کیهانی در این نظریه جای دادند هر چند هنوز به نظریه واحدی که همه چیز را توصیف کند دست پیدا نکردیم و دنبالش هستیم .


 با ظهور نظریه ابرربسمان که میگوید : الکترونها و دیگر ذرات زیر اتمی چیزی نیستند جز ارتعاشات مختلف ریسمانی که مانند کش ریز عمل میکند ..اوضاع دستخوش تغیراتی در فیزیک شد .
این کش در اثر ضربه زدن در مدلهای مختلف مرتعش میشود . نظریه ریسمان به این شیوه پیشبینی صدها ذره ریز اتمی را کرد است که در شتاب دهنده ها تا کنون کشف شده اند .


در واقع نظریه انیشتین به عنوان پایین ترین ارتعاشات این ریسمان پدید میاید. اگر نظریه ریسمان در یکپارچه کردن نظریات نسبیت عام و کوانتوم درست باشد انگاه بزرگترین دستاورد علمی بشر رونمایی خاهد شد .
و پاسخ به این سوال که ماده از چه چیز ساخته شده سوالی که از دوران یونان باستان عرضه شد پاسخ داده خواهد شد .
ولی ویژگی عجیب نظریه ریسمان این است که این ریسمانها تنها میتوانند در بعد خاصی از فضا زمان ارتعاش کنند انها تنها میتوانند در 10 بعد دیکر ارتعاش کنند .اگر کسی بخاهد نظریه ریسمان را در بعدهای دیگر ایجاد کند این نظریه از لحاظ ریاضی در هم میشکند .
البته گیتی ما 4 بعدی است ( سه بعد مکان یک بعد زمان ) یعنی شش بعد دیگر باید به طریقی فروپاشیده و یا در هم فرو رفته باشند  .


اما اگر در گیتی 4 بعد فضایی وجود داشته باشد انگاه گرانش باید بصورت توان سوم فاصله از بین میرفت . برخورد دهنده بزرگ هدرونی در ژنو سوییس که از سال 2008 شروع به کار کرد در سال 2012-2013 رد پایی از بوزون هیگز { ذره ای که توسط همین نظریات پیشبینی شد چندین دهه پیش توسط هیگز که خود جرمی ندارد ولی به ذرات دیگر کیهان جرم میدهد }  کشف شد.



هرچند تردید امیز . این شتاب دهنده در نیمه اول سال 2015 بعد از دو سال وقفه با قدرتی بسیار بالاتر به فعالیت برگشته است تا رازهای هستی را مورد کاوش قرار دهد . کیپ ثورن میگید فیزیک دانها تا سال 2020 پرده از رازهای قوانین گرانش کوانتومی بر خواهند داشت . پس فهمیدیم که یکی دیگر از امکانات حضور دنیاهای موازی نظریه ریسمان ها و ابعاد بالاتری است که ریاضیات ریسمان ان را توصیف کرد .
 
پاسخ
 سپاس شده توسط IM JUST TIRED ، _Lσѕт_


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: [ جهـــآن هــآی مــوازی ] ✔ - Interstellar - 29-06-2017، 23:41


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان