امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقش جنگل‌های "مانگرو" در حفاظت از نواحی ساحلی

#1
به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس نتایج این مطالعه که با مشارکت کارشناسان دانشگاه «ساوت‌همپتون» انجام گرفته، بالا آمدن سطح آب دریاها از پیامدهای تغییرات جوی است که می‌تواند خطری جدی برای نواحی ساحلی باشد و از سوی دیگر پوشش گیاهی مانگرو می‌تواند از این مناطق حفاظت کند.

واژه مانگرو اسم مرکبی است معرف اکوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ها است. این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زی قرار دارند.
در این مطالعه مشترک متخصصان و کارشناسان دانشگاه‌های ساوت‌همپتون در انگلیس و اوکلند و «وایکاتو» در نیوزیلند از شبیه‌سازی‌های ریاضیاتی دقیق و محاسبه‌شده برای بررسی واکنش جنگل‌های مانگرو در برابر بالا آمدن سطح آب دریا استفاده کرده‌اند.
به گزارش شبکه اخبار محیط زیست، نتایج این بررسی‌ها نشان داد در نواحی ساحلی که پوشش گیاهی مانگرو وجود ندارد میزان فرسایش سواحل و پیشروی آب به خشکی و در نهایت آسیب‌پذیری این نواحی بیشتر است و این در حالی است که جنگل‌های مانگرو معمولا از این پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از افزایش سطح آب دریاها، جلوگیری می‌کنند.
به گفته کارشناسان، احتمالا تجمع خاک در اطراف ریشه‌های انبوه این پوشش گیاهی و ساختار منحصر به فرد مانگروها از انرژی شدید امواج و جریانات جزر و مدی که به سمت ساحل می‌آیند، کاسته و در نتیجه به عنوان یک محافظ عمل می‌کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان