امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جنجال علمای دینی ورس بر موضوع ازدواج با دختر سادات

#1
 در بامیان، در مورد فتوای رئیسعلمای دینی بامیان، دامن زدن به مسائل قومی را محکوم کردند
شمار کثیری از علمای دینی در ولسوالی ورس بامیان، با گردهمایی در مرکز ولسوالی، تفاخر طلبی نژادی و دامن زدن به مسائل قومی را محکوم کردند.

آنان می گویند که چند روز پیش سید اسحق واعظ رئیس شورای علمای ورس در سخنرانی اش فتوا صادر کرده بود که ازدواج دختر سادات با اقوام غیر سادات قبیح است و از نظر شرعی حرام است.

به گفته آنان؛ تعداد کثیری از علمای دینی،اعضای جامعه مدنی،متنفذین و نماینده های شورای ولایتی ، روز 26 سنبله سال روان خورشیدی، با گردهمایی در مرکز ولسوالی ورس، این فتوای رئیس شورای علمای این ولسوالی را که از سوی سایر علما دامن زدن به مسائل قومی و تفاخر طلبی نژادی خوانده شده، محکوم کردند.

محمد موسی احسانی از علمای دینی ولسوالی ورس در پیوند به این موضوع به رسانه ها گفت:" روز پنج شنبه هفته قبل، سید اسحق واعظ رئیس شورای علمای ولسوالی ورس در سخنانش ادعا کرده بود که اگر کسی از قوم سادات دخترش را به پسری از قوم دیگر نکاح کند و هر کسی از قوم دیگر که قصد ازدواج با دختر سادات را داشته باشد، کافر و مرتد است و ازدواج شان از لحاظ شرعی قباحت دارد و حرام است".

احسانی اضافه کرد:" به همین دلیل شمار زیادی از علمای دینی ورس، روز 26 سنبله با گرد همایی در مرکز ولسوالی، این حرف سید اسحق واعظ رئیس شورای علمای ورس را محکوم کرده و از او در این زمینه خواستار اسناد شرعی برای اثبات ادعایش شدند که متاسفانه آقای واعظ فرار کرده و در جلسه علما اشتراک نکرد".

این عالم دینی، فتوای سید اسحق واعظ را تفاخر طلبی نژادی و دامن زدن به مسائل قومی می داند.

او می گوید:" حرف آقای واعظ هیچ گونه وجهه شرعی و قانونی ندارد، چرا که دین مقدس اسلام و قانون اساسی افغانستان، هر نوع تبعیض قومی، نژادی و زبانی را ممنوع قرار داده و معیار برتری مسلمانان را فقط در تقوا و دینداری آنها می داند".

این عالم دینی می گوید:" احتمال قوی می رود که این فتوای رئیس شورای علمای ورس، از قضییه قتل شکیلا در خانه واحدی بهشتی و فرار یک دختر سادات با پسری از قوم دیگر از ولسوالی ورس، تاثیر پذیرفته باشد".

او تاکید کرد که به احتمال بسیار قوی، این فتوای غیر منطقی و اسلامی سید اسحق واعظ، از قضییه قتل دختر شانزده ساله بامیانی(شکیلا) در خانه سید هادی واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان و فرار یک دختر سادات با پسری از قوم دیگر از ولسوالی ورس، نشأت گرفته باشد.

براساس اظهارات او؛ این فتوا به صورت قطعی از سوی خانواده بهشتی که در ولسوالی ورس نفوذ داشتند، دیکته شده است.

اما سید هادی واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان، این ادعای علمای دینی ولسوالی ورس را رد کرد.

در همین حال حاجی احمدی رئیس شورای علمای مرکز بامیان نیز به رسانه ها گفته است که از لحاظ شرع شریف، در ازدواج دختر سادات با اقوام دیگر هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، بلکه در حدیثی توصییه نیز شده است که سادات و اقوام دیگر باید از طریق ازدواج با هم خویشاوند شوند.

محمد سجاد محسنی سخنگوی شورای علمای بامیان نیز گفت که در تمام رساله های مراجع بزرگ تقلید صراحت دارد که در مسئله نکاح و ازدواج هیچ فرقی بین سادات و غیر سادات وجود ندارد.

او می گوید:" هرکسی ادعا کند که ازدواج دختر سادات با اقوام غیر سادات حرام است، خودش منکر شریعت اسلامی بوده و کافر محض به شمار می رود.

از سوی دیگر عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون مرکزی می گوید که طبق میثاق بین المللی حقوق بشر و قانون اساسی افغانستان، آزادی در ازدواج، حق مسلم هر شهروند افغانستان است و هرانسانی می تواند به صورت آزادانه و بدون هرنوع اعمال فشار با هرکس دیگری که بخواهد ازدواج کند.

فرزام تبعیض قایل شدن بین انسان ها را خلاف موازین حقوق بشری و قانون اساسی افغانستان دانسته علاوه کرد:" اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی افغانستان، در تمام عرصه ها انسان ها را برابر دانسته و قایل شدن هرگونه تبعیض بین آنها را ممنوع کرده است".

او افزود:"انسان ها بدون در نظرداشتن، تعلقات قومی، نژادی، جنسی و مذهبی با هم برابر بوده از حقوق مساوری برخورد هستند که این برابری در حق ازدواج هم مصداق پیدا می کند و تمامی انسان ها می توانند بصورت مساویانه از حق آزادی ازدواج برخوردار شوند".

رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، ترویج مفکوره هایی که زمینه ساز نقض حقوق بشر می شود را خلاف موازین حقوق بشری و قانون اساسی افغانستان خوانده اضافه کرد:" عاملان این نوع تبلیغات که با استفاده از آزادی بیان منکر حق دیگران می شوند، باید از سوی ارگان های امنیتی مورد پیگیرد قانونی قرار گیرند".

به گفته او؛دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر شورای علمای ولسوالی ورس این ولایت، تحقیق کرده و قضییه را پیگیری خواهد کرد.
جنجال علمای دینی ورس بر موضوع ازدواج با دختر سادات 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ★♕NIGHT STAR♕★ ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛ ، mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Exclamation علت حرام بودن ازدواج موقت در میان اهل سنت در اسلام
  آیا سِنّی كه برای ازدواج دختران گذاشته اند متناسب است؟
Star آیت‌الله مکارم شیرازی: ازدواج کمتر از ۱۳ سال دارای مفاسد و باطل است
  آيا شيطان ازدواج کرده است ؟
  یک بام و دو هوای قوانین ازدواج
  داستان ازدواج حضرت قاسم علیه السلام در کربلا
Star آیا در میان اهل سنت هم سادات داریم؟
  پــرسش و پاسـخ هـآی دینی شمــآ
  آيا انگيزه پيامبر (ص) در ازدواج با خديجه (س)، ثروت وی بود؟
  دلیل رغبت حضرت خدیجه (س) برای ازدواج با پیامبر (ص) چه بود؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان