امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سخنرانان روز قدس در سال ۵۸ چه کسانی بودند؟

#1
روز قدس،قدس در سال ۵۸

سخنرانان روز قدس در سال ۵۸ چه کسانی بودند؟ 1

تاریخ و تمدن,سخنرانان روز قدس در سال ۵۸ چه کسانی بودند،مساله فلسطین از دیرباز تا کنون بازتابهای متعددی را در سراسر جهان تا به امروز داشته است . یکی از این واکنشهای مهم ، برخورد امام خمینی (ره) با این مساله بود.

مساله فلسطین از دیرباز تا کنون بازتابهای متعددی را در سراسر جهان تا به امروز داشته است . یکی از این واکنشهای مهم ، برخورد امام خمینی (ره) با این مساله بود . ایشان یکی از اولین مراجعی بودند که به افشاگری روابط رژیم شاه و اسرائیل پرداختند و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی میدانستند . همچنین امام اولین بار مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعی و زکات و صدقه را صادر نمودند . با توجه به مشکلات درونی جهان اسلام و عدم وحدت بین مسلمین با تاکید بر حفظ وحدت سران دولتهای اسلامی را به حمایت از مردم مظلوم فلسطین دعوت کردند .

سالها قبل از پیروزی انقلاب ، کشورهای عربی و در راس آن سازمان آزادی‌بخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطینیان در دره کرامه بود را روز فلسطین عنوان کردند که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار می شود . در اولین ماه مبارک رمضان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مردادماه سال 1358 امام خمینی آخرین جمعۀ ماه رمضان را به عنوان « روز قدس » انتخاب کرد .

ایشان مساله فلسطین را مساله تمام جهان اسلام می دانستند و تاکید داشتند که تمام مسلمانان برای بدست آوردن هویت اسلامی خود باید به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند ، همچنین امام در طی سالیان طولانی بارها توسعه‌طلبی اسرائیل و عدم اکتفا به مرزهای فعلی را گوشزد نمودند و خاطرنشان کردن که هر گونه انکار یا پرده‌پوشی اسرائیل از این هدف ، فقط به منظور فریب اذهان عمومی جهان اسلام است . همانطور که سالهای بعد اسرائیل در کشورهای همجوار فلسطین ریشه دواند و در نظامهای سیاسی حاکم برکشورها دخالت داشت .

روز قدس نه تنها برای دفاع از حقوق مظلمومین فلسطین است بلکه روز دفاع از حقوق مظلومین سراسر جهان دربرابر ظلم های حاکم بر جوامع مختلف است . همانطور که امام فرمودند :

" روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همه‌ی ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره‌ی شما،‌ به واسطه‌ی عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد، روز قدس، روز حیات اسلام است. "

مردم پوسترها و پلاکاردهای متنوعی در دست داشتند. نقشه فلسطین اشغالی، تصویر مسجد الاقصی و همچنین تصاویر امام خمینی و دست‌نوشته‌هایی از سخنان ایشان در دست مردم دیده می‌شد. همزمان نیروهای ارتش هم به جمع مردم پیوسته بودند که بسیار مورد استقبال و پسند ملت قرار گرفت. راهپیمایی روز قدس 1359، شاید از باشکوه‌ترین راهپیمایی‌ها از صدرانقلاب و دوران مبارزه بود.

اولین روز قدس در حالی برگزار شد که از سه هفته قبل نماز جمعه در تهران به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار می‌شد و آن روز نیز آیت الله طالقانی با دهان روزه در دفاع از آرمان فلسطین خطبه خواند

شعارهای گوناگونی هم از میان جمع به گوش می‎رسید. «ما مسلمین ایران، فرمانبر امامیم؛ بهر رهایی قدس، آماده قیامیم»، «فلسطین پیروز است، اسرائل نابود است»، «قیام کن مسلمان، جهاد کن مسلمان؛ بیت‌المقدست را آزاد کن مسلمان»، «مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی»، «مسلمان به پا خیز، قدس در انتظار است؛ مسلمان به پا خیز موقع کارزار است»، از جمله این شعارها بود.همزمان به دلیل تحولاتی که در انگلیس و آمریکا رخ داده بود و عده‌ای از دانشجویان ایرانی مورد ضرب و شتم واقع شده و بعضی هم دستگیر شدند، شعارهای ضد امپریالیستی هم قوت داشت و به‌ویژه تظاهرکنندگان در کنار لانه جاسوسی از آن‌ها استفاده می‌کردند؛ شعارهایی مانند «مرگ بر پلیس فاشیست آمریکا» یا «مرگ بر پلیس فاشیست انگلیس»

سخنرانان روز قدس در سال ۵۸ چه کسانی بودند؟

اولین روز قدس در حالی برگزار شد که از سه هفته قبل نماز جمعه در تهران به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار می‌شد و آن روز نیز آیت الله طالقانی در دفاع از آرمان فلسطین خطبه خواند.

سخنرانان آن راهپیمایی که پیش از خطبه‌های آیت الله طالقانی در اولین روز قدس سخن گفتند ۴ شخصیت بودند. اگر هانی الحسن سفیر وقت فلسطین را که تنها پیام یاسر عرفات را قرائت کرد و خود نطقی ایراد نکرد به حساب نیاوریم:

سخنران اول مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت بود که به مقایسه جمعیت سه میلیونی حاضر با ۱۲ سال قبل از آن پرداخت که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ مناطق تازه‌ای را اشغال کرد و نیروی بر‌تر در خاورمیانه تصور می‌شد و انقلاب اسلامی ایران به این انگاره پایان داد. بازرگان، از امام موسی صدر نیز یاد کرد و جای او را در آن آئین خالی دانست. امام موسی صدر در همه روزهای قدس بعدی نیز غایب بوده است.

سخنران دوم عبدالحلیم خدام وزیر امور خارجه وقت سوریه بود که پیش‌بینی کرد انور سادات به خاطر عقد پیمان کمپ دیوید به سختی مجازات شود. دو سال و دو ماه بعد پیش‌بینی او تحقق یافت و سادات به ضرب گلوله سروان خالد اسلامبولی از پا درآمد، هر چند پیش‌بینی دوم عبدالحلیم خدام که با مجازات سادات راه استقلال و آزادی مصر هموار خواهد شد جامه واقعیت نپوشید و مصر گرفتار استبداد حسنی مبارک شد که ۲۹ سال دوام آورد.

سومین سخنران آیت‌الله سید علی خامنه‌ای بود که برای اولین بار پشت تریبون نماز جمعه قرار می‌گرفت و کسی حدس نمی‌زد روحانی جوان و ۴۰ ساله که به دوستداری دکتر شریعتی شهرت داشت ۵ ماه بعد به جای آیت‌الله طالقانی نماز جمعه را اقامه کند. با درگذشت طالقانی، آیت‌الله حسینعلی منتظری چند ماهی امام جمعه بود و بعد آیت‌الله خامنه‌ای عهده‌‌دار آن شدند.

چهارمین نفر هم محمد مجتهد شبستری بود که سخنران ثابت پیش از خطبه‌ها به حساب می‌آمد و از مسلمانان خواست «بستگی به زبان و خاک و مرز را‌‌ رها کنند و همه مانند انسان‌های همسان در کنار هم قرار گیرند.»

این اشاره هم خالی از لطف نیست که نگاهی به روزنامه اطلاعات در آن دوران نشان می‌دهد ۲۵ نویسنده و روشنفکر مطرح نیز در بیانیه‌ای با حمایت از راهپیمایی روز قدس اعلام کردند در آن شرکت می‌کنند. قطعا از دیدن این اسامی و آن ادبیات تعجب خواهید کرد اما واقعیت دارد و نشان می‌دهد که اولین روز قدس تا چه حد فراگیر بوده است.

سالها قبل از پیروزی انقلاب ، کشورهای عربی و در راس آن سازمان آزادی‌بخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطینیان در دره کرامه بود را روز فلسطین عنوان کردند که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار می شود

این نویسندگان و شاعران در پیام خود آورده بودند: «ما از انقلاب فلسطین و مبارزه مستمر تمام خلق‌های جهان علیه سرمایه‌داری جهانی، امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل حمایت می‌کنیم و در راهپیمایی روز قدس در کنار همه مبارزان راه آزادی و دموکراسی شرکت خواهیم کرد.»

در میان امضاکنندگان این نام‌ها به چشم می‌خورد: داریوش آشوری، داریوش شایگان، غلامحسین ساعدی، سیمین دانشور، داریوش مهرجویی و احمد شاملو.

اعتراضات

در این روز، گروه‌هایی از یهودیان و طرفداران کشور اسرائیل و طرفداران جنبش صهیونیسم در برخی کشورهای اروپایی و در ایالات متحده آمریکا، تظاهراتی راعلیه این مراسم به راه می‌اندازند.

در اسرائیل نیز تظاهراتی در اعتراض به برگزاری مراسم روز قدس که آن را نماد صهیونیسم‌ستیزی می‌دانند، برگزار شد.

در این روز، گروه‌هایی از یهودیان و طرفداران کشور اسرائیل و طرفداران جنبش صهیونیسم در برخی کشورهای اروپایی و در ایالات متحده آمریکا، تظاهراتی راعلیه این مراسم به راه می‌اندازند.
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان