امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کاربردهای موبایل درآموزش

#1
امیدوارم موردقبول واقع بشود.SmileSmileSmile

اشاره :
امروزه میزان سواد و دانش وجود پژوهشگران ،اندیشمندان و به طور کلی شاخص های بهره وری از فناوری و اندیشه انسانی نماد اصلی رشد و یا عقب ماندگی ملتها و کشورها به حساب می آیند . ما مفتخریم که پیرو مکتب و آئینی هستیم که بالاترین و مهم ترین رسالت پیام آور آن ، یعنی حضرت محمد بن عبدالله (ص) گسترش علم ،آگاهی ، خواندن ونوشتن بود معجزه جاویدش کتاب و نخستین آیه ای که بر زبان جاری ساخت اقراء باسم ربک الذی خلق بود . و مهمترین هدف از بعثت او تلاوت آیات الهی برای آموزش و پرورش انسان ها بوده است هوالذی بعث فی الامیین روسولاً منهم یتلواعلیهم آیاته و یزکیهم و یعلهم الکتاب و الحکمه و این پیام بلند الهی است که با گذشت قرنها همچنان بر تارک هستی می درخشد و حتی امروز به شعار جهانی مبدل شده است . به نحوی که کلام شاعر بزرگ پارسی گوی حکیم فردوسی که متاثر از همین آئین و مکتب است یعنی توانا بود هر که دانا بود . استراتژی جامعه جهانی در آغاز هزاره سوم میلادی است .
فناوری اطلاعات نقش اساسی در تحقق و تعمیم این شعارهای جاودانه خواهد داشت گسترش فناوری اطلاعات و دسترسی آسان وکم هزینه را برای فراگیران اعم از دانش آموزان دانشجویان ومعلمان به روش آنلاین فراهم می کند و زمینه تبادل سریع اطلاعات و تعاملات فرهنگی را میسر می سازد .
رشد جوامع فرهنگی امروزه در گرو همگرائی و تعامل گفت گو و تبادل دانش و اطلاعات و فرهنگ بشری است دوران واگرائی تک گویی و انزوا طلبی به پایان رسیده است مرزهای جغرافیایی و حتی مرزهای فرهنگی و عقیدتی نفوذ پذیر شده اند باید با آگاهی ، شناخت و هوشمندی و نیز با تکیه بر فرهنگ و مولفه های بومی و آمادگی برای پذیرش تحولات علمی و بین المللی نقش و جایگاه خود را پیدا نمود .
مطالعات تلفن همراه :
توسعه سامانه های ارتباط همراه و گسترش خدمات ارائه شده به کاربران آن از یک سو و ورود سامانه ها و امکانات رایانه ای به دستگاههای تلفن همراه از سوی دیگر روز به روز قابلیت های این رایانه های همراه را افزایش داد و کارایی آنها را هم به منزله ابزار فردی همه کاره و هم عضوی از یک شبکه اجتماعی که گستره وسیعی از نقشهای اجتماعی فرد را تسهیل می کند ارتقاع داد .
این رایانه های ارتباط گر هر روز کوچک تر و کوچکتر شدند و با قیمتی مناسب تر در اختیار افراد گرفتند و بدین ترتیب اندک اندک به ابزاری فردی تبدیل شدند که نه برای استفاده اشتراکی طراحی می شوند و نه اینکه افراد تمایل داشتند آن را به طور مشترک مورد استفاده قرار دهند .
از سوی دیگر توسعه های فناورانه و متنوع شدن خدماتی که برای کابران این فناوریها طراحی می شد

کمک کرد که تلفنهای همراه نه تنها به ابزاری برای گفت و گوی میان دو فرد که به وسیله ای برای انجام دادن طیف وسیعی از فعالیتهای اجتماعی تبدیل شود . هویت دو گانه تلفنهای همراه رایانه ای به منزله ابزار فردی – اجتماعی موجب شد که این صنعت ارتباطی با ابزار حضور فرد در اجتماع و تسهیل ایفای نقش اجتماعی او تبدیل شود و به او اجازه دهد که از این پس آسان تر ، سریع تر و گاه به شیوه های متفاوت در اجتماع حضور یابند .
برای مثال تلنهای همراه رایانه ای به فرد کمک کردند در حالی که در خلوت فردی خود باقی مانده حضور اجتماعی داشته باشد و برخی یا بسیاری از نقشهای اجتماعی خود را ایفا کند به بیان دیگر تلنهای همراه رایانه ای موجب شدند که عمل اجتماعی نیز بتواند در حوزه های فعالیتهای فردی شخص قرار گیرد در واقع تلفن همراه به صنعت حضور و ارتباط جامعه با فرد و فرد با جامعه تبدیل شد .
تغییر در سن کاربران موبایل در کشورهای توسعه یافته به سنین دوره آغاز مدرسه رابطه جدیدی از ارتباط بین خانواده ، فرزندان و مدرسه را فراهم آورده است امروز با استفاده از تلفنهای همراه جدید مادران می توانند موقعیت فرزندان خود را در طول روز دنبال کنند و بدین ترتیب روابط حمایتی فرزندان با پدر و مادرها و پدر بزرگها تامین می شود .
بنابراین می توان گفت نقشهای اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی فرد تحت تاثیر کاربر تلفنهای همراه رایانه ای قرار گرفته است .
ضرورت استفاده از فناوری در آموزش (موبایل):
با ورود طرحهای جدید تلفن همراه به بازار ، امروزه گوشیهای مختلفی را می بینیم که با حالت تا شونده و اجزاء قابل چرخش و تحرک خود به حالتهای مختلف در می آیند در این میان گوشی هایی را می بینید که در یک حالت تقریباً تماماً یک صفحه نمایشگر نسبتاً بزرگ هستند و در حالتهای دیگر بهترین شکل ممکن برای حروف چینی و موارد دیگر را در اختیار کاربر خود می گذارند .
تکمیل تلفن همراه رایانه ای که صفحه کلید مجازی نوری دارد خواهد توانست تا حدود زیادی مشکل سختی حروفچینی با صفحه کلید کوچک تلفنهای همراه را حل کند . در این صورت کافی است تلفن خود را بر روی میز یا یک سطح صاف دیگر قرار دهید و با فشردن یک کلید صفحه کلید نوری آن را باز کنید . آنگاه خواهید توانسست با فشردن انگشتان خود بر روی کلیدهای نوری مجازی به راحتی حروفچینی کنید . احتمالاً این صفحه کلید مجازی بسته به سطحی که گوشی روی آن قرار دارد و تنظیماتی که روی گوشی انجام داده اید می تواند اندازه های متفاوتی داشته باشد .
ناتوانی ما در کنار آمدن با این اکولوژی یادگیری جدید باعث شده فناوری ارتباطات علی رغم تاثیرات تحولی عمیقی که از جهات گوناگون بر جامعه به جای گذاشته است نتواند اموزش و پرورش را با تغیری جدی مواجه سازد .
همانطور که گفته شد یادگیری الکترونیکی را نمی توان تنها یک فناوری جدید دیگر و یا ابزاری مکمل دانست که ممکن است به طور کامل پذیرفته شود و یا اینکه طرد گردد .
از آنجایی که ارتباط محور اصلی و اساسی تمامی تعاملات آموزشی است احتمالاً تاثیر آن بر نظام های آموزش و پرورش معلمان و فراگیران بسیار چشمگیر خواهد بود شبیه سازی یا تقلید صرف از رویکرد سنتی چهره به چهره منطقی به نظر نمی رسد . اگر ما واقعاً در یک اکولوژی یادگیری جدید قرار داریم پس اقدامات شبیه سازی که مبتنی بر یک اکولوژی متفاوت هستند .
به کار ما نخواهند آمد اگر ما تنها بر اقدامات شبیه سازی سنتی تکیه کنیم نه تنها فرصت های موجود برای بهبود تجارب یادگیری از دست خواهند رفت بلکه خود اینگونه اقدامات نیز در برابر ویژگی های مربوط به عصر جدید یادگیری مقاومت خواهند کرد .
یادگیری الکترونیکی مطمئناً تمامی اشکال آموزش و یادگیری در قرن بیست و یکم را متحول خواهند نمود اگر چه تاثیر و نفوذ یادگیری الکترونیکی در نهاد های آموزشی سنتی بسیار کم رنگ بوده – در حقیقت تنها اقدامات و روش های موجود را تقویت نموده است اما باید دانست همزمان که ما شناخت بیشتری از این فناوری و توانائیهای باقوه آن بدست می آوریم یادگیری الکترونیکی نیز به نحو موثرتری بر دیدگاه ما نسبت به مقوله تدریس و یادگیری تاثیر خواهد گذاشت تحولی که یادگیری الکترونیکی در آموزش و پرورش بوجود خواهد اورد تنها به کمبود کارایی اجرایی و یا حفظ رویکردهای سنتی محدود نخواهد بود ان دسته از افرادیکه خود متعهد به بهبود فرایند تدریس و یادگیری می دانند هر گز نمی توانند نسبت به یادگیری الکترونیکی بی تفاوت باشند .
ظرفیتهای تلفن همراه برای آموزش :
الف :ظرفیتهای عمومی :
ارتباطات بدل از حضور فیزیکی
تسهیل امور در حال حرکت
سرگرمی
خدمات شهری
دسترسی دائمی به اطلاعات و تبادل آن
ذخیره اطلاعات فردی
زندگی کردن من مردن تدریجی بودcryingcryingهر چه جان کند تنم عمر حسابش کردن
پاسخ
 سپاس شده توسط aCrimoniouSs
آگهی
#2
تااینجاکه خیلی عالی بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط *ho3in
#3
eyval
پاسخ
#4
Rainbow 
ب:ظرفیتهای خاص :
1-ارتباطات مستقیم و مستمر با فرد فرد مخاطبان
2-ارتباطات موثر با فرد فرد مخاطبان
3-ارتباطات فراگیر با فرد فرد مخاطبان (فضای ارتباطی )
4-ارتباطات آسان و سالم .
5-ارتباط ماندگار(تبدیل شدن به پیام به داده )
6-ارتباطات خاص گرایانه (شخصی شده) به تک تک مخاطبان.
7-ارتباطات واقعی مجازی .
}ظرفیتهای توسعه دهنده نقش موبایل در آموزش :
-امکان ارتباط دو سویه یا چند سویه دائمی
-قابل برنامه ریزی بودن ارتباطات
-انتخابی بودن پذیریش ارتباطات
-استفاده های چند منظوره
-پخش رسانه ای نوشتاری ، صوتی و تصویری و ورود به جهان مجازی اینترنت.
ظرفیهای رو به توسعه تلفن همراه در مسیری قرار دارد که این «صنعت ارتباطی فردی» را تبدیل با « صنعت همه رسانه ای » و از سوی دیگر صنعت پر ظرفیت به لحاظ کاربران کرده است جهان تلفن همراه ضمن خطر زا بودن به دلیل وجود تشعشعات الکتریسیته که تلاش وسیعی برای کاهش آن به عمل می آید کاربریهای گسترده ای را در خود جمع کرده است این صنعت ارتباطی با خصیصه همه رسانه ای بودن توجه جدی به نابینایان و ناشنوایان نیز دارد با استفاده از کی برد دیجیتالی و فناوری تبدیل متن به صدا امکان ارسال و دریافت پیامهای کتبی را نیز فراهم کرده است .
عناصر اصلی چهارچوب یادگیری الکترونیکی با ماهیت اکتشافی – انتقادی و مشارکتی :
لزوم کنار آمدن انی با پیچیدگی ها و اتخاذ فناوری های جدید باعث شده است تا معلمان به مجموعه ای از اصول راهنما و هدایت کننده نیازمند گردند در بخشهای پیشین سه عنصر را برای دستیابی به بازده های یادگیری کیفی مشخص نمودیم که عبارتند از : سنجش ، حجم کاری و حتی انتخاب . اصول زیر بیانگر دیدگاهی اجرایی و رویکرد عمیق نسبت به یادگیری می باشند در حقیقت هدف از ارائه اصول ایجاد اجتماعی اکتشافی از فراگیران است که ماهیتی انتقادی و حمایتی داشته و از عناصر اصلی چهارچوب یادگیری الکترونیکی است که در اینجا ذکر می شوند .
1-انتظارات قابل مذاکره که به روشنی بیان شده باشند رویکرد های عمیق نسبت به یادگیری را ترغیب می کنند .
2-ساختارهای انسجام یافته دانش تسهیل کننده یادگیری هدفمند و یکپارچه می باشند .
3-کنترل باعث ایجاد تعهد شده و مئولیتهای فردی در قبال نظارت و مدیریت بر رویکرد های معنادار یادگیری را ترغیب می نماید .
4-داشتن حق انتخاب در زمینه محتوی و فرایند نوعی شتاب دهنده برای تجارب و بازده های یادگیری خلاقانه و خود انگیخته می باشد در حالیکه در عین حال مواردي چون شهود و بینش را نیز به رسمیت شناخته و ارزش و اعتبار می دهد .
5-گفتگوی انتقادی سبب تحکیم و درک و فهم گشته و سوء تعبیرهای موجود را مورد شناسایی قرار می دهد .
6-تفکر انتقادی باید به عنوان یک الگو مطرح شده و مورد تشویق قرار گیرد .
7-سنجش باید به بازده های یادگیری مورد انتظار هماهنگ باشد .
8-یادگیری از طریق سنجش استحکام یافته و تثبیت می گردد .
موفقیت در ایجاد اجتماع اموزشی کاوشگر منوط به زمینه سازی حضور مداوم و تخصص چشمگیر در زمینه مسائل آموزشی و محتوی است همانطور که می بینید هیچ چیز به اندازه حضور تدریس نمی تواند مشارکت کامل دانش آموزان و اتخاذ رویکرد عمیق نسبت به یادگیری را تضمین نماید خواه ارتباط از نوع چهره به چهره باشد یا از نوع با واسطه در یک ساختار یادگیری الکترونیکی ویژگی های فنی ای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم ردیکرد های یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهند باید شناخته شده و درک شوند .
ضرورت بازنگری مجدد تجارب آموزش :
عصر اطلاعات و دنیای شبکه بندی شده امروز مربیان را وادار نموده اند تا تجارب آموزشی را مورد بازنگری مجدد قرار دهند واضح و مبرهن است که ارزش افزوده در دنیای دانش مدار آینده متعلق به آن دسته از محیط های آموزشی خواهد بود که توانایی تفکر مستقل و مشارکت جویانه را با هم توسعه داده و تشویق کنند این امر کنایه از فراگیران منتقد و خود هدایتگری است که از توانائی و انگیزش کافی برای تعمق و مشارکت برخوردار بوده و از انگیزه مناسب جهت تداوم یادگیریشان در طول عمر بهره مند هستند . انتظارات مردم از آموزش عالی روز به روز بیشتر می شود و عناصر بنیادینی که برای تحقق این بازده های یادگیری سطح بالا و پرورش فراگیران مداوم مورد نیاز می باشند تشریح شده است این وضعیت ضرورت توجه مجدد به آرمانهای سنتی آموزش عالی را تشدید نموده است این آرمانها را می توان با استفاده از تحولات بوجود آمده در عرصه فناوری مجدداً احیا نمود .
مربیان هنگامی به چالش فراخوانده می شوند که فناوری هایی همچون یادگیری الکترونیکی وارد معاملات می گردند واقعیت این است که فناوری دیجیتالی نیازمند نظریه های تربتی کاملاً جدید و متفاوتی می باشند .
عناصر اساسی یک اجتماع کاوشگر که هنگامی برنامه ریزی و اجرای تجارب یادگیری الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرند :
سه عنصر اساسی یک اجتماع کاوشگر که در هنگام برنامه ریزی و اجرای تجارب یادگیری الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرند را مشخص سازیم این عناصر عبارتنداز : حضور شناختی ، حضور اجتماعی و حضور تدریس . در اینجا خطوط کلی هر یک از این عناصر برای شما تشریح می شود .
حضور شناختی :
آموزش و پرورش اساساً به منظور یادگیری است منتهی نوعی مشخص از یادگیری که بوسیله فرآیند و بازده تعریف می شود از این رو حضور شناختی بیشتر مقاصد و بازده های یادگیری واقعی را مورد توجه قرار می دهد از دیدگاه ما حضور شناختی عبارت است از : میزان توانایی فراگیران در ساختن و تثبیت معانی از طریق تامل و بحث در اجتماعی انتقادی اکتشافی در اصل حضور شناختی نوعی شرایط تفکر و یادگیری در سطح بالا است .
حضور اجتماعی :
به عقیده ما حضور اجتماعی عبارت است از «توانایی شرکت کنندگان در یک اجتماع کاوشگر در نشان دان خود از نظر اجتماعی و عاطفی به عنوان افرادی واقعی از طریق رسانه ارتباطی به کار گرفته شده » هنگلمی که رسانه به کار گرفته شده کلمات نوشتاری هستند برقرای حضور اجتماعی مشکل است به دلیل فقدان ارتباط غیر کلامی تغییر سبک از ارتباط کلامی به ارتباط نوشتاری در یک ساختار یادگیری الکترونیکی می تواند چالش ها و مشکلات خاص را برای برقرای حضور اجتماعی بوجود اورد ارتباط اطلاق می گردد که احساس نزدیکی با دیگران و ارتباط غیر کلامی با آنان را تقویت می کنند .
َحضورتدریس
حضور تدریس عبارت است از طراحی تسهیل وجهت دهی فرایند های شناختی و اجتماعی به منظور تحقق آندسته ازبازدهی یادگیری که از لحاظ فردی هدفمند و از لحاظ آموزشی ارزشمند باشد (اندرسون ودیگران 2001) همانطور که از این تعریف استنباط می گردد حضور تدریس تمامی عناصر یک اجتماع کاوشگر را به نحوی متعادل و کارآمدکه با بازدهای مورد نظر و نیازهاوتوانایی های فراگیران نیز هماهنگ باشند با یکدیگر در یکجا جمع می کند البته این کار حتی تحت بهترین شرایط نیز بسیار سخت ودشواربوده و نوعی چالش جدیدتلقی میشود. کارکردهای مبتنی بر فناوری در جهت حمایت از ساختارهای آموزشی یادگیری الکترونیکی که موقعیت یادگیری الکترونیکی را بوجود می آورد.
انواع این کارکردها:
1-تنظیم کردن :
تنظیم کردن تعاملات در یک تجربه آموزشی را می توان از دو دیگاه اجتماعی و فردی مورد نظر قرار داد از دیدگاه اجتماعی سعی بر آن است تا اعضاء یک گروه آموزشی نظم و هماهنگی مشخصی پیدا نموده و با یک دیگر به فعالیت پردازند . از دیدگاه فردی نیز این کارکرد سعی می کند . تا سرعت پیشرفت فرد در طی درس را مشخص نماید بطوریکه اهداف اموزشی در حیطه زمانی مناسب و از لحاظ آموزشی موثری برآورده گردند . ارائه فرصت به دانشجویان در جهت تنظیم فردی و در همان حال تسهیل تنظیم گروهی به طوریکه فعالیتهای یادگیری مشارکتی امکانپذیر باشند چالشی را برای اشکال تعاملی یادگیری الکترونیک بوجود آورده و نیازمند تعادل و برنامه ریزی دقیق در حین طراحی اموزشی است .
2-بسط دادن :
یکی از کارکردهای تعامل توسعه روباط میان محتوای جدید و طرحواره های موجود در ذهن است بطوریکه فراگیران بتوانند روباط پیچیده تر برجسته تر و انتقال پذیرتری بین اطلاعات و مهارت های موجود با اطلاعات و مهارت های جدید بوجود آورند . در همان حین که افراد مفاهیم خود را برای دیگران تشریح می نمایند این تعاریف رشد نموده و با طرحواره هایی که در ساخت درونی و در حین فعالتهای و تجربه های فردی دانشجویان ساخته می شوند اتصال پیدا می کنند .
3-تثبیت کردن :
این کارکرد که رفتار گرایانه ترین کارکرد تعامل است و سعی دارد تا از طریق تقویت انتخابی دست یابی به مهارتهای جدید را حمایت نموده بدان مهارتها شکل دهد تعامل تثبیتی معمولا بین استاد و دانشجو صورت می گیرد با این همه می توان این تعامل را در بازخوردهای ارائه شده توسط محیط و از طریق تجربه و تعامل با محتوای در درون آزمایشگاه از طریق باز خوردهای برنامه ریزی شده رایانه ای در برنامه های خود اموز تعامل و از همسالان در طی فعالیتهای یادگیری مشارکتی و مسئله مدار نیز بدست آورد .
4-جهت یابی :
این کارکد نشان دهنده مسیری است که فراگیران می توانند در طی آن به تعامل با یک دیگر و با محتوی بپذیرند جهت یابی مناسب خصوصاً هنگامی ضرورت می یابد که دانشجویان با حجم و منبع اطلاعات و راههای مختلف موجود بر روی شبکه مواجه می گردند .
5-مکاشفه :
هانافین با ارائه مفهوم مکاشفه در سال 1984 بر مکاشفه ای در سیستم های رایانه ای تمرکز نمود که هدف آن به نمایش در اوردن محتوی و نظارت بر پاسخ ها دانشجویان بود . ساختار به هم پیوسته و قابل دسترسی تری که اینترنت در حال حاضر بوجود اورده است دروازه جدیدی را به سوی کمیت و کیفیت افزونتر در مکاشفه گشوده است به هر حال توانایی تعاملی ای که اکتشاف به دانشجویان اعطاء نموده و انها را قادر کرده است تا علایق و مسیر های شخصی خود را دنبال نمایند باعث شده تا اکتشاف به صورت یکی از کارکردهای انگیزه بخش و شخصی کننده تعامل در آید .
انواع تعاملات وابسته به این کارکردها :
1-تعامل استاد با دانشجو
2-تعامل دانشجو با دانشجو.
3-تعامل دانشجو با محتوا.
4-تعامل بین استاد و محتوا.
5-تعامل اساتید با اساتید .
6-تعامل محتوا با محتوا .
7-شبکه معنایی و یادگیری الکترونیکی .
رویکردهای آموزش و پرورش در مواجه با تحولات فناوری:
1-تاکید بر جامعیت آموزش و پرورش :
آموزش و پرورش باید شمول داشته باشد و تمامی زندگی آدمی را در برگیرد در جهانی که فناوری در ان شتابان تغییر می کند و دانش به نحو روز افزونی تولید می شود آموزش و پرورش باید بیشاز مجموعه ای خاص از اطلاعات را تعلیم دهد . اموزش و پرورش باید به بسط و شکوفایی قابلیت های آدمی بپردازد .
2-دسترسی فراگیر به آموزش و پرورش :
آموزش و پرورش باید در هر مکان و زمان در دسترس باشد همه ی فراگیران باید بتوانند از .وجود مربیان برای اموزش و از یادگیری مداوم بهره مند شوند و برای توسعه یادگیری مداوم آموزش و پرورش باید با بخش های اقتصادی و موسسات در تعامل قرار گیرد .
3-تاکید بر تفکر نقاد :
آموزش و پرورش باید تاکید خود را بر تفکر نقاد ارتباط و حل مسئله متمرکز سازد و صرفاً به انتقال دانش و معرفت بسنده نکند به عبارت دیگر باید بتواند دانش اموزان را مهیای برخورد با مسائل جدید کند .
4-تربیت شهروندان جهانی :
آموزش و پرورش بای مهیای پرورش شهروند جهانی باشد شهروندان آینده نه تنها باید از تاریخ فرهنگ و زبان خویش اگاه باشند بلکه برای کار در جامعه ی جهانی نیازمند دانش وسیع در باره ی تنوع فرهنگ ها و کردم هستند افرادی که چشم اندازشان وسیع در باره تنوع فرهنگ ها و مردم هستند افرادی که چشم اندازشان قوم گرایانه است فاقد فهم مناسب از تقویت های فرهنگی و قومی هستند .
5-تمرکز بر مفاهیم انتزاعی :
برخی از چالشهای دانش تعلیم و تربیت و یادگیری در این دوره مربوط به توانایی فراگیران امروز برای آشنایی و کنار امدن بیش تر با مفاهیم انتزاعی و موقعیت های نامعین است . امروزه محیط های دانشگاهی دانش اموزان را بیش تر با مسايل مهیا مواجه می کنند و آن گاه حل ان مسائل را از ایشان می خواهند واقعیت اقتصاد جهانی ان است که مسائل به ندرت به وضوح تعریف می شوند این خصیصه آن هایی را که طالب شغل ارزشمند هستند ملزم می کند که جستو جوگر مسائل باشند اطلاعات ضروری را گرد آورند و تصمیم ها و گزینه هایی را انتخاب کنند که مبتنی بر واقعیت های ناعین پیچیده هستند .
6-استفاده از رویکرد کل گرایانه :
بخش اعظم تعلیم و تربیت و محیط یادگیری امروز به رشته های علمی بدون انعطافی تقسیم شده است که بر واحدهای گسسته ی تحقیقاتی تاکید دارند . در حالی که جامعه اطلاعاتی در حال ظهور و اقتصاد جهانی شدن نیازمند درکل کل گرایانه درباره ی نظام های فکری است و به صورتی که شامل نظام جهانی و اکوسیستم های تجارب شود بدین سان رویکرد تحقیق بین رشته ای ارزشمند شمرده می شوند تا بتوان به درک جامع تری از واقعیت پیچیده ای که اینکه نظام جهانی با آن مواجه است دست یافت .
7-ارتقای توانایی دانش آموزان برای دست ورزی به نمادها :
نمادها نمودهای به شدت انتزاعی بخشی از صورت عینی واقعیت هستند اشتغال به شدت مولد در اقتصاد کنونی می طلبد که فراگیر دائماً با نمادهایی مانند اصطلاحات سیاسی حقوقی و تجاری سر و کار داشته باشد (مانند مالکیت معنوی و پول دیجیتالی در نظام های مالی و مفاهیم حسابداری .
چگونگی طراحی و سازماندهی آموزش مطابق با پیشرفت فناوری :
رهنمودها و پیشنهادهای مشخصی جهت انجام اعمال طراحی و سازماندهی ارائه می گردند :
1-تدوین برنامه درسی .
2-تشخیص منابع .
3-تعریف انتظارات و اهداف به نحو مشخص .
4-بررسی مسائل مربوط به تکنولوژی .
5-تدوین ساختار فعالیتها
6-تعیین محدوده های زمانی .
7-تدوین فرایند ها و ابزار سنجش .
8-انتخاب رسانه .
این موارد باید هم قبل از اجرا و هم در طی تجارب یادگیری الکترونیکی به دقت مورد توجه قرار گیرند . اساتید باید در طی مرحله طراحی حداکثر تلاش خود را مبذول دارند تا بتوانند ساختارهایی منطقی را فراهم اورده و نیازهای در حال رشد و ظهور دانشجویان را به بهترین نحو پیش بینی کنند .
نتیجه گیری :
الزامات یک جامعه علمی در حال رشد منجر به ایجاد این انتظار از افراد می گردد که متفکرانی مستقل بوده و در همان حال فراگیرانی مشارکت جو و به هم وابسته باشند اینها ارزشها و شرایط اساسی تجارب آموزشی است خلق دانش در یک ساختار آموزشی فرایند فردی تاملی و مشارکت جویانه ای است که تحقق آن منوط به اجتماعی فراگیران است .
اجتماعی که جامعه ای از فراگیران منتقد که آرزوی غایی و نهایی آموزش و پرورش بوده است دیگر تنها یک آرزو و آرمان نیست و برای تحقق هدفی همچون یادگیری مرتبط معنادار و مداوم به ضرورتی غیر قابل انکار تبدیل شده است در درون و بطن چنین اجتماعی از فراگیران یادگیری الکترونیکی قادر خواهد بود تا ظرفیتهای بالقوه خود را تحقق بخشد .
فناوری یادگیری الکترونیکی قادر است تا هم تفکران و تاملات فردی و هم بحثهای عمومی و مشترک را در درون اجتماعی از فراگیران به وجود آورد . نقطه قوت این فناوری توانایی آن در ایجاد ارتباط بین افراد به روشهای فردی و عمومی است این توانایی بی سابقه در حال دگر گون نمودن رویکرد شناختی و تربیتی تدریس و یادگیری است به هر حال در کنار این توانایی تکنولوژی می بایست نوعی ذکاوت و خردمندی نیز برای خلق تجارب یادگیری هدفمند و خلاقانه که در آنها میان تامل و بحث تعادل برقرار باشد – وجود داشته باشد این تعادل را می توان در درون اعمال تدریس و یادگیری مربوط به اجتماعی منتقد و آزاد از فراگیران یافت نمود .
پیشنهادات :
به نظر می رسد که آموزش و پرورش در کشورهایی که در معرض چالش های جهانی شدن و تحولات پدید امده از فناوری ارتباطند ، باید رویکرد های زیر را برگزیند :
1-افزایش مهارت ها اجتماعی دانش آموزان به وسیله استفاده از موبایل در روشهای آموزش گروهی و ...
2-استفاده از موبایل در جهت تحکیم روابط (مدرسه –اجتماع)
3-جلوگیری از تزلزل ارزشهای انسانی و تفوق ارزشهای فناورانه توسط برنامه ریزی کردن فرایند استفاده از فناوریهای مثل موبایل .
4-استفاده از موبایل در جهت رشد مسئولیت اجتماعی و تفکر و انتقادی ، تاریخی و انسانی .
5-استفاده از فناوری موبایل به عنوان خود آموزش نه مكمل آموزش .
6-فرهنگ سازی صحیح استفاده از فناوریهای توسط کتب آموزشی از دوره ابتدایی .
7-تاکید بر نقش معلم در آموزش به عنوان مشاوره و فرد ماهر .
8-تاکید بومی سازی فناوری در تعلیم و تریت جهت جلوگیری از خالی شدن بیش از حد تعلیم و تربیت .
9-تفهیم و زمینه سازی معلمان برای استفاده از فناوری در آموزش چرا که اغلب معلمان در مقابل هرتغييري مقاومت نشان می دهند .
10-توازن و تمرکز در ارزیابی موضوع درس و نیز تمرکز توازن در قابلیتهای فناوری و مهارتهای فناوری توسط معلم .
11-آموزش و پرورش باید تمامی زندگی آدمی را در بر گیرد . در جهانی که فناوری در آن شتابان تغییر می کند و دانش به نحو روز افزون تولید می شود آموزش و پرورش باید بیش از مجموعه ای خاص از اطلاعات را تعلیم دهد . آموزش و پرورش باید به بسط و شکوفایی قابلیتهای آدمی بپردازد.
12-آموزش و پرورش باید در هر مکان و در هر زمان در دسترس باشد و بتوان با مربیان برای آموزش هر لحظه که لازم باشد تماس گرفت باید یادگیری مداوم از طریق اینترنت تلویزیون و نیز کلاس درس قابل دسترسی باشد و آموزش و پرورش برای توسعه ی یادگیری مداوم با بخش های اقتصادی و موسسات در تعامل قرار گیرد .
13-آموزش و پرورش باید تاکید خود را بر تفکر نقاد ارتباط و حل مسئله متمرکز سازد و صرفاً به انتقال دانش و معرفت بسنده نکند بلکه دانش آموزان را مهیای برخورد با مسائل جدید کند .
14-جامعه باید در توسعه ی آموزش و پرورش سرمایه گذاری کند یادگیری و آموزش و پرورش نقش اصلی را در توسعه دارند جوامع باید به همان سان که در بخش زمین ، اشتغال و سرمایه اهتمام می ورزند ، برای یادگیری مداوم نیز هزینه کننده آموزش و پرورش نباید از جامعه جدا افتاده باشد .
15-آموزش و پرورش باید مهیای پرورش شهروند جهانی باشد شهروندان آینده نه فقط باید از تاریخ فرهنگ و زبان خویش اگاه باشند . بلکه برای کار در جامعه ها ی جهانی نیازمند دانش وسیعی درباره تنوع فرهنگ ها و مردم هستند افرادی که نگاه شان به آینده قوم گرایانه است فهم مناسبی از تفاوتهای فرهنگی و قومی ندارند .
16-آموزاش و پرورش باید به پرورش روحیه تعاون اهتمام ورزد و روحیه تعاون و همکاری در تجارت صنعت سازمان ها و حکومت ها ونیز نهادهای آموزشی را بنا کند آموزش و پرورش نباید صرفاً جزیره ی فضیلت و دانش باشد .





منابع و مآخذ:
1-کتاب جهانی شدن ، فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت . تالیف و ترجمه دکتر محمد عطاران
2-یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ، تالیف دی . آر . گریسون و تری آندرسون ، ترجمه دکتر اسماعیل زارعی زوارکی .
3-مطالعات تلفن همراه ، تالیف دکتر سعید رضا عاملی شاهو صبّار و مهدی رنجبر رمضانی .















کلمات کلیدی ، یادگیری الکترونیکی ، ماهیت اکتشافی انتقادی و مشارکتی و اجتماع کاوشگر .
زندگی کردن من مردن تدریجی بودcryingcryingهر چه جان کند تنم عمر حسابش کردن
پاسخ
#5
خوشتون آمد؟؟؟؟چه طوربود؟؟؟؟
زندگی کردن من مردن تدریجی بودcryingcryingهر چه جان کند تنم عمر حسابش کردن
پاسخ
#6
عالی بود..
فقط یسوال :
-افزایش مهارت ها اجتماعی دانش آموزان به وسیله استفاده از موبایل در روشهای آموزش گروهی و .
این مورد تصویب شده؟
کاربردهای موبایل درآموزش 1
پاسخ
آگهی
#7
ادامه بده...
عالینBig Grin
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عکس زمینه موبایل خودتون
Big Grin دانلود بامیلو Bamilo 2.12.3 اپلیکیشن موبایل فروشگاه اینترنتی بامیلو اندروید !
  انواع اپلیکیشن موبایل کدام ها هستند؟
  درخواست نویسندگی در بخش نرم افزار موبایل و بازی ها
  پابجی موبایل
Smile دانلود Talking Booba 2 v2.1 - بازی موبایل بوبای سخنگو اندروید !
Smile دانلود Tehran Metro 1.4.1 برنامه مترو تهران برای موبایل اندروید !
Heart دانلود FIFA Soccer 12.2.01 بازی فوتبال فیفا 2018 موبایل اندروید !
  بازی استراتژی آنلاین پادشاهان موبایل Lords Mobile اندروید !
  قطع اتوماتیک اینترنت زمان خاموشی صفحه‌نمایش موبایل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان