امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قلعه فورگ درخراسان جنوبی

#1
قلعه فورگ درخراسان جنوبی 1



« قلعه فورگ » نه تنها یکی از زیبا ترین قلعه های تاریخی استان خراسان جنوبی به شمار می رود ؛ بلکه از حیث جایگاه قرار گیری و ساختار معماری ، بلکه در نوع خود یکی از منحصر به فردترین قلعه های تاریخی ایران است .

قلعه فورگ ، در روستای فورگ از توابع بخش مركزی شهرستان درمیان و در فاصله 90 كیلومتری شرق بیرجند و 10 كیلومتری شهر اسدیه واقع شده است . قلعه فورگ بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور فدائیان اسماعیلیه بوده است . ساخت این قلعه در زمان " میرزا بقاخان "حاکم منطقه ای از سوی نادرشاه شروع شد و پس از او ، پسرش " میرزا رفیع خان "ساخت قلعه را به اتمام رساند .

مصالح به کار رفته در بنا سنگ ، آجر ، خشت ، گچ ، آهک و ساروج است . فضای داخلی قلعه از قسمت های مختلفی مانند : محل زندگی خدمه ، اصطبل ، انبار مهمات ، کوره آجر پزی و آب انبار تشکیل شده است که به وسیله حصار قلعه و برج های مدور احاطه شده اند . بالای حصار و برج ها کنگره دار است و منافذی ( تیر کش هایی ) جهت دیده بانی و دفاع در آن تعبیه شده است . دروازه اصلی در ضلع شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمالی آن قرار دارد . شاه نشین در بلندترین نقطه قرار دارد و فضایی از قبیل اصطبل ، آب انبار ، اتاق های ساخته شده در دو طبقه و مسجد را در بر دارد .

این بنا در زمان حکمرانی شوکت الملک اول توسط سپاهیان وی فتح و از آن به بعد غیر مسکونی و متروک شد.
قلعه فورگ درخراسان جنوبی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان