امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مفهوم تورم کیهانی چیست ؟

#1
دو پرسش بنیادی در باره عالم مطرح است . اولا چرا عالم در حال اتساع است و دوما چرا عالم اینقدر بزرگ است ؟

میتوان این اتساع یا همان انبساط عالم را پیگیری کرد و به عقب برگشت و با این دنبال یابی به چند ثانیه پس از بیگ بنگ رسید.

نظریه بیگ بنگ توضیحی است از انچه بعد از بیگ بنگ رخ داد و چگونگی تکامل و رشد کیهان ما را شرح داد . این نظریه هیچ چیز در مورد اینکه چه چیز عامل این اتساع یا انبساط عالم بوده ارائه نمیدهد . یک تناقض دیگری نیز هست .و ان اینکه چرا کیهان با این همه عظمت و کهکشان و خوشه های کهکشانی انقدر یکنواخت و یکسان است .چه چیز خود این قوانین فیزیکی را در عالم حک کرد ؟

فرایند اتساع نه انقدر کند بود که عالم را مدتها قبل در خود فرو بریزد نه انقدر سریع که انرژی جنبشی عالم هزاران بار قوی تر از اثرات گرانشی شود این یعنی مقدار ماده موجود در کیهان اولیه به طور دقیق 1 است .

چرا همه چیز در چنین شرایطی خاصی شروع به اتساع کرد .؟ چرا وقتی نواحی دوردست کیهانی را در هر جهتی بنگریم دارای یکنواختی خاص و عجیبی است . ؟ اینهمه شباهت .

چرا تابش و دمای به جا مانده از انفجار بزرگ تا حد خیره کننده ای یکسانه ؟ اینهمه اسرار و سوال به یک شرط حل میشوند . به شرطی که تمامی عالم و اجزائ امروزیش در لحظات ابتدایی با یکدیگر "همزمان " و هماهنگ شده و سپس با شتاب از هم فاصله گرفتند و این همان اصل کلیدی است که در نظریه عالم تورمی وضع شده است . در سال 1981 فیزیک دان امریکایی جوانی با نام " آلن گوث " این نظریه را مطرح کرد.
بنا به نظریه تورم دلیل اینکه عالم اینقدر بزرگ است و اینکه بین گرانش و اتساع چنین تعادلی ظریفی برقرار است را باید در واقعه ای بسیار مهم و جالب در لحظات ابتدایی رخ داده است جستجو کرد .

در چگالی های بسیار عظیمی در ان لحظات یک " دافعه کیهانی شدید " و غیر قابل تصور رخ داد و گرانش را مغلوب ساخت .

وبدین ترتیب جنین عالم ابتدایی ما را به طور یکنواخت برای انبساط تنظیم کرد . تصور میشود همه اینها در کمتر از ده به توان منفی 35 رخ داده باشد . فکری که نظریه تورم بنا کرد جالبه برای اینکه چنان زیبا نشان میدهد چگونه یک تورم ناگهانی عالمی خرد را به یک عالم عظیم تبدیل کرد .

دافعه شدیدی که عامل تورم کیهانی بود باید در یک زمان معینی متوقف شده باشد تا بعد از این عالم انقدر بزرگ شد ک مه چیز را که اکنون ما میتوانیم بببینیم در خود جا دهد . توانسته باشد به ارامی به اتساع خود ادامه دهد . این گار انرژیِ نهانِ عظیمی را که در خلا اولیه وجود داشت به انرژی معمولی تبدیل کرد که سبب تولید گرمای اذر گوی شده و بدین ترتیب روند اتساع را به عالم کنونی انجامیده .

ارتعاشات میکروسکوپی یعنی در حدی بسیار ریز به صورت موج هایی در صفحه مکان زمان کیهان وقتی عالم از یک توپ گلف هم ریز تر بود چنان در عالم نقش بستند که وقتی کیهان انگونه متورم شد همان موج ها نطفه کهکشانها و خوشه ها را ساخت ..

تصور میشود که به غیر از افت و خیز های کوانتومی که نهایتا تبدیل به کهکشان و خوشه ها شده اند تورم سبب تولید امواج گرانشی ارتعاشاتی در بافت خود فضا که با سرعت نور طول و عرض عالم را میپیمایند .
البته یک همچین ارتعاشاتی و موج هایی توسط نظریه نسبیت انیشتین پیش بینی شد و در موردش هم در پست دیگری توضیح دادیم که انفجار اولیه قاعدتا باید چنین امواجی را در کیهان پراکنده کنند و از طریق تلسکوپ های حساسمان بتوانیم ردی از انها بگیریم .

از این رو دانشمندان بایسپ دو در قطب جنوب تابستان 2014 اعلام کردند کشف بزرگی کردند که اگر کشفشان توسط تیم دانشمندی اروپایی پلانک زیر سوال نمیرفت بی شک مهمترین کشف قرن حاظر میشد اما چنین نشد ...البته فعلا .

در حال حاظر زود است که تورم را تست و ازمایش کنیم چرا که در شرایطی که تورم رخ داد قبل تر از ان قابل اندازه گیری در ازمایشات ما نیست...واکنشهای هسته ای و برخوردهای اتمی مربوط به تشکیل هلیم در چند دقیقه اغازین عمر عالم از نوعی هستند که میتوانیم مشابهشان را در ازمایشگاه تست کنیم ولی برعکس فرایندهای مربوط به تورم یعنی در زمان ده به توان منفی 35 ثانیه اولیه بیگ بنگ شدید تر از انند که بتوان انها را ازمود .

هوش فرازمینی
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان