امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بختیاریها، هفتم آبان روز کوروش کبیر را گرامی داشتند

#1
Thumbs Up 
بختیاریها، هفتم آبان روز کوروش کبیر را گرامی داشتند 1
بختیاری ها همچون سالهای گذشته با استفاده گسترده از پیامک و صفحات وبلاگ و سایتهای اجتماعی نظیر فسیبوک و...، هفتم آبان «روز کوروش کبیر» را گرامی داشتند.



به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، هفتم آبان (29 اکتبر) که از چند سال پیش و در اقدامی غیردولتی از سوی مردم "روز کوروش کبیر" نامیده شده است، با استقبال پر شور بختیاریها در فضای مجازی و شبکه تلفن همراه مواجه شده است.

 

بنا بر این گزارش، هفتم آبان "روز کوروش کبیر" که در سراسر ایران و جهان گرامی داشته می شود، در بین بختیاریها شور و حرارات خاصی دارد زیرا بخش قابل توجهی از افکارعمومی بختیاریها وی را نیای تاریخی و رهبر خود می دانند.



به گزارش ایبنانیوز، دانشنامه آزاد ویکی پدیا در این باره نوشته است: «هفتم آبان (29 اکتبر) که تاریخ نویسان آن را روز ورود کوروش به بابل و صدور منشور کوروش می‌دانند، به پیشنهاد سازمان بین‌المللی نجات پاسارگاد٬ به عنوان روز جهانی کوروش کبیر انتخاب و نام‌گذاری شده است. این روز تاکنون بطور رسمی در تقویم ایران ثبت نشده است». و «هر سال در روز هفتم آبانماه گروهی از مردم ایران می‌کوشند به صورت نمادین، یاد و نام کوروش را گرامی بدارند». 



این گزارش می افزاید: «کوروش دوم‏ که به کوروش بزرگ و کوروش کبیر مشهور است، بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. کوروش در استوانهٔ خود که در بابل کشف شده، خودش را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ کوروش، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است» معرفی می‌کند. اَنشان یا انزان نام بخش مهمی از حوزهٔ تمدن عیلام شمال شرقی استان خوزستان و همچنین نام مرکز آن بوده ‌است که محل امروزی سکونت قوم بختیاری است».

خداوندا دستهایم خالی است ودلم غرق در آرزوها-یا به قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان یا دلم را از آرزوهای دست نیافتنی خال کن

 ((کوروش بزرگ))Heart
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان