امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درباره مفنامیک اسید بیشتر بدانید

#1
یکی از عوارض مصرف زیاد مفنامیک اسید درد معده است.



مفنامیک اسید به دستهای از داروها تعلق دارد که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نام دارند. این دارو برای تسکین دردهایی مانند دنداندرد، دردهای عضلانی، دردهای ناشی از قاعدگی، سردرد و... مصرف میشود و تنها درد و التهاب را کاهش میدهد و تاثیری در درمان بیماری ندارد؛ بنابراین اگر شما نیز برای تسکین دندان درد و سردرد به داروخانه مراجعه و خوددرمانی میکنید، بهتر است اطلاعات بیشتری درباره داروها داشته باشید.


موارد استفاده مفنامیک اسید چیست؟



مفنامیک اسید دارای ترکیبی مسکن است که با التهاب و تب مقابله میکند. از این دارو برای درمان و تسکین دردهای ناگهانی یا مداوم ناشی از بیماریهای روماتیسمی، دردهای عضلانی، دردهای ستون فقرات به عنوان مثال در یکی از دیسکها یا گردن، دردهای بعد از عمل جراحی، دردهای ناشی از زخم و جراحت، دندان درد، سردرد، گوش درد و دردهای ناشی از اسپاسمهای شکمی ناشی از قاعدگی استفاده میشود. مفنامیک اسید همچنین برای کاهش تب و تسکین دردهای ناشی از بیماریهایی مثل آنفلوآنزا و دیگر بیماریهای تبدار بویژه بیماریهای مجاری تنفسی فوقانی استفاده میشود.


قبل از مصرف این دارو چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟



کسانی که اقدام به خوددرمانی میکنند شرایط بدنیشان را در نظر نمیگیرند. اگر به یکی از ترکیبات مفنامیک اسید آلرژی داشته باشید نباید از این دارو استفاده کنید. علاوهبر این مصرف مفنامیک اسید به افرادی که دچار واکنشهای آلرژیک پوستی هستند یا از مشکلات تنفسی ناشی از مصرف اسید آستیل سالیسیلیک (آسپرین) یا دیگر داروهای مسکن یا ضدالتهابی با نام داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی رنج میبرند، توصیه نمیشود.


زنان باردار که در سه ماهه سوم بارداری هستند و خانمهای شیرده نیز نباید از مفنامیک اسید استفاده کنند. اگر از زخم معده یا اثنیعشر یا خونریزی معده و روده رنج میبرید یا دچار بیماریهای التهابی مزمن روده مثل بیماری کرون هستید یا از نارسایی کلیوی، نارسایی جدی قلبی و بیماریهای کبدی جدی رنج میبرید نباید از این دارو استفاده کنید.



شیوه مصرف و نگهداری مفنامیک اسید چگونه است؟


بهتر است مفنامیک اسید با غذا یا بعد از غذا مصرف شود. درباره میزان مصرف دارو باید طبق دستور پزشک عمل شود. بهطور کلی برای بزرگسالان و افراد بالای 14 سال ابتدا 500 میلیگرم و سپس 250 میلیگرم هر شش ساعت یکبار و بر حسب نیاز توصیه میشود. حداکثر دوره درمان با این دارو یک هفته است. برای تسکین دردهای عادت ماهانه مدت زمان مصرف نباید بیش از دو تا سه روز باشد.


اگر یک دوز دارو را فراموش کردهاید به محض یادآوری مصرف کنید. اگر نوبت بعدی نزدیک باشد از مصرف آن خودداری کرده و نوبت بعدی دارو را میل کنید. دارو را در هوای محیط دوراز نور و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگهداری کنید.






مفنامیک اسید دارای ترکیبی مسکن است که با التهاب و تب مقابله میکند.



عوارض جانبی مصرف زیاد مفنامیک اسید چیست؟



مصرف زیاد و خودسرانه مفنامیک اسید باعث عوارض جانبی زیادی خواهد شد. از جمله عوارض مصرف طولانیمدت و با دوز بالای این دارو میتوان به اسهال اشاره کرد. اگر بعد از مصرف این دارو عارضه اسهال دیده شد مشکل را با پزشک در میان بگذارید.


مصرف این دارو در افراد حساس باعث درد معده، حالت تهوع و استفراغ میشود. در بعضی موارد بیاشتهایی، سوزش معده، نفخ، یبوست و دیگر مشکلات گوارشی هم دیده شده است. در موارد نادرتری مصرف مفنامیک اسید با مشکلاتی مثل واکنشهای پوستی، ضایعات پوستی و خارش همراه بوده است. اما مصرف خودسرانه این دارو امکان سردرد، سرگیجه، خستگی، بیخوابی، عصبی شدن، تپش قلب، افت فشارخون، مشکلات تنفسی، تحریک چشمها و اختلالات دید را بالا میبرد.


عوارض دیگری مثل واکنشهای آلرژیک جدی و حساسیتهای پوستی که همراه با تشکیل ضایعات پوستی باشد بندرت بروز میکند. اگر دچار این مشکلات باشید باید پزشک را در جریان گذاشته و از مصرف این دارو خودداری کنید. در صورت مشاهده هر نوع اختلال تنفسی یا ضایعات پوستی حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

در بعضی موارد مصرف زیاد و خودسرانه این دارو مشکلاتی مثل اختلالات کبدی و مشکلات کلیوی گزارش شده است. مصرف مفنامیک اسید میتواند عاملی برای کمخونی و در واقع کاهش میزان گلبولهای قرمز شود.

اگر مجبورید به مدت طولانی مفنامیک اسید مصرف کنید لازم است بهطور مرتب آزمایش بدهید تا میزان گلبولهای قرمزتان و همچنین سلامت کبد و کلیههایتان بررسی شود. اگر نشانههایی مشابه علائم کمخونی مثل نفس نفس زدن، خستگی، رنگ پریدگی و ضربان تند قلب را دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید.


تداخل دارویی مفنامیک اسید با داروها و مواد غذایی



در حین مصرف داروی مفنامیک اسید باید حواستان به امکان تداخل دارویی آن باشد. مصرف این دارو با داروهای دیگری مثل آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوبروفن و ناپروکسن خطر عوارض گوارشی از جمله زخم گوارشی را افزایش میدهد.


مصرف داروهای دیورتیک مثل اسپیرونولاکتون و داروی هپارین، وارفارین، لیتیوم، داروهای ضددیابت مانند قرص متفورمین، مکملهای پتاسیم، داروهای گیاهی مثل بابونه، جنسینگ، جینکوبیلوبا با مفنامیک اسید باعث ایجاد تداخل دارویی میشود. بنابراین توصیه میشود اگر داروی خاصی مصرف میکنید (حتی داروهای گیاهی) از مصرف خودسرانه مفنامیک اسید بپرهیز
پاسخ
 سپاس شده توسط Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سوالات متداول بیماران درباره لیزر فیستول مقعدی
  تمام آنچه باید از هیستروسکوپی بدانید!!!
  زنان با اندام این فرمی بیشتر دیابت نوع 2 میگیرند !
  بدانید از عوارض مرگبار نوشیدن زیاد آب !
  مضرات خلال دندان که همین الان باید بدانید !
Question درباره کافی میکس این خوشمزه خطرناک بیشتر بدانید
  نکات مهم درباره مصرف دارو با معده خالی
  همه چیز درباره ی درد شکم
  آنچه باید در مورد گلو درد چرکی و گلو درد چرکی بدانید
  آنچه لازم است در مورد ضایعات پیگمنتانه بدانید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان