امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بیشعوری

#1
بیشعوری یک نوع اعتیاد است و مثل سایر اعتیادها به مواد مخدر یا وابستگی دارویی ،آثار سوء و زیانباری برای شخص معتاد و اجتماعی دارد که در آن زندگی می کند.

کتاب «بیشعوری» با عنوان فرعی راهنمای عملی شناخت و درمانِ خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت نوشته خاویر كرمنت با ترجمه محمود فرجامی از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است .این کتاب درباره بیشعوری در دوره معاصر است و تاثیر عمیقی که بیشعورها با نفوذ در اجتماع، سیاست، علوم، تجارت، دین و امثال اینها در دنیای معاصر می گذارند.
در معرفی این کتاب توسط مترجم این گونه بیان شده است که :" آیا از اینکه همسایه‌تان زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد عصبانی هستید؟ آیا تابه‌حال پیش آمده که در اداره‌ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت‌ها در آمدوشد باشید؟ آیا احساس می‌کنید برخوردهای رئیس‌تان با شما توهین‌آمیز است؟ تابه‌حال دلتان ‌خواسته یک صندلی را بر فرق پزشکی بکوبید که وقتی بعد از ساعت‌ها انتظار و پرداخت حق ویزیت کلان موفق به دیدارش شده‌اید، بدون آنکه اجازه بدهد در مورد بیماری‌تان توضیحی بدهید شروع به نوشتن نسخه کرده ‌است؟ اگر پاسخ‌تان به این پرسش‌ها مثبت است، این کتاب برای شماست؛ زیرا شما با بی‌شعورها سروکار دارید و این کتاب درباره پدیده ‌بیشعوری در جوامع کنونی است که راهنمای عملی ارزشمندی برای شناخت و درمان بیشعوری، خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت و نحوه رفتار با مبتلایان به این بیماری است. اما اگر پاسختان به پرسش‌های بالا منفی است، احتمالاً خطر جدی‌تری شما را تهدید می‌کند."
این کتاب با بیانی طنز آمیز به یک رفتار رایج اجتماعی نگاه جدیدی دارد که آن را بیشعوری نامیده و در این دیدگاه بیشعور کسی است که با اعتماد به نفس بالا ، رفتاری وقیح را به صورت کاملاً عمدی و ارادی انجام می دهد و از اخلال ایجاد کردن در کار دیگران قلبا لذت می برد و سعی می کند با تسلط بر دیگران بر زندگی خودش مسلط باشد .برای همه ما بیشعوری، بداخلاقی ،سوءرفتار و نوعی ناسزا به شمار می آید و شاید اینکه کتابی را به این نام بخوانیم و در متن کتاب بارها و بارها این واژه را مشاهده کنیم عجیب و ناراحت کننده به نظر برسد و حتی عجیب تر این باشد که پس از خواندن کتاب به این نتیجه برسیم که شاید خودمان و یا اطرافیان ما هم جزء این دسته باشند . پس از مطالعه کتاب حاضر متوجه خواهیم شد که منظور نویسنده از واژه ی "بیشعور" با چیزی که در ذهن ما پس از شنیدن این کلمه نقش می بندد متفاوت است . نویسنده کتاب معتقد است که بیشعوری یک نوع اعتیاد است و مثل سایر اعتیادها به مواد مخدر یا وابستگی دارویی ،آثار سوء و زیانباری برای شخص معتاد و اجتماعی دارد که در آن زندگی می کند.بیشعوری اعتیاد به قدرت،تسلط داشتن به دیگران،وظیفه نشناسی بی حد،تحقیر و سرکوب کردن سایرین و... است.
این کتاب با بیانی طنز آمیز به یک رفتار رایج اجتماعی نگاه جدیدی دارد و آن را بیشعوری نامیده که در این دیدگاه بیشعور کسی است که با اعتماد به نفس بالا ، رفتاری وقیح را به صورت کاملاً عمدی و ارادی انجام می دهد و از اخلال ایجاد کردن در کار دیگران قلبا لذت می برد و سعی می کند با تسلط بر دیگران بر زندگی خودش مسلط باشد .
مطالب این کتاب در 5 بخش و 24 فصل تدوین شده است و نویسنده آن در ابتدا پس از اعتراف به اینکه خود نیز جز دسته ی بیشعورها بوده است به بیان زندگی خصوصی خود و آثار مخربی که این صفت در زندگی اجتماعی و خانوادگی وی گذاشته است می پردازد . در ادامه نویسنده با بیان داستان های مختلف به درک بیشتر مخاطب از این بیماری که خود اسم آن را بیشعوری نامیده است کمک کرده و سپس به بررسی بی شعورها در موقعیت های مختلف در مشاغل و زندگی با این اشخاص و راه های مدارا کردن با آن ها و در نهایت به بیان راه نجات می پردازد . به بیان ساده می توان گفت که این کتاب خود آموزی است که کمک می کند مشکلات اخلاقی خود را شناخته و در صدد رفع آن بر آییم و هچنین بتوانیم در مواجه با افرادی که دارای این مشکلات هستند برخورد حساب شده ای داشته باشیم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛ ، ღ narges ღ ، Piper ، *_* ، Brooklyn Baby ، @پوریا@ ، هدیه 20 ، L²evi ، чернаяЛуна
آگهی
#2
بیشعوری اعتیاده؟
پاسخ
#3
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیشعوری 1
نام اصلی کتاب "assholism" است و شاید ترجمه این عنوان به بیشعوری به محدودیت واژگان معادل آن در زبان فارسی برمی گردد چرا که بیشعور در ادبیات ما به نادان و احمق و بی ادراک معنا می شود و ای بسا کلمه "پفیوز" به معنای بی صفت و بی غیرت، دلالت معنایی بیشتری برای "اسهولیزم" داشته باشد. در عین حال با توجه به استفاده نویسنده از کلام طنز و سخنان طعنه آمیز در کتاب به نظر می رسد ترجمه عنوان کتاب توسط مترجم، هوشیارانه صورت گرفته و هیچ واژه ای همچون "بیشعوری" در این محتوا نمی تواند مفهوم طنز را نیز بر خود حمل نماید.

تصویر روی جلد کتاب اثر معروف نقاشی "ادوارد مونک" نروژی از نقاشان سبک پست امپرسیونیسم با نام "جیغ" است. مونک یکی از منتقدان اخلاقی انسان نوین نیز به شمار می رود و موضوعات مهم آثارش عبارتند از رنج، مرگ و عشق فاسد؛ موضوعاتی که ارتباط مستقیم با "assholism" یا بیشعوری دارند. ترجمه این کتاب همراه با توضیحات مختصر مترجم در پانوشت ها بسیار روان صورت گرفته است و از اغلاط املایی آن که بگذریم ترجمه ای قابل تحسین شده است.
برای ممیزی کتاب در ایران بایستی سخت متأسف بود که به کتابی تا این حد اخلاقی مجوز انتشار نداده اند(!). اصلا هم جای علامت تعجب گذاشتن نداشت! کافیست کتاب را بخوانید تا ناخواسته به یاد کتاب "معراج السعاده" ملا احمد نراقی بیافتید. این کتاب پر است از مفاهیم "مراقبه" و "محاسبه" و نقد اخلاق مذموم و رذیله انسانی، از دروغ و غیبت و تهمت و سخن چینی گرفته تا خودبینی و خودشیفتگی و دیگر مرض های رفتاری و روانی. به کسانی که هنوز این کتاب را نخوانده اند توصیه می نمایم از نظرگاه یک کتاب طنز، اقدام به خواندن آن نکنند.
مفهوم این جمله از صفحه 22 به بعدِ کتاب مشخص می شود . نویسنده و در پی آن مترجم از این موضوع کاملا آگاه بوده اند از همین رو سعی نموده اند از تلخی کلام با شیرینی عبارات طنز و طعن بکاهند. بنابراین دو روش برای مطالعه این کتاب متصور است یکی اینکه به فهرست نظر کنید و موضوعات مبتلابه خود را انتخاب و مطالعه نمایید و دوم اینکه تأمل (و نه تحمل) کنید و کتاب را تا ته بخوانید. تصور می کنم راه دوم به خیر و صلاح نزدیکتر است، هم لذت را بر شما تمام خواهد کرد و هم به صورت مجانی (البته با هزینه یک پیتزای معمولی!) خود را و اخلاق خود را روانکاوی می نمایید.
به نظر حقیر، این کتاب استثناءً جزء کارهاییست که برای مترجم یعنی محمود فرجامی خیر دنیا و مخصوصا آخرت را در بر دارد!!! و می توان توصیه نمود کارهای دیگر دکتر کلمنت –این دکتر مقعد شناس دیروز و بی شعور شناس امروز- را هم ترجمه کنند.
به صورت گذرا باید عرض کنم این کتاب انواع بیشعوری را در تقسیم بندی های ذیل می بیند: بیشعورهای اجتماعی، تجاری، مدنی، مقدس مآب، عصر جدید، دیوان سالار، بیچاره و شاکی. از نظر شدت بیشعوری نیز تقسیمات ذیل قابل ذکر است: بی شعور تمام عیار، بی شعور گَه گیر و بی شعور آب زیر کاه(خوشرو و ترشرو). تقسیمات و زیر تقسیمات در این کتاب به نهایت با دقت صورت گرفته آنقدر که به راحتی می توانید تعدادی از اطرافیانتان را در یکی از گروههای بیشعور متصور شوید.
از خصوصیات منحصر بفرد دیگر این کتاب نیز برخی نقل قول های حکیمانه ایست که نه از زبان حکما و اندیشمندان بلکه از قول بی شعورهای تحت درمان ذکر شده است و این برای بی شعورهایی که متن بنده را می خوانند بسیار امیدوارکننده خواهد بود چرا که اگر بپذیرند تحت درمان بروند سخنانی اینچنین حکیمانه از آنها صادر خواهد شد و این کم نتیجه ای محسوب نمی شود!.
از دیگر نکات ریز این کتاب می توان به جدول تدوین شده در صفحه 44 آن اشاره نمود. عنوان این جدول "افراد و گروههای در معرض ابتلای شدید به بیشعوری" است و در کمال تعجب در ردیف 18 جدول، نام "دولت ایران" نقش بسته است. با نگاهی به تاریخ نگارش و توزیع این کتاب در آمریکا چنانکه مترجم در مقدمه آورده است متوجه می شویم زمام دولت ایران در آن زمان در دستان آقای رفسنجانی بوده است. شاید تنها نکته منفی این کتاب همین موضوع باشد و همینجا مجبوریم انزجار خود را نسبت به این بخش از کتاب اعلام نماییم! گرچه در همین صفحه نام "نمایندگان کنگره آمریکا" را هم جزء گروههای در معرض بی شعوری می شود مشاهده کرد که علی الاصول این قسمتش عین حقیقت است!.
 
کاش محمود فرجامی متن اصلی کتاب را هم برای دانلود می گذاشت. متن اصلی هم بدرد منتقدان می خورد هم بدرد فارسی زبانان کلاس بالایی که زبان انگلیسی را بهتر از فارسی می خوانند! برای محمود فرجامی آرزوی موفقیت نمی کنیم چون اخیرا اعلام کرده اند نسبت به عبارت "موفق باشید" آلرژی دارند. برای وی آرزوی بهروزی و سربلندی می نماییم.
 حسين رضوي فرد-تهران



توضیحات مترجم درباره ی کتاب:
کتاب بیشعوری (Assholism) سرانجام در دولت تدبیر و امید مجوز انتشار گرفت و همزمان با اولین روز نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۳ توزیع شد . ناشر این کتاب نشر تیسا است و نسخه‌ای که توسط این ناشر منتشر شده تحت نظارت من ( محمود فرجامی ، مترجم کتاب ) ویرایش شده که بهترین ویرایش از کتاب بیشعوری است . این کتاب ، همراه با یک قلم به عنوان هدیه جانبی ، با بهای ۱۲ هزار تومان از تاریخ فوق در بازار رسمی کتاب ایران موجود است . بنابراین خواهشمندم اگر می‌توانید به نسخه‌ی رسمی کتاب در ایران دسترسی داشته باشید از دانلود نسخه‌ی الکترونیک و به ویژه خرید نسخه‌ی چاپی زیرزمینی ( که بدون هرگونه اطلاع و همکاری من ، و بعضا با سوء استفاده از نام انتشارات معتبر انجام شده است ) خودداری نمایید . همچنان قدردانِ حمایت‌های تمام کسانی هستم که با معرفی ، کمک به توزیع الکترونیک ، اشتراک نقد و نظر درباره کتاب و به خصوص ارسال وجه (اختیاری) تا کنون از کتاب بیشعوری حمایت کرده‌اند و کمک کردند که این کتاب ، یکی از محبوب‌ترین کتابهای فارسی در فضای سایبر شود . امیدوارم نسخه چاپی رسمی کتاب نیز از حمایت لطف‌آمیز مشابه برخوردار شود .




سخن بنده درباره ی این کتاب: من خودم این کتاب رو خوندم و واقعا ازش راضی بودم. بی خود نیست که مدت ها به خاطر نداشتن مجوز انتشار، این کتاب به صورت زیراکس تولید و توزیع می شد و در بازار سیاه (به خصوص دست فروشان سراسر تهران) به وفور موجود بود. پیشنهاد میکنم حتما مطالعه بفرمایید. هم طنز هست و هم فلسفه ی بی شعوری!
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط sina.mo ، hasti-a ، ÆҐÆŠĦ ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ ، || Mιѕѕ α.η.т || ، # αпGεʟ ، ( lιεβ ) ، Son of anarchy ، ραяα∂ιѕє- ، Brooklyn Baby ، sober ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛ ، ☮ VENOM VΛDΞR ☮ ، eɴιɢмαтιc ، L²evi ، 28hossein ، чернаяЛуна
#4
من این کتابو دارم .. 3 تا جلده !
هنوز جلد یکش رو هم کامل نخوندم ، ولی تا جایی که خوندم خوب و قوی بود .
پیشنهاد میکنم حتما بخونید !
+ فکر نکنم این انجمنی که شما این تاپیک رو گذاشتی درست باشه .. اخه چه ربطی ب مذهبی داره ؟ :|
خوب، ولی اشتباه...
پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi
#5
کتاب بیشعوری خیلی باحاله ولی من ی جلددارم=[
اگه قرار باشه من هرکاری رو که دوس دارم انجام بدم
و بعدش برام هیچ عواقبی نداشته باشه
دیگه زندگی چه معنیی میده؟

Breaking Bad
پاسخ
#6
معلمم بهم پیشنهاد کرد برم این کتابو بخونم :|
گف اسمش بهم میاد :||
بیشعوری 1
پاسخ
آگهی
#7
بیشعوری اعتیاده .. ؟:| 
تا اونجا که من میدونم بیشعور به افرادی میگن که از شعور و فهم پایینی برخوردار ان .. :|
بماند که امروزه همه اونو فحش میدونن ،  ولی در کل بی شعور به آدمی میگن که بالا گفتم !  
بنظر من اعتیاد هم نیست ..  اطلاعات غلط ندید لطفا  ‌. 
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi
#8
(14-02-2016، 17:22)Mιlεψ Cψгυs نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
بیشعوری اعتیاده .. ؟:| 
تا اونجا که من میدونم بیشعور به افرادی میگن که از شعور و فهم پایینی برخوردار ان .. :|
بماند که امروزه همه اونو فحش میدونن ،  ولی در کل بی شعور به آدمی میگن که بالا گفتم !  
بنظر من اعتیاد هم نیست ..  اطلاعات غلط ندید لطفا  ‌. 
این کتاب علمی نیست بلکه ب صورت طنز در جهات مختلف بہ موضوع بی شعوری پرداخته!

نویسنده با شوخ طبعی و یک عالمه ماجراهای ساختگی (اما در واقع بسیار شبیه به اتفاقاتی که هر روز دور و بر ما می افتد) نظریه من درآوردی خودش را مطرح می کند: بی‌شعوری یک بیماری مسری است و دارد دنیا را تهدید می کند! باید کاری کرد والا بی‌شعورها دنیا را نابود می کنند.

خاویر کرمنت در این کتاب طنزآمیز مدعی می‌شود که بی‌شعوری (Assholism) یک بیماری و اعتیاد است و نه نوعی بداخلاقی یا سوءرفتار. بعد در قالب یک پزشک که شناخت و درمان بی‌شعورها را کار خود قرار داده با نظیره‌نویسی کتاب‌های عامه‌پسند روانشناسی به معرفی بی‌شعوری از زوایای مختلف می‌پردازد. نویسنده این بیماری را این چنین توصیف می کند: «بیشعوری نوعی بیماری است که وقتی شخص گرفتارش شد رفتار مردم ستیزانه ای در پیش می گیرد. در واقع فرد از زندگی خسته نشده بود، بلکه از بیشعور بودنش که باعث شده بود همه او را ترک کنند، خسته شده بود...بیشعور ها پررو، نفرت انگیز، ترسناک و متکبرند...بیشعوری یک نوع اعتیاد است به قدرت، تحقیر و سرکوب کردن سایرین، وظیفه نشناسی بی حد و شهوت تسلط بر دیگران.»

به صورت گذرا این کتاب انواع بیشعوری را در تقسیم بندی های ذیل می بیند: بیشعورهای اجتماعی، تجاری، مدنی، مقدس مآب، عصر جدید، دیوان سالار، بیچاره و شاکی. از نظر شدت بیشعوری نیز تقسیمات ذیل قابل ذکر است: بی شعور تمام عیار، بی شعور گهگاه، بی شعور آب زیر کاه(خوشرو و ترشرو).
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، чернаяЛуна ، Dead Silence
#9
این کتاب عاااااااااااااااااالیه
خیلی خوبه
بخونید
توصیه می شود
اشتباهات روزمره رو در قالب طنز میگه انگار یه چیزایی رو به آدم گوشزد می کنه
پاسخ
#10
بیشعوری همون خریت خودمونه باوا
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان