امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اطلاعات جدید نیوهورایزنز : پلوتو اقیانوس زیر سطحی دارد ؟!

#1
دانشمندان اطلاعات جدیدی در مورد زمین شناسی و شرایط آب و هوایی پلوتو جمع آوری کرده اند.
اطلاعات اخیر به دست آمده توسط کاوشگر نیوهورایزنز ( افق های نو ) ناسا -که در طی 7،800 مایل در روز 14 جولای از سطح پلوتو عبور کرد- خصوصیات قابل توجهی از منطقه ی قلبی شکل پلوتو آشکار کرد که نشان میدهد این سیاره ی کوتوله یخی ممکن است اقیانوسی عمیق در زیر پوسته ی خود داشته باشد.

اطلاعات جدید نیوهورایزنز : پلوتو اقیانوس زیر سطحی دارد ؟! 1

طبق نظر دانشمندان این پروژه در طی پرواز 24 جولای آن ها همچنین اطلاعات جدیدی در مورد اتمسفر باریک پلوتو به دست آورده اند.
ریچارد بینزل محقق پروژه ی نیوهورایزنز پروفسور بخش علوم سیاره ای و زمین شناسی دانشگاه ام آی تی : " ما از دیدن پلوتو که این چنین فعال و پویا است شگفت زده شده ایم ." آخرین تصاویر از منطقه ی تومباگ رگیو (اسم کاربردی منطقه ی قلبی شکل که به افتخار کشاف پلوتو -کلاید تومباگ-نام گذاری شده ) شواهدی از نیتروژن یخی مشابه با یخچال های زمین را نشان میدهد که به نظر در جزایر مرتفع کناره های منطقه ی قلبی شکل شناور هستند.
تا به حال دانشمندان سطوحی همانند این را فقط در دنیاهای پویایی مثل زمین و قمر زحل اینسلادوس دیده اند.
" هیچکس نمیتوانست این چنین ساختارهای یخی جوان ضخیم را در دمای 40 درجه کلوین (-382درجه فارنهایت ) تصور بکند."
یخ های شناور و خصوصیات قبلا آشکار شده ی دیگر از پلوتو مانند کوه های آب یخی 11000 فوتی و سطح بدون دهانه ی منطقه ی قلبی شکل میتوانند نشانه ی این باشند که پلوتو شاید یک اقیانوس زیرسطحی دارد که باعث فعالیت های زمینی اش است.
ویلیام مک کینون محقق پروژه ی نیوهورایزنز در دانشگاه واشنگتون اس تی لوئیس : " همه ی فعالیت هایی که میبینیم این نظریه را نشان میدهند که پلوتو یک هسته ی صخره ای سنگین دارد که با پوسته ی یخی پوشیده شده است ."
" و این احتمال زیاد است که شاید اقیانوسی در زیر این لایه ی ضخیم یخی وجود داشته باشد."
محققان تاکید کردند که هیچ مدرک مستقیمی از وجود اقیانوس مایع داخلی ندارند اما به جمع آوری اطلاعات خود تا بیش از 16 ماه ادامه خواهند داد.
تصویر شگفت انگیز به دست آمده از پلوتو که در یک کنفرانس خبری پخش شد نشان میدهد که این سیاره ی کوتوله توسط شبهی از یک هاله ی نورانی احاطه شده است. این هاله بخاری حداقل 80 مایل در بالای سطح گستردگی دارد و 5 برابر مرتفع تر از آن چیزی است که پیش بینی شده بود و تایید میکند که اتمسفر پلوتو طبق اندازه گیری های فشارسنج سطحی در طی دو سال گذشته به اندازه ی نصف کاهش پیدا کرده اما این همه ماده به کجا رفته است ؟
مایکل سامرز دانشمند پروژه ی نیوهورایزنز در دانشگاه جورج میسون توضیح میدهد که وقتی گاز متان در اتمسفر در معرض اشعه ی فرابنفش خورشید قرار میگیرد به گازهای هیدروکربنی سنگینتر تبدیل میشود و به سطوح پایینتر و سردتر پلوتو سقوط میکند و در آنجا تکه های یخ را تشکیل میدهد. این تکه های یخ هاله ای را به وجود می آورند که وقتی دوباره در معرض اشعه ی فرابنفش قرار میگیرند تبدیل به مولکول های ارگانیک قرمز رنگ میشوند و به زیرسطح سقوط میکنند و لکه های تاریک سیاره ی کوتوله را شکل میدهند . " ما فکر میکنیم این گونه سطح قرمز معاب پلوتو شکل گرفته است ."
تاکنون تنها 5 درصد از اطلاعات توسط کاوشگر نیوهورایزنز در طول پرواز جمع آوری شده و ناسا عکس ها و اطلاعات بیشتری را در ماه سپتامبر منتشر خواهد کرد. کاوشگر اکنون در فاصله ی 7،6 میلیون مایلی در ورای پلوتو قرار دارد و به سمت کمربند کوییپر در حرکت است و تا سال 2016 به فرستادن اطلاعات ادامه خواهد داد.
مترجم : ایدا صفری
منبع : Phys.org
پاسخ
 سپاس شده توسط ☮ VENOM VΛDΞR ☮
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حداقل ۳۶ تمدن هوشمند در کهکشان ما وجود دارد!
  آیا در اعماق مریخ حیات وجود دارد؟
  آیا واقعا روی کره ماه آب وجود دارد؟
  چرا جهان هستی وجود دارد؟
  چرا زمین جو دارد؟
  تاج هیدروژنی زمین فراتر از مدار ماه ادامه دارد!
  کشف نوری خاص که برای شکل‌گیری حیات اهمیت دارد
  درخشان‌ترین کهکشان شناخته شده، رازی در خود دارد
  آیا جهان ما بیش از سه بُعد دارد؟
  آیا مدل شکل‌گیری کهکشان‌ها به بازنگری نیاز دارد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان