امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV

#1
چند روز پیش و در تاریخ یازدهم و سیزدهم آگِست ، آژانس دفاع موشکی آمریکا ( زیر مجموعه وزارت دفاع این کشور ) از اعطای 3 قرارداد با هدف ساخت مدل مفهومی و پیش نمونه " وسیله کُشَنده چند موضوعی " یا MULTI-OBJECT KILL VEHICLE  به 3 کمپانی فعال در زمینه سامانه های دفاع موشکی ، خبر داد . این قراردادها به ترتیب شامل اعطای قرارداد 9.7 میلیون دلاری به لاکهیدمارتین ، قرارداد 9.77 میلیون دلاری به ریثیان و قرارداد 9.8 میلیون دلاری به بوئینگ میباشد.

 
بخش های مهمی شامل حسگر پیشرفته ، سامانه کنترل وضعیت و مانور از نوع ریز رانشگر پیشران مایع و سامانه ارتباطی از موضوعاتی است که در این پیش نمونه باید معرفی شود . تاریخ تقریبی پایان کار بر روی این نمونه و تحویل آن ، ماه مِی 2016 اعلام شده است.
 
این نوع سرجنگی جدید میتواند با تعداد زیادی هدف به طور همزمان درگیر شده و با برخورد مستقیم ، آن را نابود کند. M-OKV ادامه دهنده برنامه MKV یا MULTIPLE KILL VEHICLE میباشد که در سال 2009 توسط اوباما و به محض آغاز کار خود در مقام ریاست جمهوری و به دلیل ملاحظات سیاسی و کاهش تَنش در روابط با روسیه ، کنسل شد . ولی با گذشت زمان و افزایش سرعت رشد و توسعه توان موشکی بالستیک استراتژیک روسیه و چین و اقدامات خصمانه این دو کشور، در سال گذشته میلادی تصمیم به از سرگیری دوباره این برنامه گرفته شد.
 
خود این برنامه بر پایه استراتژی MANY TO MANY یا خیلی به خیلی ، استوار شده که در سال های اولیه آغاز به کار سامانه GMD مطرح شده بود و هدف آن مقابله و نابودی چندین REV موشک های ICBM و وسایل فریب دهنده همراه آن ، توسط فقط موشک رهگیر بود . به طوری که هر موشک رهگیر دارای چندین وسیله کُشنده باشد تا در نهایت تعداد خریداری و به خدمت گرفتن موشک های رهگیر ، کاهش پیدا کند .
 
هم اکنون برنامه M-OKV زیرمجموعه برنامه بسیار کلان و مهمی به نام CKV یا COMMON KILL VEHICLE یا " وسیله کُشَنده عمومی " میباشد که هدف آن ، ساخت وسایل کشنده با طراحی یکپارچه و همسان به منظور به کارگیری در چندین بَستَر و موشک رهگیر میباشد . در حقیقت برنامه M-OKV به منظورِ رشد ، توسعه و به بلوغ و نتیجه رساندن فناوری های کلیدی و حیاتیِ مورد نیاز در برنامه CKV پیگیری میشود و نقش بستر کشف و پرورش راه حل های خلاقانه و ابتکاریِ  ضروری در برنامه CKV را بر عهده دارد.
 
CKV باید کوچک ، سبُک ، ارزان ، با حداقل پیچیدگی ، با قابلیت ساخت و مونتاژ سریع ، قابلیت تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه ، قابل اعتماد و قابل ارزیابی و آزمایشات دقیق باشد.قرار است CKV در چندین پلتفورم از قبیل موشک GBI ، موشک SM-3 و حتی نسل آینده موشک THAAD به کارگیری شود . بودجه ای معادل 400 میلیون دلار در سال 2016 بری این برنامه در نظر گرفته شده.
 
انتظار میرود آزمایشات پروازی M-OKV از سال 2020 آغاز شود و در سال 2025 عملیاتی شود . CKV نیز چند سال پس از آن و در آغاز دهه 2030 به صورت کامل عملیاتی و به خدمت گرفته خواهد شد.
 
لازم به ذکر است که آژانس دفاع موشکی آمریکا به موازات کار بر روی پروژه M-OKV ، برنامه دیگری را در جهت افزایش سطح توانایی و اطمینان نسل کنونی سرجنگی سامانه GMD که با نام EKV شناخته میشود ، پیگیری میکند . این برنامه RKV یا REDESIGNED KILL VEHICLE یا " وسیله کشنده دوباره طراحی شده " نام دارد و سال گذشته میلادی (2014) سه کمپانی بوئینگ ، لاکهیدمارتین و ریثیان ، کار توسعه و آماده کردن نمونه مفهومی خود را آغاز کردند.
 
اجزای مهمی نظیر سامانه کنترل وضعیت و سامانه ارتباطی که در نسل کنونی EKV CE-II از ضعف ها و اشکالات ذاتی رنج میبرند و در 10 سال گذشته بدون تغییر و بهینه سازی باقی مانده اند . قرار است در نسل جدید ، رانشگرهای کنترلِ مانورِ کاملا جدید و سامانه ارتباط داده با توانایی بالا طراحی ، ساخته و به کارگیری شود. توسط سامانه ارتباطی قدرتمند ، میتوان اطلاعات ِ هدایتی و کنترلی وسیله کشنده را در هر زمان و هر مکان در طول مسیر پروازی ،  آپدیت و به هنگام کرد که این توانایی از نیازهای بنیادین برنامه M-OKV میباشد.
 
هنوز مشخص نشده که هر کمپانی بر روی کدام بخش خاص از این سرجنگی کار میکند ولی با توجه به اطلاعات انتشار یافته قبلی ، به نظر میرسد که لاکهیدمارتین بر روی حسگر فروسرخ کار میکند که نقش حیاتی در تشخیص و تمییز میان سرجنگی واقعی و اهداف فریب دهنده دارد . در نهایت ، بهترین و کاربردی ترین بخش ها از هر 3 نمونه کانسپت ارائه شده که در عین حال از قابلیت ساخت و تولید سریع برخوردار باشد ، انتخاب و در RKV استفاده خواهند شد.
 
کار ارزیابی و بررسی نمونه های ارائه شده RKV با آغاز سال 2016 شروع میشود و به دنبال آن مناقصه رقابتی برای انتخاب طرح یا طرح های بَرَنده در سال 2018 انجام میشود و انتظار میرود تا حدود سال 2020 سرجنگی RKV عملیاتی شود.بودجه 700 میلیون دلاری برای بازه زمانی 2016 تا 2020 برای برنامه RKV اختصاص داده شده .
 
 
پیش از این لاکهیدمارتین نمونه مورد نظر خود را که شامل یک وسیله مادر و 12 وسیله کشنده کوچک میشد ، ساخته بود و در سال 2008 آزمایش کرد:
نمونه مورد آزمایش لاکهیدمارتین از نمای پُشت :
بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1
بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1
ریثیان نیز طرح مفهومی و ایده خود را ارائه کرده بود که بر اساس چندین وسیله کشنده با اندازه های برابر و شکل یکسان میشد ولی با کنسل شدن برنامه  ، موفق به ساخت نمونه واقعی و آزمایش نشد:
بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1
بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1
بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1
بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1
بررسی تحولات برنامه EKV به بهانه خبر توسعه M-OKV 1
 

ریثیان سازنده نسل کنونی EKV میباشد و لاکهیدمارتین نیز در به ثمر رسیدن فناوری دفاع موشکی آمریکا در طول 4 دهه گذشته ، نقش اساسی داشته و از سال 1984 تاکنون ، بیش از 100 رهگیری و انهدام موفقیت آمیز موشک های بالستیک را در نبرد و آزمایش ، در کارنامه خود دارد .چندی قبل نیز لاکهیدمارتین یک مرکز تخصصی تحقیق و توسعه حسگر تلسکوپ فروسرخ ( که اصلی ترین بخش KV ها محسوب میشود ) را افتتاح کرده بود. بوئینگ هم پیمانکار اصلی سامانه GMD میباشد و وظیفه یکپارچه سازی و مدیریت زیرسامانه ها را بر عهده دارد .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |طراحی و توسعه هواگرد لاکهید ایکس اف وی|
  ||تاریخچه و توسعه جنگنده نورث امریکن اف-۱۰۰ سوپرسیبر||
  |||تاریخچه،آزمایش و توسعه جنگنده لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور|||
  ||طراحی و توسعه جنگنده لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک‌برد||
  |طراحی و توسعه Alpha Jet|
  فوربس: نیروی هوایی آمریکا شکست برنامه اف-۳۵ را پذیرفته است
  گروسی: اگر درباره برنامه هسته‌ای ایران توافق نشود با شرایط جدیدی روبرو خواهیم شد
  معرفی و بررسی|رزم‌ناو کلاس تیکانداروگو|
  بررسی مهمات
  راکت تانک؛ برنامه نظامی ناموفق شوروی سابق!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان