امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نحوه مطالعه فیزیک کنکور

#1
ابتدا یک سری کلیات در مورد فیزیک کنکور به شما می‌گویم و بعد از آن به‌طور جزئی‌تر وارد شیوه‌های حل مسئله در فیزیک خواهم شد که خودم سعی می‌کردم آن‌ها را رعایت کنم.

درس فیزیک در ابتدای سال پیش‌دانشگاهی برای من درس نسبتا سختی بود و یکی از نقاط ضعف عمده‌ی خودم را همین درس می‌دیدم. اما در کنکور بالاترین درصد اختصاصی‌ام مربوط همین فیزیک بود (۹۴%). پس مطمئن باشید شما نیز با تمرین و تکرار قطعا می‌توانید موفق شوید.
نحوه مطالعه فیزیک کنکور 1
نحوه مطالعه فیزیک کنکور

 

 

نحوه مطالعه فیزیک کنکور

فیزیک از جمله درس‌هایی است که خیلی نیاز به تمرین و تست دارد؛ البته بخش‌های مختلفی دارد؛‌ مثلا اواخر پیش‌ ۲ حفظی و خواندنی است اما مثلا دینامیک و سینماتیک بیش‌تر به تمرین و تست نیاز دارد.
من برای نور فیزیک ۱ و اکثر قسمت‌های فیزیک ۲ و فیزیک ۳ وقتی جزوه و کتاب را خواندم و احساس کردم تقریبا یاد گرفته‌ام، شروع به خلاصه‌نویسی کردم. خلاصه‌نویسی در فیزیک هم خیلی مهم است؛ چون اکثرا فرمول است و با این کار می‌توانید خیلی سریع فرمول‌ها را مرور کنید و بعد، از آن‌ها تست بزنید.
خلاصه نویسی فیزیک
خلاصه‌نویسی در فیزیک، خیلی به من کمک کرد. شیوه‌ی خلاصه‌نویسی فیزیک را در قسمت خلاصه‌نویسی‌ها می‌توانید مشاهده کنید. من تقریبا از عید به بعد فقط خلاصه‌های فیزیک ۱ و ۲ و ۳ را می‌خواندم و بعد از مرور و خلاصه، تست می‌زدم.
کتاب تست فیزیک
من برای درس فیزیک قبل از عید یک کتاب تست را کامل زدم و بعد از عید ۲ کتاب دیگر هم تهیه کردم که از آن‌ها برای مرور و تست مضربی و یادآوری مطلب‌ها و نکته‌ها بعد از خواندن خلاصه و افزایش تسلط و برطرف کردن نقاط ضعف استفاده می‌کردم.
لازم نیست تعداد زیادی کتاب بخرید و خود را سردرگم کنید. بلکه یک کتاب تست را کامل تمام کنید و یکی دو کتاب را نیز برای مرور و تست مضربی در مبحث‌های مورد نیازتان استفاده کنید.
افزایش سرعت در فیزیک
سعی کنید سرعت خود را در درس فیزیک و سؤال‌های محاسباتی افزایش دهید. چون مثلا در کنکور ۸۹، خیلی از افراد بودند که به دلیل تعلل زیاد در برخی سؤال‌های فیزیک، حتی فرصت نکردند سؤال‌های شیمی را شروع کنند. برای افزایش سرعت نباید مثلا یک روز ۲۰۰ تا تست بزنید و بعد بروید تا یک ماه دیگر. سعی کنید مثلا یک روز در میان ۴۰ تا ۵۰ تا تست بزنید تا پیوسته مرور کرده باشید.
فیزیک پیش ۱
فیزیک پیش‌دانشگاهی ۱ خیلی نیاز به تمرین و تست دارد و تقریبا بیش‌ترین تستی که من زدم مربوط به این قسمت بود. هر وقت لازم می‌دیدم،‌ در حد ۲۰ دقیقه،‌ کل خلاصه و فرمول‌ها را مرور می‌کردم و سپس حدود یک ساعت از یک کتاب تست مضربی (حتی گاهی مضرب ۱۰) می‌زدم. اما پیش‌دانشگاهی ۲ بیش‌تر خواندنی است. تا می‌توانید آن را از روی کتاب بخوانید و حفظ کنید.
برای حل مسئله‌های فیزیک حتما مرحله‌های زیر را باید دنبال کنید:
۱) صورت مسأله را دقیق بخوانید و مبحث را شناسایی کنید و بفهمید مسأله از شما چه می‌خواهد.
۲) اگر لازم بود، حتما شکل بکشید.
۳) فرمول مربوط به مسأله را یادآوری کنید (اگر خلاصه‌نویسی کرده باشید و زیاد آن را مرور کرده باشید،‌ برای‌تان خیلی راحت خواهد بود).
۴) اگر نیاز به جابه‌جایی و تغییر در فرم اصلی فرمول وجود دارد آن‌ها را انجام دهید.
۵) اگر داده‌های مسأله نیاز به تبدیل واحد دارند آن‌ها را انجام دهید.
۶) داده‌های مسأله را در فرمول جای‌گذاری کنید و مسأله را حل کنید.
اگر احساس می‌کنید سرعتتان پایین است، همان طور که گفتم پیوسته تست بزنید و سعی کنید بدون این که دقتتان کم شود، سرعت را زیاد کنید. این کار تنها با تست‌زنی زیاد و اصولی امکان‌پذیر است. در اثر حل کردن تست‌های تکراری و مشابه، سرعت عمل افزایش می‌یابد. حتی اگر لازم دیدید می‌توانید چندین بار تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های اخیر را پاسخ دهید. توجه کنید لازم نیست مسأله را به‌صورت تشریحی حل کنید.اگر توانستید بی‌دقتی‌های خود را کنترل کنید و کاهش دهید (سعی می‌کنم هر چه سریع‌تر مقاله‌ای در این زمینه در سایت قرار دهم)، فرمول‌ها را در ذهن خود بیاورید و فقط محاسبه‌ها را روی کاغذ انجام دهید. توجه کنید که مرحله‌هایی که احتمال خطا در آن‌ها زیاد نیست را در ذهن انجام دهید و سایر مطلب‌ها (مثل محاسبه‌ها) را حتما حتما روی کاغذ انجام دهید. سعی کنید از شکل‌ها حداکثر استفاده را ببرید و سرعت حل مسأله‌ی خود را با شکل افزایش دهید؛ چون خیلی به شما کمک خواهد کرد.
توصیه‌های خیلی مهم فیزیک:
* اگر در کنکورهای آزمایشی و کنکور اصلی،‌ احساس کردید یک سؤال فیزیک (و یا هر درس دیگر) وقت‌گیر است، آن‌ را حتما رها کنید و کنار آن  بزنید (به هنر آزمون دادن مراجعه شود). سعی کنید خود را به این کار عادت دهید. چون برخی سؤال‌های فیزیک واقعا وقت‌گیر هستند. البته توصیه می‌کنم حتما سرعت حل مسائل فیزیک را با زدن تست‌های زیاد و متنوع خیلی بالا ببرید. به‌نحوی که دقتتان پایین نیاید. شاید مهم‌ترین کار در فیزیک همین افزایش سرعت بدون کاهش دقت باشد.
به نکته‌های زیر حتما توجه کنید:
۱) ابتدا حتما متن درس فیزیک را با دقت بخوانید و کاملا آن را بفهمید و بعد سراغ مثال‌ها و تمرین‌های کتاب درسی بروید.
۲) در منزل و برای حل سؤال‌های فیزیک هرگز از ماشین حساب استفاده نکنید و مسأله‌ها را حتما تا آخر حل کنید. سرعت محاسبه‌ها در کنکور خیلی مهم است. از همین حالا باید با حل سؤال‌های مختلف، سرعت محاسبه‌ی خود را افزایش دهید.
۳) حتما بعد از مطالعه‌ و خلاصه‌برداری، سراغ تست‌زنی بروید و آن قدر تست بزنید (البته نه این که همه را در یک روز بزنید) تا به تسلط برسید. صبور باشید و آرام آرام سرعت خود را افزایش دهید.
۴) گاهی هیچ اشکالی ندارد تست‌های تکراری بزنید. این کار برای افزایش سرعت عمل مفید است؛ البته به شرطی که بار دیگر از ابتدا تا انتها را حل کنید نه این که از حفظ جواب دهید.
۵) لازم نیست فرمول‌های متفرقه را از کتاب‌های کمک‌آموزشی حفظ کنید و خود را دچار سردرگمی کنید. به جای این کار، شیوه‌ی درست استفاده از فرمول‌های اصلی را یاد بگیرید و با تمرین زیاد، در آن‌ها به تسلط کافی برسید.
* باز هم تاکید می‌کنم حتما برای موفقیت در درس فیزیک، لازم است سرعت محاسبه‌های ریاضی خود را بدون کاهش دقت، افزایش دهید؛‌ پس از همین الان شروع به تمرین کنید. کار سختی نیست…


نویسنده : محمد خانی
نحوه مطالعه فیزیک کنکور 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Humanfemale آزمون های آزمایشی رشته انسانی | ویژه کنکور ۱۴۰۳
Earth سوالات احتمالی کنکور اردیبهشت
Book کتاب چند کنکور خیلی سبز رشته انسانی
Question مجموعه کنکور ۹۸تا۰۲ سـه رشته با پاسـخ همراه بــا سوالات شبیه ساز
Lightbulb ● ویژه کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳
Book خلاصه آیات تعلیمات اسلامی ( ویژه کنکور فرهنگیان)
  اطلاعات سهمیه ایثارگران در کنکور
  مجموعه کنکور نوردی
  بودجه بندی کنکور انسانی
  جمع بندی دینی کنکور خیلی سبز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان