امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نیت اصلی چین از فروش هواپیماهای جنگنده به ایران

#1
بر هیچ کس پوشیده نیست که با برداشته شدن تحریم های اقتصادی علیه ایران مبادلات و تجارت های بین چین و ایران امتیازات اقتصادی فراوانی را برای شرکت های دولتی چین به همراه خواهد داشت. شرکت هایی نظیرCNPC، Sinopec و شرکت نفت فلات قاره چین که با سرعت هرچه تمام تر در پی باز کردن جایگاه خود در اقتصاد نفت ایران هستند.

به گزارش تابناک اما این مورد تنها در خصوص شرکت های بازرگانی و نفتی چین و مبادلات و مراودات آنها با ایران صادق نیست. بلکه از سوی دیگر با نگاهی عمیق میتوان ابعاد پنهان اقتصادی در روابط استراتژیک و نظامی چین با ایران را پیدا کرد. ابعادی اقتصادی که بسیار فراتر از سودهای کوتاه مدت و حتی میان مدت برای چین را مد نظر قرار دارد و چه بسا تنها به ایران نیز ختم نمیشود.

اخیرا اخبار مبنی بر تمایل ایران برای خرید هواپیما های جنگنده از نوع 150 Chengdu J-10 از چین منتشر شده است که در قالب قراردادی به ارزش 1 میلیارد دلار مطرح شده است. «گلوبال ریسک» اشاره میکند که چین از زمان جنگ هشت ساله تحمیلی ایران با عراق یکی از مهمترین تامین کنندگان تجهیزات و نیازهای نظامی ایران بوده است. در جایی که حکومت نوپای جمهوری اسلامی ایران با ید تهدید حیاتی از سوی رژیم صدام حسین مواجه شد.

اخبار,اخبار اقتصادی, تحریم های اقتصادی


از ابتدای دهه 60 چین یکی از اصلی ترین تامین کنندگان سخت افزارهای نظامی پیشرفته به ایران بوده است که از نمونه های آن باید به موشک های تاکتیکی بالستیک و موشکهای ضد شناور کروز اشاره کرد. همچنین چین همکاری مثبتی در پیشرفت صنایع داخلی موشک سازی ایران که بخش مهمی از مدرن سازی تسلیحات ایران را در بر میگیرد داشته است.

از یک دیدگاه استراتژیک، حمایت های نظامی جمهوری خلق چین از ایران در راستای استراتژی و راهبردی است که نتیجه نهایی آن را باید در تثبیت و تضمین تاثیر گذاری غیر مستقیم چین در خاورمیانه در مقابله با حضور قدرتمند ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس جستجو کرد. در بلند مدت این امر میتواند تضمینی برای حضور نیروی دریایی چین در منطقه باشد که مستقیما تاثیر خود را بر ثبات و امنیت ارتباطات دریایی این کشور که برای پایدار نگه داشتن جریان انرژی و تجارت از خلیج فارس است، خواهد گذاشت.

در یک آینده قابل پیش بینی، حضور بهتر و قدرتمند تر نظامی چین در منطقه میتواند با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای بعد از برداشته شدن تحریم ها توسعه و ترقی یابد. از سویی آنگونه که به نظر می آید در پی توافق هسته ای با ایران که منجر به اطمینان خاطر از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای دارد، نیروی توازن دهنده ثبات و امنیت ایران با تقویت زرادخانه های سلاح های متعارف مطرح شده است.

همکاری چین در این بخش با ایران در راستای تقویت سلاح های متعارف ایران از طریق تامین سخت افزارهای نظامی و همچنین کمک به ایران در راستای تقویت تسلیحات سایبری ایران است.

این همکاری یک نکته اساسی در بر دارد و اینکه ایران چین را به عنوان یک قدرت هژمونیک و امپریالیستی نگاه نمیکند و از سویی چین هیچ گاه سیاست خارجی و داخلی ایران را مانند غرب در موضوعاتی نظیر دموکراسی و حقوق بشر به چالش نکشیده است. بلکه بر عکس در بحرانی ترین شرایط نظیر دوران تحریم های اقتصادی به تقویت بنیان نظامی و ساختار بندی مجدد اقتصادی ایران کمک کرده است.

همه اینها صرف نظر از آنکه منجر به ایجاد یک متحد و همراه خوب، قدرتمند و تاثیر گذار برای چین در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا خواهد بود، در نهایت تامین و تضمینی برای رسیدن انرژی و نفت به شریان به شدت تشنه اقتصاد چین است. موضوعی که خود اطمینان از پایداری «انقلاب بزرگ مردم چین» را تضمین میکند.

در منطقه خاورمیانه به زودی ایران با برداشته شدن تحریم ها مجددا به یک صادر کننده بزرگ نفتی بدل خواهد شد. این موضوع زمانی اهمیت خود را پیدا میکند که دریابیم چین در دوران تحریم و انزوای ایران نه تنها به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران باقی ماند، بلکه به جایگاه اول در صدور سرمایه و تکنولوژی به ایران نیز قرار گرفت. بدون شک یکی از مهمترین عوامل پایداری و مقاومت اقتصاد ایران در برابر تحریم ها، حمایت های چین از اقتصاد ایران و هوشمندی ایران در مستحکم کردن روابط اقتصادی و استراتژیک با این کشور بوده است.

اکنون با برداشته شدن تحریم ها، ظرفیت چین برای هم واردات نفت خام از ایران و هم افزایش حجم سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران افزایش خواهد یافت. موضوعی که تضمین اساسی برای تداوم رشد اقتصادی چین در آینده با سهولت بسیار بیشتر از گذشته است. همکاری های نامی چین با ایران نه تنها گسترش و تعمیق این روابط در سطحی دیگر است، بلکه تامین و تضمین آینده موفق اقتصادی چین در راستای ارتباط موثر و نفوذ بیشتر در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا و خلیج فارس است.

اخبار اقتصادی - تابناک
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow بلغارستان روسیه را متهم اصلی انفجار و ترور معرفی کرد
  فروش ویژه انواع درب ضد سرقت شرکت اتحاد درب
  گرانترین بره جهان با قیمت 11 میلیارد تومان فروش رفت (عکس)
  اصلی‌ترین دلیل مرگبار شدن کرونا کشف شده است!
Heart پاکستان در بحبوحه تنش هند با چین، شریک اصلی پکن شد
Heart جنگنده‌های تایوان هواپیمای ترابری چینی را محاصره کردند
Heart زمان فروش بلیت قطارهای مسافری تغییر کرد
Heart زمان فروش بلیت قطارهای مسافری تغییر کرد
  ستون اصلی مبارزه با بیماری کرونا غربالگری است
  تفکیک آنفلوانزا و کرونا؛ نگرانی اصلی برای فصل زمستان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان