امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تبعات فرهنگی خصوصی سازی خدمات دانشجویی/ اجرای سند دانشگاه اسلامی

#1
تبعات فرهنگی خصوصی سازی خدمات دانشجویی/ اجرای سند دانشگاه اسلامی 1

معاون وزیر بهداشت گفت: موضوع خصوصی سازی خدمات دانشجویی به عنوان یک تصمیم اقتصادی ضایعات فرهنگی بسیاری داشته است.

به گزارش خبرنگارمهردکتر محمدرضا داوودآبادی فراهانی در نشست خبری تشریح عملکرد معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت به مناسبت هفته دولت، افزود: دو موضوع در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی در دستور کار بوده است که مهمترین آن تامین معیشت دانشجویان است. در حال حاضر در چهار حوزه اسکان، تغذیه، مشاوره روان و تربیت بدنی تدابیری اندیشیدیم. به این سمت حرکت کردیم که مشکلات را کمتر کنیم و وضعیت را ارتقاء ببخشیم.

وی افزود: ما دو پیشنهاد برای احکام برنامه ششم توسعه که توسط دولت در حال تهیه است ارائه داده ایم. این دو پیشنهاد یکی در حوزه دانشجویی و یکی در حوزه فرهنگی است. متاسفانه برنامه پنجم توسعه برای معیشت دانشجویان یک حکم مبهم داشت که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

معاون دانشجویی، فرهنگی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: در برنامه پنجم حکمی وجود داشت که اذعان داشت سالانه ۲۰ درصد خدمات دانشجویی خصوصی سازی شود که مشخص نبود فقط اداره اش هم باید خصوصی باشد یا نه. اما این تصمیم اقتصادی ضایعات فرهنگی بسیاری داشته و به تبعات فرهنگی آن توجهی نشده بود.

وی افزود: از سوی دیگر احداث و نگهداری خوابگاه بودجه لازم دارد که متاسفانه یک ریال برای آن بودجه دیده نشده است. پیشنهاد ما این است که دانشجویی که از خدمات استفاده می کند هزینه آن را پس از پایان فارغ التحصیلی به نرخ روز یا به صورت نقدی یا به صورت خدمات بازپرداخت کند.

فراهانی تاکید کرد: نکته این است دانشجویان علوم پزشکی پس از پایان تحصیل در عرصه سلامت خدمات ارائه می دهند و با توجه به تفاوت ماهیت این رشته ها امکان بازپرداخت آن برای رشته های علوم پزشکی به این شیوه وجود دارد.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر ما خدمات کافی به دانشجویان نمی دهیم و پولی هم که بابت این خدمات دریافت می کنیم ۷ سال بعد از ارائه خدمات است که با سود ۴ درصدی آن را پس می گیریم در واقع پول ارزش واقعی خودش را از دست خواهد داد. ضمن اینکه پیشنهادی که می دهیم به نفع دانشجویانی است که قرار است از آن خدمات استفاده کنند.

معاون دانشجویی، فرهنگی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به آماری از تعداد مستنفکین صندوق رفاه و افرادی که در سیستم خدمات حضور ندارند گفت: ۲۵ درصد از دانشجویانی که از پزشکی عمومی فارغ التحصیل شده اند معلوم نیست که کجا هستند. یعنی یا نرفته اند شماره نظام پزشکی دریافت کنند که خدمت ارائه دهند و یا به خارج از کشور رفته اند. تعداد مستنفکین ۲ تا ۳ درصد است چون مجبور هستند برای ارائه خدمات حتما مدرک دریافت کنند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر یک ریال هزینه برای نگهداری خوابگاه در وزارت بهداشت ردیف بودجه وجود ندارد. در حالی که دانشگاه هایی مانند هاروارد و آکسفورد خوابگاه هایی با قدمت ۳۰۰ و ۲۰۰ سال دارند ما متاسفانه در کشورمان به موضوع نگهداری بی توجه هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به موضوع معیشت دانشجویان در زمینه تغذیه گفت: در حال حاضر ژتون ۸۰۰ تومانی دانشجویان برای دانشگاه ها ۸ هزار تومان هزینه دارد اما این سطح هم راضی کننده نیست . بنابراین تصمیم این است که ابتدا بتوانیم که سطح خدمات را بالا ببریم.

وی افزود: به عنوان نمونه در خوابگاه نیز سطح خدمات پایین است و اینکه ۶ نفر در یک اتاق ۱۴ متری اسکان یابند اصلا مطلوب نیست. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که وضع دانشجویان بهبود یابد. ضمن اینکه دانشجویان علوم پزشکی دوران تحصیلی طولانی تری دارند و وضعیت بهتر آنها را برای ارائه خدمات بهتر آماده می کند.

فراهانی یادآور شد: ۲۰ خوابگاه استاندارد با ظرفیت ۱۰۰ هزار تخت خوابگاهی در برنامه خود داریم که برای تکمیل این تعداد ۳ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز است. در حال حاضر فاز اول این خوابگاه های استاندارد آماده شده است که هزینه آن یک سوم از سوی وزارت بهداشت، یک سوم از سوی دانشگاه و یک سوم از سوی سایر بخش ها از جمله خیرین و استانداری ها تامین می شود.

وی افزود: خیرین هم باید به سوی خوابگاه ترغیب شوند که این کار را با فیلم مستندی که در حال تهیه آن هستیم، انجام می شود.

معاون دانشجویی، فرهنگی و امور مجلس وزارت بهداشت درباره پیشنهاد دیگری که از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی برای احکام برنامه ششم توسعه داده شده، گفت: پیشنهاد داده ایم دولت موظف شود که سالیانه منابع لازم را برای حوزه فرهنگ بر اساس سند دانشگاه اسلامی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تامین کند.

وی افزود: این پیشنهاد در این راستا داده شده است که سند دانشگاه اسلامی دو سال است ابلاغ شده است و هنوز زمینه اجرایی پیدا نکرده است. ضمن آنکه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برنامه های فرهنگی است و بودجه ناچیز ما تنها ۴ میلیارد تومان است.

فراهانی با اشاره به جشنواره فرهنگی و المپیاد ورزشی دانشجویان خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی به دلیل بازنگری ها با چند ماه تاخیر برگزار خواهد شد. المپیاد ورزشی نیز یک سال در میان برای دانشجویان دختر و پسر برگزار می شود که در سال هایی که المپیاد نیست قهرمانی کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: ورزش خوابگاهی و ورزش همگانی نیز توسعه می یابد تا زمینه ورزش برای همه افراد در دانشگاه ها فراهم شود.

معاون دانشجویی، فرهنگی و امور مجلس وزارت بهداشت درباره پژوهش های دانشگاهی در حوزه قرآنی گفت: فضای پژوهشی در حوزه قرآنی هنوز شفاف نیست و به سختی و کندی پیش می رود که در حال برنامه ریزی هستیم.
تبعات فرهنگی خصوصی سازی خدمات دانشجویی/ اجرای سند دانشگاه اسلامی 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درخواست نویسندگی در بخش تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  دانشگاه امام صادق به عنوان یک دانشگاه معتبر اسلامی شناخته میشه
  گرایش های دانشگاه فرهنگیان در رشته های تحصیلی انسانی
  امار پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۹
  معرفی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
  دانشگاه‌ها امسال حضوری می‌شود
  «لیست دانشگاه های دبیری ایران»
  "منظم‌سازی حافظه"
  اماده سازی ادراکی روانشناسی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان