امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

توصیه‌های انتخاباتی برای دانشگاه‌ها/درهای دانشگاه به روی تمام جناح‌ها و احزاب باز است

#1
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه در انتخابات باید نقش آگاهی‌بخشی و روشنگری خود را به خوبی نشان دهد و درب دانشگاه بروی همه افراد جناح‌ها و احزابی که به دنبال ارائه برنامه‌های خود هستند باز است.

توصیه‌های انتخاباتی برای دانشگاه‌ها/درهای دانشگاه به روی تمام جناح‌ها و احزاب باز است 1



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها که در پژوهشگاه عصر انقلاب برگزار شد، گفت: دانشگاه نه تنها خود باید سرشار از نشاط، امید و پویایی باشد بلکه باید این نشاط و امید را به متن جامعه نیز تزریق کند.

وی افزود: چنانچه فضای دانشگاه آکنده از ناامیدی، خمودگی، یاس و بی‌‌اعتمادی باشد بدون تردید روند توسعه و پیشرفت کشور با بحران روبرو خواهد شد چون از یک سو دانشگاه نهادی اثرگذار و پیش رو در جامعه است و از سوی دیگر جامعه دانشگاهی به نهاد کمی و کیفی، نیروی قابل ملاحظه و اثرگذاری است.

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: یکی از علل بی‌انگیزگی خمودگی و ناامیدی دانشگاهیان به حفظ عدم اثرگذاری آنان در معادلات جامعه و به فراخور آن در معادلات حاکم بر دانشگاه محل تحصیل و تدریس باز می‌گردد. عامل دیگر مربوط به یاس دانشگاهی است.

هاشمی خاطرنشان کرد: تلاش برای بازگرداندن امید و نشاط و شادی در فضای دانشگاه یکی از راهبردهای کلان وزارت علوم است. تداوم فضای رکود، بی‌تفاوتی، بی‌ اعتمادی و ناامیدی در فضای دانشگاه خطر جدی برای کشور است و آنان که دغدغه منافع و مصالح کشور را دارند از لزوم تغییر فضای دانشگاهی سخن می‌گویند.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار داشت: اولین گام برای فائق آمدن در شرایط ناامیدی جلب اعتماد دانشجویان است. مدیران دانشگاه‌ها باید در وهله اول تلاش کنند تا اعتماد دانشجویان و دانشگاهیان را به خود جلب کرده و از همه مهم‌تر ما باید به دانشجویان و دانشگاهیان اعتماد کنیم. بی‌اعتمادی مسئولان کشور به نهاد علم سم مهلکی برای کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که اعتماد به کودک و جوان می‌تواند به رشد و تعامل حکومت کمک کند و به تقویت خود ارتکایی و اعتماد به نفسش بینجامد اعتماد به قشر دانشجو گامی مهم برای رشد و تعالی شخصیتی دانشجویان است.

معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه ضمن هشدار به امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها اضافه کرد: برخی جریان‌ها و گروه های سیاسی به دلیل بی‌ اعتمادی و سوءظنی که به دانشگاه دارند سعی در کنترل آن می‌کنند و می‌خواهند با رویکردی امنیتی، آمرانه از بالا به پایین و از رهگذر اعمال زور و قوه قهریه و حاکمیت فضای ترس دانشگاه را کنترل کنند.

وی افزود: این گروه گرچه نیت‌های خیرخواهانه‌ای دارند اما ما می‌گوییم این راه و روش درستی برای مواجه با نهاد علم نیست زیرا نگاه‌های قهری و آمرانه با دانشگاه سازگاری ندارد، دانشگاه پادگان نیست که عده‌ای فرمان دهند و گروهی اطاعت کنند، علم و حقیقت هم چیزی نیست که با دستور عده‌ای و اطاعت گروهی تولید و کسب شود.

هاشمی تاکید کرد: عالم دانشگاهی و فرهیخته فرمانبری نیست که کورکورانه و ناآگاهانه چیزی را بپذیرد و فرمانی را گردن نهد. دانشگاه میدانی برای تولید علم، معنا، آگاهی و نقادی است و این خود بدون آزادی‌های آکادمی احترام به نظر و رای مخالف آزاد اندیشه و تضمین استقلال دانشگاه امکانپذیر نیست.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: جامعه‌ای که نتواند به دانشگاه به عنوان نهاد تولید علم معنا و آگاهی اعتماد کند باید به چه نهاد و گروهی تکیه کند. به نظر ما عده‌‌ای بی‌دلیل به دانشگاه بدبین و به آن سوءظن دارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: مگر این نیست که انجمن‌های اسلامی در جریان نواندیشی دینی در دهه 1320 برای اولین بار در دانشگاه شروع به فعالیت کردند و مگر این نیست که دانشگاهیان حامی جدی نهضت ملی ایران بودند و مگر جز این است که دانشگاهیان پیش قراولان مبارزه با استبداد داخلی است و استعمار خارجی بودند و حامیان و حاملان انقلاب اسلامی.

وی افزود: نقش‌آفرینی جامعه دانشگاهی در دفاع از انقلاب و از کشور را در طول 8 سال کیست که فراموش کند پس کسانی که همواره فریادشان بلند است که دانشگاه و دانشگاهیان به فلان راه کج رفته‌اند به نظر ما درک درستی از تاریخ تحولات کشور و تاریخ دانشگاه در ایران ندارند و توصیه می‌کنیم مروری بر تاریخ تحولات ایران در یک سده گذشته داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه یک نهاد سالم است، گفت: همانگونه که علم فسادناپذیر است دانشگاه نیز یک نهاد سالم است. طبیعی است که دانشگاه با همه همراهی‌ها و پشتیبانی‌هایش از نظام و حاکمان به سیاست‌ها و برنامه‌ها نقش‌های گزنده‌ای هم داشته باشد و این جزو کارکرد نهاد علم است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی آگاه هم که زبان به نقد می‌گشاید قصدش ضربه زدن به کشور نیست و به دنبال مقابله با نظام و خواهان همراهی با ضد انقلاب نیست بلکه به دنبال اصلاح و تامین مصالح و منافع کشور است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر کجی‌ها، نارسایی‌ها، کوتاهی‌ها، خطاها و چالش‌های پیش روی کشور را دانشگاه‌ها و دانشگاهیان فریاد نزنند چه نهاد و گروهی باید این کار را انجام دهد.

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: ما باور داریم که صالح‌ترین و شایسته‌ترین نهاد موجود در کشور برای ارزیابی و نقد منصفانه و عالمانه دانشگاه است. نهادی که به هیچ گروه و جناحی وابسته نیست و هیچ هدف و آرمانی جز اصلاح امور و خدمت به کشور ندارد.

هاشمی اضافه کرد: رشد علمی، پویایی، نشاط و امید در دانشگاه در گرو وجود امنیت، آزادی و قانون است و هر گونه فعالیتی باید با ملاحظه این اصول باشد. ایجاد نوعی توازن و هم‌زیستی میان این سه آرمان به پیشرفت و توسعه جامعه کمک می‌کند.

وی یادآور شد: مبنا بودن قانون حتی اگر قوانین هم بد باشند از برخوردهای سلیقه‌ای، جناحی و فردی جلوگیری می‌کند و به عدالت، انصاف و اخلاق نزدیک‌تر است.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: بدون تضمین آزادی و التزام به آزادی‌های آکادمیک نمی‌توان امید، پویایی و تحرک دانشگاه‌ها را شاهد بود و از دانشگاه انتظار تولید علم، آگاهی و نیروی متخصص داشت. بدون امنیت هم امکان تحقق قانونگرایی و بهره‌مندی انسانی از فضیلت آگاهی وجود ندارد.

وی با تاکید بر استقبال از تشکل‌های دانشجویی جدید افزود: هم‌اکنون نیازها، سلایق، تقاضاها و خواسته‌هایی در بدنه اجتماعی دانشجویی کشور داریم که تشکل‌های موجود شاید قادر به پاسخگویی و نمایندگی آن نباشند لذا متناسب با شرایط باید زمینه فعالیت و پاگیری تشکل‌های جدید فراهم شود. 

وی افزود: هیچ کس و هیچ مسئول دانشگاهی نباید از ظهور و فعالیت‌های تشکل‌های جدید واهمه و نگرانی داشته باشد. مبنای مجوز برای فعالیت فعالیت‌های جدید فقط باید قانون باشد. البته چارچوب‌ها و خط قرمزهایی باید حفظ شود و به تشکل‌های دانشجویی نباید نگاه سلیقه‌ای، حزبی و خارج از قانون داشت.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: حفظ حقوق و کرامت دانشگاهیان به عنوان مهم‌ترین سرمایه دانشگاه دغدغه کلیدی وزارت علوم است و هر برنامه دانشگاهی که در تناقض با حقوق و کرامت انسانی باشد فاقد وجاهت و اعتبار است.

وی ادامه داد: هدف عمده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تربیت دانشجویانی مطالبه‌گر، نقاد، پرسشگر، مسئولیت‌پذیر و آگاه به حقوق خود و مردم است. در این معنا فعالیت‌های فرهنگی امری فوق برنامه و حاشیه‌ای در دانشگاه نیست و در متن و بطن دانشگاه جاری است.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهارداشت: دانشگاه به عنوان مهم‌ترین نهاد تولید علم، معرفت، آگاهی و معنا زمانی کارآمد خواهد بود و کارکردهایش را به خوبی انجام خواهد داد که در آن امکان نقد،‌ گفت‌وگو، تضارب آرا و آزاداندیشی وجود داشته باشد و نمی‌توان این فضا را محدود کرد. آنگاه از دانشگاه انتظار کارکرد درست داریم.

وی گفت: التزام به استقلال دانشگاه تضمین آزادی بیان و پایبند به آزادی‌های آکادمیک شروط اساسی برای نقش‌آفرینی دانشگاه است.  کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته راهبرد کلان وزارت علوم است و ما آن را فرصتی مناسب برای بحث و گفت‌وگوی علمی، پویایی و جلوگیری از تعصب علمی و فکری می‌دانیم.

هاشمی افزود: التزام به استقلال دانشگاه تضمین آزادی بیان و پایبندی به آزادی‌های آکادمیک شروط اساسی برای نقش آفرینی دانشگاه است.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: ما باید فضا و بستری را فراهم کنیم که فرزندانمان بتوانند استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند و از رهگذر گفت‌وگو و نقد از یکدیگر بیاموزند و شناخت خود را نسبت به یکدیگر بیشتر کنند و با همه تمایزها و تفاوت‌ها زندگی مشترک و مسالمت‌آمیزی با هم داشته باشند.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که دانشجویان ضمن پایبندی به اخلاق و حقوق شهروندی یکدیگر را نقد کنند و بدانند که نقد علمی با تهمت و افترا بسیار فاصله دارد و در جامعه احساس مسئولیت و مؤثر بودن کنند.

هاشمی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت استقلال دانشگاه تصریح کرد: رشد و توسعه علمی به عنوان مؤلفه اصلی توسعه پایدار و یکی از اهداف متعالی نظام مستلزم استقلال دانشگاه در حوزه‌های مختلف است.

وی گفت: دانشگاه به عنوان مهمترین نهاد تولید و مدیریت علم اگر فاقد استقلال و خودگردانی باشد نمی‌تواند در جهانی که توسعه علم شرط بقای جوامع است مفید باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم تأکید کرد: برخی آموزش عالی و دانشگاه را بخشی از بروکراسی دولت به حساب آورده و در چارچوب همین نگرش رؤسای مراکز را و حتی مدیران گروه‌های علمی را بدون در نظر گرفتن صلاحیت‌ها تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: دولت در حوزه آموزش عالی بهتر است اصول چارچوب و جهت‌گیری‌های کلان را مشخص کند و اداره امور مختلف دانشگاه را به خود دانشگاه واگذار کند.

هاشمی اضافه کرد: استقلال دانشگاه به معنای انفکاک آن از جامعه و دیگر نهادهای موجود در جامعه نیست بلکه این نهاد با حفظ استقلال نسبی خود با جامعه و دولت در تعامل است.

معاون فرهنگی وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه عمدتاً محل اجتماع فرهیخته‌ترین افراد است پس عقل و منطق حکم می‌کند که اداره دانشگاه،‌ برنامه ریزی آموزشی و درسی،‌ تدوین کتاب‌های درسی و رونق گرفتن کرسی‌های نقد و نظر را به خود آنان واگذار کنیم.

هاشمی خاطر نشان کرد: دانشگاه باید در برابر جامعه،‌ مردم و نهادهای مدنی پاسخگو باشد،‌ متکی به مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان بوده و اصول و ضوابط علمی بر آن حاکم باشد.

وی افزود: مدیریت دانشگاه باید مبتنی بر علم و شایسته سالاری بوده و جذب هیأت علمی و دانشجو معطوف به صلاحیت‌های علمی باشد. در دانشگاه باید همه چیز شفاف باشد و چیزی برای پنهان کردن وجود نداشته باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد: توافق هسته‌ای برای کشور ما یک پیروزی است بخاطر اینکه به واسطه آن تحریم‌ها شکسته می‌شود. حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ما حفظ و کشور از شر تحریم‌ها رها می‌شود. همچنین این توافق نشان‌دهنده ایستادگی در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ است.

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای گامی محکم و سازنده برای با ثبات کردن منطقه است و ما دانشگاهیان دلایل گوناگونی در دفاع از سیاست خارجی دولت به ویژه در زمینه هسته‌ای داریم.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار داشت: موضوع هسته‌ای و حل آن یک مسئله ملی است و متعلق به هیچ جناح و گروهی نیست و این توافق در سایه انسجام،‌ وحدت،‌ همدلی و صبوری ملت و همه گروه‌های سیاسی حاصل شد.

وی با بیان اینکه قاطبه دانشگاهیان از توافق هسته‌ای خوشنود هستند،‌ گفت: این توافق نشان داد که بهترین راه برای حل مسائل گفت‌وگو،‌ عقلانیت و تعامل است و ما دانشگاهیان وظیفه خطیر برای بررسی و تبیین ابعاد این رخ داد داریم.

معاون فرهنگی وزیر علوم در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو افزود: دانشگاه در ایران به دلیل موقعیت اجتماعی اش در انتخابات نقش اساسی و پیشگامی دارد. دانشگاه در انتخابات باید از هر گونه رفتار و کرداری که آن را در مظان سیاست‌زدگی و جناحی بودن قرار می‌دهد، دوری کند.

وی افزود: دانشگاه در انتخابات باید نقش آگاهی‌بخشی و روشنگری خود را به خوبی نشان دهد و درب دانشگاه بروی همه افراد جناح‌ها و احزابی که به دنبال ارائه برنامه‌های خود هستند باز است. در عین حال دانشگاه نباید به جولانگاه احزاب و گروه‌های سیاسی تبدیل شود.

هاشمی تأکید کرد: امروزه در پرتو تحولات برق‌آسای علمی و تکنولوژیکی، محیط پیرامون ما به شدت در حال تغییر است و هرگونه برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی و غیره که مشروط به شناخت نیازهای نسل جوان و کنونی کشور است.

وی در خاتمه اظهار داشت: هیچ تردیدی وجود ندارد که تحولات،‌جامعه ایرانی به ویژه نسل جوان را به شدت متأثر ساخته،‌ نسلی که علایق،‌ سلایق،‌ آرزوها و امیدهای بسیار متفاوتی با نسل‌های قبلی دارد.

انتهای پیام/
توصیه‌های انتخاباتی برای دانشگاه‌ها/درهای دانشگاه به روی تمام جناح‌ها و احزاب باز است 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جزوات نهایی تمام دروس پایه دوازدهم
Exclamation سوالات مصاحبه دانشگاه امام صادق
  توصیه اهمیت دروس اختصاصی انسانی در کنکور
  نتایج کنکور را به نفع داوطلبان تمام خواهیم کرد
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  دانشگاه امام صادق به عنوان یک دانشگاه معتبر اسلامی شناخته میشه
  گرایش های دانشگاه فرهنگیان در رشته های تحصیلی انسانی
  امار پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۹
  معرفی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
  دانشگاه‌ها امسال حضوری می‌شود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان