امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موتور توربوفن "PowerJet SaM146"

#1
موتور توربوفن" PowerJet SaM146" یک نمونه ی تولید شده توسط شرکت "PowerJet" می باشد که این شرکت خود، محصول سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های بزرگ SNECMA فرانسه و "NPO Saturn" از روسیه است. شرکت "SNECMA" فرانسه مسئول ساخت موتور اصلی و سیستم کنترلی "FADEC" و گیربکس و لوازم جانبی و جعبه دنده و همچنین مسئول یکپارچه سازی کلی موتور و تست پرواز آن می باشد. در مقابل شرکت روسی "NPO Saturn" هم مسئول ساخت اجزاء بخش کم فشار و همچنین ، مسئول نصب این موتور بر روی هواپیما سوخوی "Superjet 100" مسافربری است.


طراحی موتور

طراحی موتور "SaM146" در سال 2004 آغاز و بر پایه ی طرح موتور "CFM56" که در سال 1974 و توسط فرانسه و امریکا در تیراژ بالای 20.000 دستگاه برای هواپیماهای مسافربری ایرباس و بوئینگ ساخته شده است. ضمنا شرکت فرانسوی "SNECMA" در طراحی و توسعه این موتور، از تولید کنندگان بزرگی مانند پرات اند ویتنی و جنرال الکتریک و رولز رویس کمک گرفته تا بطور کامل بتواند نیاز مشتری ها را در مورد مصرف سوخت و هزینه های نگهداری و قابلیت اطمینان بالا، فراهم کند

موتور توربوفن "PowerJet SaM146" 1
نمایی از این موتور در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 2011



هسته ی اصلی موتور ساخته شده ی شرکت "SNECMA" بر اساس موتور نظامی ساخته شده توسط این شرکت به نام "DEM21"، توسعه داده شد که دارای کمپرسور شش مرحله ای به همراه توربین تک مرحله ای فشار بالا با قابلیت کنترل خروجی و پره های ورودی و ویژگی های مدرن دیگری می باشد .موتور "SaM146" به میزان 62 تا 77.8 کیلونیوتن نیروی روبه جلو یا تراست تولید می کند که از همین رو و در آوریل سال 2003 ، بخش ساخت هواپیمای مسافربری شرکت معظم سوخو ، موتور "SaM146" را رسما برای هواپیمای ساخته شده توسط خود به نام "Superjet 100" انتخاب کرد که این هواپیما دارای گنجایش 75 تا 95 صندلی می باشد .

موتور توربوفن "PowerJet SaM146" 1
نمایی دیگر از این موتور در همان نمایشگاه و در سال 2007



موتور توربوفن "SaM146" با بهره گیری از توربین های تک مرحله ای به عنوان یک طرح جدید توسعه داده شد که دارای استانداردهای زیست محیطی و از جمله مقررات کمیته "ICAO" در بخش حمل و نقل هوایی و حفاظت از محیط زیست می باشد که ششمین مرحله از تست های این کمیته را نیز در سال 2008 با موفقیت گذراند و گواهینامه ی مربوطه را دریافت کرد. در این موتور از فن آوری "Blisk" به جهت بهبود مصرف سوخت و نگهداری ارزانتر استفاده می شود. در 23 ژوئن 2010، اعلام شد که گواهینامه ی هواپیمای "EASA PowerJet" شرکت سوخو برای نصب موتور "SaM146" تایید شده است و این گواهینامه در ماه اوت 2010 به این شرکت داده شد.

ویژگی ها و توانمندی ها

نوع: موتور توربوفن

تولیدکنندگان : شرکتهای "SNECMA" فرانسه و "NPO Saturn" روسیه

اجرا کننده: کنسرسیوم مشترک "PowerJet"

زمان ساخت: در سال 2004

اولین تست:در سال 2008

نصب شده بر روی : هواپیمای "Superjet 100" شرکت سوخو

نوع موتور :دوقلو و توربوفن "High-bypass"

طول:2.2 متر

قطر: 1.22 متر

وزن خالص : 1708 کیلوگرم

کمپرسور: فن یک مرحله ای کم فشار و کمپرسور محوری 6 مرحله ای پر فشار

محفظه احتراق: "Annular"

توربین: 1 مرحله ای پر فشار و 3 مرحله ای کم فشار

نوع سوخت: سوخت جت Jet A و Jet A-1 و TS-1 و RP

حداکثر تراست: 76.84 کیلو نیوتن

مصرف سوخت: 0.374 پوند در ساعت و در حالت (خشک) و 0.629 پوند در ساعت و در حالت (کروز)

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
 سپاس شده توسط mahya . m
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |معرفی موتور توربوفن پرت اند ویتنی تی‌اف۳۰|
  موتور F100 قلب شاهین و عقاب
  مشخصات اولین موتور ملی توربوجت ایرانی
  موتور F100 قلب شاهین و عقاب
  موتور پرقدرت XLR99 ساخته شده برای هواپیمای X-15
  موتور rd-33
  موتور پرقدرت" Europrop TP400 " برای هواپیمای ترابری ایرباس "A400M"
  آشنایی با موتور هاورکرافت ها / Hovercraft engine
  آشنایی با موتور Pratt & Whitney J58, قلب غرنده SR-71
  آشنایی با موتور Pratt & Whitney PW1120, قلب تپنده IAI Lavi

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان