10-09-2015، 22:08
یک بلاگر تازهکار هستید، این خیلی خوب است که از تجربیات بلاگرهای باتجربه استفاده کنید. هر روز تعداد زیادی وبلاگ جدید ساخته میشوند ولی فقط تعداد اندکی از آنها به موفقیت میرسند و مخاطبان زیادی پیدا میکنند. پس این فکر خوبی است که قبل از شروع یک وبلاگ جدید از ایدهها و نظرات بلاگرهای حرفهای بهرهمند شوید تا مطمئن شوید استراتژی کلی شما برای راهاندازی و مدیریت وبلاگ صحیح است یا نه. به این شش درس وبلاگنویسی از برترین بلاگرها توجه کنید:
چگونگی تولید محتوا برای سایت های تجارت الکترونیکی
درس اول: فقط به فکر پول نباشید
هر روز شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از وبلاگها خیلی زودتر از آنچه که باید به فکر استفاده از استراتژیهای کسب درآمد از وبلاگ میافتند. شما باید تا زمانی که نتوانستهاید جای خود را در میان وبلاگهای رقیب ثابت نکردهاید و بازدیدکنندههای دائمی جذب نکردهاید، ایده کسب درآمد از وبلاگ را به آینده موکول کنید.
هر نوع استراتژی کسب درآمد از وبلاگ مستلزم آن است که بازدیدکنندهها به وبلاگ پول بدهند، پس اول از همه شما باید بازدیدکنندهها را به دست آورید. اگر زودهنگام تبلیغات و محصولات غیررایگان را در وبلاگ خود به مخاطب تحمیل کنید، بازدیدکنندهها از وبلاگ شما فرار میکنند و روند پیشرفت وبلاگ و جذب مخاطب کندتر میشود. به شهرت رساندن برند وبلاگ، کسب اعتبار، استفاده از استراتژیهای صحیح بازاریابی و تولید محتوای ارزشمند باید در اولویتهای کاری وبلاگ شما باشند.
درس دوم: در مورد چیزی وبلاگنویسی کنید که دوست دارید
باید موضوع وبلاگ خود را دوست داشته باشید. وبلاگها یک شبه به موفقیت نمیرسند و باید برای رسیدن به اهداف مورد نظر به سختی تلاش کرد. اگر موضوع وبلاگ خود را دوست نداشته باشید چطور میتوانید برایش تلاش کنید و آنقدر زحمت بکشید تا به نتیجه برسید؟
هر چه به موضوع وبلاگ خود بیشتر علاقهمند باشید میتوانید محتوای ارزشمند بیشتری تولید کنید، بیشتر به وبلاگ خود اهمیت بدهید و بهتر آن را مدیریت کنید. خیلی از افراد این روزها به سراغ موضوعات معروف برای وبلاگ خود میروند چون فکر میکنند این موضوعات میتوانند وبلاگ آنها را زودتر به مرحله درآمدزایی برسانند.
اگر این افراد به موضوع وبلاگ اهمیت ندهند نمیتوانند محتوای خوبی تولید کنند و در نتیجه بازدیدکننده هم نمیتوانند جذب کنند. پس بهتر است در مورد موضوعی بنویسید که دوست دارید نه اینکه خود را مجبور به نوشتن در مورد موضوعی کنید که نه به آن علاقهای دارید و نه به آن اهمیت میدهید.
درس سوم: تا میتوانید در مورد SEO بیاموزید
شما نیاز خواهید داشت تا مدتی زمان بگذارید و در مورد بهینهسازی موتورهای جستوجو تحقیق کنید و بیاموزید. SEO دانشی است متشکل از یک مجموعه تکنیک برای کسب امتیاز بیشتر از موتورهای جستوجو مثل گوگل و بینگ و قرار گرفتن در نتایج اول این موتورها.
این یعنی هر چه امتیاز شما از نظر موتورهای جستوجو بیشتر باشد، ترافیک بیشتری جذب وبلاگ شما خواهد شد و شما بازدیدکنندههای بیشتری برای وبلاگ خود کسب خواهید کرد. این همان روشی است که اکثر وبلاگهای معتبر برای جذب بازدیدکنندهها استفاده میکنند.
بهینهسازی موتورهای جستوجو جنبههای متفاوتی دارد و ممکن است برای شروع کمی شما را گیج کند. ولی اگر از وردپرس استفاده کنید کار شما سادهتر هست چون افزونههای زیادی به همین منظور برای وردپرس طراحی شدهاند. این افزونهها بررسی میکنند که آیا از کلمات کلیدی صحیح استفاده میکنید یا نه، تگهای عنوان را بهینهسازی کردهاید یا نه، و خیلی از موارد دیگر که سبب میشوند شما کمتر دچار دردسر شوید.
البته در نظر داشته باشید که رسیدن به نتایج مطلوب در بهینهسازی موتورهای جستوجو زمان میبرد و یک شبه نمیتوانید به پایان راه برسید. هیچ راه جادویی در SEO وجود ندارد که در مدت زمان کوتاهی ترافیک قابل توجهی را به وبلاگ شما هدایت کند. باید اجازه دهید موتورهای جستوجو طبق روال خود امتیاز شما را به مرور زمان افزایش دهند که این هم مستلزم آن است که قوانین و روشهای صحیح بهینهسازی موتورهای جستوجو را رعایت کنید.
درس چهارم: موضوع وبلاگ را تغییر ندهید
یکی از اصلیترین دلایلی که سبب میشود یک وبلاگ شکست بخورد این است که وبلاگنویس پیش خودش فکر میکند بهتر است در مورد چندین موضوع مختلف و نامرتبط به یکدیگر بنویسد. شما فقط باید در مورد یک موضوع خاص و یا موضوعات مرتبط با آن موضوع خاص به وبلاگنویسی بپردازید.
درست همان زمانی که شروع به نوشتن در مورد موضوعات نامرتبط میکنید خواهید دید که مخاطبان دائمی خود را یک به یک از دست میدهید. مخاطبان دائمی فقط تا زمانی بازدیدکننده دائمی وبلاگ شما خواهند ماند که بدانند در وبلاگ شما دقیقا چه نوع محتوایی عرضه میشود. همین که شروع کنید به نوشتن در مورد چیزی که برای آنها مهم نیست، آنها هم وبلاگ شما را برای همیشه ترک میکنند.
علاوه بر این هر ترافیکی که با پستهای نامرتبط با موضوع وبلاگ به دست میآورید خیلی زود از دست میدهید، چون افرادی که با این پست به وبلاگ خود جذب کردید بعد از خواندن آن مطلب هیچ نوشتار مرتبط دیگری که برای آنها جذاب باشد در وبلاگ شما پیدا نمیکنند و از وبلاگ شما خارج میشوند. این کار میتواند ترافیک شما را بیثبات کند و مشکلات فراوانی برای وبلاگ شما به همراه داشته باشد. پس موضوع وبلاگ را مدام تغییر ندهید.
درس پنجم: با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید
یکی از ضروریات وبلاگنویسی، برقراری ارتباط با مخاطبان است. آنها میتوانند منبع بزرگی از اطلاعات باشند. آنها میتوانند با بازخوردهای خود به شما بیاموزند که چطور اوضاع وبلاگ خود را بهبود ببخشید، آنها به شما خواهند گفت که چه دوست دارند و چه توقعی از وبلاگ شما دارند، و وقتی پاسخ پیامها و دیدگاههای آنها را بدهید به شما اعتماد میکنند.
پاسخ دادن به پیامها و دیدگاههای مخاطبان سبب میشود تا بازدیدکنندهها بدانند وبلاگ شما وبمستر فعالی دارد که به نظر مخاطبان وبلاگ اهمیت میدهد. این کار باعث میشود وبلاگ شما در ذهن بازدیدکنندهها به عنوان یک وبلاگ خوب و ارزشمند باقی بماند.
درس ششم: همیشه بهترین محتوا را تولید کنید
این درس را قبلا بارها آموختهاید، اما محتوای وبلاگ شما اصلیترین دلیلی است که بازدیدکنندهها را تشویق میکند تا به طور مداوم به وبلاگ شما سر بزنند. اگر نتوانید به اندازه کافی محتوای خوب تولید کنید آنگاه در جذب ترافیک به وبلاگ خود دچار مشکلات بزرگی خواهید شد.
بسیاری از بلاگرها زیاد به کیفیت محتوا توجه نمیکنند و کمیت برای آنها اهمیت بیشتری دارد. به همین خاطر است که بعد از مدتی تلاش فراوان برای تولید حجم زیادی از محتوا این سوال برایشان پیش میآید که چرا بازدیدکنندههای زیادی به وبلاگشان سر نمیزنند. در حالی که مشکل اصلی آنها عدم توجه به کیفیت محتوا است. میتوایند مقالاتی در رابطه با بازاریابی محتوا را در وب سایت بازاریاب آنلاین مطالعه کنید
این شش درس مهمترین مواردی هستند که هر بلاگر تازهکاری باید به آنها توجه کند. این درسها به شما میآموزند که چطور خیلی زود از وبلاگنویسی ناامید نشوید و شانس موفقیت شما در این حرفه را به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. وقتی با توجه به این موارد وبلاگنویسی را شروع کردید، کم کم خواهید توانست کنترل امور را در دست خود بگیرید و بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید خودداری کنید.
یشتر از ۶۶٪ وبلاگها کمتر از یک مطلب در یک ماه منتشر میکنند و بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها بعد از نوشتن اولین مطلب کار خود را متوقف میکنند. معمولا وبلاگها خیلی راحت از یک ایده خوب به اسباب خجالت تبدیل میشوند.
کار وبلاگنویسی آنطور نیست که همه انتظار دارند
علت این است که وبلاگنویسی خیلی بیشتر از آن چیزی که شما انتظارش را دارید کار میبرد. اینکه بخواهید به صورت بلند مدت مطالب با کبفیت بنویسید واقعا کار دشواری است و به همین دلیل در خیلی از سازمانها به صورت ادامهدار انجام نمیشود.
اغلب وبلاگنویسها با خودشان کشمکش زیادی دارند که مطالب را در جای درست منتشر کنند. آنها باید فشار زیادی را برای حفظ کیفیت تحمل کنند. اخیرا شخصی به نام “ایمان” به من ایمیلی زده بود که فکر میکنم دغدغه این بلاگرها را به خوبی نشان میداد. او پرسیده بود:
تا جایی که من به یاد دارم همیشه این را شنیدم که راه موفقیت در وبلاگنویسی این است که به صورت منظم مقاله بنویسیم. خوب این منطقی هست چون باعث میشود کاربران ما برای دیدن محتواهای جدید برگردند و وبلاگ را بازدید کنند. حالا این سوال برای من پیش آمده که در عصر خبرخوانها (RSS)، آیا باز هم به طور منظم مطلب نوشتن مثل قبل مهم است یا اینکه باید بیشتر به کیفیت مطالب توجه کنیم؟
بگذارید به دو سوالی که مطرح شده نگاهی داشته باشیم.
آیا هنوز هم لازم است که منظم بنویسیم؟
من فکر میکنم ایمان حق دارد که این موضوع منظم نوشتن بین بلاگرها شایع شده. با این حال به نظر من موضوع منظم نوشتن فقط برای نگهداشتن بازدیدکنندگان نیست.
حجم و قاعده نوشتن مطالب به این بستگی دارد که کلا شما به چه دلیلی دارید مینویسید. اگر فقط برای سرگرمی یا تفریح دارید مینویسید، پس اصلا اهمیتی ندارد که هر چند وقت یک بار این کار را انجام میدهید. اما اگر دارید برای بیزینس و یا حتی ایجاد پروفایل شخصیتان مینویسید، آنوقت است که اهمیت دارد.
وبلاگنویسی یکی از آن راههایی است که باعث میشود برندتان را (چه شخصی و چه شرکتی) در ذهن دیگران نگه دارید. به عنوان مثال اگر من هر از چند گاهی یک بار یک مطلبی را بنویسم، احتمال این که شما برای پروژه وب خود من را فراموش کنید خیلی زیاد است. در مقابل وقتی به طور منظم مینویسید، طوری میشود که اگر چند هفته چیزی ننوشتید مخاطبان شما دلشان برای شما تنگ میشود. به عنوان مثال وقتی من بیشتر از دو هفته چیزی در وب ادوایس نمینویسم، معمولا چند ایمیل دریافت میکنم که چرا دیگر چیزی نمینویسید.
از طرف دیگر موضوع RSS هم درست است. در دنیای خبرخوانها دیگر خیلی نیاز نیست که مرتب مخاطبان را برای برگشتن به وبسایت تشویق کنید. با این حال باید مواظب باشید که برای خودتان پیشفرضهای ناصحیح نسازید. منظورم این است که اگر مخاطب شما یک کاربر حرفهای باشد، دیگر لازم نیست مرتب برایش بنویسید. اما هنوز RSSها آنطور که باید فراگیر نشدند. هنوز خیلی از کاربران نمیدانند که چطور میشود از این فناوری استفاده کرد و از مطالب جدید مطلع شد.
در واقع یک جواب واحد و مشخص وجود ندارد که بگوید هر چند وقت یک بار باید مطلب بنویسید. این موضوع به فاکتورهایی مثل موضوع، سطح و نوع مخطابان و میزان محبوبیت وبلاگ شما بستگی دارد. اما به عنوان یک قاعده کلی من وبلاگنویسها را تشویق میکنم که حداقل یک بار در هفته بنویسند. البته اگر وبلاگتان خیلی محبوب باشد، ممکن است این مقدار به روزی دو یا سه بار هم افزایش پیدا کند.
کمیت مهمتر است یا کیفیت؟
آیا ما باید بیشتر در مورد منظم نوشتن حساس باشیم یا کیفیت مطالبی که مینویسیم؟ شخصا من نمیدانم که این سوال خوبی برای پرسیدن هست یا نه. من فکر میکنم این سوال را بهتر است اینطور بپرسیم که: آیا من باید چیزی بنویسم که به مخاطبان من مربوط باشد؟
اگر دارید در وبلاگتان مطالبی علمی و آکادمیک میگذارید، پس کیفیت مطالب مهمتر است. اما اگر دارید به این وسیله با دوستانتان ارتباط برقرار میکنید، برای آنها فقط مهم این است که شما بطور مداوم بنویسید.
پیشنهاد من این است که یک لیست از هر دو نوع مطالب داشته باشید. تعدادی که روی کیفیتشان حساس هستید، تعدادی هم مطالب کم حجم که قرار است به طور منظم و مداوم منتشر شوند. البته این بدان معنا نیست که نسبت به کیفیت مطالب کم حجم خود بیتفاوت باشید، اما مسئله این است که کارکرد واقعی آنها برای حفظ ارتباط با مخاطب است.
نتیجه
قطعا حرفهای خیلی زیادی هست که میتوان در مورد وبلاگنویسی زد. اما در جواب سوالی که ایمان پرسیده بود، من فکر میکنم که نوشتن مداوم هنوز ضرورت دارد. ضمن این که داشتن مطالبی با استایلهای مختلف میتواند در این مسیر به شما کمک کند.
منبع : یک ادمین
چگونگی تولید محتوا برای سایت های تجارت الکترونیکی
درس اول: فقط به فکر پول نباشید
هر روز شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از وبلاگها خیلی زودتر از آنچه که باید به فکر استفاده از استراتژیهای کسب درآمد از وبلاگ میافتند. شما باید تا زمانی که نتوانستهاید جای خود را در میان وبلاگهای رقیب ثابت نکردهاید و بازدیدکنندههای دائمی جذب نکردهاید، ایده کسب درآمد از وبلاگ را به آینده موکول کنید.
هر نوع استراتژی کسب درآمد از وبلاگ مستلزم آن است که بازدیدکنندهها به وبلاگ پول بدهند، پس اول از همه شما باید بازدیدکنندهها را به دست آورید. اگر زودهنگام تبلیغات و محصولات غیررایگان را در وبلاگ خود به مخاطب تحمیل کنید، بازدیدکنندهها از وبلاگ شما فرار میکنند و روند پیشرفت وبلاگ و جذب مخاطب کندتر میشود. به شهرت رساندن برند وبلاگ، کسب اعتبار، استفاده از استراتژیهای صحیح بازاریابی و تولید محتوای ارزشمند باید در اولویتهای کاری وبلاگ شما باشند.
درس دوم: در مورد چیزی وبلاگنویسی کنید که دوست دارید
باید موضوع وبلاگ خود را دوست داشته باشید. وبلاگها یک شبه به موفقیت نمیرسند و باید برای رسیدن به اهداف مورد نظر به سختی تلاش کرد. اگر موضوع وبلاگ خود را دوست نداشته باشید چطور میتوانید برایش تلاش کنید و آنقدر زحمت بکشید تا به نتیجه برسید؟
هر چه به موضوع وبلاگ خود بیشتر علاقهمند باشید میتوانید محتوای ارزشمند بیشتری تولید کنید، بیشتر به وبلاگ خود اهمیت بدهید و بهتر آن را مدیریت کنید. خیلی از افراد این روزها به سراغ موضوعات معروف برای وبلاگ خود میروند چون فکر میکنند این موضوعات میتوانند وبلاگ آنها را زودتر به مرحله درآمدزایی برسانند.
اگر این افراد به موضوع وبلاگ اهمیت ندهند نمیتوانند محتوای خوبی تولید کنند و در نتیجه بازدیدکننده هم نمیتوانند جذب کنند. پس بهتر است در مورد موضوعی بنویسید که دوست دارید نه اینکه خود را مجبور به نوشتن در مورد موضوعی کنید که نه به آن علاقهای دارید و نه به آن اهمیت میدهید.
درس سوم: تا میتوانید در مورد SEO بیاموزید
شما نیاز خواهید داشت تا مدتی زمان بگذارید و در مورد بهینهسازی موتورهای جستوجو تحقیق کنید و بیاموزید. SEO دانشی است متشکل از یک مجموعه تکنیک برای کسب امتیاز بیشتر از موتورهای جستوجو مثل گوگل و بینگ و قرار گرفتن در نتایج اول این موتورها.
این یعنی هر چه امتیاز شما از نظر موتورهای جستوجو بیشتر باشد، ترافیک بیشتری جذب وبلاگ شما خواهد شد و شما بازدیدکنندههای بیشتری برای وبلاگ خود کسب خواهید کرد. این همان روشی است که اکثر وبلاگهای معتبر برای جذب بازدیدکنندهها استفاده میکنند.
بهینهسازی موتورهای جستوجو جنبههای متفاوتی دارد و ممکن است برای شروع کمی شما را گیج کند. ولی اگر از وردپرس استفاده کنید کار شما سادهتر هست چون افزونههای زیادی به همین منظور برای وردپرس طراحی شدهاند. این افزونهها بررسی میکنند که آیا از کلمات کلیدی صحیح استفاده میکنید یا نه، تگهای عنوان را بهینهسازی کردهاید یا نه، و خیلی از موارد دیگر که سبب میشوند شما کمتر دچار دردسر شوید.
البته در نظر داشته باشید که رسیدن به نتایج مطلوب در بهینهسازی موتورهای جستوجو زمان میبرد و یک شبه نمیتوانید به پایان راه برسید. هیچ راه جادویی در SEO وجود ندارد که در مدت زمان کوتاهی ترافیک قابل توجهی را به وبلاگ شما هدایت کند. باید اجازه دهید موتورهای جستوجو طبق روال خود امتیاز شما را به مرور زمان افزایش دهند که این هم مستلزم آن است که قوانین و روشهای صحیح بهینهسازی موتورهای جستوجو را رعایت کنید.
درس چهارم: موضوع وبلاگ را تغییر ندهید
یکی از اصلیترین دلایلی که سبب میشود یک وبلاگ شکست بخورد این است که وبلاگنویس پیش خودش فکر میکند بهتر است در مورد چندین موضوع مختلف و نامرتبط به یکدیگر بنویسد. شما فقط باید در مورد یک موضوع خاص و یا موضوعات مرتبط با آن موضوع خاص به وبلاگنویسی بپردازید.
درست همان زمانی که شروع به نوشتن در مورد موضوعات نامرتبط میکنید خواهید دید که مخاطبان دائمی خود را یک به یک از دست میدهید. مخاطبان دائمی فقط تا زمانی بازدیدکننده دائمی وبلاگ شما خواهند ماند که بدانند در وبلاگ شما دقیقا چه نوع محتوایی عرضه میشود. همین که شروع کنید به نوشتن در مورد چیزی که برای آنها مهم نیست، آنها هم وبلاگ شما را برای همیشه ترک میکنند.
علاوه بر این هر ترافیکی که با پستهای نامرتبط با موضوع وبلاگ به دست میآورید خیلی زود از دست میدهید، چون افرادی که با این پست به وبلاگ خود جذب کردید بعد از خواندن آن مطلب هیچ نوشتار مرتبط دیگری که برای آنها جذاب باشد در وبلاگ شما پیدا نمیکنند و از وبلاگ شما خارج میشوند. این کار میتواند ترافیک شما را بیثبات کند و مشکلات فراوانی برای وبلاگ شما به همراه داشته باشد. پس موضوع وبلاگ را مدام تغییر ندهید.
درس پنجم: با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید
یکی از ضروریات وبلاگنویسی، برقراری ارتباط با مخاطبان است. آنها میتوانند منبع بزرگی از اطلاعات باشند. آنها میتوانند با بازخوردهای خود به شما بیاموزند که چطور اوضاع وبلاگ خود را بهبود ببخشید، آنها به شما خواهند گفت که چه دوست دارند و چه توقعی از وبلاگ شما دارند، و وقتی پاسخ پیامها و دیدگاههای آنها را بدهید به شما اعتماد میکنند.
پاسخ دادن به پیامها و دیدگاههای مخاطبان سبب میشود تا بازدیدکنندهها بدانند وبلاگ شما وبمستر فعالی دارد که به نظر مخاطبان وبلاگ اهمیت میدهد. این کار باعث میشود وبلاگ شما در ذهن بازدیدکنندهها به عنوان یک وبلاگ خوب و ارزشمند باقی بماند.
درس ششم: همیشه بهترین محتوا را تولید کنید
این درس را قبلا بارها آموختهاید، اما محتوای وبلاگ شما اصلیترین دلیلی است که بازدیدکنندهها را تشویق میکند تا به طور مداوم به وبلاگ شما سر بزنند. اگر نتوانید به اندازه کافی محتوای خوب تولید کنید آنگاه در جذب ترافیک به وبلاگ خود دچار مشکلات بزرگی خواهید شد.
بسیاری از بلاگرها زیاد به کیفیت محتوا توجه نمیکنند و کمیت برای آنها اهمیت بیشتری دارد. به همین خاطر است که بعد از مدتی تلاش فراوان برای تولید حجم زیادی از محتوا این سوال برایشان پیش میآید که چرا بازدیدکنندههای زیادی به وبلاگشان سر نمیزنند. در حالی که مشکل اصلی آنها عدم توجه به کیفیت محتوا است. میتوایند مقالاتی در رابطه با بازاریابی محتوا را در وب سایت بازاریاب آنلاین مطالعه کنید
این شش درس مهمترین مواردی هستند که هر بلاگر تازهکاری باید به آنها توجه کند. این درسها به شما میآموزند که چطور خیلی زود از وبلاگنویسی ناامید نشوید و شانس موفقیت شما در این حرفه را به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. وقتی با توجه به این موارد وبلاگنویسی را شروع کردید، کم کم خواهید توانست کنترل امور را در دست خود بگیرید و بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید خودداری کنید.
یشتر از ۶۶٪ وبلاگها کمتر از یک مطلب در یک ماه منتشر میکنند و بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها بعد از نوشتن اولین مطلب کار خود را متوقف میکنند. معمولا وبلاگها خیلی راحت از یک ایده خوب به اسباب خجالت تبدیل میشوند.
کار وبلاگنویسی آنطور نیست که همه انتظار دارند
علت این است که وبلاگنویسی خیلی بیشتر از آن چیزی که شما انتظارش را دارید کار میبرد. اینکه بخواهید به صورت بلند مدت مطالب با کبفیت بنویسید واقعا کار دشواری است و به همین دلیل در خیلی از سازمانها به صورت ادامهدار انجام نمیشود.
اغلب وبلاگنویسها با خودشان کشمکش زیادی دارند که مطالب را در جای درست منتشر کنند. آنها باید فشار زیادی را برای حفظ کیفیت تحمل کنند. اخیرا شخصی به نام “ایمان” به من ایمیلی زده بود که فکر میکنم دغدغه این بلاگرها را به خوبی نشان میداد. او پرسیده بود:
تا جایی که من به یاد دارم همیشه این را شنیدم که راه موفقیت در وبلاگنویسی این است که به صورت منظم مقاله بنویسیم. خوب این منطقی هست چون باعث میشود کاربران ما برای دیدن محتواهای جدید برگردند و وبلاگ را بازدید کنند. حالا این سوال برای من پیش آمده که در عصر خبرخوانها (RSS)، آیا باز هم به طور منظم مطلب نوشتن مثل قبل مهم است یا اینکه باید بیشتر به کیفیت مطالب توجه کنیم؟
بگذارید به دو سوالی که مطرح شده نگاهی داشته باشیم.
آیا هنوز هم لازم است که منظم بنویسیم؟
من فکر میکنم ایمان حق دارد که این موضوع منظم نوشتن بین بلاگرها شایع شده. با این حال به نظر من موضوع منظم نوشتن فقط برای نگهداشتن بازدیدکنندگان نیست.
حجم و قاعده نوشتن مطالب به این بستگی دارد که کلا شما به چه دلیلی دارید مینویسید. اگر فقط برای سرگرمی یا تفریح دارید مینویسید، پس اصلا اهمیتی ندارد که هر چند وقت یک بار این کار را انجام میدهید. اما اگر دارید برای بیزینس و یا حتی ایجاد پروفایل شخصیتان مینویسید، آنوقت است که اهمیت دارد.
وبلاگنویسی یکی از آن راههایی است که باعث میشود برندتان را (چه شخصی و چه شرکتی) در ذهن دیگران نگه دارید. به عنوان مثال اگر من هر از چند گاهی یک بار یک مطلبی را بنویسم، احتمال این که شما برای پروژه وب خود من را فراموش کنید خیلی زیاد است. در مقابل وقتی به طور منظم مینویسید، طوری میشود که اگر چند هفته چیزی ننوشتید مخاطبان شما دلشان برای شما تنگ میشود. به عنوان مثال وقتی من بیشتر از دو هفته چیزی در وب ادوایس نمینویسم، معمولا چند ایمیل دریافت میکنم که چرا دیگر چیزی نمینویسید.
از طرف دیگر موضوع RSS هم درست است. در دنیای خبرخوانها دیگر خیلی نیاز نیست که مرتب مخاطبان را برای برگشتن به وبسایت تشویق کنید. با این حال باید مواظب باشید که برای خودتان پیشفرضهای ناصحیح نسازید. منظورم این است که اگر مخاطب شما یک کاربر حرفهای باشد، دیگر لازم نیست مرتب برایش بنویسید. اما هنوز RSSها آنطور که باید فراگیر نشدند. هنوز خیلی از کاربران نمیدانند که چطور میشود از این فناوری استفاده کرد و از مطالب جدید مطلع شد.
در واقع یک جواب واحد و مشخص وجود ندارد که بگوید هر چند وقت یک بار باید مطلب بنویسید. این موضوع به فاکتورهایی مثل موضوع، سطح و نوع مخطابان و میزان محبوبیت وبلاگ شما بستگی دارد. اما به عنوان یک قاعده کلی من وبلاگنویسها را تشویق میکنم که حداقل یک بار در هفته بنویسند. البته اگر وبلاگتان خیلی محبوب باشد، ممکن است این مقدار به روزی دو یا سه بار هم افزایش پیدا کند.
کمیت مهمتر است یا کیفیت؟
آیا ما باید بیشتر در مورد منظم نوشتن حساس باشیم یا کیفیت مطالبی که مینویسیم؟ شخصا من نمیدانم که این سوال خوبی برای پرسیدن هست یا نه. من فکر میکنم این سوال را بهتر است اینطور بپرسیم که: آیا من باید چیزی بنویسم که به مخاطبان من مربوط باشد؟
اگر دارید در وبلاگتان مطالبی علمی و آکادمیک میگذارید، پس کیفیت مطالب مهمتر است. اما اگر دارید به این وسیله با دوستانتان ارتباط برقرار میکنید، برای آنها فقط مهم این است که شما بطور مداوم بنویسید.
پیشنهاد من این است که یک لیست از هر دو نوع مطالب داشته باشید. تعدادی که روی کیفیتشان حساس هستید، تعدادی هم مطالب کم حجم که قرار است به طور منظم و مداوم منتشر شوند. البته این بدان معنا نیست که نسبت به کیفیت مطالب کم حجم خود بیتفاوت باشید، اما مسئله این است که کارکرد واقعی آنها برای حفظ ارتباط با مخاطب است.
نتیجه
قطعا حرفهای خیلی زیادی هست که میتوان در مورد وبلاگنویسی زد. اما در جواب سوالی که ایمان پرسیده بود، من فکر میکنم که نوشتن مداوم هنوز ضرورت دارد. ضمن این که داشتن مطالبی با استایلهای مختلف میتواند در این مسیر به شما کمک کند.
منبع : یک ادمین