امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نكند بتركيد !

#1
مي‌گوييد آب هم كه مي‌خوريد، يك كيلو به وزن‌تان اضافه مي‌شود و شانس بد را دليل هر روز چاق شدن‌تان مي‌دانيد. وقتي نگاه سنگين كساني كه سن شما را هميشه 15-10 سال بيشتر از شناسنامه‌تان حدس مي‌زنند، مي‌بينيد، ژن‌ها را متهم مي‌كنيد و مي‌گوييد مادر و مادربزرگ‌تان هم بدون آنكه غذاي زيادي بخورند، هر سال چاق‌تر از قبل مي‌شدند.


محققان مي‌گويند گرچه ژن‌ها مي‌توانند روي سوخت و ساز بدن‌تان تاثير بگذارند و احتمال چاق‌تر شدن‌تان را بالا ببرند اما تنها دليل انباشته شدن چربي‌هاي زائد در بدن‌تان نيستند. به گفته آنها اشتباه‌هاي به‌ظاهر ساده و بي‌اهميتي كه هر روز انجام مي‌دهيد، مي‌توانند با ژن‌هاي‌تان هم‌دست شوند و لاغر شدن يا داشتن تناسب اندام را براي‌تان به آرزويي دور از دسترس تبديل كنند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نكند بتركيد ! 1

به اندازه كافي آب بخوريد

انتظار داريد بگوييم آب داروي لاغري است؟ نه! اينطور نيست! آب دارويي نيست كه براي لاغر شدن معجزه كند اما مي‌تواند جلوي گرسنگي كاذب شما را بگيرد. الگوهايي كه مي‌گويند براي لاغر شدن بايد قبل از غذا تعداد مشخصي ليوان آب بخوريد را فراموش كنيد. ديلي‌ميل نوشته آب تنها در زماني كه تشنگي را با گرسنگي اشتباه گرفته‌ باشيد مي‌تواند به كمك شما بيايد و اجازه گرفتن كالري‌هايي كه به آنها نياز نداريد را به شما ندهد.

خيلي وقت‌ها كساني كه سراغ يك ميان‌وعده پركالري می‌روند، گرسنه‌شان نيست بلكه تشنگي را با گرسنگي اشتباه مي‌گيرند. وقتي به اندازه كافي آب به بدن‌تان برسانيد، احساس گرسنگي كمتر سراغ شما مي‌آيد و بيهوده و بي‌هدف سراغ يخچال نمي‌رويد. دفعه بعدي كه دل‌تان يك ساندويچ پر از پنير و يك ظرف پر از سيب‌زميني سرخ‌كرده خواست به جاي اينكه در چند دقيقه خواسته پركالري‌تان را برآورده كنيد و چند گرم به چربي‌هاي انباشته بدن‌تان اضافه كنيد، يك ليوان آب بنوشيد و 30‌دقيقه صبر كنيد!

بعد از گذشت اين زمان احتمال اينكه گرسنگي شديدي كه شما را كلافه كرده ‌بود سراغ‌تان بیاید كم است. لااقل چند روز اين راه ساده و كم‌هزينه را امتحان كنيد و تاثيرش را بر عادت هر روزه هله‌هوله‌خوري‌تان ببينيد.

رژيم نگيريد

نمي‌خواهيم روي حرف متخصصان تغذيه كه رژيم گرفتن را ثمربخش‌ترين راه براي كم كردن وزن مي‌دانند، حرف بزنيم اما وقتي موضوع لاغر شدن يا جلوگيري از چاقي مطرح مي‌شود، تفاوت ميان آدم‌ها مي‌تواند انگيزه خط كشيدن روي چنين حكم‌هاي كلي را به ما بدهد. اگر به محض شروع كردن رژيم غذايي، ميل‌تان به غذا خوردن چندبرابر مي‌شود، احتمالا ترشح بيش از اندازه هورمون كورتيزول يا همان هورمون استرس سبب این جریان شده است.

به همين دليل در صورتي كه انتخاب يك رژيم غذايي خاص، استرس شما را چندبرابر مي‌كند با ادامه دادنش در يك چرخه بيهوده حركت مي‌كنيد. به جاي اينكه با نخوردن استرس‌تان را چندبرابر كنيد، رژيم را گذشته از مشورت با متخصص تغذيه، زير نظر يك روانپزشك اجرا كنيد. شايد روان شما هم براي كنترل كردن كورتيزولي كه بدن‌تان ترشح مي‌كند به دارويي نياز داشته باشد.

ساعت را كوك كنيد

تنها حذف نكردن صبحانه نيست كه به شما براي كنترل وزن‌تان كمك مي‌كند. براي لاغر شدن يا لااقل جلوگيري از هر روز چاق‌تر شدن بايد قانون‌هايي را وضع كنيد و به خودتان قول دهيد كه به قانون‌هاي وضع شده پايبند باشید. يكي از اين قانون‌ها مي‌تواند خوردن در ساعت مقرر باشد.

اگر شما هر لحظه سراغ يخچال مي‌رويد، با خودتان عهد كنيد كه هر سه ساعت يك‌بار غذا يا ميان‌وعده بخوريد و به اين فاصله زماني وفادار بمانيد. گذشته از اين، سعي كنيد بعد از ساعت شش عصر كربوهيدرات نخوريد و براي وعده شام، غذاهايي كه پروتئين بيشتري دارند را انتخاب كنيد. مصرف بيشتر پروتئين در كنار چربي‌هاي غيراشباع (مثل ماهي‌هاي چرب) مي‌تواند شما را در مسير كاهش وزن ياري دهد.

رد بول نخوريد

براي اينكه زودتر وزن‌تان را پايين بياوريد، بايد خوراكي‌هايي كه باعث افزايش ناگهاني قند خون‌تان مي‌شود را از رژيم حذف كنيد. وقتي شما با مصرف خوراكي‌هايي مثل نوشابه‌هاي رژيمي، قند خون‌تان را يكدفعه بالا مي‌بريد، فضا را براي افت ناگهاني آن در آينده نزديك فراهم مي‌كنيد. وقتي قند خون شما يكدفعه افت مي‌كند، بدن‌تان دوباره كورتيزول ترشح مي‌كند و به همان دلايلي كه گفتيم، شما را سراسيمه به سمت يخچال مي‌فرستد.

 شمايي كه قرار نيست در يك مسابقه دو يا وزنه‌برداري شركت كنيد، با مصرف نوشيدني‌هاي انرژي‌زا تنها قند مازاد را به بدن‌تان مي‌فرستيد و شرايط را براي ناگهان گرسنه‌تر شدن‌تان فراهم مي‌كنيد. گذشته از همه اينها، اين نوشيدني‌ها خطر دچار شدن‌تان به ديابت و بيماري‌هاي قلبي را هم بالا مي‌برد.

در حال راه رفتن چيزي نخوريد

وقتي كه تند راه مي‌رويد يا مي‌دويد به بدن‌تان كالري نرسانيد. همان‌طور كه گفتيم بدن شما آنقدر باهوش نيست كه بتواند تفاوت موقعيت‌ها را درك كند و در اين شرايط تصور مي‌كند كه وقت كمي براي رساندن مواد غذايي به بدن‌تان داريد و احتمالا از آنجا كه دچار استرس هستيد و زير فشار قرار داريد، اينقدر با عجله و در موقعيت نامناسب خوراكي مي‌خوريد.

همين برداشت اشتباه بدن‌تان از موقعيت شما، باعث مي‌شود كورتيزول از قبل هم بيشتر ترشح شود و از سوي ديگر، دستگاه گوارش‌تان هم فرصتي براي هضم مواد غذايي پيدا نكند. پس حتي اگر وقت‌تان كم است، به جاي كالري‌رساني به بدن‌تان در چنين شرايطي براي چند دقيقه هم كه شده با آرامش روي صندلي بنشينيد و نياز بدن‌تان به غذاخوردن را در حالت آرامش برطرف كنيد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نكند بتركيد ! 1

بشقاب را نبلعيد

اگر عادت داريد لقمه‌ها را نجويده و تندتند قورت دهيد و در پنج دقيقه بشقاب‌تان را خالي كنيد، بايد انتظار چاق شدن هم داشته باشيد. معده شما براي اينكه به مغزتان پيغام سير شدن را بفرستد به 20 دقيقه زمان نياز دارد.

وقتي شما تندتند و بدون جويدن درست لقمه‌ها غذا مي‌خوريد، قبل از اينكه چنين فرصتي به معده‌تان بدهيد، غذاي‌تان را تمام مي‌كنيد و احتمالا در همان فرصت كوتاه، بيشتر از نياز بدن‌تان غذا مي‌خوريد.
 
همين بي‌خبري بدن شما در مورد زمان سير شدن‌تان باعث مي‌شود كه هر روز چاق‌تر از قبل شويد. گذشته از اين بي‌دقتي شما در جويدن غذا هم مي‌تواند توان معده‌تان براي هضم غذا را كم و به سلامت دستگاه گوارش شما آسيب جدي وارد كند.

یخچال خانه دوم شماست؟

پس از يك اتفاق استرس‌زا، سطح كورتيزول در خون اغلب براي مدت طولاني بالا مي‌ماند و باعث بيشتر شدن اشتهاي شما مي‌شود. وقتي انسان‌هاي جنگل و غارنشين اوليه، دچار استرس مي‌شدند، همانطور كه در بخش قبل گفتيم انرژي ناشي از استرس را با واكنش‌هاي جسماني آزاد مي‌كردند، سوخت بدن‌شان تمام مي‌شد و چاره‌اي جز هجوم بردن به غذا براي تامين انرژي از دست رفته براي‌شان باقي نمي‌ماند.

1. كربوهيدرات و چربي، اصلي‌ترين منابع تامين انرژي هستند و با ترشح كورتيزول، بدن نياز بيشتري به دريافت آنها احساس مي‌كند. حالا خودتان را كه به جاي غار و جنگل در يك آپارتمان كوچك زندگي مي‌كنيد، تصور كنيد. شما به‌خاطر يك تهديد واقعي دچار استرس نشده‌ايد اما به‌طور طبيعي كورتيزول در بدن‌تان ترشح شده است.

2.  از سوي ديگر شما براي دفع خطر تحركي نكرده‌ايد اما كورتيزول ترشح شده به بدن‌تان يادآوري مي‌كند كه بايد غذا بخورد و انرژي كه به‌خاطر جنگ با دشمنان از دست داده را تامين كند. بدن شما نمي‌تواند تفاوت‌تان با آدم‌هاي عصر سنگ و آتش را بفهمد و به همين دليل وقتي سراغ يخچال مي‌رويد تا كربوهيدرات و چربي ميل كنيد، مانع‌تان نمي‌شود.

3.  اما ماجرا به همين‌جا محدود نمي‌شود؛ از آنجا كه جنگ و تحركي در كار نبوده، طبيعي است كه بدن‌تان چربي هم نسوزانده باشد و با مصرف دوباره اين مواد غذايي، چربي‌هاي انباشته‌اش بيشتر شود.

چرا دكمه شلوار‌تان بسته نمي‌شود؟

درست است كه هورمون كورتيزول مي‌تواند بدن شما را به دريافت كالري بيشتر و انباشته كردن چربي‌هاي اضافه تشويق كند اما اين چربي‌هاي مازاد هميشه در بدن شما به شكل يكنواخت توزيع نمي‌شوند و برخي از اندام‌هاي بدن‌تان بيشتر اين چربي‌ها را روي خود انبار مي‌كنند. استرس يكي از دلايل اصلي انباشته شدن چربي‌هاي زائد دور كمر و پهلوست. ترشح بيش از اندازه هورمون كورتيزول كه همان هورمون استرس است، مي‌تواند دور كمر شما را هر روز پهن‌تر از قبل كند.

البته نبايد فراموش كنيد كه هورمون‌هاي استرس، هميشه براي بدن مضر نيستند. آنها به بدن شما براي نشان دادن واكنشي كه مي‌تواند خطر را از شما دور كند، انرژي مي‌دهند. به همين دليل انرژي ناشي از آنها هم حدود 5 تا 10 دقيقه در بدن شمايي كه دچار استرس شده‌ايد، باقي مي‌ماند تا بتوانيد با كمك‌شان از خود دفاع و خطر را دفع كنيد.

اما زماني كه هورمون‌هاي استرس نه به‌خاطر روبه‌رو شدن با موقعيت خطرسازي كه شما را تهديد كرده‌است بلكه براي فشار‌هاي تكراري هر روزه ترشح مي‌شود به جاي اينكه از شما محافظت كند، انرژي ايجاد شده را به چربي‌هاي انباشته روي كمر و پهلوي شما تبديل مي‌كند. اگر انرژي ناشي از استرس هجوم آورده به شما، درست مثل انسان‌هاي اوليه با فعاليت جسماني آزاد نشود به گلوكز و پس از آن به چربي تبديل مي‌شود و دكمه لباس‌هايي كه تا همين ديروز در ‌مهماني‌ها مي‌پوشيديد در كمال ناباوري روي كمر‌تان بسته نمي‌شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان