امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضع آمریکــا دَربــاره آزمــایـِش موشـَکـی ایــران

#1
موضع آمریکــا دَربــاره آزمــایـِش موشـَکـی ایــران 1

موضع وزارت خارجه آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران، مواضع نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی درباره مداخله روسیه در سوریه، احتمال همکاری مشروط آمریکا با روس ها در سوریه، هشدار آمریکا و استرالیا به چین و ارائه سه شکایت از مقامات رژیم اسرائیل به دیوان بین المللی کیفری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.

 موضع گیری وزارت خارجه آمریکا درباره آزمایش موشکی اخیر ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد به نظر می رسد آزمایش موشکی ایران که اواخر هفته اعلام شد، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده باشد و واشنگتن این موضوع را در سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «‌به شدت این نگرانی وجود دارد که آزمایش اخیر ظاهراً نقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد و ما قطعاً این مسئله را در شورای امنیت مطرح می کنیم؛همانطور که در مورد آزمایش های گذشته نیز این کار را انجام دادیم».

*****

موضع گیری نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره عملیات نظامی روسیه در سوریه، موضوع دیگری است که امروز بازتاب کم و بیش گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. روزنامه «گاردین»، اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان را در این زمینه مورد توجه قرار داده و می نویسد ترامپ در تشریح سیاست خارجی اش گفت آمریکا به جای ملت سازی در خارج باید تلاش خود را بر رفع مشکلات داخلی اش متمرکز کند. وی در عین حال دو استثنا برای این فلسفه خود ذکر کرده که عبارتند از بحران کوزوو در دهه 1990 و جنگ علیه گروه تروریستی داعش. وی ضمن انتقاد از مداخله در عراق و محکوم کردن فجایع آن کشور، از مداخله روسیه در سوریه نیز ابراز حمایت کرده است.

*****

در مقابل، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، اقدامات روسیه در سوریه را غیر قابل قبول خوانده و با آن مخالفت کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کلینتون اظهار داشته آمریکا باید به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توضیح دهد که اقدام این کشور در ایجاد هرج و مرج در سوریه، غیرقابل قبول است. وی همچنین ضمن حمایت از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطقی از سوریه گفت ایجاد منطقه پرواز ممنوع می تواند ابزاری کارآمد برای آوردن مسکو به پای میز مذاکره درباره سوریه باشد. همزمان، جب بوش، نامزد دیگر جمهوری خواهان نیز موضعی مشابه اتخاذ کرده و گفته در صورتی که سال آینده به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، خط مشی قاطعانه تری در برابر روسیه اتخاذ خواهد کرد.

*****

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از همکاری مشروط با روسیه در سوریه سخن گفته است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کری گفته آمریکا تنها در صورتی با روسیه در جنگ علیه داعش همکاری خواهد کرد که مسکو راهبرد سیاسی دو سویه واشنگتن را درخصوص تلاش برای جایگزین شدن فردی دیگر به جای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، بپذیرد. وی اظهار داشته: «ما مصمم به ادامه رویکرد دو سویه هستیم که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نیویورک درباره آن به توافق رسیدیم. اگر روسیه تصمیمی درست بگیرد، ما می توانیم در یک دوره زمانی بسیار کوتاه تر، تاثیری جدی بر داعش داشته باشیم». وی همچنین مدعی شد راهبرد روسیه در استفاده از نیروی هوایی علیه تروریست های داعش در سوریه با همکاری دولت این کشور، باعث خواهد شد روسیه به هدفی برای افراطیون داعش تبدیل شود.

*****

در میان دیگر موضوعات، هشدار آمریکا و استرالیا به چین به واسطه اقدامات این کشور در دریای جنوبی چین، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است. این خبرگزاری می نویسد آمریکا و استرالیا روز سه شنبه به چین هشدار دادند که همچنان به آزادی کشتیرانی در آب های دریای چین جنوبی متعهد هستند. وزرای دفاع و امور خارجه استرالیا و آمریکا در پی نشست دو روزه سالانه خود اعلام کردند دیدگاهی در خصوص بحث های حقوقی این مسئله مناقشه ای ندارند. با این حال، آن ها هشدار دادند به حمایت از آزادی کشتیرانی ادامه خواهند داد و کشتی ها و هواپیماهایی را از طریق آنچه آب های بین المللی در منطقه قلمداد می کنند، اعزام خواهند کرد. وزیر دفاع آمریکا گفته: «آمریکا در هر جایی که حقوق بین الملل اجازه می دهد، پرواز و کشتیرانی خواهد کرد؛ همان گونه که ما این کار را در سراسر جهان انجام می دهیم».

*****

در نهایت، در خبری مربوط به تنش ها در سرزمین های فلسطینی، شبکه خبری «اسکای نیوز» از ارائه سه شکایت از مقامات رژیم اسرائیل به دیوان بین المللی کیفری از سوی سازمان آزادی بخش فلسطین خبر داده است. بر اساس این گزارش، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، از ارائه سه شکایتنامه قضایی علیه نخست وزیر، وزیر جنگ و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل (موساد) به دیوان بین المللی کیفری خبر داد . وی تصریح کرد: «ما از کریستوف هانس، بازپرس ویژه حقوق بشر خواستیم که تحقیق فوری علیه رژیم اسرائیل را آغاز کند».
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow برجام چگونه بن سلمان را وادار کرد از موضع پایین، به مذاکره با ایران تن دهد؟
Heart به موضع خود در حمایت از مسأله فلسطین ادامه می‌دهیم
Heart انتقاد ترکیه از موضع "متناقض" فرانسه در لیبی
  موضع ایران درباره آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان!
  نظارت شـَدید از تاســیساتـ هســته ای ایــران ادامه مـــی یابد
  آزمــآیش موشـَکی ایــران ارتباطی با «برجام» ندارد
  واکنش وزارت خارجـهـ آمریکــا به حکم جیـسونـ رضایــیـانـ
  موضع پوتین در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران
Heart اولین موضع بین‌المللی وزیر دفاع دوازدهم
Heart پشت پرده موضع‌ عربستان علیه حزب الله

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان