امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا باید رمان‌های قدیمی را خواند؟

#1
کالوینو یک هدیه ابدی و همیشگی برای فارسی زبان‎ها دارد و آن کشف، هفت پیکر نظامی به عنوان یکی از 31 اثری است که به عنوان کلاسیک از آن‎ها یاد شده است.
چرا باید رمان‌های قدیمی را خواند؟ 1
همین حالا اگر از بغل دستی‎تان بپرسید که آیا آناکارنینا را خوانده، بی‌درنگ جواب می‌دهد بله! و شاید هم بگوید: دارم دوباره می‌خوانمش. برادران کارامازوف، مادام بوواری، مرشد و مارگاریتا و ... هزاران نام کتاب هست که هیچ کس زیر بار نخواندنشان نمی‌رود و به عکس در هر بار که با این سوال مواجه می‌شوند، می‌گویند که چندین بار آن را خوانده‌اند و حالا در حال بازخوانی آن هستند.

ایتالو کالوینو، نویسنده شوخ طبع و زبان تلخ ایتالیایی اولین کسی بود که به این دسته از آدم‌ها گفت دروغگو! بارها و بارها هر کدام از ما که علاقه‌ای بیشتر از دیگران در خود نسبت به خواندن کتاب احساس می‌کنیم، از ته دل می‌خواهیم به آن‌هایی که ادعا می‌کنند کلیدر، شوهر آهو خانم و مجموعه رمان‌های احمد محمود و حتی ساعدی و چوبک را خوانده‌اند بگوییم دروغگو و حالا ایتالوکالوینو در کتاب چرا باید کلاسیک‌ها را خواند، کارمان را راحت کرده است.

خواندن کتاب چرا باید کلاسیک‌ها را خواند برای شناخت نویسنده‌اش ، کلیدی است چرا که او در این کتاب، شقه دیگر نویسندگی‌اش را با خواننده در میان می‌گذارد و آن، وابستگی تمام رمان‎هایش، از ویکونت شقه شده و اگر شبی از شب‎های زمستان مسافری گرفته تا لانه عنکبوت و کمدی‎های کیهانی با دیگر آثار کلاسیک جهان است.


کالوینو در این کتاب به این نکته اشاره می‎کند که متن‎های کلاسیک به این خاطر زنده‎اند که با تمام آثار قبل و بعد از خود وارد گفتمان شده‎اند و هر بار که خواننده روبه روی صفحات آن‎ها قرار می‎گیرد، انگار دوباره دارد متنی جدید و قصه‎ای تازه را می‎‌خواند.

کالوینو در این کتاب به این نکته اشاره می‎کند که متن‎های کلاسیک به این خاطر زنده‎اند که با تمام آثار قبل و بعد از خود وارد گفتمان شده‎اند و هر بار که خواننده روبه روی صفحات آن‎ها قرار می‎گیرد، انگار دوباره دارد متنی جدید و قصه‎ای تازه را می‎‌خواند.

کالوینو در این کتاب از اهمیت و ضرورت اجتناب‎ناپذیر خواندن رمان‎های کلاسیک سخن می‎گوید و دلیل این پافشاری را بهتر شدن آینده انسان می‎داند و این گونه است که از کتاب، اسطوره‎ای می‎سازد در برابر کالاهایی که امروز زندگی ما را آغشته به خود کرده‎اند؛ فیلم، تلویزیون، روزنامه، مجله و... که همگی تنها در سطحی از برقراری ارتباط با مخاطب باقی می‎مانند و تنها این کتاب است که می‎تواند تولیدگر عمقی تاثیرگذار در رابطه میان مخاطب و اثر باشد.

در تورات به انسان‎ها یادآوری شده که هیچ چیز زیر پرتوهای خورشید خدا، تازه نیست و خواندن کلاسیک‎هایی از دنیای قدیم و مدرن و حتی پست مدرن به ما این فرصت را می‎دهند که قبل از شیفتگی ساده‎انگارانه درباره کشف‎های دم دستی خود از هستی، یاد بگیریم که هیچ کدام از کشف‎های ما تازه و اصیل نیستند بلکه اگر در نهایت درست یا قابل اعتنا باشند، اصالت خود را سال‌ها پیش یا سال‌ها بعد، در متنی از کلاسیک‎ها بروز داده‎اند.

از این رهگذر، کالوینو یک هدیه ابدی و همیشگی برای فارسی زبان‎ها دارد و آن کشف، هفت پیکر نظامی به عنوان یکی از 31 اثری است که در این کتاب به عنوان کلاسیک از آن‎ها یاد شده است. او هفت پیکر نظامی را کتابی متفاوت با جهان بینی غرب درباره پدیده عشق و کمال می‎داند و مدام در خوانش این اثر نظامی، از خود می‎پرسد که چطور تعدد زوج می‎تواند به غنی شدن و رستگاری یک انسان – پادشاه ساسانی سده پنجم میلادی، بهرام پنجم- بیانجامد.

او اعتراف می‎کند که اگر مسئله یک کتاب، چند همسری باشد، ساختار روایی آن تغییر کرده و امکاناتی را به دست می‎دهد که کل ادبیات غرب از آن بی‎خبر بوده و هست. کالوینو در خواندن هفت پیکر روایت پادشاهی را می‎بیند که پس از پیروزی در هر آزمون، همسری جدید به دست می‎آورد که رتبه‎ای بالاتر و والاتر از همسر پیشین دارد و این همسران متوالی به جای راندن یکدیگر، حکمت و زیبایی خود را در کنار هم قرار داده تا بهرام شاه با به دست آوردن هفت همسر که هر یک به رنگی و به سرشت سیاره‎ای خاص است، به کمال برسد.

کالوینو تنها 62 سال عمر کرد اما کتاب‎هایش هر یک در نوع خود کلاسیک‎هایی از دنیای طنز و زندگی سیاست زده ما هستند. او بیش از آن که با روایت یک شوالیه ناموجود در کتابی به همین نام، به ادبیات جهان خدمت کرده باشد، با نوشتن چرا باید کلاسیک‎ها را خواند توانست تفاوت میان خواننده بودن و خواننده نبودن را روشن کند. او از جهانی می‎ترسید که در آن کلاسیک‎ها به جای خوانده شدن تنها با ادعای خواندن مواجه شوند و کتابخانه‎ها پر شود از این ادعاهای پوچ و بی‎معنا تا آن جا که اصلی‎ترین رسالت کتاب‎های کلاسیک که همانا، تغییر در متن انسانیت است جای خود را به ادعای این تغییر بدهد. حالا که کالوینو متولد شده، شاید خیلی راحت‎تر از قبل بتوان رو به روی آدم‎هایی که مدعی هستند کلاسیک‎ها را خوانده‎اند اما هیچ نشانه‎ای از تغییر در آن‎ها دیده نمی‎شود، ایستاد و به آن‌ها گفت: دروغگو! و خوشحال بود که این توهین را پیش از این کالوینو بنا نهاده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان