امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دزدیدن شعر

#1
چند و چون حدیث مکرر ˝سرقت ادبی˝ در معیت با محمد رضا رستم‌بگلو
سرقت ادبی، عنوان کلی‌تر و معمول‌تری است که گاه از آن استفاده می‌شود و البته از گذشته کلید واژگان دیگری هم داشته مانند "استقبال" یا "تضمین" که حالا هم به "توارد" ارتقا پیدا کرده. بدیهی است هر اثر مکتوب و منقولی، در معرض سرقت است اما همین قدر هم بدیهی است که آثار ثبت‏ نشده، برای سارقان، لقمه‌های چرب‌تری به حساب می‌آیند. شعری که به صورت شفاهی یا انتشار غیررسمی عرضه می‌شود، در صورت بروز اتفاقی، ادعای قاطع و حقوقی هم نمی‌تواند داشته باشد و این، کار را برای شاعران شفاهی محافل و انجمن‌های ادبی سخت‌تر کرده است.

در این مجال، پای حرف‌های یکی از شاعرانی نشسته‌ایم که در نوع شفاهی و غیررسمی، در سال‌های اخیر جزو مطرح‌ترین‌ها بوده است؛ محمدرضا حاج‌رستم‌بگلو، بیشتر طوری می‌نویسد که به لحاظ فرمت به "غزل" منجر می‌شود و اغلب به آن "کلاسیک" می‌گویند. او ادعا می‌کند بارها دزدها به کاروان شعرش زده‌اند.


دزدیدن شعر کلاسیک بنا به دلایلی راحت‌‏تر است و بیش‏تر اتفاق می‏‌افتد: به این خاطر که شاید انگا‏ره‌‏های ذهنی عقب‌مانده ما می‌‏گوید موقعیت شعری تنها همان است که موزون و مقفا باشد و اگر هم قرار است شعری بدزدیم، آن است که "ارزش" به سرقت ‏بردن دارد. اغلب اعتقاد بر این است که نوشتن شعر کلاسیک سخت‏‌تر است چرا که ساده‌‏لوحانه‏ فکر می‏‌کنیم تولید ریتم ضربی و نه موسیقی، نیاز به تبحری خاص دارد، بنابراین شعری را می‏‌دزدیم که تصور می‏‌کنیم تبحری در سرودنش نخواهیم داشت.
مثلا دزدیدن یک غزل راحت‏‌تر از به سرقت‌‏بردن یک اثر غیرموزون است چرا که "شعر کلاسیک را به دلیل وجود فرمتی مشخص، راحت‏‌تر می‏‌شود بلند کرد! اما شما برای دزدی از دست شاعری که از وزن رهاست باید تلاش بیش‏تری به خرج دهید؛ عامل بیرونی وزن و قافیه اینجا دیگر مطرح نیست تا بتوانید بی‌‏زحمتی به آن دستبرد بزنید و حال باید وجه اندیشگی و دانستگی‏‌های شعر را بدزدید و برای این دزدی باید حرفه‏‌ای‏‌تر باشید.
اغلب اعتقاد بر این است که نوشتن شعر کلاسیک سخت‏‌تر است چرا که ساده‌‏لوحانه‏ فکر می‏‌کنیم تولید ریتم ضربی و نه موسیقی، نیاز به تبحری خاص دارد، بنابراین شعری را می‏‌دزدیم که تصور می‏‌کنیم تبحری در سرودنش نخواهیم داشت.


شاعری که شعر کلاسیک می‏‌نویسد و شعرش به سرقت می‏‌رود البته روشن‌‏بخت‏‌تر از آن شاعری است که از وزن آزاد است، به این دلیل که برخی سارق‌‏ها اهمیتی ندارند؛ شعر ما چاپ نمی‏‌شود و آن‏ها منتشرش می‏‌کنند و شعر ما دیده شود. چه طور؟ این‏طور که احتمالا شما شاعر بااهمیتی هستید که شعرتان را دزدیده‏‌اند، پس وقتی شما ادعای مالکیت کنید و دنبال حقوق معنوی خود بیفتید، به خاطر اعتبارتان همه می‏پذیرند که اثر از آن شما بوده است؛ پس هم او را سیاه کرده‌‏اید هم شعرتان از طریق تریبونی که دزدها دارند و شما ندارید اشاعه پیدا کرده است! این سارقان، نگرانی ایجاد نمی‌کنند چون در کار آن‏ها، نسخه اصل از بدل قابل بازشناخت است. اما نگرانی از آن روست که نسخه بدل‌‏ها آن‏قدر انبوه شوند و با تبلیغات رسمی همه جا را اشغال کنند که جایی برای بروز نسخه اصل پیدا نشود. اعظم میرسلیمی همین طوری از غزل ما محو شد! اما آن سارقی که ضربه می‏‌زند کیست؟ سارق حرفه‏ای هیچ‏گاه شعر شما را بلند نمی‌‏کند؛ موقعیت شعری شما را مصادره می‏‌کند؛ تکنیک‏‌ها و شگردهای‌تان را به کار می‌‏گیرد، اندیشه و امضای شما را می‏‌دزدد. اگرچه همین هم احمقانه است، چون وقتی شما به نگرشی می‏‌رسید و با این نگرش موقعیتی از زبان را دچار می‏‌شوید، هر نسخه ثانی، یک کپی بیش‏تر نخواهد بود.

وقتی ما تلاشی در انتشار شعرهایی داریم که قبلا به سرقت رفته‏‌اند، قصدمان اثبات حقانیت نیست، به این دلیل است چون فکر می‏‌کنم وقتی نسخه‏‌های اصل بی‏‌واسطه اشاعه پیدا کنند، تاثیرگذارترند. مثلا پیشینه شاعرانی مثل اعظم میرسلیمی و نسخه اصلی شعرهای او ونه نسخه‌‏های ثانی‏‌اش در شعرهای دیگران است که شعر شاعرانی مثل محمدسعید میرزایی، سیدمهدی موسوی و علی کریمی و من را پدید آورده. قبلا این وضعیت نگرانم نمی‏‌کرد اما حالا از کثرت نسخه‏‌های بدل نگرانم. باید آسیب‏‌شناسی کرد. این‏که دست به عصا راه می‏‌رویم این است که دقیقا نمی‌‏دانیم چه باید کرد و چه میزان از کاری که باید کرد را ما باید انجام دهیم؟ کاری ندارد، می‏‌شود متنی نوشت و دزدها را تار و مار کرد. اما این راهش نیست.



منبع: هنرآنلاین
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان