امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با شناورهایRamform

#1
آشنایی با شناورهایRamform 1
شناورهای Ramform  دسته ای از شناورهای مدرن هستند که دارای بدنه ای دلتا شکل (شبیه قاچ پیتزا) هستند، طراحی بدنه به این شکل موجب افزایش سرعت، قابلیت اطمینان و ایمنی در انجام عملیات های لرزه نگاری دریایی بوده و با قرار دادن فضای وسیع در پاشنه باعث می شود بتوان تعداد قابل توجهی تجهیزات چون قرقره کابل متصل (24 عدد) به حسگر در این قسمت نصب و یدک کرد.

پاشنه ی وسیع سبب می گردد بتوان بدون ایجاد محدودیت فضای کاری یا فاکتورهای ایمنی ادوات متعددی را در پاشنه نصب کرد و به تعادل حرکتی مناسبی دست یافت؛ این امر یک فاکتور حیاتی در عملیاتهای اطلاعات دریایی محسوب می گردد. وسیع بودن قسمت پاشنه همچنین مزایای دیگری چون افزایش فضای نگهداری ملزومات یک سفر دریایی چون سوخت را به ارمغان می آورد و نتیجتاً منجر به افزایش زمان پایداری شناور در یک مسافرت دریایی می گردد.
از جمله شناورهای این مدل بدنه می توان به دو شناور معروف اشاره کرد. شناور جاسوسی اطلاعاتی Marjata نروژ [1] و [2] و شناورهای لرزه نگاری سه بعدی کلاس تایتان [3] و [4]. در ادامه به معرفی این دو شناور خواهیم پرداخت.
 
شناور جاسوسی Marjata
 Marjata شناوری است که ویژه ی عملیات های جاسوسی الکترونیکی (ELINT) طراحی و ساخته شده و سومین شناور جاسوسی الکترونیکی نروژی است که به این اسم نام گذاری شده است. این شناور متعلق به موسسه تحقیقات دفاعی نروژ است اما توسط سرویس اطلاعات نروژ اداره می شود. وظیفه ی اصلی این شناور زیر نظر گرفتن فعالیت های ناوگان شمالی روسیه است با این حال قادر است در سایر نقاط جهان نیز به فعالیت بپردازد. منطقه فعالیت این شناور در آبهای بین المللی نزدیک به مرزهای روسیه است.
شناور اول (1966-75) و دوم (1976-95) این رده در دوره جنگ سرد مورد استفاده واقع شده اند.
بدنه این شناور به شکل خاص Ramform است که پیش از این به آن اشاره شد. ارتفاع بدنه از سینه به سمت پاشنه کاهشی است. طراحی شناور به نحوی است که پلتفرم حسگرها بسیار پایدار بوده و نویز تولیدی آن بسیار پایین است فلذا تداخلی بین حسگرها رخ نمی دهد. این شناور همچنین مجهز به سالن ویژه ای است که سیستم های مورد نیاز برای پردازش و آنالیز داده های اکتسابی را فراهم می کند. Marjata همچنین قادر است با پایداری مناسبی در شرایط قطبی به فعالیت بپردازد.
بنابر اخبار اعلام شده قرار است Marjata (iii)  در سال 2016 نقش خود را به چهارمین Marjata واگذار کند که شناوری بزرگتر از شناور فعلی است. بدنه این شناور در تابستان 2015 در رودخانه York  واقع در ایالات متحده به آب انداخته شده است.
شناورهای Marjata  همواره شناورهایی مزاحم برای روسیه و شوروی سابق محسوب می شده اند. با وقوع فاجعه ی زیردریایی کورسک روس ها نروژی ها را به دلیل موضع خصمانه ی Marjata به دخالت داشتن در فاجعه متهم کردند. گفته می شود کشتی مذکور در زمان وقوع حادثه در فاصله ای نزدیک به کشتی (19 کیلومتری) قرار داشته و انفجارهای اول و دوم را ثبت کرده است؛ هرچند برخی منابع اعلام کرده اند شناور مذکور هیچگونه موضوع غیرعادی ثبت نکرده اما این موضوع از سوی منابع مختلفی رد شده است؛ دست کم روس ها اصرار به نزدیک بودن شناور به محل حادثه دارند.
 
ویژگی ها
ساخت: 1992
ورود به خدمت: 1995
خدمه: 45 نفر (14 نفر ناوبری و 31 نفر مسول ادوات الکترونیکی)
طول: 81.5 متر
عرض: 41 متر
آبخور: 6 متر
تناژ جابجایی: 7560 تن (فول لود)
سرعت: 15 گره
پیشران: 2 موتور دیزلی و دو توربین گازی
آشنایی با شناورهایRamform 1
آشنایی با شناورهایRamform 1
آشنایی با شناورهایRamform 1
آشنایی با شناورهایRamform 1
آشنایی با شناورهایRamform 1

Marjata 4

آشنایی با شناورهایRamform 1
شناور لرزه نگار سه بعدی تیتان

آشنایی با شناورهایRamform 1
نیاز جهان به انرژی روز به روز در حال افزایش است و به تبع آن نیازمندی به کشف منابع جدید زیرزمینی افزایش یافته است. یکی از شرکت های پیشرو در زمینه کشف منابع جدید در مناطق دریایی شرکت PGS نروژ است که شناور Ramform متناسب با این نیاز را طراحی و عملیاتی کرده است. این شرک تعداد دو فروند شناور اکتشافی را به صنایع سنگین میتسوبیشی سفارش داده که اخیرا یکی از آنها تحویل داده شده است.

جست و جوی مبتنی بر لرزه نگاری گونه ای خاص از کاوش لایه های زیر زمینی در مناطق دریایی است  که در آن ویژگی های لایه های زیرین زمین به کمک پردازش امواج صوتی بازتابیده شده از آنها سنجش می شود و یکی از کاربردهای مهم آن کشف منابع گاز و نفت در لایه های زیرین است.
شناورهای لرزه نگار اقدام به یدک آرایه ای از المان های ارسال و دریافت (هیدروفون) امواج صوتی میکنند. با پردازش امواج دریافتی از هیدروفون ها و ترکیب اطلاعات با اطلاعات جی پی اس نقشه ای سه بعدی از ویژگی های زمین کف دریا حاصل می شود. شکل زیر نمایی از کاوش لرزه ای را نمایش می دهد.
 
آشنایی با شناورهایRamform 1
در رمفورم های کلاس تیتان تلاش شده فضای پاشنه به حداکثر برسد تا تعداد تجهیزات قابل نصب در پاشنه به حداکثر برسد.  تعداد بیشتر تجهیزات در دسترس امکان کاوش فضایی وسیعتر در یک عملیات کاوشی را فراهم می آورد. رمفورم قبلی شرکت PGS دارای عرض پاشه 40 متری و تعداد 22 قرقره بوده اما در نسل پنجم یعنی کلاس تایتان عرض پاشنه به 70 متر رسیده و تعداد 24 قرقره با امنیت و کارایی بالاتر مورد استفاده واقع شده است.
آشنایی با شناورهایRamform 1
ویژگی ها

طول: 104 متر
عرض: 70 متر
آبخور: 6.4 متر
سرعت: حداکثر 16 گره
پایداری: 150 روز
تعداد خدمه: 80 نفر (60 تک کابین و 10 کابین دوبل)
پیشران: دیزل الکتریک مجهز به 6 موتور، پروانه تنظیم شونده (Pitch propeller) مجهز به Bow truster
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/forums/topic/29596-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8Cramform/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آشنایی با سنگین‌ترین و مخرب‌ترین سلاح نیروی هوایی ارتش
  آشنایی با تک تیرانداز AMR-2 چین
  آشنایی با نفربر Véhicule de l\\\'Avant Blindé ساخت فرانسه
  آشنایی با موشک ضد کشتی AGM-119
  آشنایی با بالگرد AH-2 Rooivalk
  آشنایی با یکی از پر سرعت ترین نفربر های اکتشافی جهان
  آشنایی با تانک دیسترویر((TANK DESTROYER )) معروف CENTAURO B1
  آشنایی با سامانه ضد زره انرژی جنبشی MGM-166 LOSAT
  آشنایی با مهمات ضد زره M93 HORNET
  آشنایی با موشک هوشمند Fire Shadow

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان