امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نان فقط یک واژه نیست

#1
معرفی مختصر کتاب های «آفتاب‌گردان‌های سرگردان»، «آواز سیرن‌ها»، «یاس در باران»، «اگر انار شوم»، «نان فقط یک واژه نیست»و «دَمان شهریور کودکی» .

آفتاب‌گردان‌های سرگردان

«آفتاب‌گردان‌های سرگردان»

مجموعه اشعار رضا روشنی، نویسنده دزفولی به ‌نام «آفتاب‌گردان‌های سرگردان» از سوی نشر داستان منتشر شد.

روشنی درباره کتابش گفت: برگزیده اشعاری كه از سه سال پیش سروده‌ام در این كتاب درج شده‌اند.

وی افزود: بیشتر این اشعار حاوی نكات فرهنگی و اجتماعی هستند و با توجه به این‌كه دبیر آموزش و پرورش هستم، مجموعه‌ای از انتقادها و گفته‌هایم از جامعه آموزشی را در قالب شعر سروده و به خوانندگان یا شنوندگان فرضی ارایه كرده‌ام.

در بخشی از این كتاب نوشته شده است: «زندگی، از همین ایستگاه آغاز می‌شود، از همین حفاظ شیشه‌ای، و صندلی‌های بی‌پشت‌ و پناه، كافی است در فاز سه باشی، پشت این قفل وانشده ساعت‌ها، و این اتوبوس معلق.»

روشنی، متولد 1351 شهر دزفول است. از وی تاكنون آثاری مانند «من فروغ» سال 83، «نیمه گمشده» سال 85 و مجموعه داستان «ضلع تاریكی» در سال 87 از سوی نشر نگیما منتشر شده است.

این كتاب با شمارگان یك‌هزار نسخه و قیمت چهار هزار تومان در 64 صفحه از سوی نشر داستان به ‌چاپ رسیده است.


آواز سیرن‌ها

«آواز سیرن‌ها»

«آواز سیرن‌ها» مجموعه شعری از فرشاد حجتی، شاعر جوان لرستانی، منتشر شد. وی گفت که در سرودن این شعرها از افسانه مشهور یونانی «سیرن‌ها» الهام گرفته است.

حجتی درباره کتابش گفت: نخستین‌بار کلمه «سیرن» را در یادداشت شهریار وقفی‌پور در یکی از نشریه‌ها خواندم و نام سیرن سبب الهام و تصمیم من برای سرودن شعر شد.

این شاعر جوان لرستانی افزود: سیرن‌ها موجوداتی نیمه‌زمینی و نیمه‌آسمانی هستند و آواز مفتون کننده‌ای دارند. این موجودات افسانه‌ای در دریاها برای ملوان‌های پرشور دریا آواز می‌خوانند.

وی ادامه داد: مطابق این اسطوره، ملوان‌ها پس از شنیدن آواز سیرن‌ها خودکشی می‌کنند و چنان‌چه ملوانی از افسون سیرن‌ها نجات پیدا کند این‌بار نوبت سیرن‌ها است که به‌دلیل این بی‌توجهی دست به خودکشی ‌بزنند.

به گفته وی، کتاب شعر «آواز سیرن‌ها» حاوی غزل‌ها عاشقانه و اجتماعی است.

در بخشی از یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم: «خورشید را بهانه کردم تا با تو باشم/ رویای تو اما آفتابگردانی بود که به ابرها سلام می‌داد»

حجتی، متولد بهمن 1358 و ساکن شهرستان درود استان لرستان است. از وی تا کنون مجموعه داستانی به‌نام «عروسک‌هایی به رنگ صورتی» از سوی نشر افراز منتشر شده است.

کتاب شعر «آواز سیرن‌ها» در 86 صفحه به قیمت سه‌هزار و 500 تومان از سوی انتشارت نگیما به چاپ رسیده است.


یاس در باران

«یاس در باران»

دفتر شعری از مهری هادی با عنوان «یاس در باران» منتشر شد. این دفتر دربرگیرنده شعرهای نو شاعر است.

مجموعه شعر «یاس در باران» در‌برگیرنده 16 قطعه شعر نو نسبتا بلند است که با عنوان‌هایی چون «گمشده»، «شکایت»، «بگو با من»، «قانون طبیعت»، «لحظه غم»، «کاشکی من» و «امید» در این کتاب جای گرفته‌اند.

همه این شعرها با ذکر دقیق تاریخ سرایش در کتاب آمده‌اند. این مجموعه با یادداشتی از شاعر همراه است و هادی در این یادداشت بر مضامین سروده‌هایش که برگرفته از امید، انتظار، غم و شادی است، تاکید کرده است.

هادی درباره این مجموعه توضیح داد: در «یاس در باران» گزیده‌ای از شعرهای من از سال‌های 1370 تا همین امسال آمده است و در صورتی‌که از این مجموعه استقبال شود، دیگر سروده‌هایم را نیز آماده انتشار می‌کنم.

وی درباره مضامین سروده‌هایش یادآور شد: این شعرها به نوعی بیشتر از درون‌مایه معناگرا برخوردار هستند و از خلال آن‌ها به مسایل انسانی و عاطفی پرداخته‌ام.

این شاعر جوان در ادامه گفت: هرچند سعی کرده‌ام تنها زمینه اصلی شعرها مسایل عاطفی و عشق نباشد و به تمامی دغدغه‌های انسانی بپردازم.

وی در پایان و درباره ساختار سروده‌هایش افزود: از نظر ساختار نکته اصلی این شعرها، روان بودن زبان آن‌هاست؛ به عبارت دیگر سعی کرده‌ام شعرهایم را به زبان دل انسان امروز نزدیک کنم تا مخاطبان مختلف به راحتی بتوانند با این سروده‌ها ارتباط برقرار کنند.

هادی متولد 1355 و کارشناس ادبیات است.

مجموعه شعر «یاس در باران» در 48 صفحه و قیمت دو هزار و 500 تومان از سوی نشر نگیما منتشر و راهی بازار کتاب شده است.


اگر انار شوم

«اگر انار شوم»

مجموعه شعری از زری کاربخش‌راوری با عنوان «اگر انار شوم» منتشر شد. شعرهای این مجموعه در قالب غزل سروده شده‌اند.-

کاربخش راوری گفت: این مجموعه دربرگیرنده 58 قطعه غزل نو است که بیشتر با مضامین عاطفی و گاهی اجتماعی سروده شده‌اند.

وی درباره ویژگی این غزل‌ها توضیح داد: در سرایش غزل‌هایم از زبان بسیار ساده‌ای بهره گرفته‌ام وحتی ممکن است مخاطب با اصطلاحات عامیانه یا روزمره در این شعرها روبه‌رو شود. این اصطلاحات را برای ساده‌تر کردن زبان شعر استفاده کرده‌ام.

کاربخش راوری درباره انگیزه‌اش از چاپ این مجموعه افزود: این شعرها در حقیقت با زبانی ساده حرف دل نسل جوان امروز را بیان می‌کنند و به همین دلیل با چاپ آن‌ها سعی در برقراری ارتباط با مخاطبان جوان داشته‌ام.

در این مجموعه 58 غزل نو آمده است و هیچ‌یک از آن‌ها عنوان مشخصی ندارند.

کاربخش‌راوری متولد دی ماه 1351 در کرمان است.

مجموعه شعر «اگر انار شوم» در 112 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت چهار هزار و 500 تومان از سوی نشر نون منتشر و راهی بازار کتاب شده است.


نان فقط یک واژه نیست

«نان فقط یک واژه نیست»

مجموعه شعر «نان فقط یک واژه نیست» سروده سولماز صادقزاده‌ نصرآبادی منتشر شد.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: نخستین مجموعه شعر سولماز صادقزاده ‌نصرآبادی با عنوان «نان فقط یک واژه نیست» شامل گزیده‌ای از سپیدسروده‌های شاعر با مضامین اجتماعی و دغدغه‌های زنانه است. این مجموعه نخستین دفتر شعر مستقل شاعر است و در قالب سپید سروده شده است. حدود 50 قطعه شعر سپید کوتاه و بلند در این مجموعه ارائه شده که حاصل یک دهه فعالیت صادقزاده‌ نصرآبادی در این حوزه به شمار می‌رود.

در ادامه معرفی ناشر از این کتاب آمده است: بیش‌تر این شعرها از مضمون و درون‌مایه اجتماعی با حال و هوایی زنانه برخوردارند. بارزترین ویژگی این شعرها، تصاویر شعری قوی آن‌هاست که در سرایش‌شان از زبان ساده‌ای بهره گرفته‌ شده است تا مخاطب بهتر با این سروده‌ها ارتباط برقرار کند.

شاعر علت انتخاب این عنوان برای کتاب را از یک‌ سو دغدغه روز بودن نان و از سوی دیگر، چندصدایی برای مجموعه عنوان کرده است.

سولماز صادق‌زاده ‌نصرآبادی متولد سال 1357 در مشکین‌شهر و از مریبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. پیش‌تر کتاب «جاذبه‌های سیاحتی مشکین‌شهر» از او به چاپ رسیده است.

مجموعه شعر «نان فقط یک واژه نیست» در 120 صفحه و به قیمت 6000 تومان توسط نشر آموت منتشر شده است.


دَمان شهریور کودکی

«دَمان شهریور کودکی»

مجموعه شعری از بهنام زندی با عنوان «دَمان شهریور کودکی» منتشر شد. این مجموعه شامل گزیده‌ای از سپید سروده‌های شاعر با نگاهی طنزآمیز به مسایل مختلف است.

زندی گفت: «دَمان شهریور کودکی» گزیده‌ای از شعرهای 15 سال گذشته من را در برمی‌گیرد که درباره مفاهیم کلی زندگی مانند عشق، مرگ یا اندوه اما با نگاهی جزئی و در همان چارچوب و ساختار شعر سپید سروده شده‌اند.

زندی توضیح داد: در سرایش این شعرها سعی کرده‌ام اساس شعر سپید را رعایت کنم و گاهی نگاهی رو به جلو نیز داشته باشم.

وی ادامه داد: در حقیقت سعی داشتم تا در این شعرها تنها به شعر و مفهوم و دیدگاه حقیقی آن بپردازم تا مخاطبان دوباره شعر بخوانند.



این شاعر تاکید کرد: همچنین در این شعرها به مفهوم و معنای حقیقی طنز نیز توجه داشته‌ام؛ طنزی که در ذات مسایل اجتماعی یا حتی احساسی وجود دارد و برهمین اساس این شعرها از یک نگاه یا درونمایه طنزآمیز برخوردار هستند.

وی به تعداد شعرهای این کتاب اشاره و تشریح کرد: در این کتاب 30 قطعه شعر سپید آمده است که سعی کرده‌ام بیان یا زبانی فاخر و نثری آهنگین را در سرایش آن‌ها به کار بگیرم.

نمونه شعری از این مجموعه:

«عشق سدی می‌شود/ راه می‌بندد/ و آن پشت‌ترها/ انباشتگی از اندیشه‌های خسته/ جزر و مدی آغاز می‌کند.»

بهنام زندی متولد 1357 است.

مجموعه شعر «دَمان شهریور کودکی» در 64 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار و 500 تومان از سوی نشر نگیما منتشر شد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نویسنده پیش‌گو نیست اما...
  فرهنگستان چگونه واژه می‌سازد؟
Rainbow ⤴⤵مهــم نیست⤵⤴
  اصطلاحات و واژه های ترکی که معادل فارسی ندارند
  وقتی که آزادی اینجا نیست (اریش فرید)
Exclamation کار نویسنده معلمی نیست
Lightbulb بیش از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی
Exclamation هیچ پیشوندی لایق نام «فرهاد فخرالدینی» نیست
Question وقتی نگاه نویسنده‌ جذاب نیست
  برای گرم شدن، جز عشق تو وسیله ای نیست

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان