امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاریخ ادبیات ایران وجهان

#1
الف)خط

تاريخ پيدايي خط، به درستي معلوم نيست. اين اندازه روشن است كه نخستين نوشتارهاي انسان، بسيار ساده و ابتدايي بوده است؛ به اين معني كه با طرزي به دور از ظرافت تصوير چيزها را مي­كشيدند و به اين ترتيب مقصود خود را به ديگران مي­فهماندند. به اين نوع خط « خط تصويري »‌ مي­گويند. خط تصويري به تدريج تكامل پيدا كرد و پس از گذشتن از مرحله­ علامت­نويسي (معني نگاري) به مرحله­ي الفبايي قدم گذاشت. الفبا براي اولين بار در ميان فنيقيها، كه در سرزمين فنيقي (لبنان كنوني و حوالي آن) سكونت داشتند، رواج پيدا كرد و از آنجا به ساير جاها پراكنده شد. ايرانيان در دوره­ پادشاهي مادها، علامتهاي ميخي بابلي را اقتباس كردند و مانند فنيقيها، از آن الفبايي مستقل ترتيب دادند. خط ميخي: الفبايي را كه ايرانيان در عهد باستان به كار مي­بردند، خط ميخي نام نهاده­اند. اين نام گذاري از آن جهت بوده­ است كه براي نوشتن آن از ميله­ آهني كوچك يا چوبي شبيه به ميخ استفاده مي­كردند و خطهايي كه با آن بر لوحه­هاي گلي نقش مي­كردند شبيه به ميخ بود. اين خط كه مي­توان آن را خط « هجايي » ناميد، داراي سي و شش حرف (هجا) بود و از چپ به راست نوشته مي­شد. خط اوستايي: تاريخ اختراع خط اوستايي را اواخر دوره­ ساساني دانسته­اند. از اين خط براي نوشتن متون ديني مربوط به آيين زردشتي، به ويژه كتاب اوستا استفاده شده است. اين خط از راست به چپ نوشته مي­ شد و چهل و چهار حرف داشت. خط پهلوي: خطي را كه ايرانيان در عصر اشكاني و ساساني به كار مي­برند و تا چند قرن بعد از اسلام هم به كار مي­رفته است، خط « پهلوي» مي­نامند. كلمه­ي «پهلوي» اصلاً‌ از واژه­ي «پژتو» گرفته شده كه اسم قوم اشكاني بوده است.
خط پهلوي كه قسمت عمده ادبيات پارسي ميانه بدان نوشته شده داراي اصلي آرامي (يكي از خطوط سامي) است. اين خط بيست و دو حرف (هجا) داشته و به مانند اوستايي از راست به چپ نوشته مي­شده است.



ب) زبان

زبان ايرانيان پيش از اسلام – كه مادر و ريشه­ زبان روز ايران است – پارسي (فارسي) ناميده مي­شود. اين زبان از شاخه­ زبان­هاي هندو اروپايي است و به سه دوره­ي جداگانه تقسيم مي­شود :
1. فارسي باستان: كه در دوره­ي هخامنشي رايج بوده و فرمانها و نامه­هاي شاهان به آن زبان نوشته مي­شده است.
2. فارسي ميانه (پهلوي): زبانهاي ايراني ميانه به دو گروه عمده­ شرقي و غربي و هر كدام از اين دو گروه خود به دو شاخه­ي شمالي و جنوبي تقسيم مي­شوند: شاخه­ شمالي از گروه غربي را «پهلوانيك » (پارتي) و شاخه­ جنوبي از گروه غربي را « پارسي ميانه »‌ مي­گويند. از شاخه­ شمالي يا پهلوانيك آثار زيادي در دست نيست اما از شاخه­ي جنوبي (پارسي ميانه) نگارشته­ها و نوشته­هاي بسيار موجود است.
3. فارسي نو: پس از ورود اسلام به ايران زبان فارسي با استفاده از خط (الفبا) عربي به مرحله نويني گام نهاد كه در اصطلاح بدان فارسي نو (دري) گفته مي­شود.



پيوستگيهاي فرهنگي و ادبي دوره­ ساساني با عصر اسلامي

نوشته­هاي پارسي ميانه كه از روزگار ساسانيان به دست ما رسيده است. تنها بخشي از ادبياتي است كه در آن زمان وجود داشته است. آثار فراوان ديگري به پارسي ميانه وجود داشته كه مصنّفان اسلامي از آنها نام برده­اند. برخي از آنها را هم به زبان عربي ترجمه كرده بودند.
از مهم­ترين اين نوشته­ها مي­توان كتاب «خداي نامه»‌ را نام برد كه در اواخر عهد ساساني پديد آمد و در نخستين سده­هاي اسلامي چند بار به عربي ترجمه شد.
از روي ترجمه­هاي خداي نامه «سيرَالملوك» ‌ها و «شاهنامه» هاي متعددي پرداخته شد كه يكي از آنها شاهنامه­ي منثور "ابومنصور عبدالرزاق توسي" است. در كتابهاي اخلاقي و آموزش فارسي مانند قابوس نامه، بحرالفوايد، نصيحته الملوك و اخلاق ناصري از اندرز نامه­ها و پند نامه­ها و پندهاي عصر ساساني كم و بيش استفاده شده است.
در زمينه­ ادبيات داستاني، علاوه بر روايات پهلواني و تاريخي، وجود كتابهايي مانند هزار افسانه يا داستانهاي مربوط به خسرو و شيرين و هفت پيكر كه به دوره­هاي پيش از اسلام باز مي­گردد، گذشته­ي ادبي پرباري را نشان مي­دهند.



زبان و ادبيات در ايران بعد از اسلام

در گذشته، دوره­هاي تاريخ ادبيات را بر مبناي سلسله­ها تقسيم بندي مي­كردند مانند: شعر دوره­ي غزنوي يا ادبيات دوره­ي مغول. اما امروزه سير ادبيات فارسي را بر منباي شاخصها و سنتهاي ادبي و با توجه به افراد شاخص و سنت­گذار تقسيم­بندي مي­كنند. منظور از شاخصها و سنت گذاران، افرادي هستند. كه مهمترين ويژگيهاي ادبي يك مقطع را مي­توان در آثار آنها پيدا كرد.
تقسيم دوره­هاي ادبي بر اين مبنا، لزوماً با تقسيمات سياسي، تاريخي و جغرافيايي همخواني و هماهنگي ندارد. گاهي شاعري كه از نظر زماني در دوره­اي زندگي مي­كند از لحاظ ادبي و فكري در دوره­ پس يا پيش از خود قرار مي­گيرد.
با توجه به همين اصل كلي و صرف نظر از جريانهاي تاريخي، قلمرو بحث اين كتارب را در باب ادبيات ايران بعد از اسلام به چند دوره تقيسم مي­كنيم.



خود آزمايي درس اول
1) الفبا، براي اولين بار در ميان كدام يك از اقوام و در چه زماني رواح رواج پيدا كرد؟

در ميان فنيقيها و حدود سه هزار سال قبل از ميلاد.



2)چرا سلسه­هاي تاريخي و حوادث سياسي نمي­توان در تقسيم بندي اصل و مبنا قرار گيرد؟

زيرا سلسله­هاي تاريخي و حوادث سياسي و اجتماعي فقط مي­توانند سير تحول و گذرا يك دوره را به دوره­اي ديگر، كند يا تند كننده ولي هرگز در اين تقسيم بندي اصل و مبنا قرار نمي­گيرند.



3) اوستاي موجود از چه كتابهايي تشكيل شده است؟

اوستاي موجود از پنج كتاب ب ه نامهاي يسنا، يشتها، و يسپرد و نديدا و خرده اوستا تشكيل شده است كه جملگي حاوي نيايش اهورا مزدا، خداي بزرگ و بي­همتا. ايزدان و فرشتگان، ستايش پاكي و نيكي و راست كرداري، نكوهش ديوان و اهريمنان و همچنين دستورها و احكام و ذكرهاي مذهبي است.



4) خداي نامه چيست و منشأ و سرمشق چه نوع آثاري است؟

كتابي مهم است كه در اواخر عهد ساساني پديدآمد و در نخستين سده­هاي اسلامي چند بار به عربي ترجمه شد و از روي ترجمه­هاي آن سيرالملوكها و شاهنامه­هاي متعددي پرداخته شد كه يكي از آنها شاهنامه­ منثور ابومنصور عبدالرزاق توسي است. اين كتاب منشأ و سرمشق آثار تاريخ نويسي در دوره­هاي بعد شد.



بخش اوّل
عصر پيش از رودكي

درآمدي بر عصر پيش از رودكي يا دوره­ شكل گيري زبان و فرهنگ جديد ايران (از سال 21 تا 250 هـ.ق)

سال 21 هـ.ق را از آن رو آغاز اين دوره قرار داديم كه در اين سال، امپراطوري عظيم ساساني كه از درون متلاشي شده بود. در برابر سپاه تازه نفس اسلام به زانو درآمد و در جنگ مهمي كه در حدود نهاوند،‌ ميان دو طرف رو ي داد. يزدگرد سوم آخرين امپراطور ساساني، شكست خورد و عربها اين نبرد را «فتح­الفتوح» ناميدند. از اين تاريخ به بعد نزديك به دويست سال، ايران از داشتن حكومت مستقل ملي محروم بود. با وجود اين جنگ و گريزهاي برخي از ايرانيان مخالف مانند المقنع به آفريد، بابك و كوشش ابومسلم خراساني، در برانداختن حكومت بني­اميه و هم تلاشهاي ايرنيان دانش دوست در فرآگرفتن زبان عربي و انتقال ميراث فرهنگي گذشته­ ايرانيان به دامن اسلام از طريق ترجمه­ي متون پهلوي به عربي، در سرتاسر اين دو قرن ادامه داشت تا اين كه ابتدا امراي طاهري و بعد از آنها سامانيان در شرق و شمال شرقي ايران حكومتهاي نسبتاً مستقّلي تشكيل دادند.



درس دوّم
پيشگامي ايرانيان

ايرانيان تنها در قلمرو علوم نقلي و ادبي پيشگام نبوده­اند. بلكه در زمينه­ علوم عقلي هم به دليل سابقه­ درخشاني كه پيش از اسلام در حوزه­ علمي گندي شاپور كسب كرده بودند. در صف مقدم قرار داشتند.
علل اصلي تأثير ايرانيان را در نقل و تدوين و نشر علوم در تمدن اسلامي، مي­توان چنين خلاصه كرد:
1-راه يافتن ايرانيان به دستگاه حكومت به ويژه در عصر عباسي و به دست گرفتن قدرت و امكانات دولتي.

2-چون ايرانيان، پيش از اسلام بر اثر رواج اديان و مذاهب مختلف باعث و تحقيق پيرامون مسائل ديني آشنا بودند. در دوره­ اسلامي نيز به مباحثات مذهبي­ رو آوردند و همين برخورد مذاهب و معتقدات با يكديگر عامل عمده­اي براي توجه كردن مسلمين به برخي از دانشهاي آن روزگار بود.

3-در فرهنگ ايرانيان علوم مختلف از قبيل رياضي، فلسفه و طب وجود داشت كه از فرهنگ يوناني يا هندي ترجمه و اقتباس شده بود و مدتها در گُندي شاپور تدريس مي­شد با ترجمه اين علوم به زبان عربي، روحيه علمي مناسب با آن هم به فرهنگ اسلامي انتقال يافت و به دليل زمينه­ مناسبي كه در دامان اسلام پيدا كرد، به شدت مورد توجه و استقبال قرار گرفت.



شعوبيه

سياست بني اميه در مورد اقوام عجم (غيرعرب) و به ويژه ايرانيان، سخت ­گيرانه و از روي بي­انصافي بود. آنان سيادت را خاص اعراب و همه­ اقوام و ملل ديگر را بنده و فرودست خود مي­دانستند و با آنها همچون بندگان و افراد پست رفتار مي­كردند. اين سياست بر ايرانيان كه خود را از هر جهت از تاريان برتر مي­ديدند. بسيار گران آمد و آنان را به واكنش شديد و مقابله­ به مثل و ادار كرد. به اين ترتيب كه ابتدا با تمسك به آيه­ شريفه­: « اِناّ خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَراً وَ اُنْثي وَ جَعَلْنا كُمْ شُعُوبآً وَ قِبائلَ لِتَعارَ فوُا اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَالله اَتقَيكُمْ.» موضوع برابري عرب و عجم را مطرح كردند و تنها عامل امتياز بخش را «تقوا»‌ دانستند اما چون اعراب به اين امر راضي نشدند و همچنان به رفتار نادرست خود ادامه مي­دادند. با حالت پرخاش، موضوع برتري عجم بر عرب را پيش كشيدند و حتي در نوشته­ها و آثار خود در تحقير اعراب كوشيدند؛ اين گروه كه در دوره­هاي بعد نيز فعاليت داشتند « شعوبيه » ناميده شدند.
فارسي نو (دري) در ادامه پارسي ميانه
كلمه­ « دري»‌ به معني « درباري» و منسوب به «در»‌ (درباره درگاه) است و در اصطلاح، به زبان دولتي دستگاه ساساني اطلاق مي­شود. گويش دري دنباله­ پهلوي ساساني است و در آن عناصري از پهلوي اشكاني هم ديده مي­شود. اين گويش ابتدا در شرق ايران رايج بود اما در دوره­ بعد از اسلام، رسميت يافت و در امور اداري و براي نوشتن آثار ادبي به كار گرفته شد.



خط عربي

به درستي روشن نيست كه خط عربي از چه تاريخي براي نوشتن فارسي به كار رفت. قديم­ترين كتابي كه به خط فارسي امروز در دست است كتاب « ابثنَيه مَنْ حقايق الازويه»‌ است كه در سال 477 هـ.ق توسط اسدي توسي و در زمينه پزشگي تحرير شده است.
استفاده از خط عربي در زبان فارسي، زبان و فرهنگ توده­هاي مردم ايران را به ديانت مقدس اسلام نزديك كرد. اولين آثار شعر ونثري هم كه به زبان فارسي پديد آمد. در واقع همين خصلت را در خود منعكس كرده است.



نخستين سخن سرايان فارسي

در ايران پيش از اسلام، چه بسا كه به همين زبان فارسي هم شعر وجود داشته است اما مبناي وزن در شعر پيش از اسلام با آنچه ما به عنوان «شعر عروضي» مي­شناسيم متفاوت بوده است؛ حتي از قرنهاي اوليه­ اسلامي هم اشعاري به لهجه­هاي محلي و گاه به فارسي دري موجود است كه در آنها مبناي عروض فارسي رعايت نشده است رواج شعر به شيوه عروضي از نيمه­ي اول قرن سوم هجري پيشتر نمي­رود و پيش از آن، اگر شعري هم وجود داشته، بر شيوه­ عروضي نبوده است.
تذكره نويسان از حكيم ابو­حغص سغدي و عبّاس مروزي به عنوان نخستين شاعران پارسي گوي نام برده و حتّي اشعاري را هم به اين دو نسبت داده­اند امّا اطلاّ­عات مربوط به آنها جنبه تاريخي ندارد.
اوّلين نمونه­هاي شعر عروضي به زبان دري به اواخر دوره­ي طاهريان مربوط مي­شود. حنظله­ بادغيسي، از شاعران منسوب به آل طاهر است كه ديوان شعري هم بدو نسبت داده­اند. اما بيشتر بايد به قول مسلّم تاريخ سيستان اعتماد كرد كه نخستين شاعر پارسي گوي را محمّد بن وضعيت سيستاني معرّفي مي­كند. پس از او شاعران ديگر نيز به پارسي شعر گفتند. حمايت يعقوب ليث از شعر فارسي، به عنوان نقطه­ي عطفي در ادبيّات فارسي دري بايد مورد توجّه و تأكيد قرار گيرد و سال « 251 هـ­ . ق .» نقطه­ شروع شعر فارسي دري در دوره­ اسلامي، قلمداد مي­شود.



خود آزمايي درس دوّم
1) فارسي نو (دري) را تعريف كنيد؟ درباره­ منشأ آن چه مي­دانيد؟

كلمه­ داري به معني درباري و منسوب به در (دربار، درگاه) است و در اصطلاح، به زبان دولتي دستگاه ساساني اطلاق مي­شود.
پاسخ قسمت دوّم سؤال: دنباله­ي پهلوي ساساني است و در آن عناصري از پهلوي اشكاني هم ديده مي­شود.

2) آيا مي­توان نخستين شاعر فارسي دري را مشخص كرد؟ چرا؟
خير ـ چون شعر در نزد تمام اقوام عالم، نا­گزير از زماني آغاز مي­شود كه انسان توانسته است شور و هيجان دروني خود را با كلام خيال انگيز و مؤثر بيان كند و براي چنين امري نمي­توان آغازي معيّن كرد.

3) كدام منبع، محمّد بن وصيف را نخستين شاعر پارسي گو معرفي كرده است؟
تاريخ سيستان

4) قديم­ترين كتابي كه به خطّ فارسي امروز در دست است، چه نام دارد و در چه زمينه­اي تأ­ليف شده است؟ اين اثر به خطّ كيست؟
الا­بنيه عن حقايق الادويه ـ در زمينه­ي پزشكي ـ اين اثر به خطّ اسدي توسي است.



بخش دوم
عصر رودكي



درآمدي بر عصر رودكي يا دوره­ي تغزّل و خرد آزمايي

عصر رودكي از نظر سياسي و تاريخي، هم زمان است با دوره­ي اوج و اعتلاي حكومت ساماني در ماورا­ء النّهر و خراسان كه بيش از صد سال دوام داشته است. بخارا عمده­ترين مركز فرهنگي به شمار مي­آمد و فقها و اديبان، آثار ارزنده­اي به پارسي و تازي پديد آوردند. از ديگر مراكز فضل و دانش و ادب، مي­توان سمرقند، مرو، توس، هرات و نيشابور، را نام برد.



شعر در عصر ساماني

در اين عصر با ظهور شاعران بزرگي چون رودكي و شهيد بلخي، شعر دري با تمام ويژگيهاي زباني و مضموني خود، رو به گسترش نهاد.
كثرت شاعران در اين دوره و شاعر نوازي و ادب پروري امراي ساماني نشان مي­دهد كه بيشتر آنها، خود از درك زيبايي شعري بي­بهره نبوده­اند. از آن ميان، رودكي عنوان «پدر شعر فارسي» يافت و عظمت مقام او را بعضي از شاعران دوره­ي بعد مانند عنصري و فرّخي ستودند. طرز شاعري آنان بر سادگي لفظ و آساني معني استوار بود و بيشتر به بيرون و واقعيت حيات نظر داشتند.
موضوعات شعري، گذشته از وصف، بيشتر ستايش بود و اندرز و معاني تغزلي و احساسي و كمي هم مزاح. قالبهاي شعري، قصيده و قطعه و اندكي هم رباعي بود. محور فكري شاعران اين دوره خرد و تكيه بر دانش و فضيلت بود.



درس سوم
شهيد بلخي، خردمندي اندوهگين

ابوالحسن شهيد بلخي، از معاصران اميرنصر بن احمد ساماني و ابوعبداللّه جيهاني است كه بايد پيش از فردوسي، عنوان «شاعر خرد» را به او اختصاص داد. دانش شهيد افزون و خطّش نيكو بود و با فلسفه و كلام آشنايي داشت و به تازي و پارسي شعر نيكو مي­گفته است. دانش و خواسته:
دانـش و خواستـه است نرگـس و گـل
كه به يك جاي، نشكفنـد به هم
هركه ­را دانش است ­خواسته­ نيست
و آنكه ­را خواسته­ است، دانش­ كم



رودكي، شاعر غزل و خرد آزمايي

ابوعبداللّه، جعفر بن محمّد را از آن رو «رودكي» مي­گفتند كه در « رودك» يكي از روستاهاي سمرقند به دنيا آمده و در همان جا هم نشو و نما يافته بود. او در كودكي حافظه اي نيرومند داشت؛ چنان كه نوشته­اند در هشت سالگي قرآن را حفظ كرد و به شاعري پرداخت. قصيده­هاي رودكي در نهايت لطف و استحكام و مثنويهايش سنجيده و رقّت­انگيز بود. عنصري بر او رشك مي­برد: غزل را « رودكي­وار » نيكو مي­دانست و اعتراف مي­كرد كه غزل او رودكي ­وار نيست. شاعران نزديك به روزگار او، او را شاعري نا­بينا مي­شناخته­اند اما از سخن خود او و به ويژه توصيفهاي دقيق و رنگارنگش، بر نمي­آيد كه همه­ عمر را در كوري گذرانده باشد. او در سال 329 هــ . ق. در زادگاهش در گذشت.



آثار و اشعار شيوه­ و شاعري رودكي

از ديوان عظيم رودكي كه گفته­اند صد دفتر شعر بوده، بيش از حدود هزار بيت بر جاي نمانده است. وي علاوه بر قصيده و غزل و قطعه و حتّي رباعي، چند مثنوي نيز سروده است. مثنوي كليله و دمنه و منظومه­ سند­بادنامه، از آن جمله­اند و از آنها جز ابياتي پراكنده در دست نيست.
رودكي در سرودن قصيده­هاي مدحي و وصفي استاد بود و سبك وي، سبك خراساني يا تركستاني نام دارد و از خواصّ عمده­ آن، سادگي و در عين حال متانت و استحكام را مي­توان برشمرد. قصيده­ « پيري و ياد جواني » نمونه­ بارز اين گونه اشعار اوست.
تخيّل شعر رودكي بسيار نيرومند و زبانش ساده و روان و زنده و پر تپش است. توصيفهاي او طبيعي است و وي شعر فارسي را به كمال نسبي نزديك كرده است؛ از اين رو، برخي او را «پدر شعر فارسي» و «سلطان شاعران» لقب داده­اند. در شعر او شور و شادي، زهد و اندرز شكّ و يقين به هم در آميخته است. با اين حال او در مقابل غم و اندوه روزگار دلي قوي و فكري توانا دارد و در هر فرصتي، آدمي را به بردباري فرا مي­خواند.

پند زمانه:
زمــانــه پنــدي آزاده وار داد مـــــــرا
زمانه را چو نكو بنـگري همه پنـد است
زبان ببند -مرا گفت- و چشم­ دل ­بگشاي
كه ­را زبان ­نه به بنداست، پاي در بنداست
بدان كسي­ كه فزون از تو آرزو چه كني؟
بدان نگر كه به حــال تو آرزومنـد است



خود آزمايي درس سوّم
1 ) از ويژگيهاي عمده­ شعر شهيد بلخي دو مورد را ذكر كنيد؟

1 ـ شهيد به تازي و پارسي شعر مي­گفت.
2 ـ اشعار او غالباً با چاشني فكر و فلسفه توأم شده است.



2) در باب رودكي گفته­اند: « شعر او را بر شمرده ره صد ­هزار را هم فزون آيد اگر چونان كه بايد بشمري » اين مطلب نشانه­ي چيست؟ از اين تعداد شعر، چه مقدار در دست است؟

قسمت اوّل سؤال: نشانه­ ديوان عظيم رودكي است.
قسمت دوّم سؤال: از اين تعداد شعر، بيش از حدود هزار بيت بر جاي نمانده است



3) كدامين آثار توسّط رودكي به نظم در آمده است؟ آيا اين آثار در دست است؟

قسمت اول: كليله و دمنه و منظومه­ سند­باد نامه
قسمت دوم: از آنها جز ابياتي پراكنده در دست نيست.



4) لقب « پدر شعر فارسي » خاصّ كدام يك از شاعران زير است؟

الف ـ رودكي
ب ـ فرّخي
ج ـ عنصري
د ـ منوچهري



بوشكور بلخي، شيفته­ دانايي

كودكي بوشكور، شاعر قرن چهارم هجري، با ايّام سالخوردگي رودكي سمرقندي و دوران كهولت وي با جواني فردوسي توسي مصادف بوده است. بوشكور از نظر مضمون و فكر و زبان و جلوه­هاي شعري، حدّ وسط رودكي و فردوسي به شمار مي­رود.
مهم­ترين اثر او مثنوي «آفرين نامه» كه سرشار از اندرز و حكمت است مي­باشد، كه جز ابياتي پراكنده چيزي از اين مثنوي به دست ما نرسيده است.

از آفرين نامه:
خردمنــد گويد خرد پادشاست
كه برخاص و برعام فرمانرواست
خـرد را تـن آدمي لشكر است
همـه شهوت و آرزو چاكـر است
جهان را به دانش توان يافتن
بــه دانش توان رستن و بافتن



كسايي، پرچمدار ادبيّات شيعه

دوازده سال از مرگ رودكي، شاعر پر آوازه­ قرن چهارم هجري مي­گذشت كه ابوالحسن كسايي (به سال 341 هــ . ق.) در مرو ديده به جهان گشود. دوران شاعري كسايي با اواخر عهد ساماني و اوايل كار غزنويان هم زمان بوده است. وي در آغاز كار، مدّاح پادشاهان بود امّا در ميانه­ عمر پشيمان شد و به پارسايي و اندرزگويي روي آورد. مذهب او شيعه­ دوازده امامي است و او را بايد پيرو رودكي و پيشرو ناصر خسرو، شاعر آزاده­ قرن و پنجم هجري دانست.



اشعار كسايي

ديوان كسايي ظاهراً تا قرن ششم هجري موجود بوده و بعد­ها از ميان رفته است. كساني كه ديوان او را ديده بودند، آن را كتابي مشحون به مدايح و مناقب پيامبر و آل و سرشار از زهد و پند و موعظه توصيف كرده­اند. او پيشگام شاعراني چون قوامي رازي (شاعر شيعي قرن ششم) و محتشم كاشاني (شاعر مرثيه سراي قرن دهم) است. يكي از قصيده هاي كسايي كه با اين بيت آغاز مي­شود. نخستين سوگ­نامه­ مذهبي فارسي است كه به موضوع فاجعه­ كربلا پرداخته است:
باد صبا در آمد، فردوس گشت مرا
آراست بوستان را نيسان به فرش ديبا

كسايي را « نقاش چيره دست طبيعت » هم گفته­اند.
« نمونه شعري » در وصف شنبليد:

بگشا­ي چشم و ژرف نگه كن به شنبليد
تابان به سان گوهر، اندر ميان خويد
برسان عاشقي كه ز شرم رخان خويش
ديباي سبز را به رخ خويش در كشيد



خودآزمايي درس چهارم
1) مثنوي «آفرين نامه» از كيست؟

از بوشكور بلخي

2) موضاعات شعري عصر رودكي كدامند؟
موضوعات شعري، گذشته از وصف، بيشتر ستايش بود و اندرز و معاني تغزّلي و احساسي و كمي هم مزاح.

3) چرا كسايي را پرچمدار ادبيّات شيعه دانسته­اند؟
زيرا مذهب او شيعه­ي دوازده امامي بوده و هم زمان با فردوسي به عنوان نخستين شاعر دل­بسته­ اهل بيت، درفش جانبداري و ستايش خاندان پيامبر را بر دوش كشيده است: مدحت كن و بستاي كسي را كه پيمبر بستود و ثنا كرد و بدو داد همه كار ...... و همچنين نخستين قصيده­هاي منقبت و مرثيه را بايد در ديوان كسايي جستجو كرد.



4) عنوان «پدر شعر فارسي» به كدام شاعر نسبت داده شده است؟

رودكي

5) كدام شاعر را پيرو رودكي و پيشرو ناصرخسرو دانسته­اند؟
كسايي

6) اين ابيات سروده­ كيست؟
اي آن كه غمگيـنّ و سـزاواري / واندر نهان، سرشك هـمي بـاري
رفت آن كه رفت و آمد آنكه آمد / بود آن چه بود، خيره چه غم داري!
همواره كرد خواهي گيتـي را؟ / گيتي اسـت، كي پـذيرد هـمـواري
رودكي





بخش سوم - عصر فردوسي
درآمدي بر عصر فردوسي، دوره­ي حماسه­ ملّي و فرد آرماني

سرزمين دوره ادب فارسي كه از نيمه­ سده­ چهارم تا نيمه­ سده­ پنجم (450-350 هـ.ق) طول كشيده است. عصر فردوسي يا عصر حماسه­ ملي و فرد آرماني نام نهاده­ايم.
آغاز اين دوره هم زمان است با اوج حاكميت سامانيان، در واقع، عصر انديشه­ استقلال ملي ايران است. بنابراين امراي ساماني با تأكيد بر ضرورت تأليف به زبان فارسي دري و گردآوري تاريخ و روايات گذشته­ ايران و همچنين با تشويق شاعران و نويسندگان و مؤلفان علوم و فنون، مي­كوشند در ماوراءالنهر و خراسان بزرگ تركيب تازه­اي از هويت فرهنگي را كه عبارت است از باز يافتن انديشه­ ايراني در چارچوب فرهنگ اسلامي – ترويج كنند. در آغاز اين دوره، هنوز بيش تر دانشمندان ايران به ضرورت، آثار خود را به عربي مي­نوشتند تا بتوانند در سرتاسر دنياي اسلام خوانندگان بيشتري پيدا كند ولي آن جا كه به قلمرو كار سامانيان مربوط مي­شد. بيشتر نويسندگان فارسي زبان به نوشتن به زبان فارسي تشويق مي­شدند. نثر هم در عصر سامانيان مانند نظم رو به ترقي گذاشت و در سال 346 هـ.ق به امر ابومنصور محمدبن عبدالرزاق حاكم توس، داستانها و روايت زيادي مربوط به تاريخ گذشته­ ايران فراهم شد و به صورت مجموعه­اي مستقل به زبان فارسي درآمد و به نام شاهنامه (شاهنامه منثور)، به عنوان نخستين اثر مستقل نثر فارسي در اختيار همگان قرار گرفت، كه چند سال بعد دقيق توسي و پس از او فردوسي نظم اين شاهنامه را به عهده گرفتند.
شعر اين دوره؛ بسيار اندك است ولي با اين حال، مي­تواند استحكام قالب و معني تنوع اوزان و قالبها، گونه­گوني مضامين و مايه­ها و خيالهاي شعري اين عصر را نشان بدهد. سنت داستان پردازي، منظومه سرايي اخلاقي و نظم حماسه­هاي ملي در اين دوره پايه گذاري مي­شود.
شعر اين عصر، منادي صلح و آرامش و رفاه و شادي است و از خصوصيات بارز آن نزديكي يه طبيعت. آميختگي با موسقيي، داشتن رنگ ملي و ايراني در برگيرنده­ مايه­هاي حكمي و اخلاقي و فقدان مايه­هاي عرفاني و آسماني است. محور فكري شعر اين دوره، عشق به حقيقت، برتري يافتن خير در برابر شعر، بهروزي قوم ايراني و در نهايت، همه­ انسان­هاي حق طلب است.



نكته:

نكته­ اصلي جريان شعر در اين دوره، بر حمايت از فرهنگ قومي و اهميت و اعتبار بخشيدن به زبان فارسي است.
در اين دوره، علاوه بر غزنه، توس به عنوان مهمترين فرهنگ شهر مورد توجه قرار مي­گيرد و سه شاعر حماسه سراي اين عصر، يعني دقيقي و فردوسي و اسدي از اين شهر برمي­خيزند و ادبيات مردمي در كنار ادبيات ستايشي شكل مي­گيرد.
برای اینکه شکست نخورید
.
.
.
هیچوقت تلاش نکنید !(((=
(خواجه گشادالدین ایرانی)
پاسخ
 سپاس شده توسط داداش alcapoo
آگهی
#2
کتاب درسی سال دوم رو گذاشتیBig Grin ؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"دختر و افسر مرزی"

تاریخ ادبیات ایران وجهان 1
((...زنده باد صلح بین المللی,مرگ بر جنگ افروزان...))
استالین_آخرین سخنرانی سال 1952
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
#3
(24-12-2012، 19:17)☭Nicola☭ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
کتاب درسی سال دوم رو گذاشتیBig Grin ؟

فکر کن من گذاشتم ولی نه نذاشتمAngry
برای اینکه شکست نخورید
.
.
.
هیچوقت تلاش نکنید !(((=
(خواجه گشادالدین ایرانی)
پاسخ
 سپاس شده توسط داداش alcapoo
#4
باز جوش آوردی بس کن داداش
فقط داداش aalcapooام نه داداش شما Heart
پاسخ
#5
فکر چرا؟.مطمئنم. این درس امسال خودمون مطالبش هست.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"دختر و افسر مرزی"

تاریخ ادبیات ایران وجهان 1
((...زنده باد صلح بین المللی,مرگ بر جنگ افروزان...))
استالین_آخرین سخنرانی سال 1952
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کتاب تاریخ تمدن مشرق زمین، گاهواره تمدن
  معرفی کتاب های تاریخ
Science بزرگترین معما‌های تاریخ که هیچ گاه حل نخواهند شد.
  برگی از تاریخ فلشخور
  دوست داشتی در تاریخ چه اتفاقی هرگز روی نمی داد ؟؟؟؟؟؟؟؟
  " تاریخ چیست "
Book ☽تاثیرگذار های تاریخ☾اسحاق نیوتون Isaac Newton
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ ابن رسته
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ابن حوقل
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ استرابون

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان