امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اولين موس ساخته شده در جهان !!

#1
اختراع ماوس برای رایانه ها، تحولی بزرگ در تاریخچه محاسبات رایانهای بوده است. اختراع این ابزار کوچک و پرکاربرد، منجر به آن شد که رایانه ها از ماشینهای بسیار تخصصی که تنها متخصصان و دانشمندان، قابلیت برقراری ارتباط و کار کردن با آنها را داشتند، تبدیل به ابزارهایی ساده شوند که تقریباً همه میتوانند از آن بهره بگیرند. در حقیقت «داگلاس انگلبارت» (Douglas Engelbart) در سال ۱۹۶۴ با اختراع ماوس روش کار رایانهها را برای همیشه تغییر داد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://dl.akskhor.ir/uploads1/image_b025f.jpg
نخستین ماوس تاریخ از یک بدنه چوبی، یک صفحه مدور و دو چرخ فلزی تشکیل شده بود که با صفحهای که ماوس روی آن قرار میگرفت، ارتباط برقرار میکردند. این اختراع در نوامبر ۱۹۷۰ به ثبت رسید تا دنیای رایانه تحولی بزرگ به خود ببیند


هنگامی که انگلبارت روی طراحی و ساخت نخستین ماوس کار میکرد، در مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی استنفورد، وابسته به دانشگاه استنفورد، مشغول به کار بود. وی برای نخستین بار ماوس را این گونه تعریف کرد: نماگر موقعیت مکانی X-Y روی صفحه نمایش.
هشت سال بعد در ۱۹۷۲ «بیل انگلیش»، آنچه در ماوسهای نسل بعد دیدیم، یعنی غلتک ماوس را به این طراحی افزود که با چرخهای فلزی ماوس انگلبارت جایگزین شد و میتوانست حرکت را در همه جهات ممکن رصد و ثبت کند.
این ماوس برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ در موسسه Xerox Alto مورد استفاده قرار گرفت. اما در آن زمان از آن استقبال نشد تا آنکه استیو جابز، اعجوبه شرکت اپل این ایده را به گونهای خلاقانه تغییر داد که اکنون استفاده از رایانهها بدون ماوس دشوار و طاقتفرساست.
ماوسی که شرکت اپل آن را طراحی کرد و توسعه داد از جهات بسیاری با ماوس اولیه متفاوت بود. این ماوس از یک دکمه مستطیل شکل بر روی بدنه خود استفاده میکرد و غلتکی خاص در زیر داشت.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://dl.akskhor.ir/uploads1/image_39e93.jpg

البته این ماوس نسبت به ماوسهای نسل بعد، بسیار سنگین بود و همزمان با Lisa Computer در سال ۱۹۸۳ به کار گرفته شد و نخستین ماوس تجاری جهان بود؛ اما دلیل آنکه این ماوس تنها یک دکمه مستطیل شکل داشت، این بود که از نظر اپل این امر استفاده از ماوس را برای کاربران سادهتر میساخت؛ ایدهای که تا بیست سال پس از آن پا برجا بود.



پس از آن به مرور زمان، ماوسها تغییرات زیادی به خود دیدند. در سال ۱۹۸۰ برای نخستین بار ماوسهای اپتیکی رونمایی و استفاده شدند که غلتک را برای همیشه از این ابزار حذف کردند. این تحولات تا به امروز هم با به بازار آمدن ماوسهای لیزری که تقریباً روی هر سطحی قابلاستفاده هستند، ادامه یافته است.
انگلبارت در دهه ۶۰ تحولی بزرگ در دنیای رایانه پدد آورد؛ البته این تنها تحولی نبود که وی رقم زد. وی یا خود به تنهایی و یا با همکاری دیگران در طراحی و اختراع ابزارهای بسیار تأثیرگذاری دخیل بود؛ ویندوز، تله کنفرانس ویدئویی، هایپر مدیا، ایمیل و اینترنت.
وی در سال ۱۹۹۷ جایزه ۵۰۰ هزار دلاری Lemelson-MIT که بزرگترین و پر افتخارترین جایزه برای اختراعات است، از آن خود کرد. وی هماکنون مدیریت شرکت خود یعنی Bootstrap است.
پاسخ
 سپاس شده توسط هلی ، sober
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Exclamation یکی از ترسناک ترین سایت جهان
  فولاد چیست؟ و چگونه ساخته می شود؟
  بهترین دوربین های عکاسی جهان
  چرا هلندی ها از همه مردم جهان قد بلندتر اند ؟
Photo عجیب ترین پدیده جهان
  خانه زباله‌ای ساخته‌ شد
  اولین سلاح دوربُرد، چه زمانی ساخته شد؟
  جهان با ذرات فتوالکتریک متحول می‌شود!
  “چوب فلزی” ساخته شد!
Question اسم قاره های جهان از کجا و چطور انتخاب شده است؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان