امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کتاب از زبان رهبران ایران

#1
امام خمینی خود از جوانی اهل کتاب و کتاب خوانی بوده اند و نویسنده ی کتاب، در سخنانشان هم شاه را متهم می کنند کشور را طوری اداره می کردند که تعداد مراکز فسادش از کتابخانه هاش بیشتر شده است. مقام معظم رهبری هم بارها از کتاب و کتاب خوانی فرموده اند که برخی از آن جمله ها را می خوانید.

امام خمینی می فرمایند: «امید است طبقه ی جوان که به سردی ها و سستی های ایام پیری نرسیده اند با هر وسیله ای که بتوانند ملت ها را بیدار کنند؛ با شعر، با نثر، خطابه، کتاب و آن چه موجب آگاهی جامعه است.» ایشان به حدیث نبوی استناد می کنند و می گویند: «اهمیت انتشارات مثل اهمیت خون هایی ست که در جبهه ها ریخته می شود. مداد العلما افضل من دماء الشهدا. دماء شهدا چه بسیار ارزشمند و سازنده است، لکن قلم ها بیشتر می توانند سازنده باشند و اصولاً شهدا را قلم ها می سازند. و قلم ها هستند که شهید پروراند. از این روست که شما باید به کار خود توجه داشته باشید و بدانید هر عملی که ارزشش بیشتر باشد، مسئولیتش سنگین تر است.»

رهبر انقلاب کتاب خوانی و علم آموزی را نه یک وظیفه ی ملی، که یک واجب دینی می دانند و به مردم توصیه می کنند کتاب را به سبد کالاهای ضروری خانواده بیفزایید. البته آیت الله خامنه ای نمونه های زیادی از کتاب های خوب مثال زده اند و حتی در مواردی آن نمونه ها را برای مسئولین فرستاده اند.



مقام معظم رهبری که خود از کتاب خوان های حرفه ای هستند در اولین دیدارشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره ی رهبریشان، 12 آذر سال 1368، چند وظیفه درباره ی کتاب متوجه حاکمان می داند: «ما در زمینه ی کتاب چند تکلیف مهم به عهده داریم. یک تکلیف این است که کتاب خوب تولید کنیم و در صحنه ها و عرصه های فکری مختلف، کتاب به وجود آوریم. یعنی کل کشور و طبقه ی اهل فرهنگ چنین تکلیفی دارند. باید به حدی برسیم که تعداد کتاب هایی که هر بار چاپ می شود، از دو هزار و پنج هزار و ده هزار به دویست هزار و سیصدهزار برسد.» البته به نظر ایشان «کتاب یک غذاست. غذای روح است. یک نوشیدنی روح است و چنانچه مقوی باشد، روح را تقویت می کند. ما که سفارش می کنیم از این نوشیدنی بخورید، نوع نوشیدنی را معین نکرده ایم. باید مواظب باشیم که مبادا نوشیدنی مسموم، خطرناک، فاسد، گندیده و مضر با رنگ آمیزی های خیلی خوب، دست مردم داده شود، بدون این که مردم بدانند.»

کتاب مقوله ی بسیار مهمی است. من البته به کارهای هنری و تصویری، تلویزیون یا سینما یا از این قبیل مقولات، خیلی اعتقاد دارم؛ اما کتاب، نقش و جایگاه مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند و باید کتاب را ترویج کرد.»

رهبر انقلاب کتاب خوانی و علم آموزی را نه یک وظیفه ی ملی، که یک واجب دینی می دانند و به مردم توصیه می کنند کتاب را به سبد کالاهای ضروری خانواده بیفزایید. البته آیت الله خامنه ای نمونه های زیادی از کتاب های خوب مثال زده اند و حتی در مواردی آن نمونه ها را برای مسئولین فرستاده اند.

«به ادبیات فرانسه نگاه کنید؛ مطمئناً بخشی از این ادبیات، مصروف به قهرمانی های دوران جنگ است. چهار سال جنگ بوده، که فرانسوی ها دو سه سال آن را دچار فشار بودند و شکست خوردند؛ اما انواع مختلف قهرمانی ها را، هم در روابط انسانی و نظایر آن، نشان دادند. شما ببینید که این ها در رمان های فرانسوی چقدر تکرار می شود. هر چند من با شعر آن ها آشنا نیستم؛ اما بعضی از رمان های فرانسوی را که به فارسی ترجمه شده است، خوانده ام. اصلاً در بهترین رمان ها و در عالی ترین اثرها نشانه ی آن روزها باقی می ماند. شما ببینید درباره ی انقلاب روسیه چقدر کتاب نوشته شده و چه حجمی از تفاخر وجود دارد و برای دیگران باقی گذاشته اند. این ها چیزهایی نیست که تمام بشود؛ این ها باید باقی بماند.» رهبر کشور وظیفه ی مهم دولت را ترویج کتاب می داند: «من فکر می کنم اگر بتوانیم فرهنگ کتاب خوانی را در کشور رایج کنیم و در کنار آن تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم، بخش عمده ای از وظایف فرهنگی دولت جمهوری اسلامی، انجام خواهد گرفت. کتاب مقوله ی بسیار مهمی است. من البته به کارهای هنری و تصویری، تلویزیون یا سینما یا از این قبیل مقولات، خیلی اعتقاد دارم؛ اما کتاب، نقش و جایگاه مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند و باید کتاب را ترویج کرد.»
پاسخ
 سپاس شده توسط ÆҐÆŠĦ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Eye-blink کتاب زبان بدن (چگونه افکار دیگران را بخوانیم)
  کتاب باشگاه پنج صبحی ها
Book کتاب رستاخیز مردگان
  کتاب ۴۸ قانون قدرت
  کتاب ۳۳ استراتژی جنگ
  کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم
  کتاب هرگز سازش نکنید
  کتاب نبرد من
Book کتاب { چگونه دیگران را روانکاوی کنیم؟}
  کتاب The Art of Seduction

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان