امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاپ گان ارتش ایران حسین خلعتبری مکرم

#1
تاپ گان ارتش ایران حسین خلعتبری مکرم 1

حسین خلعتبری مکرم ( زاده: ۱۳۲۸ رامسر - یکی از خلبانان برجسته ( تاپ گان ) در نیروی هوایی ارتش ایران و بهترین خلبان تاریخِ جنگنده اف-۴ فانتوم بود. وی نقش عمده‌ای در انهدام نیروی دریایی ارتش عراق در عملیات مروارید ایفا کرد. او به خاطر رشادت‌های فراوان در این عملیات به شکارچی اوزا معروف شد.

حسین درسال ۱۳۲۸ در روستای "بصل‌کوه" شهرستان رامسر به دنیا آمد. حسین دوران کودکی و جوانی را در رامسر سپری نمود و بعد از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در سال ۱۳۴۹ به خدمت سربازی اعزام شد.
پس از گذراندن دوران سربازی، در سال ۱۳۵۱ به دلیل علاقهٔ وافری که به فن خلبانی داشت وارد دانشکدهٔ خلبانی نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران شد و بعد از گذراندن دورهٔ مقدماتی پرواز جهت طی نمودن دورهٔ پیشرفته به عنوان خلبان ممتاز نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی به کشور به ایالات متحده آمریکا اعزام شد. قبل از سفر به آمریکا، حسین خلعتبری به دیدار خانواده می‌شتابد و به مادرش وکالت می‌دهد که: "مادر تمام حقوق ماهیانه‌ام را برای رفع مشکلات نیازمندان هزینه کن."

در ایالات متحده آمریکا :

در کشور آمریکا حسین ابتدا دورهٔ خود را در دانشگاه شپارد Shepherd University آغاز کرد و سپس به همراه دانشجویان برتر و ممتاز این دانشگاه به دانشکده ویژه TOP GUNS ( اســــلحـــه های بـــرتــــر ) تگزاس منتقل شد.

استعداد خیره‌کنندهٔ او در یادگیری و در پی آن هدایت هواپیما، باعث شده بود به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شود و نام او را تمامی استادان به‌ عنوان یک دانشجوی برجسته بر زبان آورند.

در همین حین حسین به خاطر مهارت خاصی که در خلبانی داشت، دورهٔ شلیک موشک ماوِریک که یک موشک هوا به سطح است و به وسیلهٔ آن می‌توان انواع شناورها را هدف قرار داد، را با موفقیت طی کند و به‌واسطهٔ این مهارت به او لقب حسین ماوریک را داده بودند.

سرانجام دورهٔ خلبانی حسین پایان می‌یابد و او با دریافت گواهینامهٔ خلبانی در هواپیمای اف ۴ به ایران باز می‌گردد و در پایگاه ششم شکاری بوشهر با درجهٔ ستوان دومی مشغول به خدمت می‌شود.

عملیات البرز

در ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ کشور تازی عراق با تهاجمی همه‌جانبه به ایران حمله می‌کند. بلافاصله بعد از حملهٔ عراقی‌ها، نیروی هوایی ارتش ایران دست به کار شده و ترتیب انجام دو عملیات را در همان روز می‌دهد که بر اساس آن یکی از عملیات‌ها با رمز البرز به پایگاه هوایی بوشهر می‌رسد.

۴ فروند فانتوم مسلح به خلبانیِ تعدادی از بهترین‌های نیروی هوایی از جمله جاویدانان : ستوان دوم خلبان حسین خلعتبری، ستوان دوم سیدعلیرضا یاسینی، ستوان یکم خلبان داوود اکرادی، کاپیتان سرگرد خلبان حسن طالب‌ مهر و کاپیتان سرگرد خلبان حسین زندی تعدادی دیگر از تیزپروزان نیروی هوایی به پرواز در می‌آیند.

هدف پایگاه شعیبیه در استان بصره بود. با رسیدن به هدف، حسین با مهارت خاصی که در شیرجه زدن با هواپیما دارا بود تمامی اهداف از پیش تعیین شده را بمباران می‌کند و سالم بازمی گردد.

کمتر از 12 ساعت بعد مخوف ترین عملیات تاریخی بزرگترین اسکادران هوایی متعلق به یک کشور مستقل :

عملیات کمان - ۹۹ ( سایه البرز )

ر روز یکم مهر ماه سال ۱۳۵۹ عملیات گسترده‌ای از سوی نیروی هوایی با نام کمان -۹۹ آغاز می‌شود که طی آن ۲۰۰ فروند هواپیما به پرواز در می‌آیند و ۱۴۰ فروند از مرز عبور کرده و به عراق حمله می‌کنند.

در این عملیات باز هم حسین نقش عمده‌ای دارد. او از پایگاه ششم شکاری به پرواز درآمده و به عنوان فرمانده یک دستهٔ ۸ فروندی به بغداد حمله می‌کند. مانورهای عالی از میان ساختمان‌ها و پروازِ با ارتفاع بسیار پایین او و تعدادی دیگر از خلبانان در شهر بغداد، باعث می‌شود خبرگزاری‌ها لب به تحسین از مهارت خلبانان ایرانی باز کنند.

در قالب یک عملیات فوق سری به نیروی هوایی مأموریت‌هایی داده شد پایگاه‌های نظامی عراق را بمباران کنند و این پایگاه‌ها درست در قلب عراق قرار داشتند و مأموریت با نهایت موفقیت بدون این که کوچک‌ترین ضربه‌ای به نیروی هوایی ایران وارد شود ، در خاک عراق انجام شد .

در حملهٔ روز یکم مهر ماه (کمان ۹۹) مواضع حساس و مهم عراق در چند منطقه از جمله بغداد، بصره، ام‌القصر و... منهدم شد و این ضربهٔ محکمی بود که بر ارتش عراق وارد گردید . تمامی پایگاه های نظامی زمینی و هوایی عراق بمباران شد و رهگیر شکاری های پیشرفته و پر قدرت نیروی هوایی عراق که به تعقیب فانتوم های غیر مسلح ایرانی پرداخته بودند با رسیدن به مرز ایران با حهنم کبری مواجه گردیدند !!

بیش از 50 فروند رهگیر شکاری مخوف ، پر قدرت و تا دندان مسلح اف 14 تامکت با آغوش باز به انتظار پذیرایی از این مهمان شوم و ناخوانده بودند که در این درگیری بیش از 90 فروند انواع میگ و سوخو و میراژهای عراقی سرنگون یا از مهلکه متواری گردیده و عملا نیروی هوایی عراق در یک مرحله طی 5 ساعت و کمتر از 24 ساعت پس از آغاز حمله به ایران نابود گردید !!!

عملیات مروارید ، حمله به پایگاه های سه گانه الولید موسوم به عملیات اچ-۳ ، مأموریت زدن پل العماره ، نمایندگی ایران در دادگاه لاهه و نحوه جان باختن و تقدیم خون پاک این ابرمرد آسمان ایران در روز یکم نوروز سال ۱۳۶۴ و جنجال خبری و جشن پر هیاهوی تلویزون تازی عراق : اعلام این خبر با آب و تاب که موفق شده یکی از بهترین خلبانان ایرانی را از بین ببرد...
همیشه با خودم فکر میکنم برای سکوت هم معنی مثبت هست هم معنی منفی!

یه بار می گیم سکوت علامت رضاست ..

یه بارم میگیم جواب ابلهان خاموشی است ..
پاسخ
 سپاس شده توسط pink devil ، Armina ، SABER
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  30 تا از قدرتمند ترین ارتش های جهان
  سرلشکر موسوی: قدرت پهپادی ارتش در زمان تحریم ظهور کرد/ لزوم توجه بیشتر به بودجه‌ دفاع
  نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های مهم در حوزه بالگردی دست یافته است
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  قدرت‌نمایی پهپاد ارتش در مقابل پهپاد آمریکایی
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  سلاح آک-203 سلاح اصلی ارتش هند خواهد شد
  نداجا چگونه امنیت کاروان‌های تجاری ایران را تامین می‌کند؟ / پیوند ایران، چین و روسیه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان