امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زيبا ترين غار هاي ايران!

#1
Lightbulb 
زیباترین غارهای ایران- غار نیاسر
غار نیاسر از غارهای مصنوعی و کاملاً دست ساز بشر می‌باشد که به منظور اهداف مذهبی و انجام مراسم عبادی خاص ساخته شده است.و این غار شامل مجموعه‌ای از تونلها و راهروهای تنگ و طولانی و اتاقها، اتاقکها و چاه‌های متعدد است. دسترسی به عمق این چاه‌ها بدون استفاده از وسایل پیشرفته امروز ممکن نیست، غار نیاسر به «سوراخ ویس» یا «غایر ویس» یا «غار رئیس» شهرت دارد و قرنها ناشناخته مانده بود، چنانکه در آثار تاریخی و نوشته‌های تحقیقی نیز نامی از آن نیست — در حالی که آثار تاریخی دیگر این منطقه، همچون آتشکده نیاسر که در زمان اردشیر بابکان ساخته شد، کاملاً شناخته شده‌اند. غار نیاسر سه طبقه دارد و از دو کانال تشکیل شده، کانالی تقریباً حلقوی و کانالی در کنار آن به‌صورت تقریباً افقی. طول دالانها و اتاقهای این مجموعه پیچیده به دو هزار و پانصد متر می‌رسد، در حالی که عرض آن بسیا کم و حدود یک متر است؛ مقطع تونلها اکثراً کمتر از یک متر مربع است. غار حلقوی دو مدخل و غار افقی چهار مدخل دارد. غار حلقوی متشکل است از هفت اتاق که در دل کوه به نحوی استادانه کنده شده‌اند و از طریق چاه‌ها و دالانهای زیرزمینی به طبقات زیرین مرتبط می‌شوند. دهانه‌های این تونل در ارتفاع هزار و هفتاد و نه و هزار و هشتاد یک متری از سطح زمین قرار دارند. بیشتر دالان‌های غار دارای ارتفاع اندکی هستند و فقط بلندترین ناحیه آن از کف تا سقف حدود ۷/۱ متر است. عمیق ترین چاه این غار حدود ۱۰ متر عمق دارد که دیواره‌های آن دارای پاگیرهای مرتبی است و می‌توان با اطمینان از این چاه بالا و پایین رفت. کوتاه ترین ناحیه دالان از کف تا سقف آن حدود نیم متر است

زیباترین غارهای ایران- غار رود افشان
در موقعیت جغرافیایی ۳۵ درجه و ۳۸ دقیقه و در ارتفاع ۱۹۴۵ متر از سطح دریا و بر بالای ارتفاعات شمال شرقی روستای رود افشان واقع گردیده است و از مشخصات بارز این غار میتوان به دهانه آن با ارتفاع ۲۰ متر و طول ۲۹ متر و نیز آثار ها و ستونهای استالاکتیت و استالاگمیت در طول راهروهای آن اشاره کرد

این اعتقاد وجود دارد که هزاران سال قبل رودخانه دلیچای همسطح دهانه غار بوده و احتمالاً قسمتی از آب رودخانه دلیچای وارد دالان‌های غار شده و باعث گسترش و وسعت غار شده است.

مسیر راهپیمایی در غار حدود ۸۰۰ متر است. غار نوردی در این غار کمی سخت است و باید از مسیر های سختی عبور کنید.بعلاوه اینکه برای حرکت در غار حتماً نیاز به چراغ قوه قوی دارید. نمای دهانه غار از داخل در برخی قسمت های مسیر برای سهولت رفت‌وآمد نردبان های فلزی قرار داده شده است.

در تالار اصلی و مسیر غار همواره قطرات آب از سقف به زمین میریزد که همین چکه ها باعث تشکیل طاقدیس و ناودیس های بدیعی شده است.وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشانه سکونت انسان ها در غار در روزگار گذشته است.

دهلیزی در این غار وجود دارد که به معبد آناهیتا معروف است، این دهلیز در ابتدای مسیر قرار گرفته و حوض آب و ستونی میان آن دیده میشود و به همین سبب معبد آناهیتا (الهه آب) نام گرفته است. مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به طور کامل در آن جریان داشته است ایجاد شده است.

غار دنا:
در کوه کبیر دنا در نزدیکی گردنه (سیراک) واقع شده، دهانه غار به صورت چاه و به ابعاد ۱*۱ متر است

غار دنگزلو:
از زیبا ترین غار های ایران است که در روستای دنگزلو پادنا در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جنوب سمیرم قرار دارد.

غار پلنگ سمیرم:
در ۱۲ کیلومتری شهر کمه از بخش سمیرم و در جنوب شهرضا واقع است واقع شده،به علت تنگ بودن دهانه این غار، ابتدا باید به صورت خزیده از محوطه باریکی عبور کرد و سپس به مکانی بزرگ رسید. طول این غار حدود ۱۰۰ متر است. صخره‌های داخلی غار به شکلی انسان را به درون آن هدایت می‌کنند که گویی شخصیت مهمی در انتهای آن به انتظار ایستاده است. هرچند از نظر علمی هیچ توجیهی برای این افسانه مردم سمیرم مبنی بر سنگ شدن پلنگ آدمخوار وجود ندارد اما تخته سنگ بزرگی در انتهای غار موجود است که به شکل پلنگی عظیم الجثه در حالت خوابیده است.

غار یخ:
در ارتفاع ۳۸۵۰ متری کوه دنا، بین دو قله کل قدویس و بیژن واقع شده، درون غار ستون از یخ به ارتفاع ۸۰ متر و قطر ۱۴ متر دیده شده، در انتهای غار، دریاچه زیبا مملو از قطرات یخ شناور وجود دارد که بسیار جذاب و دیدنی است … (بازدید از این غار احتیاج به وسایل فنی دارد)

غار شاه آباد:
در ۱۵ کیلومتری جاده سمیرم-شهر رضا واقع شده است

غار کیخسرو:
در ۴۵ کیلومتری جنوب سمیرم قرار دارد، متاسفانه تا کنون کوه نوردان موفق به کشف جزئیات غار نگردیده اند

غار شاه شکر:
در مسیر شهر رضا به سمیرم واقع شده، در دهانه غار زنجیری به بلندی ۵۰ متر در سنگ بسته شده، که هر کس بخواهد وارد شود، باید همانند پایین رفتن از چاه، دست به زنجیر بگیرد و پایین رود. محوطه غار مکانی مقدس است که مردم در آن جا شمع روشن می کنند و به راز و نیاز می پردازند

غار چهل ستون:
در تنگه تنگ خشک، در ارتفاع حدود ۳۰۰متری قرار دارد، یکی از عجایب خلقت و نشانه های عظمت الهی است، در آن ۲۰ ستون به صورت استالاگمیت، و ۲۰ ستون به صورت استالاکتیت قرار گرفته.

اولین غار چهار طبقه در ایران
میانه راه جاده چالوس غاری در کناره جادوه چالوس و در آبادی گچسر استان البرز، واقع شده است.
این غار یکی از زیباترین و نادرترین غارهای کشور به حساب می آید، کارشناسان احتمال می دهند که در گذشته یخ مراد زیر آب بوده است «این غار دارای بادگیر و هواکش های فراوانی است. به همین خاطر هوا با شدت از آنها وارد غار شده و غار را فوق العاده سرد می کندو از طرفی موجب یخ زدن آب های موجود در غار می شود.»

به طور کلی این غار دارای سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه است اما چیزی که بیش از همه یخ مراد را مورد توجه قرار داده بخشی از غار است که به صورت چهار طبقه است. «در بخش عمیقی از غار که به ۲۰ متر می رسد، طبقات روی هم قرار دارند و به جرات می توان گفت تا به حال هیچ غاری با این مشخصات در کشور دیده نشده است.»

بزرگترین غار آبی خاورمیانه
اگر می خواهید  هم غارنوردی کنید و هم کنار رودخانه باشید، ما بزرگترین غار آبی خاورمیانه را به شما معرفی می کنیم. غار قلعه قوری که در استان کرمانشاه واقع شده و پیشینه آن به ۶۵ میلیون سال پیش بازمی گردد.
احسان احمدی نصر، مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه، در رابطه با این موضوع می گوید: «درازی این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده است. ژرفای حوضچه های این غار به ۱۴ متر می رسد و دمای آن چیزی در حدود هفت تا ۱۱ درجه سانتیگراد است.»

وضعیت دمای این غار در همه فصل های سال ثابت است، در این غار می توانید در تالارهای زیبای آن قدم بزنید، تالارهایی که در ۱۴۰۰ متری و ۱۵۰۰ متری این غار واقع شده و هر کدام از تالارها نامی دارند. از تالار مریم گرفته تا تالار کوهان شتر، مسیر برزخ، بلور و تالار عروس.

«این غار یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی و جهانگردی کشور است که با وجود حوضچه های به هم پیوسته داخل آن به یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان تبدیل شده است.»

غار علیصدر
تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان می‌باشد این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

غار علیصدر ۲۳اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. دهانهٔ اصلی غار علی‌صدر در روستای علی‌صدر که مربوط به شهرستان کبودرآهنگ است، قرار دارد. همچنین این غار در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان و ارتفاع ۱۹۸۰ متر از سطح دریا واقع شده‌است این منطقه دارای آب و هوای نیمه خشک است و میزان متوسط بارش سالانه ۳۰۰ میلی‌لیتر است در طرف جنوب، برآمدگی آهکی به مسافت حدود سی کیلومتر ادامه می‌یابد و به رشته کوههای چاله کن و سارقیه متصل می‌شود همانگونه که گفته شد، اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و «سد» استفاده می‌کرده‌اند. از طرف دیگر، در بنچاقها و اسناد روستا، نام ده «علی سد»، ولی در شناسنامه‌های اهالی، «علی سرد» ذکر شده. در زمان احداث جاده برای روستا در سال ۱۳۵۰، پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را «علیصدر» نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای روستا و غار مصطلح شد

غار کتله‌خور
غاری است خشکی -آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع است. در بعضی مناطق غربی ایران به کوه کم ارتفاع “کَتَله” می‌گویند و احتمالاً وجه تسمیه این غار نیز همین است که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته‌است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به جای کتله خورشید به آن کتله خور می‌گویند.

ساختمان در زیر کوه کتله خور قرار گرفته و از پایین دست دهانه آن رود شور که از شعبات فرعی قزل‌اوزن است جاری است. غار در منطقه مستطیل شکلی به ابعاد ۲۰۰۰×۱۵۰۰ متر به‌وجود آمده‌است. در محل یادشده عملکرد هوازدگی مکانیکی و نیروهای درونی به کمک یکدیگر تعدادی ترک یا گسل متقاطع را در محدوده داخلی این فضا به وجود آورده و به دلیل فراهم شدن سایر شرایط، فرایند غارزایی شروع شده‌است. دهانه غار در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و اختلاف ارتفاع آن با ارتفاع چشمه‌ای که آبهای فرورو حاصل از ریزش جوی غار را خارج می‌کند و به رود شور می‌ریزد، ۵۰ متر است.

ورودی غار یک دهلیز ۴۰۰۰ متری بوده با سقفی کوتاه و فاقد غار سنگ و چند دهلیز فرعی، پس از دهلیز فرعی یک دالان وسیع ۹۵۰ متری با سربالایی‌هایی به ارتفاع ۲ متر و گودال‌های خشک قرار دارد که با دو شاخه ۵۰ متری ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از یک سربالایی به تالار وسیعی پوشیده از چکنده و چکیده و ستون می‌رسد. در داخل تالار کوچک بلورین، که به تالار ستون‌ها چسبیده چاهی به عمق ۸ متر قرار دارد که احتمالاً محل خروج آب‌های فرورو سازنده غار است
پاسخ
 سپاس شده توسط Jєιяαη
آگهی
#2
به گردشگری ایران منتقل شد.
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان