امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«تالار گرگ» بهتر است یا «بازی تاج و تخت»؟

#1
مجله همشهری سینما 24 - حسین عیدی زاده: سریال تاریخی «تالار گرگ» براساس جلد اول و دوم سه گانه ای درباره زندگی تامس کرامول ساخته شده است. این سریال جدا از جذابیت های تاریخی و داستانی خود، یک سریال موفق از نظر فنی هم هست و برای همین می تواند به الگویی برای ساخت سریال های داستانی که ظاهر پرخرج «بازی تاج و تخت» را ندارند اما عمق و هوش آن را دارند، بدل شود. نامزد شدن این سریال در پنج رشته جوایز امی (اسکار تلویزیونی) بهانه ای شد برای پرداختن به آن.

«تالار گرگ» بهتر است یا «بازی تاج و تخت»؟ 1

طراح: پیتر استراگان، براساس رمان های تالار گرگ و بیرون کشیدن اجساد، نوشته هیلاری منتل

کارگردان: پیتر کازمینسکی

مدیر فیلمبرداری: گاوین فینی

بازیگران: مارک ریلنس، دمین لوئیس، کلر فوی، دیوید راب، برنارد هیل، آنتون لسر، جاناتان پرایس

محصول: بی بی سی 2، یک فصل، شش قسمت

خلاصه داستان: تامس کرامول که نزد اسقف والزی حکمت آموخته، راه خود را به دربار هنری هشتم بازی می کند و به مشاور اصلی او بدل می شود.

پدر خوانده

تالار گرگ و بیرون کشیدن اجساد چیست؟

«تالار گرگ» رمانی تاریخی است نوشته هیلاری منتل که سال 2009 منتشر شد و داستان آن در فاصله زمانی 1500 تا 1535 میلادی می گذرد؛ دوره ای که در آن تامس کرامول در دربار هنری هشتم به قدرت رسید و مرگ سر تامس مور رقم خورد. اگر نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» رابرت بولت را خوانده یا اقتباس درخشان فرد زینه مان را دیده باشید حتما شخصیت حقه باز و فریبکاری را به یاد می آ<رید که تمام تلاشش را می کرد تا تامس مور را مجازات کند واو را در دادگاه محکوم به مرگ کند. «تالار گرگ» که نزدیک به هفتصد صفحه است، جلد اول از سه گانه ای است که منتل درباره زندگی کرامول نوشته است.

تامس کرامول، شخصیت اصلی این رمان یکی از چهره های آشنای تاریخ است که کمتر پیش آمده اثری ادبی روی خوش به او نشان دهد. کرامول در خانواده ای کارگر به دنیا آمد اما توانست خودش را تا رسیدن به مقام دست راست اسقف تامس والزی، مشاور پادشاه بالا بکشد. او پس از سقوط والزی هم توانست با زیرکی و نیرنگ وجهه خود را حفظ کند و به بانفوذترین وزیر هنری هشتم بدل شود. کرامول نقش بسیار مهمی در طلاق هنری هشتم از کاترین اهل آراگون و ازدواج دومش با آن بولینِ داشت و در جداشدن کلیسای انگلستان از کلیسای رم هم بسیار فعال بود.

جلد دوم، «بیرون کشیدن اجساد» در سال 2012 منتشر شد، که این رمان هم برنده جایزه بوکر شد. جلد دوم به نسبت جلد اول کوتاه تر است اما به گفته منتقدان از نظر ادبی، اثری مهم تر و شبیه «پدرخوانده» است و به گفته برخی همان طور که قسمت دوم «پدرخوانده» از قسمت اول آن بهتر است، ماجرای جلد دوم سال ها بعد از پایان داستان جلد اول شروع می شود و تامس کرامول که حالا به صدارت پادشاه هنری رسیده همراه او در سفری، مهمان خانواده سیمور شده و در جریان همین سفر است که هنری عاشق جین سیمور می شود و اوضاع هم انگار بر موفق مرادش است، چون همسر فعلی اش یعنی آن بولین پسرزا نیست و وارثی ندارد.

جلد سوم این مجموعه به نام «آینه و نور» هنوز منتشر نشده است، اما گفته می شود فاصله زمانی 1536 تا 1540 را پوشش می دهد، یعنی از زمان اعدام آن بولین تا اعدام تامس کرامول. این جلد سیاه ترین بخش سه گانه خواهدبود، اما این را بدانید که رمان خانم منتل در سال 2012 توسط نشریه «آبزرور» یکی از 10 کتاب برتر تاریخی دنیا شناخته شده است.

پدر خوانده

تالار گرگ تلویزیونی چیست؟

سریال کوتاه «تالار گرگ» براساس دو رمان «تالار گرگ» و «بیرون کشیدن اجساد» ساخته شده است. این سریال از سبکه بی بی سی 2 روی آنتن رفته و شش قسمت دارد. فیلمنامه سریال را پیتر استراگان نوشته که اقتباسش از رمان «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» نوشته جان لوکاره به شدت محبوب منتقدان بود و نامزد جایزه اسکار شد. کارگردانی سریال برعهده پیتر کازمینسکی است که بیشتر در دنیای تلویزیون فعال بوده و برای «شلیک به قصد کشتن» نامزد جایزه بفتا در رشته بهترین سریال درام شده و برای دو سریال «بچه من نیست و جنگجوها» هم برنده جایزه بفتای بهترین سریال درام.

این سریال 102 شخصیت دارد و فیلمبرداری آن در خانه های قدیمی در بریتانیا انجام شده است. نقش تامس کرامول را مارک ریلنس بازی می کند که برنده جایزه الیویر و تونی از دنیای تئاتر و برنده جایزه بفتا است و با فیلم هایی مثل «کتب پراسپرو» و «فرشتگان و حشرات» شهرت دارد و اخیرا هم در فیلم «پل جاسوس ها» ساخته استیون اسپیلبرگ بازی کرده است. نقش هنری هشتم را هم دمین لوئیس بازی می کند که با بازی در سریال های «میهن» و «دسته بندی برادران» معروف شده است. هر اپیزود سریال «تالار گرگ» حدود پنج میلیون بیننده داشته است.

منتقدان هم به شدت از آن تعریف و اشاره کردند که نگاهی بسیار تلخ و سیاه به تاریخ بریتانیا می اندازد و شخصیت های بسیار باهوشی دارد. محبوبیت سریال نزد منتقدان در فصل جوایز تلویزیونی هم ادامه داشته است. «تالار گرگ» در چهار رشته نامزد جایزه منتقدان تلویزیونی شد و در هشت رشته هم نامزد جوایز امی (اسکار تلویزیونی) که پنج نامزدی آن در رشته های مهم بهترین سریال کوتاه، بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه برای مارک ریلنس، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل سریال کوتاه برای دمین لوئیس، بهترین کارگردانی سریال کوتاه و بهترین فیلمنامه سریال کوتاه بوده. احتمالا دنباله این سریال با اتکا به وقایع کتاب سوم منتل ساخته می شود.

پدر خوانده

هیلاری منتل کیست؟

هیلاری منتل نویسنده تالار گرگ و بیرون کشیدن اجساد اولین زنی است که دوبار برنده جایزه ادبی بوکر شده. او در سال 1952 متولد شده است و در ادبیات شاخه های مختلفی را از نوشتن کتاب خاطرات تا داستان کوتاه و رمان تاریخی امتحان کرده است و بیش از هرچیزی به رمان تاریخی علاقه دارد. منتل، جی.ام. کوتزی، پیتر کری و جی.جی. فارل چهار نویسنده ای هستند که دو بار برنده جایزه بوکر شده اند.

او سال 1974 رمانی درباره انقلاب فرانسه نوشته به نام «مکانی با امنیت بیشتر». او و همسرش پنج سال در بوتساوانا زندگی کردند و بعدش هم چهار سال در جده عربستان. منتل خاطراتش از این مدت را در نشریه «لندن ریویو آو بوکس» منتشر و زندگی در جده را شیرین ترین روزهای عمر خود توصیف کرده است.

با موفقیت منتل در دنیای ادبیات، شوهرش کار خود را رها کرد و مسئول برنامه ریزی کارهای او شد. منتل گفته که در دهه 1970 شخصیت تامس کرامول وارد زندگی او شده؛ زمانی که اولین رمانش را می نوشت. او دانشجوی حقوق بود اما پول کافی برای پرداخت شهریه نداشت و برای همین در مغازه ای در منچستر مشغول به کار شد تا این که متوجه شد می تواند رمانی در مورد انقلاب فرانسه بنویسد. «خودم را رمان تاریخی نویس می دیدم و به نظرم تامس کرامول شخصیتی خوب بود. در قرن هجدهم گرفتار شده بود».

اما چندین سال طول کشید تا نوشتن «تالار گرگ» را شروع کند و در این بین چندین و چند کتاب تاریخی در مورد دوره تئودورها خواند و چند کتاب هم نوشت؛ از جمله «فلاد»، «مکانی با امنیت بیشتر»، «تجربه ای در عشق» و «فراسوی سیاهی» که همگی تحسین شده هستند.

منتل از سال 1987 به این سو، به طور مداوم برای رمان هایش جایزه برده و تحسین شده؛ از جایزه وینفرد هالتبی (بهترین خاطره) برای «فلاد» گرفته تا جایزه اورنج (بهترین رمان نویسندگان زن) برای «تالار گرگ» تا جایزه کاستا برای «بیرون کشیدن اجساد». آخرین کتابی که از منتل منتشر شده «ترور مارگارت تاچر»، مجموعه داستان است که سال 2014 منتشر شد.

پدر خوانده

آنچه باید بدانید

• منتل درباره تشبیه کتابش به پدرخوانده گفته: مطمئنا کرامول مدتی از زندگی خود را در ایتالیا سپری کرده و حتما هم شباهت هایی با روسای مافیا دارد. به نظرم همین شباهت است که کتاب را برای این دوره و زمانه هم قابل درک کرده. در هر جامعه چنین خانواده هایی وجود دارند و اگر عضو آنها باشی زندگی همان طور است که می خواهی و اگر هم جزو خانواده نباشی، بیچاره هستی.

• بخشی از داستان سریال به نقش تاموس کرامول در ازدواج هنری هشتم و آن بولین می پردازد. مارک ریلنس که اینجا نقش کرامول را بازی می کند، در فیلم «دختر دیگر بولین» نقش پدر آن بولین را بازی کرده بود.

• جون والی در این سریال نقش کاترین اهل آراگون را بازی می کند. او در سریال «ملکه دوشیزه» نقش مری اول، دختر کاترین را بازی کرده بود.

• تامس برودی- سنگستر، مارک گاتیس، هری لوید، جاناتان پرایس و انزو کیلنتی که در «تالار گرگ» بازی می کنند در سیرال «تاج و تخت» هم نقش های مهمی بازی کرده اند.

• مارک ریلنس در دنیای تئاتر چهره ای بسیار معروف و مهم است. او ده سال مدیر هنری شکسپیر گلوب بوده و برای بازی در «هیاهوی بسیار برای هیچ» برنده جایزه الیویر بهترین بازیگر مرد و برای بازی در «بوئینگ بوئینگ» برنده جایزه تونی بهترین بازیگر مرد شده است.

• این رمان به تازگی با ترجمه علی اکبر قاضی زاده توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تصویر جدید فیلم Wonder Woman 1984 نمای بهتر از لباس عقاب طلایی را نشان می‌دهد
  ثروتمندترین بازیگران مرد سال گذشته را بهتر بشناسید
  «بهتر از نیل آرمسترانگ» ۲ جایزه جهانی گرفت/ شکست دادن مار خطرناک
  مهران غفوریان : بهتر هست اینستاگرام فیلتر شود چون فضای سالمی ندارد!
Thumbs Up "روز باشکوه آقای گورکن" در تالار محراب
  19 فیلم که بهتر است نبینید! :)
  «نبرد گالیله» به تالار مولوی می‌رود
  10 بازیگری که در نقش شیطان بهتر از خود شیطان بازی کردند!!
Video به نظر شما کدوم بازیگر زن بهتر از همست؟؟(بیا تو نظر سنجیه)
  فيلمهايي كه بهتر از نسخه اصلي ساخته شدند better orginal

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان