امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

# داروشـناسی .

#1
( سَلامـ )

اینجآ مطالبی دربآره دارو هآ قرار میگیره ..

+ چطور استفآده از دارو ها ، زمآن خوردن |: ، بخوریمـ نخوریمـ ||: وَخُلاصه غیره .. ._.

_ اسپمـ ممنوع !

* این موضوع همچنآن آپ میشه .. ((; !


_________________________

( مسکن هآی بی ضرر وَ پُر فآیده طبیعت )

# داروشـناسی . 1

ایران یکی از سرخودترین کشورای دنیا تو مصرف دارو است. تو مصرف انواع قرص‌های مُسکن‌ و آنتی‌بیوتیک‌ها تا رکورد جهانی یه قدم فاصله داریم. تو هر خونه‌ای یه جعبه پر از دارو وجود داره و این نشون می‌ده که همه‌ی ما یه روح خودسر دارو خور تو وجودمون داریم. جعبه‌ای که هر بار دارو خریدیدم بقیه‌اش رو اونجا گذاشتیم و الان حتی خاصیت نصف اونا رو هم یادمون نیست و قطعا تاریخ مصرف نصف این داروها هم گذشته و خبر نداریم.
حالا اگه می‌خواهید از لیست داروخورهای سر خود حذف شید بد نیست چند تا مسکن طبیعی رو بشناسید تا موقعی که درد سراغ‌تون میاد، به جای اون جعبه معروف سراغ کابینت مواد غذایی‌تون برید. شاید کم کم قانع شید که حضور اون جعبه به هیچ دردی نمی‌خوره و بهتره کل جعبه رو دور بریزید.
سر درد یکی از دردهای رایجه که هر کدوم از ما به نسبت شغل و محل کار و سبک زندگی‌مون هر چند وقت یکبار دچارش می‌شیم. به غیر از دردهای مداوم سر که ممکنه منشا میگرنی، سینوسی یا چشمی و … داشته باشه و باید به دکتر مراجعه کنید، بقیه دردها معمولا به خاطر فشار عصبی، هوای آلوده یا خستگی اتفاق می‌افته. برای رفع این دردا لازم نیست با خوردن مسکن به کلیه و کبدتون آسیب بزنید. هوای خوب، یه دست و رو شستن با آب خنک و اگه امکانش باشه یه چُرت و استراحت کوتاه می‌تونه این درد رو کم کنه یا از بین ببره. کافئین طبیعی تو قهوه و کمتر از اون توی چای سیاه تازه، می‌تونه مثل یه مسکن خوب عمل کنه. تاثیر قهوه دم شده خیلی بیشتر از قهوه فوریه. چای هم تا وقتی تازه‌ دم باشه، می‌تونه حال‌تون رو جا بیاره. دمنوش گل گاوزبون و بابونه هم بهترین مسکن‌هایی هستن که طبیعت برای سردرد کنار گذاشته.
یکی دیگه از بهونه‌های دارو خوردن برای درد کشنده دندونه. از قضا دندون به ندرت روی خوشی به مسکن نشون می‌ده. ممکنه چند دقیقه‌ای با مسکن ساکت‌اش کنید ولی باز جیغ و دادش می‌ره هوا. خب دندون درد مثل سرماخوردگی نیست که خود به خود خوب شه. بهتره زودتر خودتون رو به دکتر برسونید و برای تسکین درد برای یکی دو روز می‌تونید روی پیاز، سیر خام و موثرتر از همه این‌ها روی دانه گل میخک حساب باز کنید. اینا رو له کنید و روی دندون دردناک‌تون بذارید. این گیاها هم محیط دندون رو تمیز می‌کنن و هم درد رو کاهش می‌دن. قطعا تاثیرشون از مسکن‌های شیمیایی بیشتره و هم عوارض کمتری داره.
زن‌ها همیشه مقاومت بیشتری در مقابل درد دارن، اما دردی هست که حریف اون شدن سخته و معمولا ماهی یک بار زنان تسلیم وسوسه خوردن داروی مسکن می‌شن. پریودهای دردناک، ممکنه جز ناحیه شکم، کمر و پاها رو هم درگیر کنه. برای کاهش این درد با اولین نشانه‌های آغاز پریود یه لیوان “چای کوهی” دم کنید و بنوشید. این چای انقباض‌های رحمی رو کمتر می‌کنه، پریود روان‌تر و با درد کمتری شروع و تموم می‌شه. اگه چند پر ریشه زنجبیل هم توی این دمنوش بندازید، جز عطر خوب تاثیر مسکن لیوان‌تون رو هم بالا می‌برید.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖ ، ✔✘ζoΘdY✘✔ ، Jack Daniel'ѕ ، CTG ، ناز خوشگله ، The Ginkel ، First Star ، bahare_021 ، | NEON DEMON | ، persian7 ، τοxικ ، -Nᴇɢᴀʀ- ، βΑllεяiηΑ♡ ، _PαяαиÐ_ ، •ДmịrHoSsiŋ• ، αѕтer ، tyjtfhdhr ، Mïņ̃†êR ، مهربان ترین دختر دنیا ، -Edgar ، ✘v!☻lent girl✘ ، ๒lคςк ๔єค๔ ، koorosh-joon ، NeginNg ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، # αпGεʟ ، Ƒαкє ѕмιƖє ، reza-n ، ~ERFAN~ ، kimia0099 ، D E N I Z ، Archangelg!le ، sogol15 ، Afsoun joon ، عشق بارسا23 ، ɱɪɾʌʛє ، ⓕⓐⓚⓔ ⓛⓘⓕⓔ♰ ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، The moon ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
آگهی
#2
{ قـرص رآ نـصف نـکـنـید }


پزشکان بلژیکی در بررسی‌های خود دریافتند نصف کردن برخی داروهای خاص همچون داروهای ضداضطراب می‌تواند موجب بروز حساسیت پوستی شود که خود نگران‌کننده و دردسرساز است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
# داروشـناسی . 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

[color][font]
[/font][/color]
طبق مشاهدات این پزشکان، نصف کردن یک قرص پیش از مصرف آن باعث می‌شود ذرات ریزی از دارو در هوا منتشر شود که پس از تماس این ذرات با قسمت‌های حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، التهاب و حساسیت پوست را به همراه خواهد داشت.
به گفته پزشکان داروهای حاوی «تترازپام»، «زولپدین» و «ترازدون» که برای درمان افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی تجویز می‌شوند، بیشتر می‌توانند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک شوند.
به نقل از پریونشن، پزشکان توصیه می‌کنند در صورت لزومِ دو نیم کردن قرص حتما باید از دستکش و ماسک استفاده شود تا از هر نوع التهاب و حساسیت احتمالی پیشگیری به عمل آید.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✔✘ζoΘdY✘✔ ، bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، _PαяαиÐ_ ، فاطمه خانم ، NeginNg ، مهربان ترین دختر دنیا ، Shervin_ST ، Ƒαкє ѕмιƖє ، Archangelg!le ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، -Edgar ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
#3
مضرات مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها




# داروشـناسی . 1

مروزه استفاده از مولتی ویتامین یک امر کاملا عادی و شایع است. بسیاری از افراد بدون تجویز پزشک از این دارو ها استفاده می کنند و بسیاری دیگر نیز این قرص ها را جایگزین مناسبی برای میوه ها و مواد غذایی می دانند . اما باید بدانید که مصرف این دارو ها همیشه مفید نیست.
 


به نظر شما، آیا مولتی ویتامین ها قابلیت های بسیاری دارند و می توانند در سلامت ما نقش بسزایی ایفا کنند؟ تصور عموم بر این است که در یک کپسول کوچک مولتی ویتامین، تقریبا همه مواد غذایی که بدنمان برای درست کار کردن به آنها نیاز دارد، گنجانده شده است. پس کافی است روزی یک قرص کامل مولتی ویتامین بخوریم و دیگر نگران هیچ چیزی نباشیم. ولی نه، واقعیت ماجرا غیر از این حکم ساده انگارانه و در عین حال خطرناک است.


دکتر نیل دی. بارنارد، استادیار دانشکده پزشکی جورج واشنگتن می گوید در حال حاضر مراکز علمی و پژوهشی بر این مساله تمرکز کرده اند که مقدار فلزات موجود در مولتی ویتامین ها چه تاثیری بر بدن انسان خواهند داشت. این مساله اهمیت بسیاری دارد، زیرا میزان این فلزات در برخی مولتی ویتامین ها بیش از حد مورد نیاز است و این مقادیر برای سلامت مغز زیانبار بوده و می تواند با بروز طیف وسیعی از مشکلات شناختی در دوران سالمندی مرتبط باشد.


 


مولتی ویتامین ها ممکن است آرام آرام و طی زمانی طولانی به مغز آسیب برسانند بدون آن که هیچ علامت بارزی از خود نشان دهند. دکتر بارنارد بتازگی گزارشی نوشته و درآن زنگ خطر حضور مس و آهن را در مکمل های خوراکی به صدا در آورده است. گروه تحقیقاتی تحت نظارت او، با تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی مولتی ویتامین های گوناگون سعی کرده اند مقادیر مس و آهن موجود در آنها را اندازه گیری کنند. آنها پس از انجام آزمایش ها به این نتیجه رسیده اند که بیشتر مولتی ویتامین ها حاوی دو برابر مقادیر توصیه شده مس و آهن هستند؛ یعنی بسیار بیشتر از مقداری که انسان به طور میانگین به آن نیاز دارد.


 


وظیفه مس و آهن در بدن


 


هم مس و هم آهن از مواد مورد نیاز بدن هستند و اتفاقا نقش مهمی در فراهم کردن زمینه های سلامت جسمی و ذهنی انسان به عهده دارند. از یک سو، مس در فرآیند متابولیسم آهن به بدن کمک می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سلول های عصبی و رگ های خونی را سالم نگه می دارد. از سوی دیگر، آهن عامل اصلی موجود در گلبول های قرمز است که اکسیژن را از هوای تازه درون ریه ها جذب می کند و با جریان خون به تمام بدن می رود و این اکسیژن را به همه سلول های بدن می رساند. طبیعی است کمبود آهن سبب اختلال در روند اکسیژن رسانی شده و سلول ها را دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد زیرا سوخت و ساز سلول ها بدون حضور اکسیژن امکان پذیر نخواهد بود. با این همه اگر این دو فلز مهم و ضروری بیش از حد وارد بدن انسان شوند، طی سال های متمادی می توانند اثرات مخربی بر سلامت مغز انسان بگذارد.


 


آسیب های مغزی ناشی از مس و آهن بیش از حد


 


یکی از بزرگ ترین آسیب هایی که این دو فلز به مغز انسان وارد می کنند، ابتلا به بیماری آلزایمر است. آنها از عوامل مهم ابتلا به آلزایمر در انسان به شمار می روند. در واقع، طبق نتایج مطالعه ای که در ماه آگوست جاری، در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، مس یکی از عوامل اصلی محیطی است که در پس پرده نشسته و دستش آلوده به ابتلای سالمندان به آلزایمر است. محققان، برای بررسی این نقش، نخست سلول های مغز موش و سپس سلول های مغز انسان را مستقیم در معرض مقادیر کمی از مس قرار دادند. مقادیری که این دانشمندان در آزمایش خود به کار بردند همان مقداری بود که معمولا در رژیم غذایی عادی انسان ها به چشم می خورد. پس از این مرحله محققان مشاهده کردند این فلز در روند طبیعی پاکسازی مغز اخلال ایجاد می کند. در واقع مغز از مکانیسم هایی برخوردار است که با استفاده از آنها پلاک هایی را که سبب بروز آلزایمر می شوند پاکسازی کرده و خودش را از شر آنها خلاص می کند. این محققان همچنین با آزمایش روی موش های مبتلا به بیماری آلزایمر دریافتند مس می تواند از سد خونی مغز عبور کند و بر سرعت تشکیل این پلاک ها بیفزاید. سد خونی مغز درواقع یکی از سازوکارهای دفاعی مغز است که اجازه نمی دهد مواد مزاحم و خطرناک موجود در جریان خون وارد مغز شوند و به آن آسیب برسانند. در واقع مطابق نتایج این آزمایش، پس از ابتلا به آلزایمر، سد خونی مغز موش ها توانایی خود را برای جلوگیری از ورود بیش از حد مس از دست داده بود.


 


تکلیف چیست؟


 


دکتر بارنارد می گوید: آلزایمر یک بیماری همه گیر است که بسرعت رشد می کند، اما تا همین امروز هم، بیشتر افراد هیچ تصوری از کارهایی که می توانند در قبال آن انجام دهند ندارند.


 


طبیعی است در علم پزشکی مانند هر علم دیگری راه حل جادویی برای غلبه بر مسائل وجود ندارد. در عوض دانش پزشکی امروز ما روش هایی کاملا معمولی و البته موثر پیشنهاد می کند که با پی گیری آنها می توان میزان جذب مس و آهن را در حد مطلوب نگه داشت و به این ترتیب عوارض ناگوار جذب بیش از حد این فلزات ضروری را به جان نخرید.


 


مقادیر زیادی سبزیجات میل کنید!


 


دکتر بارنارد می گوید مس و آهن در همه انواع گوشت و سبزیجات یافت می شود. به همین سبب خوردن انواع خوراکی ها می تواند نیاز بدن را به این فلزات فراهم کند؛ ولی در این میان یک اما و اگر پررنگ هم هست که باید به آن توجه کرد: این فلزات به شکل های گوناگونی در غذاهای مختلف وجود دارند و همین گوناگونی و تنوع است که ما را به خوردن انواع خوراکی ها تشویق می کند و از افراط در خوردن برخی خوراکی های دیگر باز می دارد. گوشت قرمز شامل شکل هایی از هر دو فلز مس و آهن است که براحتی جذب بدن می شوند و به مرور زمان در بدن انباشته خواهند شد. اما در عوض، مس و آهن موجود در سبزیجات، شکل هایی دارند که بدن راحت تر می تواند آنها را تنظیم کند. در واقع، اگر شما به میزان بیشتری از هر یک از این فلزات نیاز داشته باشید، بدنتان هر آنچه نیاز دارد از این منابع گیاهی دریافت می کند و مازاد آن را دفع خواهد کرد. بعلاوه، خوردن گوشت قرمز کمتر برای سلامت بدن شما از جنبه های بسیار زیاد دیگری نیز مفید خواهد بود.


 


غذاهای متنوع میل کنید


 


دکتر بارنارد می گوید افرادی که رژیم غذایی کاملی دارند، یعنی مقادیر زیادی میوه و سبزی و البته غلات سبوس دار می خورند، احتمالا به مصرف مولتی ویتامین ها نیازی ندارند. تنها ویتامین هایی که این افراد ممکن است نیاز داشته باشند ویتامین های D و B۱۲ است، که در منابع غذایی یافت نمی شود. به همین دلیل احتمالا یک تغذیه کامل، مشکل جذب مس و آهن اضافی را برطرف می کند. اگر هم برای رفع کمبود ویتامین های D یا B۱۲ به مصرف مولتی ویتامین نیاز داشتید، حتما پزشکتان آن را برای شما تجویز خواهد کرد.


 


و یک نکته بسیار مهم


 


در ایران متاسفانه کمبود و حتی فقر آهن یکی از مشکلات گریبان گیر و البته نگران کننده در سطح سلامت عمومی است. به همین دلیل حتما در زمینه برنامه غذایی خود با پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت ابتلا به کمبود آهن ناآگاهانه خود را از منابع غذایی مهمی مانند گوشت قرمز محروم نکنید.


 


پژوهش های دیگر چه می گویند؟


 


در سال ۲۰۱۰ میلادی یک بررسی علمی بر مسمومیت ناشی از مس صورت پذیرفت، که گزارش آن در Chemical Research in Toxicology منتشر شده است. دکتر جورج برور، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، در این گزارش نوشته است تحقیقات نشان می دهد مقادیر بیش از حد نیاز فلزات مس و آهن برای سلامت انسان به طور کلی خطرناک است. هر دوی این فلزات اگر بیش از اندازه نیاز به بدن انسان برسند، با بروز آلزایمر، بیماری های قلبی، دیابت، پارکینسون و نیز چند بیماری عصبی در ارتباط خواهند بود.


 


بعلاوه، دکتر بارنارد در گزارش خودش به مطالعه دیگری اشاره می کند که در آن محققان میزان مس را در خون تعداد زیادی از بزرگسالان سالم طی مدت شش سال مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد کسانی که بیشترین میزان مس در خونشان ثبت شده است، سه برابر سریع تر از بزرگسالانی که مقدار مس خونشان طبیعی بوده قوای شناختی شان را از دست داده بودند.


 


او در ادامه می نویسد آهن هم در مظان همین اتهام قرار دارد و احتمالا سبب بروز آسیب های مشابهی خواهد شد، زیرا هم مس و هم آهن سبب ورود اکسیژن بیش از حد به مغز شده و به این طریق به دلیل عوارضی که در مغز ایجاد می کنند سبب آسیب سلول های عصبی می شوند. در واقع همان مطالعه نشان داده بود افرادی که مقادیر زیادی مس و آهن در بدنشان به ثبت رسیده است، مولتی ویتامین مصرف می کرده اند.



رسانه ها هم مطالبی در خصوص آثار مثبت ویتامین E و اسید فولیک در جلوگیری از بروز بیماری های مختلف و از جمله بیماری های قلبی منتشر کردند .
مدت هاست از ویتامین ها به عنوان راه حلی برای سلامتی کامل یاد می شود . به صورتی که درحدود ۴۰ درصد از مردم آمریکا ویتامین مصرف می کنند . کودکان قرص های ویتامین به شکل شخصیت های کارتونی می خورند و افراد بالغ آنقدر از این مواد استفاده می کنند که جمله « ویتامین هایت را فراموش نکن » را نشنوند .



به گزارش پایگاه خبری ورزشی ایران، در واقع ویتامینها بخش مهمی از سلامتی محسوب می شوند . اما تحقیقات اخیر نشان می دهد ، مصرف بیش از اندازه حتی یک ماده خوب هم می تواند برای سلامتی مضر باشد.


بنابراین دیگر ویتامین ها را نمی توان به عنوان راه حل مناسبی برای درمان هر دردی شناخت . البته درست است که عده ای خاص به این ویتامین ها ی مکمل احتیاج دارند ، همانند ورزشکاران ، خانم های یائسه که باید ویتامین D و کلسیم را برای جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنند و یا زنان جوان که اسیدسولفیک را به منظور جلوگیری از تولد نوزادانی با نقص سیستم عصبی استفاده می کنند ؛ اما هیچ بررسی و تحقیقی تا کنون نشان نداده است که استفاده از ویتامین ها به صورت دارو می تواند باعث افزایش سلامتی شود .


رسانه ها هم مطالبی در خصوص آثار مثبت ویتامین E و اسید فولیک در جلوگیری از بروز بیماری های مختلف و از جمله بیماری های قلبی منتشر کردند .


به این ترتیب ،یک صنعت جدید زاده شد . تولید کنندگان ویتامین ، مولتی ویتامین ها را عرضه کردند که تمام نیازهای روزانه را در یک قرص فراهم می کنند . اما وابستگی به مولتی ویتامین ها به بروز عادت های ناسالمی منجر شده است .


به گفته دکتر جعفری بلامبرگ ، پروفسور دانشگاه تافتس در ایالت ماساچوست ، مردم از میوه ، سبزی و دانه های گیاهی استقبال چندانی نمی کنند و فکر می کنند این وضعیت را می توان با خوردن مولتی ویتامین ها اصلاح کرد . اما این باور تا حد زیادی غلط است ؛ چرا که مصرف مولتی ویتامین مطمئناً نمی تواند رژیم نامناسبی را که مملو از چربی و نمک و شکر است ، اصلاح کند .


در ضمن ، مطالعات و تحقیقات بیشتر در مورد ویتامین ها ، باعث نتیجه گیری های هشدار دهنده ای شده است که در برخی موارد قرص مکمل مورد علاقه ای که را به یک قرص معمولی تبدیل کرده است .


۱۳ عضو تحقیقاتی آخرین بررسی روی مکمل های ویتامینی که از تخصص های مختلفی همچون تغذیه زیست شناسی ، بیوشیمی ، سم شناسی ،پزشک خانواه ، اطفال وسرطان شناسی هستند ، معتقدند ویتامین ها در بسیاری از افراد نه تنها مفید و موثر نیستند ، بلکه برخی از آنها مانند ویتامین A و آهن در مقادیر بالا می توانند سمی باشند و البته اضافی بقیه ویتامین ها هم از طریق ادرار دفع می شود .


در ضمن بتا کاروتن هم می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش دهد و ویتامین های حاوی آنتی اکسیدان و روی ، اگرچه در افراد غیرسیگاری در سنین پایین می تواند موثر باشد ، اما در افراد مسن و سیگاری باعث کور شدن شخص می شوند . از آنجایی که مواد غذایی که در طول روز از سوی هر فرد مصرف می شود . خون حاوی مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین هاست ، میزان مکمل های دارویی لازم همیشه مورد سئوال بوده است .


بنابراین دانستن این که مصرف کدام مکمل واقعا می تواند به سلامتی افراد کمک کند ، کار دشواری است . تنها عاملی که می تواند در افرادی که ویتامین ها را استفاده می کنند . مثبت ارزیابی شود . این است که همان افراد همان طور که برای سالم تر بودن به این مواد متوسل می شوند نسبت به این افراد عادی به تغذیه ، ورزش و عادت زندگی خوداهمیت بیشتری می دهند و به همین دلیل هم تصور می شود ویتامین های مکمل توانسته است سلامت آنها را تضمین کنند .


 


مصرف خودسرانه قرص های مولتی ویتامین به خصوص در شرایط ابتلا به بیماری زمینه ای و اختلال قلبی – عروقی خطرناک است.
تا زمانی که از لحاظ وضعیت فیزیکی، منعی برای مصرف میوه و سبزیجات تازه وجود ندارد، استفاده از مکمل های غذایی ضروری نیست.
عملکرد بهینه سلول های بدن نیازمند تأمین مناسب ویتامین ها، مواد معدنی اسیدهای آمینه و چربی ها ضروری است و اگر رژیم غذایی شامل مقدار مناسبی از همه این مواد باشد استفاده از مکمل های غذایی لازم نیست.
مصرف روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه و ۳ تا ۵ واحد سبزیجات برای تأمین مواد ضروری بدن کافی است و نیازی به استفاده از انواع قرص های مولتی ویتامین نیست.
مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها خطرناک بوده و در بررسی های انجام شده روی قرص هایی که هیچ اندازه گیری دقیقی از لحاظ مقدار ویتامین روی آن اعمال نشده است به خصوص در مورد ویتامین E و مصرف مقادیر زیادی از آن می تواند منجر به بروز سکته قلبی در افراد مستعد شود.

پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، NeginNg ، مهربان ترین دختر دنیا ، Ƒαкє ѕмιƖє ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، ⓕⓐⓚⓔ ⓛⓘⓕⓔ♰ ، -Edgar ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
#4
چگونگی مصرف دارو در ماه رمضان
«هر ساله در ماه مبارک رمضان عده ای از مسلمانان که به تهذیب روح و جسم خود می اندیشند روزه میگیرند اما در این بین افرادی هم هستند که از نعمت سلامتی کامل بی بهره اند و با این حال خواهان شرکت در این ضیافت الهی هستند ، این افراد که عموما در حال مصرف دارو برای بهبود وضعیت یا تسکین وضعیت جاری خود هستند برای شرکت در این ایام با مشکل مواجه می شوند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که خداوند به افرادی که کوچکترین مشکلی برای برپا داشتن روزه دارند امر فرموده است که به سلامتی خود با گرفتن روزه بیشتر آسیب وارد نکنند و اگر هم نتوانند روزه بگیرند باز هم در این ضیافت سهیم هستند.»
« اما با این حال بسیاری از مسلمانان با علم به این مهم خواهان شرکت در این ضیافت الهی از طریق روزه داری میباشند که متاسفانه با تغییر عادات دارویی و درمانی خود در روند بهبود خود مشکل می آفرینند .
 توصیۀ متخصصین این است که قبل از شروع شدن ماه مبارک رمضان با پزشک خود مشورت و از راهنمایی های ایشان برای برگزار کردن هرچه بهتر این ایام استفاده کنند. برای کمک به روزه دارانی که با این مشکل مواجه هستند به سراغ چند تن از متخصصین رفته و از نظرات آنها برای استفادۀ شما عزیزان مدد جستیم. با این حال ، شما خوانندگان محترم نظرات و مشکلات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید تا پس از بررسی این نظرات ، پاسخ آنها را به سمع و نظرتان برسانیم. »
در همین زمینه ، دکتر سید بهادر میررحیمی در مقاله ای در خصوص تغییر خود سرانه رژیم دارویی روزه داران هشدار داد :« در این ماه تغییرات بسیار زیادی در چرخه سیرکادین و فرآیند های فیزیولوژیک بدن رخ می دهد که این امر تاثیرات زیادی بر روی وضعیت بیماری و دارودرمانی افراد می گذارد. در کشور ما به علت وجود آداب و سنن متنوع و شرایط آب و هوایی مختلف تعیین دقیق عادت های غذایی و الگوهای خواب و بیداری کار مشکلی می باشد ولی به صورت عام در ماه رمضان دو وعده غذایی اصلی در موقع سحر و افطار خورده می شود. در برخی خانواده ها یک وعده شام مجزا هم خورده می شود. در اکثر خانواده های ایرانی وعده سحر قبل از اذان صبح و در مواردی قبل از خواب شب میل می شود. وعده های غذایی ماه رمضان اکثرا حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات و چربی است و در وعده های حجیم خورده می شود که می تواند تاثیرات شدیدی بر کینتیک و متابولیسم داروها بگذارد. همچنین تغییرات فیزیولوژیک حاصل از این تغییرات در روش زندگی می تواند بر وخامت بیماریهای مزمن مانند دیابت،زخم معده، نارسایی کلیه و فشار خون اثرگذار باشد. مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با توجه به رسالت خود در راستای ارتقا سطح سلامت جامعه می تواند با توصیه های ساده اما کارآمد در زمینه مصرف داروها و شرایط بیمارهای مزمن به مومنین و مومنات در ماه مبارک می تواند علاوه بر برخوردار شدن از اجر معنوی باعث کاهش هزینه های درمان و افزایش سطح سلامت فرد و جامعه گردد. در دین مقدس اسلام شرایط خاصی برای افراد بیمار و ناتوان در نظر گرفته شده است. در این میان بسیاری از بیماران به علت اعتقادات عمیق و ایمان قلبی آرزوی فیض بردن از این ضیافت الهی را دارند. همچنین در مطالعات انجام شده نشان داده بسیاری از افرادی که شرع به آنها اجازه می دهد روزه خود را به زمان دیگری موکول کنند به این امر تمایلی ندارند و می خواهند همراه با اعضای خانواده خود در این ضیافت الهی شرکت کنند و مایل به عدم همراهی با خواهران و برادران دینی خود نیستند. گرفتن روزه برای این افراد بدون مشورت با پزشک معالج می تواند تبعاتی را در پی داشته باشد که به سادگی می توان از آن پیشگیری کرد.
طبق تحقیقات انجام شده در سایر کشورهای مسلمان حدود ۵۸% بیماران در ماه مبارک اقدام به تغییر خود سرانه رژیم دارویی خود می کنند که از این میان ۴۳% اقدام به قطع درمان کرده اند. ۱۰% تغییر ساعت مصرف را در پیش گرفتند و ۵ % باقیمانده تمام داروهای خود را به صورت یک وعده در روز مصرف کرده اند. تمامی این اقدامات می تواند شدیداً سلامت بیماران را مورد تهدید قرار دهد. در صورتی که با تنظیم رژیم دارویی می توان به اکثر این بیماران کمک کرد تا ضمن حفظ سلامتی از این ضیافت الهی هم فیض ببرند.»
بیماران دیابتی
 دکتر اسدالله رجب ، رئیس انجمن دیابت ایران نیز در خصوص بیماران دیابتی که انسولین مصرف میکنند به خبرنگار سلامت نیوز گفت :« توصیه می شود کسانی که انسولین درمانی می شوند روزه نگیرند چرا که اولا وقتی کسی انسولین درمانی می شود ، باید به دفعات در طول روز انسولین دریافت کند ، دوم این که به دفعات هم باید غذا میل کند در نتیجه نمی تواند روزه بگیرد اما در موارد خاص بعضی بیماران دیابتی شرایط گرفتن روزه را پیدا میکنند ، اول اینکه باید قندشان در حد طبیعی کنترل شده باشد یعنی از چند ماه قبل از ماه مبارک رمضان به دفعات روزه بگیرند و مشاهده کنند که قندشان را می توانند کنترل کنند و اختلالی در قندشان به وجود نمی آید ، ثانیا کسانی که با یکبار در روز تزریق ، قندشان در حد طبیعی کنترل میشود ، حد طبیعی یعنی باید قبل از وعده های غذایی قندشان بین ۷۰ تا ۱۳۰ باشد و دو ساعت بعد از غذا باید زیر ۱۸۰ باشد.»
دکتر رجب افزود :« پس بنابراین کسانی که انسولین را به دفعات در روز تزریق میکنند توصیه میشود که روزه نگیرند و کسانی که در موارد خاص به طور مداوم قند خونش در حالت طبیعی باشد و در طول روز فقط یک بار تزریق کند می توانند روزه بگیرد که این مورد هم استثتاء است ، تقریبا ۹۹ درصد افرادی که انسولین درمانی می کنند ، حداقل در روز دو بار تزریق به بالا دارند. به هر حال باید به پزشکشان هم تماس بگیرند و در این زمینه مشورت کنند.»
بیماران مبتلا به آسم
دکتر مهدویانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو انجمن آسم و آلرژی و فوق تخصص آلرژی- آسم- ایمونولوژی در گفت و گو با سلامت نیوز در خصوص روزه داری بیماران مبتلا به آسم اظهار داشت :« افراد تحت درمان ممانعتی برای گرفتن روزه ندارند ، منتها حتما باید تحت نظر پزشکشان باشند و پزشک باید تصمیم بگیرد که آیا روزه برای آنها ضرر دارد یا خیر.»
دکتر مهدویانی افزود :« به طور کلی داروهای آسم دو دسته هستند ، دستۀ اول داروهایی که در مواقع خاص استفاده می شود و دستۀ دوم داروهایی هستند که در طولانی مدت به کار برده می شوند ، داروهای طولانی مدت اساس درمان بیماری آسم است که داروی کنترل کننده نامیده می شود ، در راس داروهای کنترل کننده اسپری های استنشاقی قرار دارند ، معمولا این اسپری ها در فواصل ۱۲ ساعته یا حتی روزانه استفاده می شود ، بنابراین می توانیم به بیمار بگوییم که اگر نیاز به این دارو دارند ، در فواصل ۱۲ ساعته استفاده کنند  مثلا در هنگام افطار و سحر استفاده کنند ، که از این لحاظ هیچ منافاتی با روزه داری مریض ندارد .»
این عضو انجمن آسم و آلرژی اظهار داشت :« بعضی از داروها که به صورت خوراکی استفاده می شود مثل ترکیبات آنتی هیستامین ، آن هم اتفاقا با توجه به داروهای جدیدی که در بازار موجود است به صورت روزانه معمولا تجویز میشود که این هم منافاتی با روزه داری ندارد ، اما نوعی دیگر از داروها وقتی مورد استفاده قرار میگیرند که حملۀ آسم به بیمار دست بدهد که در آن هنگام باید در فواصل زمانی کوتاه مدت از این داروها استفاده کنند که به هیچ عنوان به این افراد روزه داری توصیه نمی شود. به هر حال باید این بیماران در هر صورت از مشورت دکترمتخصص استفاده کنند.»
بیماران گوارشی
دکتر ناصر خمیسی ، فوق تخصص گوارش و عضو انجمن گوارش و کبد ایران هم در گفت و گو با سلامت نیوز در خصوص روزه داری بیماران گواراشی گفت :« ما به افرادی که ناراحتی های گوارشی و کبدی دارند توصیه می کنیم که روزه نگیرند ، مثل کسانی که زخم معده داشته باشند و کسانی که بیماری کبدی پیشرفته داشته باشند.»
وی افزد :« اما کسانی که رفلاکس معده داشته باشند و دردهای معده ای را که ناشی از زخم است احساس کنند ، عموما باید با توجه به شرایط شان بررسی شود که آیا می توانند روزه بگیرند یا خیر ، افرادی که هر روز رفلاکس شدید دارند نمی توانند روزه بگیرند اما افرادی که هفته ای یک بار دچار این عارضه می شوند می توانند با مصرف دارو مشکل خود را برطرف کنند و روزه بگیرند.»
دکتر ناصر خمیسی گفت :« اگر کسی دچار التهاب یا عفونت در معده می شود یا هرچند وقت یک بار دردی در معده احساس میکند میتواند در حالی که در دوران درمان به سر می برد روزه هم بگیرد اما بعضی از ترشحات معده یا رفلاکس های معده که زندگی را مختل می کند گرفتن روزه باعث وخامت این بیماری می شود .»
پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، مهربان ترین دختر دنیا ، Ƒαкє ѕмιƖє ، nila1370 ، Archangelg!le ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، -Edgar ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
#5
ضد دردی که قویتر از همه مسکنها است
# داروشـناسی . 1

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا با بکارگیری زهر حلزون قادر شدند ضد دردهای ای قوی‌تر از مورفین را بسازند. این مواد که بر اساس پروتئین کوچکی در حلزون های صدفی تولید شده‌اند، می‌تواند پرفایده تر از قوی‌ترین ضد دردها باشند.
پروفسور دیوید کریک، به توصیف تولید پنج مسکن تجربی جدید به عنوان یک گام مهم تدریجی پرداخته است.
کریک گفت: این دستاورد می‌تواند به عنوان طرح اولیه‌ای برای تولید گروه جدیدی از داروها با قابلیت تسکین یکی از شدیدترین دردهای مزمن استفاده شود که درمان آن در حال حاضر بسیار دشوار است.
حلزون صدفی که بیشتر در دریاهای گرم و گرمسیری وجود دارند، از سم برای فلج کردن شکار خود استفاده می‌کنند. این مایع حاوی صدها پروتئین کوچک موسوم بهConotoxin است که تاثیری ضد درد در انسان دارند.
عامل فعال این دارو که کانوتوکسین نامیده می‌شود از حلزون‌های گوشتخواری به دست می‌آید که در مناطق غربی اقیانوس هند و اقیانوس آرام یافت می‌شوند.
به گفته محققان، سم این موجودات در آینده می‌تواند به تولید دارویی برای درمان دردهای عصبی شدید و مزمن منجر شود. این حیوان دریایی در زمان شکار کردن ماهی‌ها، سمی را وارد بدن ماهی می‌کند. این سم به اندازه‌ای قوی است که بدن ماهی را در زمان خورده شدن فلج می‌کند.
پروتئین بسیار کوچکی که از سم این حلزون به دست آمده است، پایه اصلی پنج ترکیب آزمایشی جدید را تشکیل می‌دهد.
محققان در حال کار بر روی ساخت دارویی مبتنی بر Conotoxin هستند که برخلاف داروهای کنونی با منشا پروتئینی که باید در ستون فقرات بیمار تزریق شود، بطور دهانی قابل مصرف باشد.
در کارآزمایی‌های اولیه که در آنها یک داروی پیش‌ساخت بر روی موش ها آزمایش شد، نتایج نویدبخشی بدست آمد که طی آنها درد بطور چشمگیری کاهش یافته بود.
این پژوهش بزودی در نشست انجمن شیمی آمریکا ارائه خواهد شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، مهربان ترین دختر دنیا ، Ƒαкє ѕмιƖє ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، -Edgar ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
#6
قرصی که از سکته جلوگیری می کند !
رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، از تولید قرص ترکیبی برایدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جلوگیری از سکته های قلبی  و مغزی خبر داد و گفت: این دارو که در فاز آزمایشی است و برای برخی بیماران تجویز شده است توانسته تا ۸۰ درصد جلوی سکته های قلبی و مغزی را بگیرد.دکتر رضا ملک زاه ، کاهش دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سکته های قلبی و مغزی  را از جمله زمینه های تحقیقاتی این مرکز نام برد و افزود: مهمترین علت مرگ و میر در ایران سکته های قلبی و مغزی است و از سوی دیگر افرادی که این نوع از سکته ها را تجربه می کنند ۱۵ سال از عمر مفید خود را از دست می دهند.رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد، با اشاره به جزئیات پروژه مطالعاتی در این زمینه ادامه داد: نتایج مطالعات نشان داد که افزایش فشار خون و میزان چربی خون و چاقی در بروز سکته های قلبی و مغزی موثر هستند و همچنین نشان داد که تغییر شیوه زندگی و کاهش فشار خون و چربی موجب کاهش میزان مرگ و میر تا ۵۰ درصد می شود.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا اقدام به تولید نوعی قرصهای ترکیبی پایین آورنده چربی و فشار خون با عنوان “پلی پیل” شدیم.
ملک زاده با بیان اینکه تولید این دارو در فاز آزمایشگاهی است، اضافه کرد: این قرص ترکیبی از داروهای کاهش دهنده فشار خون و چربی است که بیماران مبتلا به طور روزانه از این داروها استفاده می کنند. داروی تولید شده بر روی بیماران در حال آزمایش است.
وی درمان بیماران با استفاده از این دارو را رضایت بخش خواند و یادآور شد: این قرصها توانسته جلوی ۸۰ درصد بروز سکته های مغزی و قلبی را بگیرد.
ملک زاده ایران را کشوری مستعد برای بروز سکته های قلبی و مغزی توصیف کرد و اظهار داشت: ۵۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به فشار خون هستند و ۲۰ درصد از افراد دچار چاقی هستند. این آمارها نشان می دهد که مردم ایران مستعد ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی هستند.
این محقق افزود: با استفاده از شیوه های آسان به جای روشهای جراحی می توان نسبت به پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی اقدام کرد.

پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، Ƒαкє ѕмιƖє ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
آگهی
#7
رفلاکس معده و راه های درمان
اگر شما دائما احساس سوزش در قفسه سینه و گلوی خود دارید، احتمالا به رفلاکس معده دچار شده‌اید. عارضه‌ای که در اصطلاح عامیانه به ‘ترش کردن’ معروف است. این سوزش پس از خوردن غذا و یا در ساعات پیش از خواب تشدید می‌شود.

# داروشـناسی . 1

در این حالت اسید معده به مری بازمی‌گردد و سبب احساس سوزش می‌شود، که در اصطلاح به آن رفلاکس معده و یا بازگشت اسید می‌گویند. رفلاکس می‌تواند باعث سرفه، خشن شدن صدا و احساس مزه تلخی در دهان گردد. همچنین اسید معده می‌تواند به مری صدمه برساند و عمل بلع را مشکل سازد. در موارد شدیدتر، رفلاکس سبب پدید آمدن سلولهای ناهنجار می‌شود که این سلولهای ناخواسته می‌توانند سرطان مری را به همراه داشته باشند. باید توجه داشت که رفلاکس همیشه با سوزش قفسه سینه خود را نشان نمی‌دهد و می‌تواند خاموش بماند.
دلایل بروز رفلاکس معده
دلایل بسیاری برای بازگشت اسید به مری وجود دارد. درست عمل نکردن عضلات بخش انتهایی مری، می‌تواند یکی از این دسته عوامل باشد. در حالت عادی، بخش انتهایی مری برای جلوگیری از بازگشت اسید و مواد غذایی به سمت بالا، بسته می‌ماند که در برخی افراد این ناحیه به درستی عمل نمی‌‌کند و سبب بازگشت اسید به مری می‌شود.
راههای پیشگیری
۱- تغییر در رژیم غذایی
با تغییر در رژیم غذایی، تا حدود زیادی می‌توان از بازگشت اسید به مری جلوگیری کرد. مصرف غذاهای کم چرب و پروتئین‌دار از گزینه‌‌های موثر است. وعده‌‌های غذایی خود را کمتر و دفعات آن را بیشتر کنید و قبل از آنکه کاملا سیر شوید، دست از غذاخوردن بکشید. همچنین از مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک که بازگشت اسید معده را باعث می‌شوند، خودداری کنید.
نوشیدنی‌هایی محرک:
چای
قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار
نوشابه‌های گازدار
مشروبات الکلی
و …
خوراکی‌‌هایی محرک:
میوه‌‌هایی از قبیل لیمو و پرتقال
گوجه فرنگی و محصولاتی که حاوی گوجه هستند، مانند سس کچاپ و سالسا
شکلات
نعنا
غذاهای چرب
غذاهای تند حاوی فلفل یا کاری
سیر و پیاز
برخی نان‌های صنعتی یا حتی نان‌های سنتی که در مراحل آماده‌سازی‌شان از جوش شیرین استفاده می‌شود
۲- تغییر در نوع زندگی
پس از تغییر در رژیم غذایی، شاید بهترین گزینه، تغییر در عادات و نحوه زندگی است. با تغییرات کوچک، شاهد تاثیرات بزرگ و مثبت باشید.
ترک کردن سیگار یکی از تغییرات مثبت در این زمینه است. دود سیگار با ایجاد اختلال در کار عضلاتی که سطح اسید معده را کنترل می‌کنند، باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شود.
بیشترین زمان بازگشت اسید به مری، هنگام خواب است. بالش‌هایی با ضخامت ۱۰ الی ۱۴ سانتیمتر بهترین گزینه برای جلوگیری از بازگشت اسید است. ولی سعی نکنید بالشتهای زیادی زیر سر خود قرار دهید، چرا که کمردرد و دل درد از عوارض این بی‌توجهی هستند.
استرس از بزرگترین عوامل بروز رفلاکس معده است. اگر دچار رفلاکس معده هستید و این روزها را با اضطراب و استرس سپری می‌کنید، در رابطه بین این دو شک نکنید.
پس از خوردن غذا، اسید معده ترشح می‌گردد، پس حداقل ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.
در طول روز می‌توانید روی صندلی استراحت کنید.
فشار اضافی به شکم باعث ترشح اسید معده می‌شود. تا می‌توانید از پوشیدن لباسهای تنگ، کمربند و حتی بستن کراوات دوری کنید.
اگر اضافه وزن دارید، با گرفتن رژیم مناسب و ورزش وزن خود را کم کنید. با دارو خود درمانی نکنید و برای رفع مشکل، به پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی داروها محرک ترشح اسید هستند. آسپرین، ایبوپروفن، برخی شل کننده‌‌های عضلانی و داروهای کنترل فشارخون از این قبیل داروها هستند.
در آخر با مشاهده هرگونه علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید و دوره‌‌های درمانی را کامل کنید. بدین ترتیب علاوه بر خلاصی از این مشکل، احتمال بروز بیماری‌های مزمن و خطرناک را نیز کاهش خواهید داد.
پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، مهربان ترین دختر دنیا ، Ƒαкє ѕмιƖє ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
#8
۱۰توصیه ضد نفخ طب سنتی
# داروشـناسی . 1

نفخ کردن یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که برای خیلی از افراد بعد از خوردن غذاهای مختلف ایجاد می‌شود. رعایت ۱۰ توصیه زیر، احتمال بروز این مشکل گوارشی را به حداقل می‌رساند.
عرقیات گیاهان همیشه در درمان دردهای مختلف در بدن تاثیر به سزایی داشته‌اند. در زیر به ۱۰ توصیه ضد نفخ از عرقیات گیاهان اشاره شده است.
۱. از دم‌نوش‌ها و عرقیات ضدنفخ کمک بگیرید: اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می‌کنید نفخ کرده‌اید و باد زیادی در شکم، معده یا روده‌هایتان می‌پیچد، می‌توانید از مصرف دم‌نوش‌ها یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضدنفخ دارند و به اصطلاح عامه، بادشکن هستند، استفاده کنید. دمنوش‌های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش‌های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است.
۲. ریحان و نعناع را در سبد سبزی خود داشته باشید: اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل‌پیچه می‌شوید، سبزی‌های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.
۳. آویشن را فراموش نکنید: آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سبزی‌های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می‌شود. این گیاه، خلط‌آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می‌شود. گیاه‌خواران می‌توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.
۴. زردچوبه را از فهرست ادویه‌های خود حذف نکنید: زردچوبه یکی از پرخاصیت‌ترین ادویه‌هاست که هم می‌تواند باعث سم‌زدایی از کبد شود و هم نفخ مواد اولیه موجود در غذاها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت‌های زردچوبه، این ادویه را حدود ۱۵ دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید.
۵. پوست حبوبات را جدا کنید: حبوبات یکی از نفاخ‌ترین خوراکی‌ها هستند؛ بنابراین باید آن‌ها را حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. حتی بهتر است هر ۱۲ ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. برای بهتر از بین بردن نفخ حبوبات خیس‌خورده می‌توانید پیش از پختن، آن‌ها را در دستمالی نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود.
۶. مخلوط کدو سبز و ماست را امتحان کنید: خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ و دل‌پیچه پس از خوردن ماست، ترجیح می‌دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع می‌توان از پونه هم استفاده کرد.
۷. میوه‌هایی که قند کمتری دارند انتخاب کنید: بعضی‌ها به عنوان دسر میوه می‌خورند اما قند فروکتوز موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. اگر شما هم جزو این گروه هستید و از نفخ بعد از غذا رنج می‌برید، خوردن میوه‌هایی با قند کمتر را به شما توصیه می‌کنیم. میوه‌هایی مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی.
۸. به توت‌فرنگی و گریپ‌فروت نقش‌های تازه بدهید: توت‌فرنگی و گریپ‌فروت قند فروکتوز پایین‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارند و می‌توانید با اضافه کردن توت‌فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپ‌فروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشت‌ها را بگیرید.
۹. گوشت‌های کم‌چرب بخورید: معمولاً مصرف مواد غذایی مختلفی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستند، می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. به افرادی که زیاد نفخ می‌کنند، توصیه می‌شود گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، کره بادام‌زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم‌چرب را به جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنند.
۱۰. معجون زنجبیل را از یاد نبرید: اگر زیاد نفخ می‌کنید، یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ، معجزه می‌کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، Ƒαкє ѕмιƖє ، ~ERFAN~ ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
#9
چرا باید تا جایی که ممکن است از خوردن آنتی بیوتیک بپرهیزیم
# داروشـناسی . 1
آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.  همواره به یاد داشته باشید که سرماخوردگی، گلو درد ، برونشیت، و برخی از عفونت گوش با آنتی بیوتیک درمان نمیشوند. بهترین گزینه برای رهایی از این عفونتها  نوشیدن مقدار زیادی از مایعات و استراحت کافی است. حتما این سوال را می پرسید که پس چرا پزشکان آنتی بیوتیک تجویز میکنند. آنتی بیوتیک ها استفاده می شود ولی نه برای درمان عفونت. هرگز آنتی بیوتک بدون تجویز پزشک نخرید
آمار مصرف دارو در کشور ما بالاست که صرفنظر از کیفیت داروهای داخلی عادت غلط بیماران که گاهی پزشک را به زور وادار به نوشتن آنتی بیوتیک می کنند هم در این بین بسیار موثر است تا جاییکه برخی تخمینها خبر از مصرف بی جای ۵٠ درصدی آنتی بیوتیکها می دهد که در برخی موارد به طور کاملاً خودجوش و سر خود صورت می گیرد و امروزه داروخانه ها هم تخصصی ترین آنتی بیوتیکها را هم بدون نسخه به بیماران می دهند و مصرف آنتی بیوتیک تبدیل به یک دیدگاه نادرست شده است که “همه میکروبها را نابود می کند و مفید است!”
اما چرا مصرف سر خود دارو و علی الخصوص آنتی بیوتیک زیانبار است؟
ابتدا باید در مورد یک تصور غلط توضیح بدهم و آن قوی و یا ضعیف بودن آنتی بیوتیک است. بر خلاف تصور عامه آنتی بیوتیکها ضعیف و قوی ندارند اما هر آنتی بیوتیکی قادر به امحای محدوده ای از باکتریها است. اما معنای این جمله چیست؟
١- اگر بیماری شما ویروسی باشد آنتی بیوتیک هیچ اثری در درمان ندارد و حتی برخی مواقع با کشتار باکتریهای مفید در بدن موجب تشدید بیماری هم می شوند.
٢-آنتی بیوتیکها بر روی یک محدوده طراحی شده موثر هستند و اگر جا به جا مصرف شوند فایده ای ندارند مثلاً آنتی بیوتیکی مانند سفیکسیم که در بیماریهای تنفسی و ادراری بسیار خوب و موثر است در عفونتهای دندان فاقد هرگونه اثر است و بنابراین این پزشک شماست که تصمیم می گیرد شما چه آنتی بیوتیکی مصرف کنید نه شما!
٣-آنتی بیوتیکهایی که در اذهان عامه به نام قوی شناخته می شوند در واقع قوی نیستند بلکه دامنه وسیعتری از نظر پوشش باکتریهای حساس به آن آنتی بیوتیک را دارا هستند. در واقع اگر یک باکتری به آنتی بیوتیک خاصی مقاوم نباشد دیگر قوی و ضعیف بودن بی مفهوم است. پس آنچه در ذهن شما به عنوان آنتی بیوتیک قوی باقیمانده نادرست است و در واقع منظور وسیع الطیف بودن آنتی بیوتیک است که طیف وسیعتری از باکتریها را نابود می کند.
۴-داروها مانند هر ماده شیمیایی دیگر سمی هستند! و این پزشک شماست که تشخیص می دهد برای درمان شما چه دزی از دارو باید وارد خون شما شود و بالا بردن غلظت دارو در خون با چند برابر کردن حجم مصرف نه تنها درمان را تسریع نمی کند بلکه با توجه به ماهیت سمی داروها مضر و زیانبار است.
۵-اگر بیماری شما ربطی به آنتی بیوتیک ندارد پزشک خود را تحت فشار نگذارید! مثلاً بسیاری از کسانی که فکر می کنند به دلیل عفونت مدام سرفه و عطسه می کنند در واقع آلرژی و یا آسم خفیف دارند و بی دلیل تاکید بر مصرف به قول خودشان “چرک خشک کن” دارند.
۶-با مصرف سرخود آنتی بیوتیکها باکتریهای بدن خود را مقاوم نکنید زیرا در سنین بالاتر بدن ضعیفتری خواهید داشت که در آینده دست پزشک خود را در به کارگیری موثر آنتی بیوتیک در زمان لازم خواهید بست.
پس اکنون که به میزان بیشتری با آنتی بیوتیکها آشنا شدید در مراجعه بعدی به پزشک خود او را وادار به نوشتن آنتی بیوتیک نکنید!
پاسخ
 سپاس شده توسط bahare_021 ، βΑllεяiηΑ♡ ، ɱɪɾʌʛє ، # αпGεʟ ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
#10
از ترامادول چه می‌دانید؟

# داروشـناسی . 1
ترامادول به علت خاصیت سرخوشی، ضد افسردگی و بی‌خوابی به شدت مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد و در میان جوانان این مخدر به اشتباه مصرف می‌شود و خطر اعتیاد به آن در نظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش ایران ویج به نقل از فارس، ترامادول که به نامهای تجاری ترامال، ترامدو بایومادول نیز شناخته می‌شود. یک داروی مسکن شبه تریاک است.

این دارو برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. خاصیت تسکین درد در ترامادول حدود ۱۰ برابر ضعیف تر از مرفین است. علاوه بر این ترامادول باعث جلوگیری از بازجذب “نورآدرنالین” شده و این امر باعث ایجاد نوعی خاصیت، مانند داروهای ضدافسردگی و همچنین هوشیاری می‌شود و برعکس مرفین، فرد مصرف کننده را فعال‌تر می‌کند، حتی در برخی از مصرف‌کنندگان احتمال گرفتگی عضلانی نیز کاهش می یابد.

با خوردن ۱۰۰ میلی گرم ترامادول سطح خونی دارو در دو ساعت به حداکثر می‌رسد. حدود ۲۰ درصد ترامادول به پروتئین خون بسته می‌شود. ۳۰ درصد ترامادول بصورت تغییر نیافته و ۶۰ درصد آن بصورت متابولیتهای شکسته شده در کبد از راه ادرار دفع می‌شود.

مدت زمان تاثیر ترامادول ۴ تا ۶ ساعت است و موارد مصرف آن برای تسکین درد معمولا به مدت کمتر از ۵ روز و به مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت تجویز می‌شود، همچنین این دارو جهت درمان سندروم پای بی‌قرار نیز تجویز می‌شود.

این دارو نحستین بار توسط شرکت آلمانی گروننتال (Grünenthal) در دهه ۱۹۷۰ با نام تجاری ترامال (®Tramal) ساخته شد. گروننتال در سالهای بعد حق تولید ترامادول را به شرکتهای متعددی در سراسر دنیا واگذار کرد.

ترامادول معمولاً به شکل نمک هیدروکلراید تولید شده و به دو شکل خوراکی (بیشتر کپسول و قرص) و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است.

ترکیب ترامادول و استامینوفن نیز در بازار موجود است که البته در کشور عرضه نمی‌شود اما در خارج از ایران به صورت قرص، آمپول، کپسول و قطره موجود است. مصرف قطره خوراکی آن رایج‌تر است و برعکس اکثر داروهای اپیوئیدی شامل قوانین داروهای مخدر نمی‌شود و با نسخه عادی پزشک قابل تهیه‌ است.

مصرف ترامادول موجب وابستگی روانی و جسمی شبیه اعتیاد به تریاک می‌شود و با قطع ناگهانی دارو علائم اضطراب، تعریق، بی‌خوابی، تهوع و لرز، اسهال، درد عضلانی، سندروم پای بی‌قرار (RLS)، ترس و بیقراری، گرگرفتگی و گزگز پیش می‌آید.

ترامادول به علت خاصیت سرخوشی، نعشگی و ضدافسردگی به شدت مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد و اکثراً در میان جوانان این مخدر به اشتباه حدس زده می‌شود و خطر اعتیاد به آن در نظر گرفته نمی‌شود.

ترامادول با نسخه پزشک قابل تهیه است و در اکثر کشورها شامل قوانین داروهای مخدر نمی‌شود با این وجود خاصیت اعتیاد آور آن کمتر از دیگر مواد اپیوئیدی نیست.

علائم جسمی ترک ترامادول احتمالاً به علت خواص ضدافسردگی این دارو (جلوگیری از بازجذب سروتونین و نورآدرنالین) شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک است، حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول علائمی مانند بی خوابی، سندروم پای بی‌قرار (RLS) و افسردگی بروز می‌کند.

مصرف بدون وقفه آن در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت بدنی نسبت به مواد اپیوییدی شده و دوز مصرف آن باید افزایش یابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اولیه را ایجاد کند، مدتی بعد از قطع مصرف دارو مقاومت بدنی نسبت به ترامادول و دیگر مواد اپیوئیدی به حالت اولیه بر می‌گردد.

عوارض جانبی

عوارض مشابه دیگر داروهای شبه‌تریاک (تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان،یبوست، افت فشار خون، تعریق، خارش) در ترامادول هم دیده می‌شود اما احتمال بروز دپرسیون تنفسی که کشنده‌ترین عارضه این گروه داروهاست، با ترامادول خوراکی نسبت به مرفین کمتر است.

مصرف این دارو به علت افزایش سطح سروتونین، بیشتر از دیگر مواد اپیوئیدی ایجاد حالت تهوع می‌کند، همچین باعث بی خوابی می‌شود. مصرف بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم ترامادول برای افراد بدون مقاومت بدنی در مقابل مواد اپیوئیدی خطرناک است.

یکی از عوارض نادر ولی خطرناک مصرف ترامادول تشنج است. تشنج معمولا در اثر مصرف زیاد این دارو یا مصرف دارو در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده‌اند با بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی (دفع دارو دچار اختلال گشته و افزایش مقدار دارو در خون) دارند و یا معتادان به الکل ایجاد می‌شود. همچنین احتمال وابستگی دارویی و بروز علائم ترک مشابه دیگر ترکیبات شبه تریاک هم وجود دارد.

یکی دیگر از عوارض نادر ترامادول (چهار تا پنج ساعت پس از مصرف) افزایش فشار خون به همراه سردرد شدید است.
پاسخ
 سپاس شده توسط First Star ، βΑllεяiηΑ♡ ، مهربان ترین دختر دنیا ، Shervin_ST ، Archangelg!le ، ɱɪɾʌʛє ، Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان