امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا موش‌ها آزمایشگاهی شدند؟

#1
چرا موش‌ها آزمایشگاهی شدند؟ 1



سعدی رستمی کارشناس ارشد ژنتیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دلیل استفاده محققان و پژوهشگران از موش‌ها در آزمایشگاه این است که این موجودات از لحاظ تکاملی به انسان نزدیکترند.

وی افزود موش‌ها همانند انسانها پستاندار هستند. به همین دلیل سیستم ایمنی این موجودات نسبت به رده‌های دیگر حیوانات مثل خزندگان به انسان ها نزدیکتر است.

وی گفت این اولین دلیلی است که محققان از پستانداران خصوصا موش‌ها در تحقیقات خود بهره می‌برند.

وی تصریح کرد دلایل متنوعی وجود دارد که موشها نسبت به دیگر پستاندارها از جمله میمون‌ها با وجود اینکه به انسان شبیه ترند، ارجحیت دارند. از جمله اینکه اولا دسترسی به موش ها بسیار آسان است. ثانیا دوره زادو ولد موش ها نسبت به میمون ها بسیار کوتاهتر است. موشها حدودا یک ماه دوره بارداریشان طول می کشد. ثالثا موش ها به دلیل جثه کوچکی که دارند فضا کمتری اشغال می کنند و به غذای کمتری هم نیاز دارند.

رستمی در ادامه گفت، مهمترین دلیل استفاده نکردن از میمون‌ها در کارهای تحقیقاتی این است با توجه به این مساله که میمون‌ها از نظر تکاملی به انسان بسیار شباهت دارند، تعداد بیماری‌های مشترک بین انسان و میمون نسبت به انسان و موش افزایش می‌یابد و به همین دلیل موش‌ها ایمن تر هستند.

وی خاطر نشان کرد موش‌های آزمایشگاهی همان موش‌های خانگی هستند با این تفاوت که بخاطر اصلاحی که در ژنتیک آنها انجام گرفته است رنگشان سفید و به اصطلاح زال شده‌اند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  5 پرنده ای که گینسی شدند ! + عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان